Nieuws van politieke partijen in Beuningen over PvdA inzichtelijk

5 documenten

Fractieflits nr. 9-2019 (dd 4 sept.)

PvdA PvdA Beuningen 10-09-2019 14:20

De fractie nodigt leden van de afdeling uit voor aanvullende zienswijzen bij onderstaande selectie van bespreekpunten in de komende commissie- en raadsvergadering. Reactie is welkom via mail naar de fractievoorzitter: s.versluijs@beuningen.nl Motto: Solidair, Betrokken en Vitaal.

VOORAF: IEDEREEN is welkom >> MAANDAGAVOND 30 SEPTEMBER thema-avond van 20.00 – 22.15 uur PRIVACY in het SOCIAAL DOMEIN. In Het Kasteel te Wijchen, Kasteellaan 9a. Wat mag wel of niet aan gegevens uitgewisseld worden? Denk hierbij aan: WMO aanvragen, een hulpvraag aan het Sociaal Team, bij de Jeugdhulp, bij signalen Huiselijk Geweld, bij Schoolverzuim, bij Schuldhulpverlening etc. Daarbij: verrijkt of ondermijnt Privacy de samenleving? Inleiders mr. Jolanda van Boven en drs Theo Kristel. Neem gerust een introducee mee! Fijn als u zich aanmeldt via PvdA.BW@gmail.com. Dan staat er voor u een stoel klaar en hoeven we niemand teleur te stellen!

Reserveer alvast: donderdag 7 november Algemene Ledenvergadering Beuningen Reserveer alvast: woensdag 27 november Thema avond ‘DUURZAAMHEID’, wat betekent zon- en windenergie voor de inwoner?

Commissie Samenleving maandag 9 sept te 19.30 uur Agpt 4: Integraal Huisvestingsplan Onderwijs. Ook Beuningen moet een IHP opstellen. Dit huisvestingsplan bestrijkt een periode tot 2035. Investeringen zijn nodig voor ‘levensloop verlenging’ van gebouwen. Over de duim met circa 20 jaar. Daarvoor is fikse investering noodzakelijk. Verwonderlijk is dat het gebouw van de basisschool ‘de Dromedaris’ na 27 gebruiksjaren wordt afgeschreven. Een nieuw opgesteld puntenstelsel moet de verlengde gebruiksduur van gebouwen duiden en daarmee de financiële ruimte bieden om het totale plan te financieren. De fractie is verwonderd dat deze rekentruc er toe leidt dat ‘de Dromedaris’ vervangen kan worden. Een ‘solitaire vervangingsopgave’ zo noemt het College dit voornemen. Dit terwijl andere – veel oudere gebouwen – in aanmerking komen voor ‘levensduur verlenging’. In de ontwerp begroting voor het plan zijn de kosten voor tijdelijke huisvesting niet eens betrokken. Een summiere meerjarenprognose suggereert dat het leerlingental stabiel blijft; de impact van vergrijzende buurten is niet inzichtelijk. De 7.5 miljoen die de gemeente moet ophoesten ligt niet op tafel.

Naar de mening van de fractie mag zo’n puntenmodel alleen maar indicatief zijn en zal een gemeentelijke onderwijsvisie in relatie tot de demografische ontwikkeling van de gemeenschap meer leidend behoren te zijn.

Commissie Ruimte dinsdag 10 sept te 19.30 uur Agpt 7 Ontwikkeling Asdonckterrein De bedoeling is om 2400 m2 van het Asdonckterrein te bebouwen met 64 woningen. (dure koop- en huurwoningen uit het hogere huursegment). De fractie vindt dit een jammerlijke ontwikkeling en ziet het Asdonckterrein liever bestemd voor Multi Functionele Accommodaties met een centrumtaak. Op termijn zal ook een beslissing moeten worden genomen over vraagstukken als ‘verplaatsing van het zwembad’ en ‘verplaatsing van het dorpshuis ‘de Lѐghe Polder’. De daarmee vrijvallende grond biedt qua oppervlakte ruimte tot aanzienlijk meer te bouwen woningen.

