Nieuws van politieke partijen in Overijssel over PvdA inzichtelijk

11 documenten

Buurtbussen staan nog stil door corona: PvdA wil alternatief

PvdA PvdA Overijssel 09-09-2020 11:10

Het openbaar vervoer komt weer op gang, maar de buurtbus staat nog aan de kant. In kleine bussen is het moeilijker om chauffeurs te beschermen tegen corona. Maar inwoners moeten daarvoor niet de prijs betalen. Door het uitvallen van de buurtbus komt op sommige plekken al sinds maart geen openbaar vervoer meer. De provincie denkt dat in november de buurtbussen weer veilig de weg op kan. Dat duurt te lang. Wij willen dat er tot die tijd een alternatief arrangement wordt georganiseerd zodat mensen toch naar de stad, school of supermarkt kunnen.

Buurtbussen zijn krapper en worden vaak gereden door oudere vrijwilligers. Zij lopen extra risico op besmetting met het coronavirus. Daarom is TNO opdracht gegeven aanvullend onderzoek te doen naar benodigde extra maatregelen voor natuurlijke ventilatie. Dat onderzoek is begin oktober afgerond.

“Natuurlijk is het goed dat we veel aandacht hebben voor de veiligheid,” zegt PvdA-Statenlid Hans Nooter. “Maar er is een groep inwoners die straks een half jaar zonder openbaar vervoer heeft gezeten. Het is een kleine groep, maar juist een groep die geen alternatief heeft. Wij vinden dat het aan de overheid is om ervoor te zorgen dat dat alternatief er wel komt, en liefst zo snel mogelijk.”

Het bericht Buurtbussen staan nog stil door corona: PvdA wil alternatief verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Keolis verliest busvervoer IJssel-Vecht: PvdA wil snel zekerheid voor reizigers en chauffeurs

PvdA PvdA Overijssel 09-07-2020 06:30

Keolis verliest de gunning van het busvervoer in de regio IJssel-Vecht. De provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel zijn voornemens de concessie in te trekken. Keolis heeft gefraudeerd bij de aanbesteding. De juiste beslissing, vindt PvdA-Statenlid Hans Nooter: “dit is een principekwestie. Valsspelen bij een aanbesteding mag niet lonen. We maken dus nu een pas op de plaats. Maar dat betekent ook dat we nu snel stappen moeten gaan zetten om snel duidelijkheid te scheppen voor de reizigers en voor de medewerkers van het bedrijf.”

“Wat er ook gebeurt, onze inwoners moeten gewoon met de bus naar hun werk, de supermarkt of hun familie kunnen. Het belang van de reizigers staat voorop. En ook de buschauffeurs verdienen duidelijkheid over de toekomst van hun werk. Het geknoei bij de aanbesteding is het gesprek van de dag in menige chauffeurskantine. Die vrouwen en mannen op de werkvloer moeten niet het slachtoffer worden van gerommel in directiekamers.”

Noodconcessie

Het intrekken van de concessie betekent dat Keolis niet kan gaan rijden. Toch moeten er vanaf december bussen op de weg zijn. De provincie wil er via een noodconcessie voor zorgen dat er straks ‘gewoon’ vervoer is. Voor de duur van de noodconcessie zal volgens de huidige dienstregeling worden gereden. In de tussentijd wil de provincie opnieuw om tafel met de andere twee partijen die in de race waren om de gunning. Dit moet leiden tot een duurzame en blijvende oplossing die uiterlijk eind 2022 van start gaat.

Het bericht Keolis verliest busvervoer IJssel-Vecht: PvdA wil snel zekerheid voor reizigers en chauffeurs verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Miljoenen extra voor cultuur en ov in Overijsselse aanpak coronacrisis

PvdA PvdA Overijssel 19-06-2020 08:57

Overijssel neemt extra maatregelen voor de aanpak van de coronacrisis. Op korte termijn treft de provincie noodmaatregelen voor het openbaar vervoer en de culturele sector. Daarnaast worden ondernemers en instellingen geholpen om deze lastige periode door te komen door te werken aan digitalisering en andere slimme oplossingen.

