Nieuws van politieke partijen in Nunspeet over CDA inzichtelijk

4 documenten

Touwtrekken aan het Klimbos

CDA CDA Nunspeet 16-06-2020 06:40

Een van de langstlopende projecten in Nunspeet is de realisatie van het Klimbos bij het Bezoekerscentrum Nunspeet-Veluwe aan de Plesmanlaan in Nunspeet. Het aanvraagproces duurt nu inmiddels al meer dan 10 jaar en, helaas, echt schot zit er nog steeds niet in. Natuurlijk is het bekend dat er een aantal partijen over de aanvraag hun zegje moeten doen; de provincie, Staatsbosbeheer en de gemeente Nunspeet. Maar een besluit, waarmee de aanvrager verder kan om dan eindelijk het Klimbos te gaan bouwen, is er nog steeds niet. Ja, veel mooie woorden op papier: belangrijk voor het toerisme, belangrijk om verschillende uitdagingen binnen de gemeente te hebben, enz., enz. De CDA-fractie heeft aan het college de vraag gesteld waar de aanvraag nu in het proces zit en, nog belangrijker, of de gemeente nu eens echt aan het ‘touwtrekken’ wil gaan om de realisatie van het Klimbos mogelijk te maken.

Karel van Bronswijk over 'Oorwurm'

CDA CDA Nunspeet 19-02-2020 07:01

Column in HaH Nunspeet van 18 februari 2020 Sommige liedjes blijven in je hoofd hangen. Soms hoor je ‘s ochtends op de radio een liedje dat je vervolgens niet meer uitje hoofd krijgt. Een “oorwurm” noem je zo’n liedje. Een van de liedjes die bij mij in mijn hoofd blijft hangen is een liedje van Skik: “Op fietse”. Een liedje in het dialect dat Daniël Lohues in 1997 schreef. Een liedje waar hij beschrijft hoe mooi het Drentse landschap is. Op de fiets wordt elk stukje, wat de moeite waard is om te bekijken, in die provincie bekeken. Het liedje werd zo beroemd dat het afgelopen jaar op plek 318 van de top 2000 stond. Uiteindelijk is er zelfs een VVV-route uitgezet onder de naam Skik-route. Ook wij wonen in een mooi gebied. En laten we eerlijk zijn, Drenthe is een mooie provincie, maar kan toch niet op tegen die mooie Veluwe? Zij hebben Bartje, maar Eibertje is toch veel leuker? Wie wordt de Nunspeetse Daniël Lohues en heeft over een paar jaar ook een VVV- tocht achter zijn naam staan? Bezing al de mooie plekjes van onze gemeente. We zouden er bijna een prijsvraag aan vastknopen. De Veluwe staat immers weer op 1, maar dan moeten we niet stil blijven zitten. Niet stilzitten Onze gemeente zit niet stil. Om al die mooie gebieden te behouden is er wel onderhoud nodig. Ons heide wordt niet vanzelf elk jaar weer paars. Daar hebben we een goed heidebeheer voor nodig. Gelukkig is dat de laatste jaren weer actief opgepakt. Dat vraagt ook om beleid dat er goede fietspaden zijn waar je makkelijk “met de banden vol met wind” kan genieten. En ook de bossen moeten na een storm weer begaanbaar gemaakt worden. Niks “er gaat niets boven Groningen” of “I love Amsterdam”. Nunspeet moet bij de rest van Nederland als een “oorwurm” “tussen de oren gaan zitten” Wie doet ons wat? Het CDA Nunspeet gaat er in ieder geval voor!

Effecten nieuwe stikstofuitstootmaatregelen

CDA CDA Nunspeet 02-09-2019 04:56

In Nederland is er op het gebied van het realiseren van al dan niet grootschalige woningbouw- en infrastructuurprojecten veel onrust ontstaan als gevolg van beperkende maatregelen die de realisatie van die projecten kunnen vertragen, uitstellen of zelfs stoppen. De beperkende maatregelen zijn het gevolg van een uitspraak van de Raad van Staten over het nietig verklaren van de huidige Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) en het in werking treden van een beleidsmaatregel m.b.t. het onderkennen van de aanwezigheid van een vervuilende stof in de grond, genaamd PFOS. De uitwerking van beide maatregelen heeft grote gevolgen voor de woning- en wegenbouwactiviteiten. V.w.b. de stikstofuitstoot is de nieuwe regel dat toestemming wordt verleend als uit ecologisch onderzoek is aangetoond dat de stikstofuitstoot door het project niet stijgt of zelfs daalt. En dat geldt dan vooral daar waar Natura 2000 gebieden in het geding zijn. En Nunspeet heeft nogal wat van die gebieden. V.w.b. de maatregelen PFOS geldt dat er vanaf 1 oktober a.s. elke grondverplaatsing onderzocht moet zijn op de aanwezigheid van PFOS. In de gemeente Nunspeet is het effect van de stikstofmaatregelen al bekend. De renovatie van een drietal fietspaden is in ieder geval vertraagd omdat de stikstofuitstoot van de bouwmachines neerslaat in het aangrenzende Natura-2000 gebied en dat mag niet. CDA Nunspeet erkent de noodzaak om in het kader van het bereiken van gestelde duurzaamheidsdoel en het in standhouden van de natuur er soms vergaande maatregelen nodig zijn. Het gaat het CDA echter te ver als dit soort maatregelen verlammend op noodzakelijke bouw- en wegenwerkzaamheden gaan werken. Verlammend omdat bijvoorbeeld plannen m.b.t. voldoende woningbouw, de ontwikkeling van het stationsgebied en van het sportgebied De Wiltsangh en de verkeersveiligheid van ondergeschikt belang lijken te gaan worden. Om die reden heeft CDA Nunspeet een aantal vragen aan het college van B&W gesteld over de projecten die mogelijk ‘in gevaar’ gaan komen of al zijn.

Van broem naar zoem

CDA CDA Nunspeet 04-03-2019 19:56

Onder de aansprekende titel 'Van broem naar zoem' verschuilt zich een uitdagend en ook inspirerend project in de stad Groningen. In dat project worden de auto’s van het gemeentelijk vervoerbedrijf zoveel mogelijk omgebouwd naar op waterstofenergie aangedreven motoren. Waterstof komt in het kader van het behalen van duurzaamheidsdoelen als een sterke alternatieve energiebron steeds sterker naar voren. Waterstof kan gemaakt worden m.b.v. door zonnepanelen en windmolens opgewekte groene duurzame energie. Vervolgens kan waterstof als energiedrager prima opgeslagen en getransporteerd worden, waarbij voor het laatste vooral gedacht moet worden aan het hergebruik van het bestaande aardgasleidingnetwerk. De fractie van CDA Nunspeet heeft een aantal punten en ontwikkelingen over waterstof op een rij gezet en het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Nunspeet een aantal vragen daarover gesteld. Vragen die o.a. ingaan op de bereidwilligheid de toepassingsmogelijkheden van waterstofenergie binnen de gemeente te gaan onderzoeken en het eigen wagenpark ook op de ‘Groningse manier’ om te gaan bouwen. Dat daarbij een nauwe samenwerking met de regio, de provincie en vooral met de geëigende marktpartijen, waaronder de Waterstof Coalitie, noodzakelijk is moge duidelijk zijn.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.