Nieuws van politieke partijen in Apeldoorn over GroenLinks inzichtelijk

3 documenten

Van de voorzitter - uitgangspunten | Apeldoorn

GroenLinks GroenLinks Apeldoorn 20-11-2019 00:00

Afgelopen week is de MJB (MeerJarenBegroting) in de gemeenteraad behandeld. Een belangrijk jaarlijks ritueel, waarbij het echt ergens over gaat. Keuzes worden gemaakt over de besteding van heel veel geld en dit heeft zijn uitwerking op de uitvoering van taken op het gebied van zorg, milieu en andere belangrijke zaken voor de komende jaren. Belangrijk? Jazeker..... heel belangrijk.

En toch wil ik het hier niet over hebben. Want wat namelijk nog veel belangrijker is? Onze uitgangspunten! Uitgangspunten die een basis vormen voor onszelf en voor de komende generaties. Uitgangspunten die leidend dienen te zijn voor alle beslissingen die wij nemen voor vandaag en morgen en overmorgen.

Als GroenLinks kijken we ver vooruit en zien alle onderdelen en aspecten niet als zelfstandige eenheden maar als deel van het grote geheel. Circulariteit en inclusiviteit moeten zo vanzelfsprekend zijn dat we het hier eigenlijk helemaal niet meer over hebben maar dat deze begrippen leidend zijn bij al onze beslissingen. Helaas is het nog niet zo ver. Ik zie dat we nog veel werk hebben te verrichten, maar zie gelukkig lichtpuntjes. Lichtpuntjes die sommige mensen onbelangrijk vinden maar voor de GroenLinks beweging heel relevant zijn. En als ik dan naar Apeldoorn kijk zie ik dat er mooie stappen worden gezet.

Op de dag dat ik dit stuk schrijf, 16 november 2019, hebben we de (landelijke) intocht van Sinterklaas en Piet in Apeldoorn gevierd. Waarbij we de primeur hadden dat we eindelijk afscheid nemen van zwarte Piet, welke symbool staan voor exclusiviteit, apartheid en oude symboliek voor slavernij, en superioriteit van de blanke baas. En met Hollands cultureel erfgoed heeft het ook weinig te maken. Het is bijna grappig om partijen als Pegida en de extreem rechtse Volks-Unie te horen roepen dat wij onze cultuur moeten beschermen tegen invloeden uit Islamitische landen, en dat zij daarbij voorbij gaan aan de Turkse roots van Sinterklaas. En als iemand vindt dat ik het hier te scherp stel, dan blijft het nog altijd zo dat heel veel medelanders zich zeer gekwetst voelen door de uitvoering en positionering van de figuur Zwarte Piet! En waarom zou je dat willen? Het kinderfeest is veel leuker als iedereen zich welkom voelt en iedereen onderdeel van het feest is. Geen kind hecht aan de nep Zwarte Piet. Ik ben er trots op dat Apeldoorn deze primeur heeft.

Een ander punt waar ik trots op ben is dat wij in Apeldoorn waarschijnlijk de eerste Nederlandse vuurwerkvrije gemeente gaan worden. Natuur en mens winnen hier alleen maar bij. Al gaat ook hier volgens sommigen de Hollandse cultuur verloren. Ook het eerdere ballonnenverbod zie ik als een teken van bewustwording van het goed omgaan met onze natuur.

Door al deze ontwikkelingen kunnen we als GroenLinkser zeggen dat wij hieraan een bijdrage hebben geleverd , dat wij het gewoon niet meer pikten dat deze "culturele" onzin en milieuvervuiling door zouden gaan. Dit alles staat symbool voor een wijze van leven waarbij circulariteit en inclusiviteit uitgangspunt zijn voor al onze grote en kleine beslissingen, in de politiek en waar dan ook wij ons bevinden. En dat maakt het voor mij een groot goed.

