Nieuws van politieke partijen in Landerd inzichtelijk

4 documenten

Herindelingsontwerp vastgesteld

RPP RPP Landerd 24-10-2019 22:00

Er is weer een belangrijke stap gezet in het fusieproces. De gemeenteraden van Landerd en Uden hebben ingestemd met het herindelingsontwerp voor de nieuwe Maashorst gemeente.

De mogelijke herindeling van Landerd speelt al sinds de gemeenteraadsverkiezingen van 2012. Na een periode van politieke meningsverschillen: zelfstandig blijven, met Uden, met Bernheze en Uden, met Oss of het opdelen van Landerd, bleek bij de verkiezingscampagne in 2018 dat een meerderheid van de partijen voorstander is van een nieuwe Maashorst gemeente, samen met Uden.

De RPP is sinds 2012 vóór een herindeling van Landerd en gaandeweg werd het ons duidelijk dat een Maashorst gemeente de beste optie is. Dit werd voor ons een speerpunt in de verkiezingscampagne van 2018.

Na de verkiezingen gingen Landerd en Uden met elkaar aan de slag voor het herindelingsontwerp. Op 24 oktober stemde een meerderheid van de Landerdse gemeenteraad in met het ontwerp: 14 stemmen voor en 3 stemmen tegen. De gemeenteraad van Uden ging ook akkoord met 24 stemmen voor en 3 stemmen tegen.

De volgende stap in het proces is het vaststellen van een herindelingsadvies door de gemeenteraden van Landerd en Uden in maart 2020. Daarna is de landelijke politiek aan zet: als de Tweede Kamer instemt met het advies dan zal de herindeling op 1 januari 2022 een feit zijn.

Meer informatie over de herindeling vindt u op de gezamenlijke website: op weg naar gemeente Maashorst .

Roland Werring stopt als raadslid

RPP RPP Landerd 04-10-2017 22:00

Fractievoorzitter Roland Werring heeft aangegeven per direct te stoppen als lid van de gemeenteraad van Landerd.

Sinds 2002 is hij namens de RPP een zeer actieve en betrokken fractievoorzitter geweest. Als raadslid was Roland sterk in het debat, vasthoudend, met een goed politiek instinct. Op het scherpst van de snede en debatterend in duidelijke bewoordingen durfde hij zaken te benoemen zoals ze leefden onder de mensen. Aan politiek wollige uiteenzettingen had hij een broertje dood.

Hij was zeer actief in vele dossiers en bij vele bijeenkomsten aanwezig.  Naast het reguliere raadswerk was hij lid van de raadsenquête commissie geitenstal, lid van de benoemingscommissie burgemeester Doorn, voorzitter van de vertrouwenscommissie burgemeester Bakermans en jarenlang plaatsvervangend raadsvoorzitter.

In 2014 heeft Roland aangegeven dat dit zijn laatste 4 jaren zouden worden als raadslid. Begin 2017 moest hij noodgedwongen een stapje terug doen omdat er te veel hooi op de vork genomen was. De herstelperiode duurt echter langer dan gedacht en met een drukke aankomende verkiezingsperiode voor de boeg heeft Roland besloten om nu te stoppen. Hij blijft actief voor onze partij als lid van de RPP-werkgroep en samen met Harold van den Broek, nauw betrokken bij het dossier Aldi in Reek.

Harold van den Broek neemt nu definitief de rol van fractievoorzitter op zich.

Voor al zijn inzet zijn wij Roland veel dank verschuldigd.

Het bestuur van RPP Landerd

2630 handtekeningen voor een Aldi in Reek

RPP RPP Landerd 02-06-2017 22:00

Donderdag 1 juni zijn we met ruim 200 Reekenaren naar het raadhuis in Schaijk gefietst om daar de handtekeningen aan te bieden voor een Aldi in Reek.  Guus Weitzel en Ans Linders legden als insprekers uit waarom de komst van een supermarkt zo belangrijk is voor Reek.