Fractievoorzitter Annemieke Wissink: “Wij zijn enorm blij met de extra inzet van de provincie. Onze cultuur en ons openbaar vervoer verbinden mensen, elk op hun eigen manier. Het is belangrijk daar extra oog voor te hebben en er extra in te investeren, nu in deze tijd van afstand houden maar juist ook voor straks, zodat we samen sterk uit de crisis komen.”

Noodmaatregelen culturele sector en openbaar vervoer

Voor cultuur en het openbaar vervoer stelt Overijssel voor om 3,4 miljoen euro extra uit de spaarpotjes van de provincie te halen. De culturele infrastructuur in Overijssel is van groot belang en is hard geraakt de afgelopen maanden. Zeker tot eind dit jaar heeft de sector nog fors nadeel door alle maatregelen in het kader van de 1,5 meter afstand.

Ook het openbaar vervoer is hard getroffen door de coronacrisis. De dienstregeling was de afgelopen periode voor de helft geschrapt met daarbij een heel laag aantal reizigers. Vanaf juni rijdt het openbaar vervoer weer op volle kracht, maar ligt het percentage reizigers nog steeds laag. Voor de provincie is de inschatting dat alleen al in 2020 zo’n 11 miljoen aan reizigersopbrengsten uit het openbaar worden misgelopen. Dit bedrag kan de komende jaren nog oplopen. De provincie overlegt met het rijk over financiële compensatie. 

Overbrugging naar herstel

Daarbovenop stelt de provincie voor om nog eens 3,3 miljoen euro beschikbaar voor verschillende overbruggingsmaatregelen. De maatregelen moeten ondernemers en instellingen helpen om de komende periode, waarin de 1,5 meter leidend is, door te komen. Voor de vrijetijdssector betekent dit bijvoorbeeld het digitaliseren van routes en meten van drukte. Op het gebied van mobiliteit stimuleert de provincie inwoners om meer gebruik te maken van fiets en taxi’s of deelauto’s. Vanuit de verschillende ‘taskforces’ op het gebied van cultuur en (vrijetijds)economie zullen de komende tijd nog meer voorstellen volgen, daarvoor is een flexibel budget van € 2 miljoen beschikbaar.

Op woensdag 1 juli vergaderen Provinciale Staten over het voorstel. In het najaar komt het college met een voorstel voor maatregelen die gericht zijn op het herstel.

Het bericht Miljoenen extra voor cultuur en ov in Overijsselse aanpak coronacrisis verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Mogelijke fraude bij aanbesteding ov door vervoerder Keolis

PvdA PvdA Overijssel 03-06-2020 15:38

Gerommel rond het busvervoer in de regio IJssel-Vecht. Vervoersbedrijf Keolis heeft mogelijk gefraudeerd bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in de IJssel- en Vechtstreek. Onderzoeksplatform Follow the Money onthulde dat eind mei.

Keolis won vorig jaar een concessie met een waarde van 900 miljoen euro voor het openbaar busvervoer in delen van Overijssel, Gelderland en Flevoland. Maar de vervoerder zou in het geheim verboden afspraken hebben gemaakt met de Chinese busbouwer BYD. Keolis heeft inmiddels een aantal medewerkers ontslagen en zegt aangifte tegen hen te doen.

De affaire leidt tot politieke vragen. Wat is er precies gebeurd, en wat zijn de gevolgen voor Keolis en voor de concessie? Daarover zullen we de komende weken duidelijkheid moeten krijgen. De provincie onderzoekt op dit moment de juridische gevolgen.