Groet, Arjin Jans

Op de dag dat ik dit stuk schrijf, 16 november 2019, hebben we de (landelijke) intocht van Sinterklaas en Piet in Apeldoorn gevierd. Waarbij we de primeur hadden dat we eindelijk afscheid nemen van zwarte Piet, welke symbool staan voor exclusiviteit, apartheid en oude symboliek voor slavernij, en superioriteit van de blanke baas. En met Hollands cultureel erfgoed heeft het ook weinig te maken. Het is bijna grappig om partijen als Pegida en de extreem rechtse Volks-Unie te horen roepen dat wij onze cultuur moeten beschermen tegen invloeden uit Islamitische landen, en dat zij daarbij voorbij gaan aan de Turkse roots van Sinterklaas. En als iemand vindt dat ik het hier te scherp stel, dan blijft het nog altijd zo dat heel veel medelanders zich zeer gekwetst voelen door de uitvoering en positionering van de figuur Zwarte Piet! En waarom zou je dat willen? Het kinderfeest is veel leuker als iedereen zich welkom voelt en iedereen onderdeel van het feest is. Geen kind hecht aan de nep Zwarte Piet. Ik ben er trots op dat Apeldoorn deze primeur heeft.

Een ander punt waar ik trots op ben is dat wij in Apeldoorn waarschijnlijk de eerste Nederlandse vuurwerkvrije gemeente gaan worden. Natuur en mens winnen hier alleen maar bij. Al gaat ook hier volgens sommigen de Hollandse cultuur verloren. Ook het eerdere ballonnenverbod zie ik als een teken van bewustwording van het goed omgaan met onze natuur.

Door al deze ontwikkelingen kunnen we als GroenLinkser zeggen dat wij hieraan een bijdrage hebben geleverd , dat wij het gewoon niet meer pikten dat deze "culturele" onzin en milieuvervuiling door zouden gaan. Dit alles staat symbool voor een wijze van leven waarbij circulariteit en inclusiviteit uitgangspunt zijn voor al onze grote en kleine beslissingen, in de politiek en waar dan ook wij ons bevinden. En dat maakt het voor mij een groot goed.

Groet, Arjin Jans

De Meerjaren Programma Begroting | Apeldoorn

GroenLinks GroenLinks Apeldoorn 15-11-2019 00:00

In dit blog gaat ons raadslid Danny Huizer in op de Meerjaren Programma Begroting (MPB 2020-2023) en in het bijzonder het jaar 2020. Lees vooral verder en als het vragen bij je oproept: neem contact met ons op via groenlinks@apeldoorn.nl.

De begroting van de gemeente Apeldoorn is een zogenaamde Meerjaren Programma Begroting (MPB 2020-2023). Dit gemeentelijke huishoudboekje vermeldt de verschillende inkomsten en uitgaven die verwacht worden in de komende jaren. Het laat ons zien welke keuzes er gemaakt zijn en hoe wij er financieel voorstaan. De papieren versie heeft de dikte van een behoorlijke roman, maar liefst 411 pagina’s. Gelukkig is de begroting ook op je PC of tablet goed te lezen, dat scheelt een hoop onnodig papier. Voor de liefhebbers: MPB 2020-2023

In deze blog zal ik vooral stil staan bij het jaar 2020. Wat vinden wij ervan? Wat staat ons volgend jaar allemaal te wachten? Welke keuzes zijn er gemaakt? Wat hebben wij gedaan? Lees vooral verder en als het vragen bij je oproept: neem contact met ons op via groenlinks@apeldoorn.nl.

Wat vinden wij ervan?

Het is en was al veel in het nieuws: de gemeenten hebben forse tekorten op de Jeugdhulp en de WMO. Het rijk stelt slechts beperkt extra geld beschikbaar. Er zijn daarom ook in Apeldoorn flinke ombuigingen en besparingen nodig om het sociale domein te kunnen blijven bekostigen. En ik wil op deze plek het college een compliment geven hoe zij de balans hebben weten te vinden in alle maatregelen. Met deze MPB kan ik nog steeds aan mensen uitleggen dat Apeldoorn een sociaal hart heeft en duurzaamheid hoog in het vaandel heeft. Daar kan de fractie van GroenLinks Apeldoorn zich prima in vinden. Natuurlijk zijn er pijnpunten en zouden wij op sommige thema’s grotere stappen willen zetten. We moeten echter ook realistisch blijven en niet alleen naar de korte termijn kijken. Er is ook een toekomst voor onze mooie gemeente, een toekomst die met de MPB gezond zal zijn.