De afgelopen weken hebben mensen van de actiegroep maar liefst 2.630 handtekeningen verzameld ter ondersteuning van de komst van een Aldi op Reek Zuid. De handtekeningen werden namens de organisatie door Guusje Engbers aangeboden aan burgemeester Bakermans.

De raadsleden die arriveerden werden verwelkomt door een grote groep mensen die protesteerden voor een Aldi in Reek.

Ans Linders sprak in namens de inwoners van Reek die massaal in actie zijn gekomen. Ze legde uit waarom een supermarkt zo belangrijk is voor de leefbaarheid in het dorp en dat er massale steun is, zowel vanuit Reek als uit de omgeving. Het grote aantal handtekeningen en de bereidheid van heel veel mensen om dit in Schaijk duidelijk te maken spreken voor zich. Het raadhuis bleek te klein en daarom kon men in de Phoenix op een groot scherm de vergadering volgen.

Vervolgens nam Guus Weitzel het woord namens de Stichting Dorpsontwikkeling Reek. In het Reekse dorpsplan is onder andere opgenomen dat gezocht moet worden naar een alternatieve invulling van het bedrijventerrein Reek-Zuid. Al jaren wordt er totaal geen grond verkocht en de kosten rijzen de pan uit. Verder is de leefbaarheid van Reek een speerpunt in het dorpsplan.

Guus verweet het college dat men wel praat over burgerparticipatie en doe-democratie maar dat de daden nog uitblijven.

Guus gaf ook aan dat communicatie met de gemeente over dit onderwerp erg moeilijk is gebleken. Hij riep de gemeente op om de stichting en anderen te betrekken bij de plannen.

Als laatste riep hij op om te denken in kansen en niet in bedreigingen. Een Aldi in Reek is winst voor Landerd, voor de omgeving, voor Reek en voor de gemeente.

Daarna vergaderde de gemeenteraad over dit onderwerp. Harold van den Broek diende namens de RPP een initiatief raadsvoorstel in om een onderzoek te starten naar de haalbaarheid van een supermarkt in Reek. Hij vond de uitleg van het college van Burgemeester en Wethouders veel te mager en wil daarom een goed onderzoek door een deskundig extern bureau.

Harold gaf aan dat er vanuit Schaijk en Zeeland veel angst voor concurrentie is zonder een goede onderbouwing van de feiten. Ook maakte hij duidelijk dat de Aldi in Zeeland op de huidige locatie wordt gesloten. Dit besluit heeft Aldi al genomen. De Garf is een slechte locatie die verlaten zal worden. Aldi kijkt al lang naar alternatieve locaties zowel in Zeeland als in Uden. Een vestiging in Reek staat geheel los van deze discussie. Aldi heeft ook al voorgesteld om zich te vestigen in Schaijk langs de Rijksweg. Dit is eerder al afgewezen.

Mathieu de Klein diende namens Progressief Landerd een voorstel in om direct te beginnen met de procedures. Dit voorstel werd wel door ons gesteund maar niet door de overige raadsleden.

Het voorstel van Harold om een onderzoek te starten werd wel gesteund door 16 van de 17 raadsleden. We zijn blij dat de wensen van Reek serieus worden onderzocht. Na de zomervakantie zal het onderzoek worden gestart.

Wij houden u op de hoogte.

7 misvattingen over herindelen

VVD VVD Landerd 25-06-2013 04:00

Begin juni 2013 stuurde minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) het nieuwe ‘Beleidskader gemeentelijke herindeling’ naar de Tweede Kamer. Na de introductie van het streefgetal 100.000+ in het regeerakkoord, de decentralisatiebrief en de visienota bestuurlijke inrichting is dit de vierde impuls binnen een jaar voor de discussie over nut en noodzaak van gemeentelijke schaalvergroting. Het bestuurlijke en journalistieke debat kenmerkt zich door uiteenlopende opvattingen en spraakverwarring over bepaalde thema’s. Daarom: zeven misvattingen over gemeentelijke herindeling.

