Nieuws van politieke partijen in Echt-Susteren inzichtelijk

4 documenten

Nieuwsbrief week 2-2024

Lijst Samenwerking Lijst Samenwerking Echt-Susteren 10-01-2024 15:57

Beste leden van Lijst Samenwerking,

Hierbij de wekelijkse nieuwsbrief .

Geef gerust zaken door die van belang zijn voor publicatie in de nieuwsbrief.

Gemeente Echt-Susteren en de agenda voor 2024.

Algemene ledenvergadering 14 maart 2024 19:30 uur ’t Patronaat Sint Joost

Zondag 14 januari om 17.11 uur: Receptie CV St. Joost in het Patronaat.

Woensdag 17 januari om 18.30 uur: Etentje Raad en college -12,5 jaar burgemeester Hessels- in Op de Boom te Spaans Huisken.

Bezoek de gemeentebrede werksessie ‘koers bepalen’

Benieuwd hoe de gemeente Echt-Susteren er uitziet in 2040? Meld u aan voor de gemeentebrede werksessie ‘koers bepalen’ op 30 januari. Tijdens deze werksessie bespreken we de voorstellen voor de koers van de ‘Omgevingsvisie Echt-Susteren 2040’. Dit doen wij samen met inwoners, ondernemers, organisaties, verenigingen, ketenpartners, de ambtelijke organisatie van de gemeente én met raadsleden van de gemeente Echt-Susteren.

De werksessie vindt plaats op dinsdag 30 januari van 19.00 uur tot 22.00 uur in het Connect College (Maasbrachterweg 22 in Echt). Aanmelden via de site van de gemeente. De thema’s van de werksessie vindt u in het aanmeldformulier. U kunt zich tot uiterlijk 23 januari 2024 aanmelden. In verband met het indelen van groepen per thema is het helaas niet mogelijk om zonder aanmelding deel te nemen.

Douwe Egberts punten.

Morgen, donderdag 11 januari telt de Lionsclub de laatste binnengekomen DE punten. Dan wordt ook de eindstand bekend. De tussenstand was 878.671 punten na het tellen in het Patronaat. Intussen zijn er bij Lijst Samenwerking nog 36.206 punten binnengekomen, waardoor de tussenstand is: 914.877 punten.Spannend of we de 1 miljoen pounten halen. Voorgaande jaren werden onze punten opgeteld bij de Lionsclub van Maastricht, door onze contacten aldaar. Zonder onze inbreng hebben zij het record aantal van 2,6 miljoen punten behaald. Een extra proficiat waard.Goed om te weten dat deze landelijke actie het vorig jaar in Nederland ruim 210.000 pakken koffie heeft opgeleverd voor de Voedselbanken. In februari wordt het landelijke eindresultaat bekend.

Nieuwsbrief Lijst Samenwerking.

Kent u mensen die deze nieuwsbrief wekelijks willen ontvangen? Geef hun mailadres door en ze worden toegevoegd aan de verzendlijst. Ze hoeven geen lid te zijn. De nieuwsbrief staat ook op onze website, maar in de mailbox ontvangen is beter!!

Training Permanente campagne

Op maandag 29 januari organiseren we een training Permanente campagne. Deze wordt gehouden om 19:30 uur in gemeenschapshuis ’t Patronaat in Sint Joost.

In deze training gaan we met onze eigen partij, onder leiding van een externe trainer, aan de slag met de zichtbaarheid van de partij en met het verstevigen van het contact met de kiezers. Niet alleen in de weken voorafgaand aan de verkiezingen, maar elk jaar, elke maand. In de training maken we een strategie en een plan om permanent campagne te voeren. Wat past er bij onze partij, welke kiezers willen we bereiken en welke middelen en acties zetten we daarvoor in? Deze training is voor de fractie, bestuursleden en leden/vrijwilligers. Je kunt je hiervoor aanmelden via een mail naar info@lijstsamenwerking.nl. Het maximale aantal deelnemers is 12, dus ben er snel bij.