Wat staat ons volgend jaar allemaal te wachten?

We vallen met de deur in huis: als we niks doen loopt het tekort in de jeugd en WMO in 2020 op tot 24 miljoen. Misschien zelfs tot ruim 33 miljoen in 2023. Hoe kan dat?

Tot aan dit jaar betaalden een groot deel van de mensen die gebruik maakten van de WMO een eigen bijdrage op basis van hun inkomen. Daarmee was het bijvoorbeeld voor iemand met een laag inkomen mogelijk om gebruik te maken van hulp in het huishouden. Voor mensen met een hoog inkomen was de eigen bijdrage hoger, die groep maakte geen tot weinig gebruik van deze hulp. Nu heeft de Tweede Kamer besloten dat vanaf dit jaar voor iedereen de eigen bijdrage maximaal € 17,50 per maand bedraagt. Door deze maatregel zien wij nu een forse toename in het aantal gebruikers van bijvoorbeeld de hulp in de huishouding. Deze toename zien wij vooral in de postcodegebieden waar het gemiddelde inkomen aan de hoge kant is. Gedrag van mensen leidt dus tot een toename, niet een toenemende behoefte. Overigens is het wel net zo eerlijk om ook te vermelden dat de Tweede Kamer hier unaniem mee heeft ingestemd. Ook onze partijgenoten in Den Haag.

Welke keuzes worden er gemaakt?

Om de tekorten aan te pakken is er een evenwichtig pakket maatregelen genomen door ons college. Een deel van het tekort zal vanuit het sociale domein opgelost moeten worden. Voorbeelden zijn: het gaan werken met budgetplafonds om de uitgaven te beheersen, uitbreiden van de praktijkondersteuners bij de huisartsen, boetes als zorgaanbieders te laat hun rekening sturen en het verminderen van het effect van het abonnementstarief.

Verder worden de besparingen bij andere posten gevonden. Voorbeelden zijn: een deel zal aan de reserve onttrokken worden, het inkoopbeleid van de gemeente (het niet verhogen van het budget) de verhoging van de OZB, verkoop van gebouwen en de taakstelling voor de bedrijfsvoering van de gemeente zelf. Dat laatste wil zeggen dat de gemeente als bedrijf moet bezuinigen, bijvoorbeeld door minder werk uit te besteden.

Al met al blijft onze fractie zich herkennen in dit beleid. Met ons sociale en duurzame hart kunnen en zullen wij hier achter staan.

Veel gesprekken in de afgelopen maanden met onder andere vertegenwoordigers van cliënten, ouders, zorg- en welzijnsorganisaties, zelfstandigen, huisartsen, belangenverenigingen en vertegenwoordigers van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) hebben mij ervan overtuigd dat veranderingen en besparingen binnen dit domein mogelijk zijn. Zelfs met een verbeterde kwaliteit tot gevolg. Samen met vertegenwoordigers van andere politieke partijen kreeg ik bijvoorbeeld te horen dat een puber in twee jaar tijd 42 keer een intake gesprek had moeten voeren, dat huisartsen gevraagd worden om blindelings te verwijzen en dat zorg en welzijn beter kunnen samenwerken. Dat kan en moet anders. Daarom is het goed om de komende maanden met elkaar in gesprek te gaan om veranderingen aan te brengen.

Verhoging afvalstoffenheffing

Een bijzondere post die ik nog wil noemen is de afvalstoffenheffing. De kosten hiervan zullen stijgen in 2020, echter niet om gaten uit de begroting te vullen. De kosten stijgen omdat de overheid de belasting op het afvoeren van restafval met ruim 130% heeft verhoogd en, in mindere mate, omdat de opbrengsten van het oud papier en de PMD lager zijn. Het is bijna niet uit te leggen dat wij Apeldoorners (inclusief de dorpen) steeds beter ons afval scheiden en dan toch meer moeten gaan betalen.

