Nieuws van politieke partijen in Baarn over GroenLinks inzichtelijk

3 documenten

Deur op een kier voor ontwikkelingen Landgoed Paleis Soestdijk | Baarn

GroenLinks GroenLinks Baarn 16-07-2020 00:00

GroenLinks Baarn heeft ingestemd met het ter inzage leggen van het voorontwerpbestemmingsplan Landgoed Paleis Soestdijk zodat iedereen zijn/haar reactie daarop kan geven. Ook wordt er op basis van ons voorstel een mobiliteitsvisie uitgewerkt waar OV en fiets centraal staan en wordt er gewerkt aan een plan voor natuurontwikkeling en compensatie. Pas na de concrete uitwerking hiervan zullen wij ons standpunt bepalen over de eventuele bouw van appartementen in het bosgebied.

 

Fractievoorzitter Heidi van Otten sprak de volgende woorden tijdens de raadsvergadering van 15 juli 2020:

 

"Vanavond zijn alle ogen gericht op de gemeenteraad van Baarn; 19 doodgewone inwoners van onze gemeente die een besluit moeten nemen over de toekomst van Landgoed Paleis Soestdijk. Nationaal erfgoed in een prachtig natuurgebied. En hoewel er gesproken wordt over een nationaal belang, is het niet het rijk dat hiervoor de verantwoordelijkheid op zich heeft genomen. Integendeel, het rijk wilde van het landgoed af. Heeft het verkocht met miljoenen euro’s aan achterstallig onderhoud. Het rijksvastgoedbedrijf trekt zijn handen ervan af. En op ons als gemeenteraad van de kleine, rustige gemeente die Baarn doorgaans is, rust nu de zware verantwoordelijkheid om te beslissen voor de toekomst van dit paleis. De afgelopen weken hebben we ons uitgebreid laten informeren door voor- en tegenstanders. Vorige week hebben we hierover in deze raad gedebatteerd.

En vanavond nemen we een besluit. Wat GroenLinks betreft nog geen definitief besluit. En dat hoeft gelukkig ook niet. We zitten in de fase van het voorontwerpbestemmingsplan. Nog lang niet alles is uitgewerkt. Wat betekent dat er nog volop ruimte is om onze wensen en bedenkingen mee te geven. En dat zullen we vanavond dan ook uitgebreid doen. Een jaar geleden heeft deze raad een motie aangenomen waarin we de woningbouw, die als kostendrager dient voor het project, beperkt wilden toestaan. Allen OP het huidige marechausseeterrein. Het voorliggende plan laat zien dat het overgrote deel van de appartementen daarbuiten zijn gesitueerd. In deze vorm kunnen wij nu niet instemmen met het plan. Maar wanneer dan wel?

Vorige week gaf ik al aan dat het voor GroenLinks een bijna onmogelijke afweging is. Behoud en herstel van een nationaal monument, een icoon in onze geschiedenis, maar wel ten koste van een waardevol natuurgebied. Natuur die in deze tijd behoorlijk onder druk staat. Wij zijn er dan ook nog niet uit. Voor ons mist in deze fase nog de benodigde informatie om deze afweging op een goede en zorgvuldige manier te kunnen maken. De plannen voor de restauratie en het herstel van het paleis en de paleistuinen zien er prachtig uit en ik geloof best dat de appartementen midden in het bos erg gewild zullen zijn, maar de plannen voor het natuurherstel en de natuurcompensatie die nodig is om deze plannen uit te mogen voeren zijn nog niet uitgewerkt. De komende periode wordt dan ook cruciaal.

Hoe zorgen we ervoor dat het herstel van een nationaal monument niet ten koste gaat van een belangrijke ecologische verbindingszone in het Natuurnetwerk Nederland? Hoe zorgen we ervoor dat we het leefbaar houden voor de iedereen in de omgeving? Maar vooral: hoe leggen we alle mooie ambities over duurzaamheid, natuurbeheer en het beperken van de overlast vast in harde afspraken? Want ook als Dhr. en Mevr. Meijer over een aantal jaar niet meer betrokken zijn bij het landgoed, wil ik er van op aan kunnen dat onze afspraken overeind blijven. De afgelopen periode hebben we veel mensen gesproken. Hierdoor hebben wij ons standpunt wat kunnen uitdiepen. Van een harde ‘NEE, want het voldoet niet aan de motie’ naar en ‘NEE, tenzij aan een aantal voorwaarden wordt voldaan’. Want wij begrijpen ook wel dat het paleis nodig gerestaureerd moet worden en dat het rijksvastgoedbedrijf dit niet gaat doen. Dus hebben we ons afgevraagd: wat is er voor nodig om ‘JA’ te kunnen zeggen? Voor ons zijn dat: harde waarborgen voor de natuurcompensatie, niet meer bouwen dan strikt noodzakelijk, een goede en duurzame verkeersafwikkeling en een beperkte hoeveelheid evenementen.