https://landerd.vvd.nl/nieuws/17504/7-misvattingen-over-herindelen
1. Gemeenten kunnen volledig zelf bepalen wel of niet te fuseren

Minister Plasterk en premier Rutte willen gemeentefusies niet afdwingen te fuseren, maar het initiatief bij gemeenten laten. De Wet Arhi (Algemene regels herindeling) biedt echter wel ruimte aan Rijk en provincies om een gemeentelijke herindeling te initiëren. Recent voorbeeld is de onvrijwillige fusie van Goeree-Overflakkee, geïnitieerd door Zuid-Holland, waar niet alle gemeenten het mee eens waren. In het nieuwe beleidskader krijgt de provincie een grotere rol als het gaat om het bewaken van de kwaliteit van het lokale bestuur en het inzetten van een provinciale herindelingsprocedure.

Het merendeel van de gemeentefusies sinds 2000 is vrijwillig tot stand gekomen. Vrijwillige herindelingsvoorstellen worden echter wel getoetst door de provincie en het uiteindelijke wetsvoorstel wordt door het ministerie van BZK voorbereid en door de Tweede en Eerste Kamer aangenomen (of niet). Herindelingen die vrijwillig vanuit gemeenten tot stand komen hebben een grote kans van slagen, maar het definitieve besluit is niet aan de gemeenten zelf.

2. Gemeenten kunnen niks als de provincie fusie afdwingt

Een grotere rol voor de provincie maakt nog niet dat een provinciaal initiatief tot herindeling een uitgemaakte zaak is. Gemeenten die niet willen fuseren hebben enkele mogelijkheden om zich te verzetten. Bij dreiging van een onwenselijk provinciaal voorstel kunnen gemeenten andere allianties smeden en daarmee een alternatieve, minder onwenselijke, fusie of samenwerking initiëren. Ook kunnen gemeenten in zienswijze ageren tegen de provinciale procedure of argumentatie waardoor de minister van BZK bij de toetsing aan het beleidskader het voorstel kan afwijzen en terugsturen. Tot slot kunnen college- en raadsleden hun politieke lijnen met Kamerleden aanhalen en zo via lobby een voorstel in de Tweede of Eerste Kamer doen stranden.

Recente voorbeelden van succesvolle weerstand zijn de BEL-gemeenten (Blaricum, Eemnes en Laren), die ambtelijk de krachten bundelden en zo een alternatief voor herindeling hadden de Krimpenerwaard (Bergambacht, Nederlek, Ouderkerk, Schoonhoven en Vlist), waarbij de minister van BZK het provinciale herindelingsvoorstel terugstuurde en de Gooi- en Vechtstreek (Bussum, Muiden, Naarden en Weesp), dat voorlopig is gestrand in de Tweede Kamer.

3. Het bijeenvegen van enkele gemeenten is zo gepiept

Bij het fuseren van gemeenten dient de Wet Arhi gevolgd te worden, met wettelijke termijn voor een zorgvuldig proces. Aan de fusiedatum gaat een traject van twee en een half jaar vooraf. Een herindelingsontwerp wordt opgesteld en vastgesteld door de gemeenteraden (of provinciale staten, bij een provinciaal initiatief). Daarop volgt een inspraakperiode, waar omliggende gemeenten en de provincie hun zienswijzen kunnen indienen en het beleidskader een zorgvuldige betrokkenheid van burgers eist, wat uitmondt in een herindelingsadvies. Dan volgt nog het proces op rijksniveau, met toetsing door BZK, behandeling in ministerraad en Raad van State alvorens het wetsvoorstel door de Tweede en Eerste Kamer gaat.

Naast de formele besluitvorming met wettelijke termijnen loopt er nog het traject van integratie van de gemeentelijke organisaties. Er kan een vooronderzoek worden uitgevoerd naar voor- en nadelen en financiële gevolgen van een fusie. De projectorganisatie voor het in goede banen leiden van de fusie moet worden ingericht. En beleid, regelgeving en werkprocessen van de fuseren de gemeenten moeten worden geharmoniseerd. Tot slot moeten nieuwe gemeenteraadsverkiezingen worden georganiseerd. Een fusie tussen een paar kleine gemeenten of tussen een grote stad en kleine buurgemeente is dus niet zomaar gerealiseerd.

