Nieuws van politieke partijen in Echt-Susteren over GroenLinks inzichtelijk

2 documenten

Antwoord op vragen art. 33 Bomenkap en herplantplicht | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 27-06-2019 00:00

Recent stelden we vragen aan het college over kapvergunningen, herplantplicht en de controle. Hier lees je de antwoorden.

 

Regelmatig ontvangen we signalen en vragen van bezorgde inwoners over bomenkap in onze gemeente. We krijgen graag antwoord op de volgende vragen:

Vergunningen:

Vraag 1a: In welke situaties moet de gemeente een vergunning verstrekken voor het kappen van bomen?

Antwoord: De gemeente neemt alleen een aanvraag tot kappen van bomen in behandeling indien deze aanvraag via het omgevingsloket (OLO) wordt ingediend en indien dit een vergunningsplichtige situatie betreft. Hierbij valt te denken aan het kappen van bomen die conform de vastgestelde bomennota 2007 op de waardevolle bomenlijst en/of op plankaarten staan vermeld (hoofd-, neven-, recreatieve structuren en boompleinen). Ook kan de gemeente op basis van het bestemmingsplan (aanlegplicht) een vergunning verstrekken voor het kappen van bomen. De gemeente verstrekt daarnaast een vergunning als er sprake is van groot maatschappelijk belang en als alternatieven niet mogelijk zijn. Ingeval de veiligheid van de boom niet gegarandeerd kan worden, wordt ook een vergunning verstrekt op basis van noodkap.

Vraag 1b: In welke situaties zijn er juist geen vergunningen nodig? Eventueel illustreren met fictieve voorbeelden.

Antwoord: In die gevallen waar op basis van deregulering bomen of andere groenopstanden (bijvoorbeeld kerstbomen/sparren) niet staan vermeld in de waardevolle bomenlijst en/of plankaarten (hoofd-, neven-, recreatieve structuren en boompleinen), zijn bomen vergunningsvrij. Een voorbeeld: Familie X woont in de Olmstraat te Echt en heeft een kleine beukenboom in haar voortuin staan. X heeft hier last van vanwege beperkt zonlicht in de woonkamer en neemt contact op met de gemeente om te vragen of voor het verwijderen hiervan een kapvergunning noodzakelijk is. De gemeente controleert of dit object op de waardevolle bomenlijst of plankaarten staat vermeld. Dit is niet het geval. Deze boom is vergunningsvrij en X kan deze zonder vergunning kappen. Hierbij moet dan wel nog rekening gehouden worden met andere wetgeving zoals de Natuurbeschermingswet. De Flora- en faunawet maakt daar onderdeel van uit. Met de kap mogen bij wet beschermde soorten niet verontrust, beschadigd of gedood worden. Als er bijvoorbeeld een roofvogelnest inde boom aanwezig is, dan mag deze niet gekapt worden zonder toestemming van de provincie.

Vraag 1c: Moet de gemeente ook aan zichzelf een vergunning verstrekken indien het bomen in de openbare ruimte betreft? Zo ja, hoe is de onafhankelijke beoordeling van de aanvraag in zulke situaties dan geregeld?

Antwoord: Indien deze bomen staan vermeld op de waardevolle bomenlijst en/of plankaarten, dan dient de gemeente eveneens een vergunning aan te vragen via het omgevingsloket. De beoordeling wordt intern geregeld. De aanvraag en de beoordeling worden apart van elkaar inhoudelijk getoetst door het ambtelijk apparaat en de MER-Omgevingsdienst.

Vraag 1d: Welke wetten e.d. zijn van toepassing?

Antwoord: De Wet Natuurbescherming (Wnb), vigerende bestemmingsplannen en actueel beleid, zoals het boombeleidsplan/bomennota, zijn van toepassing bij het verstrekken van vergunningen.

 

Herplantplicht:

Vraag 2a: In welke situaties moet voldaan worden aan de herplantplicht: 1 nieuwe boom voor 1 verwijderde boom?

Antwoord: Een herplantplicht wordt standaard opgelegd waar het gaat om het kappen van een boom vermeld op de waardevolle bomenlijst en/of plankaarten boomstructuren. In de bomennota zijn hiervoor richtlijnen opgenomen voor de herplantplicht. Voor het vervangen van een gerooide boom door een nieuwe boom is in de bomennota opgenomen dat er dan een boom in de kwaliteitsmaat 25-30 geplant moet worden. Er kan ook gekozen worden voor 2 bomen in de maat 20-25 of 5 bomen in de maat 18-20.

Vraag 2b: In welke situaties is er juist geen herplantplicht? Eventueel illustreren met fictieve voorbeelden.

Antwoord: Zie de beantwoording van vraag 1b.

Vraag 2c: Hebben derden en/of de gemeente de mogelijkheid om de verplichte herplant in een andere kern of zelfs op een andere locatie in het buitengebied van Echt-Susteren uit te voeren?

Antwoord: In de basis dient herplant plaats te vinden op of in de directe nabijheid van de locatie waar kap heeft plaatsgevonden. Indien dit niet mogelijk blijkt door technische en/of omgevingsbeperkingen, dan kan er in overleg maatwerk worden toegepast. Dit is echter op basis van de voorwaarden voor herplant conform het vigerende boombeleid (bomennota).

 

Controle:

Vraag 3a: Op welke wijze kunnen raadsleden controleren of de herplantplicht door derden en de gemeente correct wordt uitgevoerd?