Vragen of suggestie? Heeft u opmerkingen, suggesties? Stel ze gerust. Tot de volgende keer.

Even voorstellen: Angela Scheeren – commissie omgeving

Democraten Echt-Susteren Democraten Echt-Susteren Echt-Susteren 30-10-2019 17:24

Mag ik mij even voorstellen? Ik ben Angela Scheeren, moeder van Matt – 7 jaar en vrouw van Peter.  Vrouwtje van Jewel (de Stafford),  Peppa en Georgina (de mini-varkens), Kriebel-Tikkie-Kwik&Kwek (de kippen) & de 2 schildpadjes.

Naast dit huishouden van Jan Steen (ah ja….verbouwen, grote tuin, moestuin en bijen en een flink aantal hobbies) ben ik full-time werkzaam als Quality Engineer. Doe daarnaast ontzettend leuk vrijwilligerswerk bij het Smikkelkafé (in het buurthuis St.Joris), volg ik een avondopleiding tot meubelmaker én ben ik voor DES actief als commissielid Omgeving.

Ik ben van Indische afkomst en als enige meisje in huis wordt je al snel bekend gemaakt met “dienen”. Je hoort te zorgen voor je ouders, ouderen, de buren, je vrienden, kennissen, collega’s en eigenlijk iedereen die je maar sociaal tegenkomt. Dit is dan ook een groot deel van mijn opvoeding geweest en kenmerkend voor de manier waarop ik in het leven sta. Van huis uit met de paplepel ingegeven, en nog steeds een erg sociale inborst.

Raadsvergadering 6 juni 2019: Livar Experience Center | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 07-06-2019 00:00

De raad behandelde op 6 juni 2019 de bestemmingsplanwijziging om het concept Livar Experience Center (LEC) toe te staan: een varkenshouderij voor ca. 1200 dieren, een bezoekerscentrum annex proeverij en een vleesatelier (klein slachthuis). GroenLinks stemde tegen en heeft behoefte om dit uit te leggen.

 

Hier leest u integraal de inbreng van ons raadslid Thijs Wetemans:

"Voorzitter, in de twee jaar dat ik nu raadslid mag zijn, is dit raadsvoorstel over het Livar Experience Center het meest lastige dossier waarover ik zo meteen een mening moet hebben. Je bent voor of je bent tegen dit bestemmingsplan, meer smaken zijn er niet. Een duivels dilemma voor GroenLinks.

GroenLinks is namelijk een groot voorstander van deze manier van varkens houden: het Limburgs kloostervarken krijgt goed voer dat zoveel mogelijk lokaal wordt geteeld, de varkens hebben binnen veel ruimte én ze hebben bovendien de mogelijkheid om naar buiten te gaan. Niet voor niets krijgt het vlees van Livar maar liefst 3 sterren van het Beter Leven keurmerk. Kortom: duurzaam en diervriendelijk en daarom ook niet voor niets uitstekend passend bij ons Cittaslow keurmerk. Als er dan toch vlees wordt gegeten, laat het dier dan wel een goed leven hebben gehad. Bij Livar hebben we daar geen enkele twijfels over.

Maar we hebben daarentegen grote moeite met de locatie voor het Livar Experience Center. Natuurlijk is er voor het bedrijf zelf geen mooiere locatie voor dit concept, namelijk landelijk gelegen in een groene omgeving en ook nog eens in de directe nabijheid van Abdij Lilbosch. Maar de mooiste locaties wil ik proberen ook mooi te houden. En dus wil GroenLinks verdere verstening van het kwetsbare buitengebied juist tegengaan. Door het hele plan als een concept te beschouwen én als uitbreiding van de bestaande varkenshouderij bij de Abdij, kan er volgens het college op deze locatie worden gebouwd. Maar dat wil volgens ons nog niet zeggen dat het dan ook zomaar vanzelfsprekend is.