Moties & amendementen

Dit alles heeft geresulteerd in een aantal moties en amendementen. Wijzigingsvoorstellen op het voorliggende raadsvoorstel. Aandachtspunten voor de nadere uitwerking. In aanvulling op de voorstellen die mede namens GroenLinks reeds door dhr Eijbaard en zometeen ook door mevr Oortman Gerlings worden ingebracht, wil ik bij nog 2 moties indienen. Ik zal deze nu voorlezen: - Motie Klankbordgroepen

- Motie Mobiliteit

Als deze wijzigingen worden aangenomen, kunnen wij vanavond wel instemmen met het ter inzage leggen van het voorontwerpbestemmingsplan, kunnen wij instemmen met het opstellen van een ontwerpbestemmingsplan binnen de kaders die de raad vanavond meegeeft. En dan zullen wij volgend jaar bij de behandeling van het ontwerpbestemmingsplan toetsen of aan deze voorwaarden wordt voldaan, zodat wij op basis van de nader uitgewerkte plannen definitief JA of NEE kunnen zeggen. En dan hoop ik dat er over een tijdje een plan ligt waar cultuurhistorie, ecologie, recreatie en economie met elkaar in evenwicht zijn.

Voor GroenLinks is het belangrijk dat er een goede balans ontstaat tussen cultuurhistorie, ecologie, recreatie en economie. Met de ingediende moties en amendementen verwachten wij voldoende waarborgen hiervoor te kunnen inbouwen. Of wij vanavond voor of tegen stemmen is dan ook afhankelijk van of de moties en amendementen op een meerderheid in deze raad kunnen rekenen.

"Politiek is net als het echte leven vaak een kwestie van geven en nemen. Zo werk je constructief samen en kom je tot een betere voorstellen. Eerder vanavond gaf ik aan dat GroenLinks onder strikte voorwaarden kon instemmen met het in procedure brengen van het voorontwerpbestemmingsplan. We hebben de afgelopen weken daarom samen met de PvdA en later ook met de VVD hard gewerkt aan de verschillende moties en amendementen om het voorstel zo aan te passen dat we voor kunnen stemmen. En daarbij hebben we ook de wensen van andere fracties betrokken. Want ook een aantal punten die voor ons wellicht minder belangrijk zijn, kunnen we steunen als deze door anderen wel als belangrijk worden gezien. Ik spreek hier de hoop uit dat we door samen te werken tot een beter en breed gedragen voorstel kunnen komen wat ook wij kunnen steunen. Met deze wijzigingen op het voorstel hebben zien wij voldoende aanknopingspunten om in te kunnen stemmen met het in procedure brengen van het voorontwerpbestemmingplan."
"Politiek is net als het echte leven vaak een kwestie van geven en nemen. Zo werk je constructief samen en kom je tot een betere voorstellen. Eerder vanavond gaf ik aan dat GroenLinks onder strikte voorwaarden kon instemmen met het in procedure brengen van het voorontwerpbestemmingsplan. We hebben de afgelopen weken daarom samen met de PvdA en later ook met de VVD hard gewerkt aan de verschillende moties en amendementen om het voorstel zo aan te passen dat we voor kunnen stemmen. En daarbij hebben we ook de wensen van andere fracties betrokken. Want ook een aantal punten die voor ons wellicht minder belangrijk zijn, kunnen we steunen als deze door anderen wel als belangrijk worden gezien. Ik spreek hier de hoop uit dat we door samen te werken tot een beter en breed gedragen voorstel kunnen komen wat ook wij kunnen steunen. Met deze wijzigingen op het voorstel hebben zien wij voldoende aanknopingspunten om in te kunnen stemmen met het in procedure brengen van het voorontwerpbestemmingplan."

Gezond wonen en reizen in Baarn | Baarn

GroenLinks GroenLinks Baarn 30-12-2019 00:00

Afgelopen maand stond, naast de Baarnsche Zoom, ook de Nota van uitgangspunten en ambities voor de Mobiliteitsvisie op de agenda. Een kort terugblik op de laatste raadsvergadering van 2019.

Baarnsche Zoom

GroenLinks Baarn heeft in het verleden steeds tegen woningbouw langs de A1 gestemd. We hebben, met succes, gevraagd om extra onderzoek naar de gezondheidsrisico’s van wonen langs de snelweg. Uit dit onderzoek is gebleken dat de beoogde woningbouwlocatie voor 500 woningen tussen de Drakenburgerweg en de A1 niet voldoet aan de WHO-normen voor fijnstof en geluid. Ook de GGD heeft benadrukt dat er aantoonbare gezondheidsrisico's zijn van wonen dicht op een snelweg. Om deze reden mogen er bijvoorbeeld geen scholen worden gebouwd binnen een staal van 300 meter van een snelweg.