Voor de PvdA is het op dit moment vooral zaak dat de bussen blijven rijden. De nieuwe concessie gaat in het nieuwe jaar in. Wat er ook gebeurt met de concessie, onze inwoners moeten ook na 31 december gewoon met de bus naar hun werk, de supermarkt of hun familie kunnen. En ook de buschauffeurs verdienen snel duidelijkheid over de toekomst van hun werk. De problemen van Keolis mogen niet de problemen worden van de reiziger of de chauffeur. En de provincie heeft ons beloofd alles op alles te zetten om daarvoor te zorgen.

Het bericht Mogelijke fraude bij aanbesteding ov door vervoerder Keolis verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Schone mobiliteit: de noodzaak van collectief, elektrisch vervoer

PvdA PvdA Overijssel 21-10-2019 08:35

Fossielvrij reizen, werken en wonen. Het is de grote uitdaging en oplossing voor een aantal prangende problemen waar we als mensheid voor staan. De afspraken die in Parijs in 2015 werden gemaakt om klimaatverandering in de hand te houden zijn voor Nederland vertaald naar het Klimaatakkoord. In het akkoord is voor verschillende sectoren in onderhandelingen aan deeltafels vastgesteld welke doelen en acties zullen moeten worden gerealiseerd. Dit om over te schakelen op schone bronnen, dus niet oliegebaseerd.

Aan de Mobiliteitstafel is afgesproken om in te zetten op elektrisch rijden, alternatieve brandstoffen, 0-emissiezones in stedelijk gebied en zuinige banden. Er wordt fors ingezet op grootschalige elektrificatie van het vervoer. Publiek en particulier, goederen en personenvervoer. Om de gestelde klimaatdoelen te realiseren moeten er voldoende elektrische auto’s beschikbaar komen. Vooralsnog wordt ingezet op het huidige model waarbij particulieren individueel een auto tot hun beschikking hebben.

Afgelopen week las ik een zeer belangwekkend rapport over de metaalvraag van elektrisch vervoer. De studie bevat een aantal zeer behartigenswaardige conclusies en aanbevelingen. Uitgaande van een eerlijk deel van de wereldwijze jaarproductie van belangrijke kritieke metalen zijn er grenzen aan de mogelijkheden. Van een aantal cruciale metalen is om allerlei redenen een tekort te verwachten. Een deel van de metalen is schaars, in handen van een klein aantal landen en het aantal winningslocaties beperkt en het opstarten van mijnbouw en vervoer vragen jaren tijd. Daarnaast zijn die metalen ook nodig voor toepassingen als zonnepanelen, windturbines en elektronica.

Om toe te werken naar mobiliteit en vervoer die én fossielvrij is en rekening houdt met beperkingen in grondstoffen geeft het rapport een aantal oplossingsrichtingen. Deze vragen nu al om keuzes om te voorkomen dat we nieuwe afhankelijkheden beperken en elektrificatie op een behoorlijke en eerlijke manier mogelijk maken. Een kleiner aantal individuele e-auto’s vraagt om andersoortig vervoer. Het recept is dan ook stimuleren van deelauto’s, vervoer op maat en natuurlijk stevige inzet op hoogwaardige collectieve vormen van vervoer zoals bus en trein.

De komende jaren wordt het busvervoer in Overijssel in hoge mate elektrisch, de laatste spoorlijnen idem. Nu komt het er op aan om zoveel mogelijk mensen te laten kiezen voor deze vormen van vervoer, bij voorkeur in combinatie met fietsgebruik. Overigens hoeft die laatste beslist niet altijd elektrisch te zijn, dat scheelt immers batterijen.

In Provinciale Staten zullen we als fractie er alles aan doen om openbaar vervoer breed toegankelijk, veilig én betaalbaar te organiseren. Dat betekent een stevig debat met gemeenten, inwoners en partners over de noodzaak om met visie en oog voor de lange termijn de goede dingen te doen. Duidelijk is dat we daarmee heel belangrijke voorwaarden scheppen voor de noodzakelijke oplossingen voor een leefbare en bereikbare samenleving in deze eeuw.

Het bericht Schone mobiliteit: de noodzaak van collectief, elektrisch vervoer verscheen eerst op PvdA Overijssel.