Voorzitter, ik heb de worsteling geschetst waar GroenLinks mee te maken heeft. Echter, ruim een jaar geleden zagen we deze spagaat al aankomen. Tijdens de coalitie-onderhandelingen hebben we het met de formateur over dit dossier gehad. We spraken daarom toen al af dat we dit raadsvoorstel te zijner tijd als een vrije kwestie konden aanvliegen. En vandaag is dat moment aangebroken. In de afgelopen weken hebben we intern gewikt en gewogen. Het was een zéér lastige keuze. Zoals al gezegd, een duivels dilemma voor GroenLinks.

We kiezen er uiteindelijk voor om tegen dit raadsvoorstel te stemmen."

Antwoord op vragen art. 33 Brandveiligheid en blusvoorziening megastal Straathof | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 26-02-2018 00:00

Een varkensbedrijf met 16.000 dieren zonder een afdoende brandveiligheid en secundaire blusvoorziening is een potentieel gevaar voor deze varkens en de omgeving. Op 11 december 2017 stelden wij vragen en recent kregen we antwoord.

Op 13 september 2017 is door een toezichthouder van onze gemeente een controle ‘brandveilig gebruik’ van de varkensstal aan de Kerkstraat 10 te Koningsbosch uitgevoerd. De bevindingen zijn ons inziens zeer zorgelijk te noemen:

Brandcompartimentering: deurdrangers aan de deuren in de brandscheidingen moeten worden bijgesteld zodat deze deuren beter sluiten. Ook worden er enkele deuren in de brandscheidingen in geopende stand, m.b.v. haken vastgezet. Aangezien de geopende deuren in de brandscheidingen de weerstand tegen branduitbreiding en rookdoorgang teniet doen, moeten deze haken aan deze deuren verwijderd worden. Secundaire bluswatervoorziening: in de omgevingsvergunning voor het bouwen van de varkensstal (2011/2012) is opgenomen dat er een secundaire bluswatervoorziening met een capaciteit van 30 m3 per uur tot op een afstand van 40 meter tot de toegang van de varkensstal aangebracht moet worden (bijvoorbeeld een blusvijver of geboorde put). Deze capaciteit moet gedurende 4 uren onafgebroken geleverd kunnen worden. Tevens moet deze voorziening voor direct gebruik door de brandweer gereed zijn en worden aangeduid. Deze put of vijver is echter niet aangebracht. Aangezien de afstand van de toegang(en) van de varkensstal en de dichtstbijzijnde brandkraan veel te lang is en bovendien de capaciteit van de brandkraan niet toereikend is, moet deze voorziening alsnog worden aangebracht.

De eigenaar wordt gesommeerd om binnen 3 maanden na verzenddatum (21 september 2017) de bovengenoemde overtredingen te verhelpen.

 

Wij stelden de volgende vragen:

Vraag 1: Hoeveel varkens mogen er op dit moment worden gehouden aan de Kerkstraat 10 te Koningsbosch? Svp de aantal opsplitsen in vleesvarkens, gespeende biggen, fokzeugen en opfokzeugen, indien van toepassing.

Antwoord: zie bijlage Tabel 1.

 

Vraag 2: Hoeveel varkens mogen er op het bedrijf worden gehouden, indien de aangevraagde uitbreiding is gerealiseerd (waartegen overigens beroep is aangetekend)? Svp de aantallen weer opsplitsen.

Antwoord: zie bijlage Tabel 2.

 

Vraag 3: Hoe is het mogelijk dat een bedrijf mag starten met het houden van grote aantallen dieren zonder dat er vooraf gecontroleerd is of een (naar wij aannemen: destijds al wettelijk) verplichte  secundaire bluswatervoorziening aanwezig is?