In Apeldoorn hebben we de afspraak dat de opbrengsten van de heffing voldoende moet zijn om al het afval te verwerken. Niet meer en niet minder. Natuurlijk wel genoeg om het goed uit te kunnen voeren. Gelukkig hebben wij ons restafval in de afgelopen jaren al terug kunnen brengen van 140 kilo naar 80 kilo gemiddeld, anders zou de belastingverhoging van onze overheid tot een nog hoger tarief hebben geleid. De vermindering is een groot compliment aan ons allen en het is een schrale troost voor de verhoging.

Wat hebben wij gedaan?

Wij hebben zelf geen amendementen en moties ingediend bij de bespreking van de begroting. Wij hebben namelijk vertrouwen in ons college en begrijpen de keuzes die er gemaakt zijn. Wel hebben wij amendementen van andere partijen gesteund. Een voorbeeld daarvan is de aanpassing op het Persoons Gebonden Budget. De door het college voorgestelde maatregel zou op individueel gebied zeer negatieve gevolgen kunnen hebben. Gelukkig heeft de raad dit voorstel gesteund en maakt het college op dit punt een pas op de plaats. Eerst maar eens met elkaar en de samenleving het gesprek aan gaan om voor deze groep de juiste keuzes te maken.

Waarom steunt GroenLinks sommige voorstellen niet?

Ik kan mij voorstellen dat het niet altijd duidelijk is waarom wij sociale en duurzame voorstellen van andere partijen niet hebben gesteund en zelfs tegen hebben gestemd. Wij hebben toch een sociaal en duurzaam hart? Dat heeft te maken met het geheel aan maatregelen. Op het moment dat je meer geld aan de ene post wilt uitgeven, geef je automatisch een andere post minder. Zoals al eerder vermeld, staan wij achter de evenwichtige begroting. Wat ons betreft is die sociaal en duurzaam.

 

Namens de fractie,

Danny Huizer

Wat staat ons volgend jaar allemaal te wachten?

We vallen met de deur in huis: als we niks doen loopt het tekort in de jeugd en WMO in 2020 op tot 24 miljoen. Misschien zelfs tot ruim 33 miljoen in 2023. Hoe kan dat?

Tot aan dit jaar betaalden een groot deel van de mensen die gebruik maakten van de WMO een eigen bijdrage op basis van hun inkomen. Daarmee was het bijvoorbeeld voor iemand met een laag inkomen mogelijk om gebruik te maken van hulp in het huishouden. Voor mensen met een hoog inkomen was de eigen bijdrage hoger, die groep maakte geen tot weinig gebruik van deze hulp. Nu heeft de Tweede Kamer besloten dat vanaf dit jaar voor iedereen de eigen bijdrage maximaal € 17,50 per maand bedraagt. Door deze maatregel zien wij nu een forse toename in het aantal gebruikers van bijvoorbeeld de hulp in de huishouding. Deze toename zien wij vooral in de postcodegebieden waar het gemiddelde inkomen aan de hoge kant is. Gedrag van mensen leidt dus tot een toename, niet een toenemende behoefte. Overigens is het wel net zo eerlijk om ook te vermelden dat de Tweede Kamer hier unaniem mee heeft ingestemd. Ook onze partijgenoten in Den Haag.

Welke keuzes worden er gemaakt?

Om de tekorten aan te pakken is er een evenwichtig pakket maatregelen genomen door ons college. Een deel van het tekort zal vanuit het sociale domein opgelost moeten worden. Voorbeelden zijn: het gaan werken met budgetplafonds om de uitgaven te beheersen, uitbreiden van de praktijkondersteuners bij de huisartsen, boetes als zorgaanbieders te laat hun rekening sturen en het verminderen van het effect van het abonnementstarief.

Verder worden de besparingen bij andere posten gevonden. Voorbeelden zijn: een deel zal aan de reserve onttrokken worden, het inkoopbeleid van de gemeente (het niet verhogen van het budget) de verhoging van de OZB, verkoop van gebouwen en de taakstelling voor de bedrijfsvoering van de gemeente zelf. Dat laatste wil zeggen dat de gemeente als bedrijf moet bezuinigen, bijvoorbeeld door minder werk uit te besteden.