PvdA bezorgd over prijsstijging busabonnement: kosten sinds 2016 met 48 procent gestegen

PvdA PvdA Overijssel 01-10-2019 08:37

Hoe hard mag de prijs van een busabonnement jaarlijks stijgen? Die vraag stellen we aan het Overijsselse provinciebestuur, nadat we er door een familie uit Zwartsluis op werden gewezen dat de busabonnementen die hun kinderen nodig hebben om in Zwolle naar school te gaan sinds 2016 met 48 procent zijn gestegen. Kostte een abonnement in 2016 nog 775 euro, dit jaar moest 1150 euro per kind worden afgerekend. Omdat het gezin twee kinderen in Zwolle op school heeft betekent dat een jaarlijkse kostenpost van 2300 euro. Een enorm bedrag, dat nog eens bovenop de kosten komt die ouders al maken voor het onderwijs van hun kinderen.

Namens de PvdA wil Hans Nooter van de provincie weten of er een verklaring is voor de stijging van de ov-kosten. “Wij zien dat de prijzen van busvervoerder Connexxion de afgelopen jaren aanzienlijk sneller stijgen dan de inflatie”, stelt Nooter. Overigens is Connexxion niet de enige vervoerder waar de prijzen de pan uit stijgen. Over de gehele breedte is het openbaar vervoer in Nederland tussen 2009 en november 2019 bijna dertig procent duurder geworden. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat nergens in de EU de OV-kosten zo hard stijgen als in Nederland.

De Partij van de Arbeid vindt dat alle vormen van voortgezet onderwijs bereikbaar moeten zijn en dat vervoerskosten geen barrière mag opwerpen. “Ik moet er niet aan denken dat een jongere niet naar het VWO kan omdat de ouders de kosten voor het openbaar vervoer niet kunnen betalen.”

Het bericht PvdA bezorgd over prijsstijging busabonnement: kosten sinds 2016 met 48 procent gestegen verscheen eerst op PvdA Overijssel.

PvdA wil af van ‘onbegrijpelijke’ prijsstijgingen openbaar vervoer

PvdA PvdA Overijssel 14-03-2019 08:42

(Foto in de kop: Rob Dammers)

“Onbegrijpelijk en onwenselijk.” Zo typeert de PvdA de prijsstijgingen in het regionale openbaar vervoer. Op een aantal Overijsselse trajecten steeg de prijs voor een treinticket in vijf jaar met ongeveer 25 procent. Hans Nooter van de PvdA vindt de prijsexplosie niet te verteren. “We willen juist dat mensen meer gebruik maken van het openbaar vervoer. Dan geeft het geen pas dat de prijzen de pan uit rijzen.”

In vijf jaar steeg de prijs voor een treinticket tussen Zutphen en Oldenzaal van 9,90 euro naar 13,13 euro. Voor de tien minuten durende reis van Hengelo naar Oldenzaal betaalde je in 2014 nog 2,50 euro: nu is dat 3,40 euro. Volgens vervoerder Keolis is de prijsstijging een gevolg van het plaatsen van toiletten en gratis wifi. “Een onverdedigbaar verhaal,” vindt Nooter. “Iets fundamenteels als een toilet wordt door Keolis kennelijk gezien als een luxe waarvoor de reiziger extra dient te betalen.”

De PvdA ziet de prijzen van openbaar vervoer op meer plekken in de provincie scheefgroeien. “In Zwolle moeten reizigers die in de bus hun kaartje kopen bij een overstap voor de volgende rit opnieuw 2,30 euro neertellen voor een nieuw kaartje. Terwijl ze tot voor kort met hetzelfde kaartje binnen een uur verder konden reizen.”

Nooter wil dat de provincie paal en perk stelt aan de prijsstijgingen in het ov. “Deze geldklopperij jaagt mensen de auto in. En wie geen auto heeft, of juist een kleine beurs, die heeft pech en komt nergens meer. Dat moet de provincie niet laten gebeuren. Openbaar vervoer is een basisvoorziening die voor iedereen toegankelijk en dus betaalbaar moet zijn.”

