VVD Wethouder: Rene Waas over verkeersoverlast Looistraat Heumen: voor maart duidelijk wat er gaat gebeuren HEUMEN - De eerste resultaten komen in december, maar voor maart moet echt duidelijk zijn wat er nodig is om de verkeersoverlast op de Looistraat in Heumen in te dammen. ,,Dat die overlast er is weten we. En dat die ernstig is onderkennen we. Vandaar dat we snel duidelijkheid willen hebben”, zegt wethouder René Waas van de gemeente Heumen. Inmiddels heeft Royal Haskoning opdracht gekregen om een onderzoek uit te voeren. De eerste resultaten daarvan worden, zegt Waas, in december besproken met alle betrokkenen: gemeente, ZLTO, provincie, aanwonenden en Veilig Verkeer Nederland. ,,Dan weten we welke richting we in willen. Voor maart willen we over die richting meer duidelijkheid, want het probleem is wel zo complex dat je het niet in een maandje oplost.” De Heumense Looistraat is al jaren een probleem. Automobilisten gebruiken de straat om richting Nijmegen en andersom het drukke Malden te vermijden, landbouwverkeer rijdt er (de provinciale Jan J. Ludenlaan over het Maas-Waalkanaal is voor langzaam rijdend verkeer verboden) en aan de Looistraat staat een basisschool en er worden woningen gebouwd. In juni van dit jaar trok Marike Altink tijdens een raadsvergadering namens een aantal aanwonenden aan de bel. ,,Al sinds 2012 kloppen we hierover tevergeefs aan bij de politiek.” Een motie van DGH - de fractie wilde voor november horen wat het college gaat doen - haalde de eindstreep toen niet: te kort dag vonden burgemeester en wethouder en andere fracties. December is nu, deels, wel een haalbaar moment. Waas: ,,Waarmee we aan willen geven dat we de kwestie zeer serieus nemen.” Drempel Eerste maatregelen om het verkeer wat in betere banen te leiden zijn al wel genomen: op de stoep staan paaltjes. Daarmee kunnen - soms zwaar - landbouwverkeer en auto's niet meer buiten de rijbaan komen. Inmiddels ligt er ook een verkeersdrempel. ,,We hebben daar over wel wat klachten gehad, omdat die te hoog zou zijn. Maar dat die drempel goed ‘afremt’ is natuurlijk precies de bedoeling.” Een definitieve oplossing is het allemaal niet. Er komt, wat de wethouder betreft, al wel een lichtpuntje in zicht: ,,Als over enige tijd snellere landbouwvoertuigen verplicht geregistreerd worden, dan kunnen die wel over de Jan J. Ludenlaan. Dat zou natuurlijk al helpen." Tot nog toe weert de provincie langzaam verkeer op deze weg, omdat dat filevorming zou veroorzaken als het druk is op de op- en afritten van de A73. Deze afslagen zijn een belangrijke verbindingsschakel met Malden en Nijmegen. Waas: ,,Maar door de stoplichten die er nu staan, zijn de files in feite al verleden tijd. En dat snelle landbouwverkeer houdt andere weggebruikers nauwelijks op. Oplossing Een vaak gehoorde oplossing is het doortrekken van de parallelweg langs de Jan J. Ludenlaan waar het langzaam verkeer nu over rijdt om op de Looistraat uit te komen. De rit gaat dan verder via het dorp Heumen richting Overasselt. Wordt de parallelweg doorgetrokken dan komt die over het kanaal uit op de N846 en wordt Heumen vermeden. Dat lijkt ideaal, maar het is een dure ingreep en ook hierbij speelt de provincie een belangrijke rol. Waas: ,,Maar als Royal Haskoning met deze oplossing als definitieve zou komen, dan gaan we daar zeker mee aan de slag.” Bron: Ronald Peters De Gelderlander 29/11/2018