Antwoord: Burgers maar ook raadsleden moeten erop kunnen vertrouwen dat een herplantplicht op een correcte wijze door derden of de gemeente wordt uitgevoerd conform de voorwaarden van de vergunning. De toetsing van voorwaarden conform vergunning (bijvoorbeeld herplantplicht) wordt formeel door de omgevingsdienst (OD-MER) gecontroleerd. Daarnaast kijken vakambtenaren 'over de schouders' mee of deze vaktechnisch correct wordt uitgevoerd.

Vraag 3b: Is het voor inwoners van Echt-Susteren ook mogelijk om deze controle te doen? Zo ja, hoe dan? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Nee, dit is nog niet mogelijk. De MER-Omgevingsdienst houdt geen (openbaar) herplantplicht-register bij. OD-MER verleent de kap- en/of aanlegvergunningen waaraan in voorkomende gevallen als voorwaarde de herplantverplichting wordt verbonden. Het merendeel van deze verleende vergunningen (en dus ook de herplantplicht-voorwaarde) wordt vervolgens gecontroleerd door de BOA domein 2. Het aanmaken van een herplantregister dient bij voorkeur vanuit het digitale systeem van de MER-Omgevingsdienst (applicatie SquitXO) te geschieden. Momenteel is dit technisch niet mogelijk: de herplantplicht wordt als zodanig niet separaat als 'harde waarde' in het systeem ingevoerd, maar wordt uitsluitend in de vergunningdocumenten beschreven; dat belemmert het genereren van data op dit onderdeel.

Vraag 3c: Indien een openbaar herplantregister ontbreekt, wilt u dit dan opzetten? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Zie de beantwoording van vraag 3b.

Portefeuilleverdeling College van B&W | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 07-05-2018 00:00

In zijn vergadering van 26 april jongstleden heeft het college de portefeuilleverdeling en de loco-volgorde vastgesteld.

Burgemeester J.W.M.M.J Hessels

Wettelijke taken Openbare orde en integrale veiligheid Algemeen juridische zaken Burgerparticipatie Klachtafhandeling Algemene plaatselijke verordening en bijzondere wetten Toezicht en handhaving Communicatie en voorlichting Recreatie en toerisme (incl. Cittaslow) Representatie en public relations Euregionale samenwerking en internationale betrekkingen Dienstverlening Burgerzaken en verkiezingen Bedrijfsvoering (P&O, l&A, DIV en facilitair, inclusief beheer en onderhoud gemeentehuis) Asielzoekers (AZC) Dagelijks Bestuur Servicecentrum MER

 

Wethouder P.H.J. Pustjens / 1e locoburgemeester

Gebiedsontwikkeling Susteren, Nieuwstadt, Dieteren en Roosteren e.o. (inclusief Grensmaas) Gebiedsgericht integraal beheer openbare ruimte Echt-Susteren Zuid Gemeentelijke gebouwen (incl. gemeenschapshuizen en onderwijshuisvesting, excl. gemeentehuis en sportaccommodaties) Meerjarig investeringsprogramma infrastructuur (MIP) Grond- en pachtzaken /grondbedrijf (excl. ontwikkeling Bocage en bedrijventerreinen) Onderwijs, bibliotheekwerk, museum en monumentenbeleid Volkshuisvesting (incl. huisvesting specifieke doelgroepen) Landschapspark Susteren Project onderhoudsbedrijf openbare ruimte Project Centrumplan Susteren Ondernemersoverleg centrum Susteren

 

Wethouder G.H.C. Frische / 2e locoburgemeester

Gebiedsontwikkeling Sint Joost - Koningsbosch en Mariahoop Gebiedsontwikkeling Leisurepark 'In de Bandert' Financiën en belastingen Participatie WMO Economische zaken (excl. ondernemers centra Echt en Susteren), bedrijventerreinen en OML Inkoop en aanbestedingsbeleid Sportbeleid (inclusief accommodaties)

 

Wethouder P.H.M. Ruijten / 3e locoburgemeester

Gebiedsontwikkeling Echt en centrum Echt Gebiedsgericht integraal beheer openbare ruimte Echt-Susteren Noord Beleid beheer groen, wegen en riolering Verkeer en vervoer Openbare verlichting Beleid natuur, landschap en recreatiewaters Bosbeheer Reconstructie platteland /Platteland in Ontwikkeling Beleid en beheer openbare begraafplaatsen Markten, evenementen en kermissen Ondernemersoverleg centrum Echt Project ontwikkeling De Valk Project hotelontwikkelingen A2

 

Wethouder H.E.J.M. Meuwissen / 4e locoburgemeester

Gebiedsontwikkeling Pey en A2-zone Ruimtelijke ordening, bestemmingsplannen, structuurvisie en implementatie Omgevingswet Milieubeleid en-beheer Ruimte voor Ruimte Water-en bodembeleid Duurzaamheid Afvalbeleid en afvalinzameling Vergunningverlening Wabo Omgevingsdienst MER en Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Project ontwikkeling Nedcar Project klooster Koningsbosch Project Bocage

 

Wethouder A.M.C. Bruijsten / 5e locoburgemeester

Jongerenbeleid Jeugdzorg Armoedebeleid Welzijn (cultuur en subsidies) Volksgezondheid (incl. GGD) Leerlingenvervoer Leerplicht Kinderopvang en peuterspeelzaalwerk Volwasseneneducatie Speeltuinen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.