Het bericht PvdA wil af van ‘onbegrijpelijke’ prijsstijgingen openbaar vervoer verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Ons verkiezingsprogramma

PvdA PvdA Overijssel 19-11-2018 11:31

Ons verkiezingsprogramma is klaar! ‘Zeker Zijn in Overijssel’ is de naam van het programma waarmee we de verkiezingsstrijd aangaan. In ons programma beschrijven we hoe we als PvdA van Overijssel een provincie maken waar plek is voor iedereen. Waar je zeker bent van goed werk, een betaalbaar huis en een eerlijke energierekening. Een provincie waar je met betaalbaar openbaar vervoer altijd kunt komen waar je heen moet. Waar we ons landschap beschermen en waar we samen met onze inwoners de regels maken. Een plek die we met trots door kunnen geven aan de generaties na ons. Dat is onze opdracht, daarvoor willen we met u aan de slag in de Statenperiode 2019-2023.

En natuurlijk staat er nog veel meer in. Benieuwd? Je kunt het programma downloaden door op de link in de eerste paragraaf te klinken, of door te klikken op onze ‘Standpunten’ in de balk helemaal bovenaan deze pagina.

 

 

 

Het bericht Ons verkiezingsprogramma verscheen eerst op PvdA Overijssel.

PvdA vernieuwt pleidooi voor stations in Zwolle-Zuid en Deventer-Noord

PvdA PvdA Overijssel 09-10-2018 08:10

De PvdA-fracties Zwolle, Deventer en Overijssel pleiten opnieuw voor de bouw van treinstations in Deventer Noord en Zwolle Zuid. Nu de Tweede Kamer heeft besloten om het traject Zwolle-Arnhem aan te pakken is de tijd rijp om ook de twee lang gewenste stations te realiseren, denken de sociaaldemocraten. “Er wordt al jaren gesproken over Zwolle Zuid en Deventer Noord,” zegt Hans Nooter van de PvdA Overijssel. “Dit is een uitgelezen kans. Als we het traject Zwolle-Deventer aanpakken, dan moeten we het meteen goed doen.”

“Telkens als ik in Zuid ben hoor ik van mensen dat ze de trein voorbij zien schieten terwijl ze in de auto stappen om naar Deventer te gaan. Dat is toch raar?” zegt Mart oude Egbrink van de PvdA Zwolle. “De trein is een serieus en aantrekkelijk alternatief voor de auto, maar alleen als reizigers geen ommelandse reis hoeven te maken om in een coupé te kunnen stappen.” Hij is blij met de extra investering door het rijk, die onder meer moeten leiden tot verdubbeling van het enkele spoor tussen Olst en Deventer.

“Ook in Deventer rijdt de trein bij veel inwoners voor de deur langs, zonder te stoppen,” zegt fractievoorzitter Rob de Geest van de PvdA Deventer. “De reizigers willen wel, het probleem was altijd de flessenhals van het enkelspoor bij Olst. Door de spoorverdubbeling wordt het mogelijk vaker te stoppen, en dus kunnen de nieuwe stations eindelijk gerealiseerd worden. Daarmee komt het openbaar vervoer voor veel meer mensen binnen handbereik. Dus moeten we nu meteen doorpakken.”

De PvdA’ers willen dat de gemeentes samen met de provincie en het rijk de schouders zetten onder het realiseren van de nieuwe stations. Nooter: “Volgens mij willen we allemaal hetzelfde. Minder reistijd, snellere verbindingen, meer mensen in het ov en minder uitstoot van CO2. Met deze twee nieuwe stations bereiken we al die doelen in één keer. Het rijk gaat investeren. De reizigers zijn er klaar voor. Waar wachten we nog op?”

Eind dit jaar zal de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer bekendmaken welke vervolgstappen worden gezet.