We realiseren ons dat er een enorme krapte is op de woningmarkt in Baarn, maar laten ons niet verleiden om dan maar in te stemmen met dit plan en de toekomstige bewoners willens en wetens bloot te stellen aan fijnstof en geluidsoverlast. Tijdens een excursie naar het Amersfoortse Nieuwland hebben we met eigen ogen kunnen zien hoe bewoners openslaande ramen maken in de dove gevels, hun mechanische ventilatiesysteem niet goed onderhouden, waardoor het fijnstof gewoon de woningen binnenkomt en hebben we kunnen ervaren hoe duidelijk de snelweg te horen is, zodra je buiten komt. Wat wij niet willen is mensen die geen andere keuze hebben wegstoppen in een ongezonde woning langs een van de drukste snelwegen van Nederland. Onze inwoners verdienen een gezonde woonomgeving. GroenLinks stemde daarom tegen de bouw van 500 woningen op de Baarnsche Zoom. Een woonwijk pal naast de snelweg. Met hoge concentraties fijnstof en geluid.

Wij zijn van mening dat we met slim inbreiden de hoogste woningnood kunnen oplossen. Op inbreidingslocaties kunnen we veel meer woningen kwijt: als we kiezen voor appartementen voor starters en betaalbare gezinswoningen, in plaats van dure stadsvilla’s. Om dit te realiseren is er een duidelijke visie nodig en die ontbreekt op dit moment. GroenLinks zal in het vervolg nog kritischer gaan kijken naar de woningbouwprogramma’s op inbreidingslocaties. Wel stemden we tijdens de vergadering in met een amendement van CDA-Baarn, die vroeg om een onderzoek naar meer bedrijfsruimte ter hoogte van de huidige Noordschil. Op deze manier ontstaat er ruimte om bedrijven die gevestigd zijn in de woonkern uit te plaatsen naar een van de bedrijfsterreinen en kunnen de vrijkomende locaties worden benut voor het bouwen van betaalbare woningen voor starters en jonge gezinnen.

Mobiliteitsvisie

GroenLinks Baarn pleit al jaren voor meer aandacht voor fietsers en voetgangers bij de inrichting van ons dorp. Door niet de auto als uitgangspunt te nemen, maar de fiets, creëer je een fietsvriendelijke gemeente en dat heeft voordelen voor de toegankelijkheid, leefbaarheid en gezondheid van onze inwoners. In de nota van uitgangspunten en ambities voor de Mobiliteitsvisie stond dit duidelijk verwoord. We zijn dan ook erg blij met de ambities van Wethouder Vissers en kijken reikhalzend uit naar de uitwerking hiervan in concrete maatregelen die van Baarn een echt fietsdorp gaan maken.

 

Terugblik op de gemeenteraadsvergadering van oktober | Baarn

GroenLinks GroenLinks Baarn 10-11-2019 00:00

Deze maand een minder uitgebreide terugblik op de raadsvergadering dan gebruikelijk. Oktober was een bijzondere maand, waarin Suus in het huwelijksbootje stapte en Allal wegens familieomstandigheden enkele weken in Marokko verbleef. En dan werd ook nog de begroting van de gemeente Baarn behandeld. 

Opvallend was dat de voltallige oppositie dit keer tegen de begroting stemde. Iets wat niet vaak voorkomt en volgens mij veelzeggend is. Bij een begroting denkt iedereen direct aan cijfers, aan geld. Maar de begroting is veel meer dan dat. Het gaat over de keuzes die we maken voor onze gemeente. GroenLinks is het niet eens met een aantal keuzes van het college en bovendien vinden wij het proces rondom het opstellen van de begroting niet transparant. De raad krijgt geen ruimte om eigen accenten te leggen, laat staan andere keuzes te maken. Daarom stemden GroenLinks net als de fracties van PvdA, BOP en VoorBaarn tegen de begroting. 

Daarnaast stond er een veelbelovende visie op Schulddienstverlening op de agenda. Een onderwerp dat al geruime tijd onze aandacht heeft. Met deze visie hopen wij dat er meer maatwerk mogelijk wordt. We zijn erg benieuwd hoe dit in de praktijk gaat uitpakken en blijven het dossier op de voet volgen. 

Tot slot is er nog gedebatteerd over de RMN. Hogere verbrandingsbelasting voor restafval leidt tot een kostenverhoging voor RMN. Wij vinden het lastig om uit te leggen dat de kosten voor afvalinzameling en -verwerking blijven stijgen, ondanks het feit dat steeds meer inwoners hun afval scheiden. Bovendien halen we onze doelstellingen niet als het gaat om het verminderen van de hoeveelheid afval. We hebben het college gevraagd om de afspraken met RMN nog eens tegen het licht te houden en begin 2020 met een voorstel te komen. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.