Al met al blijft onze fractie zich herkennen in dit beleid. Met ons sociale en duurzame hart kunnen en zullen wij hier achter staan.

Veel gesprekken in de afgelopen maanden met onder andere vertegenwoordigers van cliënten, ouders, zorg- en welzijnsorganisaties, zelfstandigen, huisartsen, belangenverenigingen en vertegenwoordigers van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) hebben mij ervan overtuigd dat veranderingen en besparingen binnen dit domein mogelijk zijn. Zelfs met een verbeterde kwaliteit tot gevolg. Samen met vertegenwoordigers van andere politieke partijen kreeg ik bijvoorbeeld te horen dat een puber in twee jaar tijd 42 keer een intake gesprek had moeten voeren, dat huisartsen gevraagd worden om blindelings te verwijzen en dat zorg en welzijn beter kunnen samenwerken. Dat kan en moet anders. Daarom is het goed om de komende maanden met elkaar in gesprek te gaan om veranderingen aan te brengen.

Verhoging afvalstoffenheffing

Een bijzondere post die ik nog wil noemen is de afvalstoffenheffing. De kosten hiervan zullen stijgen in 2020, echter niet om gaten uit de begroting te vullen. De kosten stijgen omdat de overheid de belasting op het afvoeren van restafval met ruim 130% heeft verhoogd en, in mindere mate, omdat de opbrengsten van het oud papier en de PMD lager zijn. Het is bijna niet uit te leggen dat wij Apeldoorners (inclusief de dorpen) steeds beter ons afval scheiden en dan toch meer moeten gaan betalen.

In Apeldoorn hebben we de afspraak dat de opbrengsten van de heffing voldoende moet zijn om al het afval te verwerken. Niet meer en niet minder. Natuurlijk wel genoeg om het goed uit te kunnen voeren. Gelukkig hebben wij ons restafval in de afgelopen jaren al terug kunnen brengen van 140 kilo naar 80 kilo gemiddeld, anders zou de belastingverhoging van onze overheid tot een nog hoger tarief hebben geleid. De vermindering is een groot compliment aan ons allen en het is een schrale troost voor de verhoging.

Wat hebben wij gedaan?

Wij hebben zelf geen amendementen en moties ingediend bij de bespreking van de begroting. Wij hebben namelijk vertrouwen in ons college en begrijpen de keuzes die er gemaakt zijn. Wel hebben wij amendementen van andere partijen gesteund. Een voorbeeld daarvan is de aanpassing op het Persoons Gebonden Budget. De door het college voorgestelde maatregel zou op individueel gebied zeer negatieve gevolgen kunnen hebben. Gelukkig heeft de raad dit voorstel gesteund en maakt het college op dit punt een pas op de plaats. Eerst maar eens met elkaar en de samenleving het gesprek aan gaan om voor deze groep de juiste keuzes te maken.

Waarom steunt GroenLinks sommige voorstellen niet?

Ik kan mij voorstellen dat het niet altijd duidelijk is waarom wij sociale en duurzame voorstellen van andere partijen niet hebben gesteund en zelfs tegen hebben gestemd. Wij hebben toch een sociaal en duurzaam hart? Dat heeft te maken met het geheel aan maatregelen. Op het moment dat je meer geld aan de ene post wilt uitgeven, geef je automatisch een andere post minder. Zoals al eerder vermeld, staan wij achter de evenwichtige begroting. Wat ons betreft is die sociaal en duurzaam.

 

Namens de fractie,

Danny Huizer

Straks komt onze lokale energie aanwaaien; gewoon in Apeldoorn | Apeldoorn

GroenLinks GroenLinks Apeldoorn 16-09-2019 00:00

Op 12 september, hebben we in de raad het debat gevoerd over de uitkomsten van het onderzoek van het college over mogelijke locaties voor windmolens in Apeldoorn. Al met als zijn wij niet ontevreden met de uitkomst van het debat. De overgrote meerderheid in de raad is voor windmolens langs de A1. Het is voor het eerst dat alle partijen een stap willen zetten voor windenergie in Apeldoorn, een forse stap in de richting van het realiseren van onze klimaatdoelen.