Antwoord: In het kader van de procedure van vergunningverlening is het niet gebruikelijk dat voorafgaande aan het verlenen van de gevraagde vergunning een bedrijfscontrole plaatsvindt om te beoordelen of de inrichting voldoet aan de aan de vergunning te verbinden voorschriften. Immers de aanvraag kan betrekking hebben op een wijziging c.q. uitbreiding van de bestaande inrichting. Vanaf het moment van het onherroepelijk worden van de vergunning heeft inrichting houder 3 jaar de gelegenheid zijn inrichting in overeenstemming te brengen met de vergunning voor wat betreft het realiseren van een wijziging c.q. uitbreiding. Voor het overige dient de inrichting - voor zover van toepassing - in werking te zijn overeenkomstig de bij de vergunning behorende voorschriften. Of de inrichting al dan niet voldoet aan de gestelde voorschriften zal tijdens een zgn. oprichtingscontrole worden vastgesteld.

 

Vraag 4: Was de bevinding van het ontbreken van een secundaire bluswatervoorziening op 13 september 2017 de eerste keer dat dit werd geconstateerd? Zo ja, hoe is het mogelijk dat een toezichthouder pas na vijfeneenhalf jaar ontdekt dat er geen secundaire bluswatervoorziening aanwezig is? Zo nee, waarom is er dan nu geen boete of sanctie opgelegd als dit al vaker is geconstateerd?

Antwoord: Tijdens een bedrijfsbezoek op 26 april 2012 - waarbij ook een vertegenwoordiger van de Brandweer Limburg-Noord aanwezig was - is onder andere ook aandacht besteed aan primaire (aansluiting op waterleiding) en secundair bluswatervoorzieningen (geboorde put). Tijdens dit bezoek is afgesproken dat in overleg met de brandweer de primaire en secundaire bluswatervoorzieningen binnen afzienbare tijd worden gerealiseerd. Voor het realiseren van deze voorzieningen was het onder meer noodzakelijk dat er nieuwe aansluitingen op het bestaande waterleidingnet worden gemaakt. Uit verkregen informatie van WML blijkt dat in de periode 2012 - 2013, 2 nieuwe brandkranen zijn geplaatst. Er kan gevoeglijk van worden uitgegaan dat deze zijn geplaatst ten behoeve van de primaire bluswatervoorziening.

 

Vraag 5: Stuurt u op 22 december 2017, de laatste werkdag van dit jaar en 3 maanden na de constatering, opnieuw een toezichthouder naar dit bedrijf om te controleren op de geconstateerde tekortkomingen (haken aan deuren verwijderd, aanbrengen secundaire bluswatervoorziening)? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Op 19 januari 2018 heeft er een her controle plaatsgevonden binnen de inrichting. Gebleken is dat alle tekortkomingen zoals verwoord in de brief van 21 september 2017, zijn opgeheven.

 

Vraag 6: Hoe ziet het vervolgtraject er uit als blijkt dat de tekortkomingen op 22 december niet zijn verholpen? Met andere woorden, welke wettelijke instrumenten heeft het college in zo’n geval om een eigenaar op korte termijn te dwingen tot het verhelpen van tekortkomingen op het gebied van brandveiligheid? Welke boetes of sancties staan er op deze overtredingen? Is het college bereid tot het opleggen van boetes of sancties indien de tekortkomingen op 22 december niet zijn verholpen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Op basis van de constateringen tijdens de hercontrole van 19 januari 2018, is een vervolgtraject niet aan de orde.

 

Vraag 7: Welke rol speelt de brandweer in deze kwestie? Voert die zelf ook een periodieke controle uit op dit bedrijf? Is de brandweer op de hoogte van het ontbreken van de secundaire bluswatervoorziening? Wordt de brandweer actief op de hoogte gebracht na de controle van 22 december op het al dan niet verholpen zijn van de tekortkomingen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Voor de Brandweer Limburg-Noord is in deze geen rol weggelegd. Controle of wordt voldaan aan de vergunningvoorschriften wordt door de gemeente uitgevoerd. Wel heeft er in samenspraak op 13 september 2017 met de Brandweer Limburg-Noord een controle plaatsgevonden ten aanzien van de bluswatervoorziening. Hieruit is gebleken dat de aanwezige voorziening voldoet. Wij zullen de Brandweer Limburg-Noord informeren dat de inrichting inmiddels voldoet aan de gestelde vergunningvoorschriften.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.