Het bericht PvdA vernieuwt pleidooi voor stations in Zwolle-Zuid en Deventer-Noord verscheen eerst op PvdA Overijssel.

De bus missen

PvdA PvdA Overijssel 17-09-2018 12:21

Er verandert veel in het openbaar vervoer in Oost Nederland. De regionale spoorverbindingen zijn of worden geëlektrificeerd en ondergebracht bij regionale vervoerders onder de naam Blauwnet. Samen met een heel beperkt aantal buslijnen vormen ze het regionale kernnet voor openbaar vervoer. De overige lijnen van het busnet zijn opgenomen in een zogenoemde ‘mobiliteitsmix’. In deze mix is sprake van verschillende vervoersvormen zoals busdiensten op onregelmatige uren, buurtbussen gereden door vrijwilligers en de elektrische fiets.

Per saldo betekent de mix een flinke hap uit wat tot nog toe openbaar (bus-)vervoer was. Deze indeling leidt ertoe dat geregelde busdiensten op vaste tijden en in een vaste frequentie verdwijnen. In het weekeinde, ’s avonds of tijdens stille uren rijdt er bijvoorbeeld geen bus of nog hooguit één keer per uur. Kortom, we beleven het einde van het geregelde openbaar busvervoer zoals we dat kennen.

In de steden zal veel veranderen in de stadsdienst. Lijnen vervallen, worden gecombineerd en rijden vooral in de avond en in het weekeinden minder of niet. Het is begrijpelijk dat hier onrust over ontstaat. Het regionale overlegorgaan openbaar vervoer, Rocov, noemt de plannen voor bijvoorbeeld Zwolle ‘ver beneden het minimum’. Iemand die bijvoorbeeld vanuit de kop van Overijssel in het weekeinde naar het bezoekuur wil van het ziekenhuis in Zwolle kan dat in veel gevallen vergeten. Je zult buren, vrienden of familie lief aan moeten kijken of een andere oplossing moeten bedenken.

De bus wordt dus niet langer gezien als een vervoerwijze die in de behoefte aan mobiliteit voor een algemeen publiek kan voorzien. Voor mensen die noodgedwongen of bewust gebruik willen maken van het OV is dat een bittere pil. Juist in de landelijke gebieden, maar ook in de stadswijken waar veel ouderen wonen zal dat beslist een gemis zijn.

Het gekke van dit verhaal is dat het helemaal niet slecht gaat met de belangstelling voor de bus. We zien in delen van de provincie overvolle bussen en passagiers die in de spits moeten staan of bij de halte achterblijven. We zien zowel een groeiend gebruik van als een hoge waardering voor het openbaar vervoer in Overijssel. Overigens is groei van de bevolking en de voorziene groei in mobiliteit voor de provincie een reden om juist wél te investeren in asfalt. Er wordt dus bewust voor gekozen het openbaar vervoer niet te versterken. Door de onaantrekkelijke vooruitzichten is inmiddels in hoog tempo een tekort aan chauffeurs ontstaan. Op korte termijn doen zich al problemen voor. Chauffeurs die zich vermoedelijk evenmin zullen melden als vrijwilliger voor een buurtbus.

De PvdA in provinciale staten heeft de afgelopen jaren herhaaldelijk geprobeerd meer aandacht voor de positieve rol van de bus in het openbaar vervoer te krijgen. Onder meer bij begrotingsdiscussies en bij het vaststellen van het OV beleid. Helaas is het ons niet gelukt een meerderheid voor onze inbreng in de Staten te krijgen.

De komende maand krijgen we de aanbestedingscriteria voor de regio IJsselland ter bespreking. Dat is het moment om nogmaals onze zorgen neer te leggen over de uitwerking van het beleid. Het zal echter de afbouw van het busnet niet kunnen tegenhouden. De bus: we zullen hem zeker gaan missen.

https://overijssel.pvda.nl/nieuws/de-bus-missen/

Het bericht De bus missen verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.