‘Verkenning windenergie Apeldoorn’

Op 12 september, hebben we in de raad het debat gevoerd over de uitkomsten van het onderzoek van het college over mogelijke locaties voor windmolens in Apeldoorn. Het onderzoek is uitgevoerd door bureau Pondera. Nog vlak voor de zomervakantie is het technisch onderzoeksrapport ‘Verkenning Windenergie Apeldoorn’ voor windmolens aan de raad gepresenteerd. In het onderzoeksrapport komen 5 mogelijke locaties naar voren die, volgens Pondera, in ruimtelijk-technische zin, geschikt zijn voor windmolens: Klarenbeek, Loenen en 3 locaties in Uddel. Op basis van de bevindingen uit het rapport werd aan de raad de vraag gesteld welke locaties de raad graag verder onderzocht zou zien.

De A1

In de media heb je mogelijk al gelezen dat de overgrote meerderheid van de raad, waaronder GroenLinks, de wethouder opdracht heeft gegeven om in gesprek te gaan met de provincie over de mogelijkheid windmolens te plaatsen langs de A1 aan de westkant van Apeldoorn. (Dit is het stuk A1 bij Uddel, Hoog Soeren en Hoenderloo.) Het gebied naast de A1 is Natura 2000 gebied en daarom zijn windmolens in het rapport niet als mogelijke locatie aangemerkt. (Natura 2000 is een Europees netwerk van beschermde natuurgebieden op het grondgebied van de lidstaten van de Europese Unie.)

Waarom ziet GroenLinks Apeldoorn het plaatsen van windmolens langs de A1 in Natura2000 gebied dan toch zitten? Omdat GroenLinks een lint van windmolens beter vindt passen bij een snelweg dan midden in een natuurgebied. GroenLinks ziet graag dat, nu de A1 verbreed gaat worden dat de windmolens bij dit project ingepast worden. Bovendien biedt het snelwegtracé mogelijkheden om veel meer windmolens te plaatsen dan in totaal maximaal 10, verdeeld over 5 locaties.

Drie locaties in Uddel

De drie locaties in Uddel ziet GroenLinks Apeldoorn niet zitten. Het zou dan gaan om solitair geplaatste windmolens dat grenst aan de NNN (Natuurnetwerk Nederland, een samenhangende structuur van natuurgebieden in Nederland, waar natuurbeleid voor geldt) en Natura 2000 gebied, variërend van enkele meters tot enkelen honderden meters. Het plaatsen van de windmolens en het aanleggen van een netwerk vraagt ook om grote infrastructurele aanpassingen in dit gebied. De schade (met name aan de natuur) dit met zich meebrengt zou niet opwegen tegen het rendement.

In Uddel is wel draagvlak voor de plaatsing van windmolens langs de A1. Bovendien hebben inwoners van Uddel aangegeven graag mee te willen denken over alternatieven, zoals kleinere windmolens, zonnevelden en dergelijke om bij te dragen aan de opgave waar Apeldoorn voor staat. Wij hebben de wethouder dan ook verzocht dit met beide handen aan te pakken en in gesprek te blijven met de inwoners van Uddel om tot alternatieven te komen. De wethouder heeft toegezegd dit te zullen doen.

Andere locaties, Klarenbeek en Loenen

Behalve de A1 vindt GroenLinks Apeldoorn het gebied rond de A50, op voldoende afstand van woningen, een goede optie voor windmolens. Ook wil GroenLinks Apeldoorn dat de opties bij Klarenbeek en Loenen verder bekeken worden. Verder wil GroenLinks mogelijkheden met kleinere windmolens onderzocht hebben, waarbij industrieterreinen, zoals de Ecofactory, in beeld kunnen komen als mogelijke locaties.

Tot slot

Al met als zijn wij niet ontevreden met de uitkomst van het debat. De overgrote meerderheid is voor windmolens langs de A1. Het is voor het eerst dat alle partijen een stap willen zetten voor windenergie in Apeldoorn. Dit is een forse stap in de richting van het realiseren van onze klimaatdoelen.