Gemeentefusies leveren geld op

In de discussie over nut ten noodzaak van gemeentelijke herindeling komt onvermijdelijk het kostenaspect aan bod. Fuseren vraagt om een investering. Er moet een nieuwe organisatie gebouwd worden, met passende huisvesting en een goed werkende ICT-infrastructuur. Daarnaast is er de veronderstelling dat schaalvergroting en samenvoeging kostenvoordelen oplevert. Uit onderzoek van het COELO blijkt echter dat fusiegemeenten niet goedkoper zijn. Gemeenten fuseren namelijk niet primair om kosten te besparen, maar hebben als fusiedoelen vooral toekomstbestendig zijn, kwaliteit van dienstverlening op peil houden en kwetsbaarheid te verminderen. Wil een fusiegemeente kosten besparen, dan zal daar, net als elke andere gemeente, ook actief op gestuurd moeten worden. Een moeilijke opgave voor iedere overheidsorganisatie.

Fusie leidt tot verlies van identiteit door grote afstand burger-bestuur

Vaak wordt het verlies van identiteit van gemeenten en dorpskernen gebruikt als weerwoord tegen fusies. Het is de vraag of een dorp of kleine stad haar identiteit verliest als het geen eigen gemeentebestuur meer heeft en het nieuwe bestuur op grotere afstand staat.

Burgers trekken zich door toegenomen mobiliteit en digitalisering al lange tijd weinig meer aan van bestuurlijke grenzen. Werk, onderwijs en amusement vindt men doorgaans ver buiten de gemeentegrenzen. En ter illustratie: op de blauwe borden boven de A20 staan nog steeds Zevenhuizen en Moerkapelle vermeld en niet de naam van de heringedeelde gemeente Zuidplas.

Misschien kan zelfs wel gesteld worden dat in de kernen, door een bestuur meer op afstand, de verbanden tussen inwoners, ondernemers en verenigingen juist worden aangehaald, waardoor de identiteit sterker wordt. In de praktijk zie je grotere, met name plattelandsgemeenten hier veel aandacht aan besteden en blijken zij goed in staat te zijn een adequaat kernenbeleid te organiseren.

6. Gemeentefusies zijn hetzelfde als fusies in het bedrijfsleven

Dikwijls wordt er een parallel getrokken tussen gemeentefusies en fusies in het bedrijfsleven. Dit is deel van een bredere ontwikkeling van bedrijfseconomisch kijken naar de overheid, in de bestuurskunde ‘New public management’ genoemd. Er zijn parallellen te trekken als het gaat om het voorkomen van annexatie door een grotere partij of het versterken van de positie in een regio. Gemeenten hebben echter een fundamenteel andere grondslag, dienen andere belangen en opereren in een andere – politiek-bestuurlijke – context dan banken, autofabrikanten of supermarktketens. Bedrijfseconomische theorieën en modellen kunnen daardoor niet één op één worden toegepast op fusie van gemeenten.

Alleen fusie kan bestuurskracht van gemeenten versterken

Decennialang was herindeling de enige manier voor gemeenten onder druk om goed bestuur te voeren en taken uit te blijven voeren. De mogelijkheid van gemeenten om samen te werken is sinds de eeuwwisseling een volwaardig alternatief voor herindeling geworden. Samenwerkingsconstructies werden zo robuust dat ze de voordelen van fusie opleverden, maar gemeenten in staat stelden bestuurlijk autonoom te blijven. Inmiddels is krachtenbundeling door ‘shared service centers’, gezamenlijke uitvoeringsdiensten of ambtelijke samenvoeging niet meer weg te denken uit de gemeentelijke praktijk.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.