‘Verkenning windenergie Apeldoorn’

Op 12 september, hebben we in de raad het debat gevoerd over de uitkomsten van het onderzoek van het college over mogelijke locaties voor windmolens in Apeldoorn. Het onderzoek is uitgevoerd door bureau Pondera. Nog vlak voor de zomervakantie is het technisch onderzoeksrapport ‘Verkenning Windenergie Apeldoorn’ voor windmolens aan de raad gepresenteerd. In het onderzoeksrapport komen 5 mogelijke locaties naar voren die, volgens Pondera, in ruimtelijk-technische zin, geschikt zijn voor windmolens: Klarenbeek, Loenen en 3 locaties in Uddel. Op basis van de bevindingen uit het rapport werd aan de raad de vraag gesteld welke locaties de raad graag verder onderzocht zou zien.

De A1

In de media heb je mogelijk al gelezen dat de overgrote meerderheid van de raad, waaronder GroenLinks, de wethouder opdracht heeft gegeven om in gesprek te gaan met de provincie over de mogelijkheid windmolens te plaatsen langs de A1 aan de westkant van Apeldoorn. (Dit is het stuk A1 bij Uddel, Hoog Soeren en Hoenderloo.) Het gebied naast de A1 is Natura 2000 gebied en daarom zijn windmolens in het rapport niet als mogelijke locatie aangemerkt. (Natura 2000 is een Europees netwerk van beschermde natuurgebieden op het grondgebied van de lidstaten van de Europese Unie.)

Waarom ziet GroenLinks Apeldoorn het plaatsen van windmolens langs de A1 in Natura2000 gebied dan toch zitten? Omdat GroenLinks een lint van windmolens beter vindt passen bij een snelweg dan midden in een natuurgebied. GroenLinks ziet graag dat, nu de A1 verbreed gaat worden dat de windmolens bij dit project ingepast worden. Bovendien biedt het snelwegtracé mogelijkheden om veel meer windmolens te plaatsen dan in totaal maximaal 10, verdeeld over 5 locaties.

Drie locaties in Uddel

De drie locaties in Uddel ziet GroenLinks Apeldoorn niet zitten. Het zou dan gaan om solitair geplaatste windmolens dat grenst aan de NNN (Natuurnetwerk Nederland, een samenhangende structuur van natuurgebieden in Nederland, waar natuurbeleid voor geldt) en Natura 2000 gebied, variërend van enkele meters tot enkelen honderden meters. Het plaatsen van de windmolens en het aanleggen van een netwerk vraagt ook om grote infrastructurele aanpassingen in dit gebied. De schade (met name aan de natuur) dit met zich meebrengt zou niet opwegen tegen het rendement.

In Uddel is wel draagvlak voor de plaatsing van windmolens langs de A1. Bovendien hebben inwoners van Uddel aangegeven graag mee te willen denken over alternatieven, zoals kleinere windmolens, zonnevelden en dergelijke om bij te dragen aan de opgave waar Apeldoorn voor staat. Wij hebben de wethouder dan ook verzocht dit met beide handen aan te pakken en in gesprek te blijven met de inwoners van Uddel om tot alternatieven te komen. De wethouder heeft toegezegd dit te zullen doen.

Andere locaties, Klarenbeek en Loenen

Behalve de A1 vindt GroenLinks Apeldoorn het gebied rond de A50, op voldoende afstand van woningen, een goede optie voor windmolens. Ook wil GroenLinks Apeldoorn dat de opties bij Klarenbeek en Loenen verder bekeken worden. Verder wil GroenLinks mogelijkheden met kleinere windmolens onderzocht hebben, waarbij industrieterreinen, zoals de Ecofactory, in beeld kunnen komen als mogelijke locaties.

Tot slot

Al met als zijn wij niet ontevreden met de uitkomst van het debat. De overgrote meerderheid is voor windmolens langs de A1. Het is voor het eerst dat alle partijen een stap willen zetten voor windenergie in Apeldoorn. Dit is een forse stap in de richting van het realiseren van onze klimaatdoelen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.