Agpt 8 MER traject Wind Een deskundige is uitgenodigd om uit te leggen wat een Milieu Effect Rapportage inhoudt en hoe die rapportage zich verhoudt tot het op termijn te nemen besluit tot wel/niet plaatsen van windmolens. De fractie meent dat de uitkomst van de MER rustig afgewacht moet worden; een voorgenomen besluit tot bouwen van windmolens is (nog) niet aan de orde.

Commissie Financiën en AZ woensdag 11 sept te 19.30 uur Agpt 11 Vragenronde >> PvdA vraag over ‘Vakantiepark GROENE HEUVELS’. Recentelijk ontvingen circa 45 (semi)permanente bewoners van De Groene Heuvels het bericht van het College van B&W, dat hun schriftelijk ingediende zienswijze(n) voor het College geen aanleiding vormt om het voorgenomen besluit tot handhaving in individuele situaties te heroverwegen. In juni hebben belanghebbenden uitgebreid kunnen inspreken in de commissie en heeft het College bij monde van de burgemeester aangegeven om de individueel ingebrachte zienswijzen indringend te zullen beoordelen. De fractie beluisterde dat als de bereidheid tot maatwerk. De fractie van BN&M verzocht de andere fracties om het College in haar handhavingsopdracht ten aanzien van De Groene Heuvels te ondersteunen. Meerdere fracties, waaronder ook de PvdA, gaven daarbij aan dat zij een integrale discussie met het College wilde voeren over een totaalplan. Na meer dan 22 jaar ‘laissez faire’ is een met de raad afgestemd plan tot hervatting van handhaving gewenst. Dit in samenhang met een plan tot herstel van de recreatiefunctie van het park. Het aspect ‘herstel van handhaving’ hoort dan ook aan te geven wat de lat is waarlangs de zienswijzen van belanghebbenden wordt getoetst. Zogeheten ‘klaarblijkelijke hardheid’ behoort bijvoorbeeld meegewogen te worden. De discussie over dat plan is toen toegezegd voor dit najaar.

Nu blijkt dat alle bezwaren terzijde zijn geschoven. Van ‘maatwerk’ lijkt geen sprake (bijv. bij de inwoner wiens woning met gemeenschapsgeld door B&W is aangepast aan zijn invaliditeit). De betrokken groep inwoners staat nu in juridische zin enkel de weg naar de rechter open. De gevraagde bestuurlijke discussie komt daarmee als ‘mosterd na de maaltijd’. De gangbare opvatting is, dat zo’n discussie niet gevoerd wordt ‘zolang de zaak onder de rechter is’. De fractie ziet dat als ongewenst, temeer ook omdat in juni een duidelijke toezegging daarover richting de raad is gedaan. Zij vraagt het College dan ook om opschortende werking toe te kennen aan de brieven die recent verzonden zijn aan de onderhavige inwoners. Dit in afwachting van de uitkomst van een plenaire discussie binnen de raad.

Het bericht Fractieflits nr. 9-2019 (dd 4 sept.) verscheen eerst op PvdA Beuningen.

Brief aan het College van B&W van de gemeente Beuningen

PvdA PvdA Beuningen 22-02-2019 14:20

Betreft: Personen met verward gedrag.

Beuningen, 25 februari 2019.

Geacht College, Vanuit onze verantwoordelijkheid brengen wij het volgende onder uw aandacht en zien uw antwoord / zienswijze(n) graag tegemoet als onderlegger van een te voeren discussie met en binnen de raad.

Visie en beleid met betrekking tot personen met verward gedrag is aan het veranderen. Raadsleden hebben aan het einde van de vorige raadsperiode kennis kunnen nemen van de visie die is ontwikkeld door de VNG commissie Dannenberg. Het Aanjaagteam Verwarde Personen olv Spies heeft bouwstenen ontwikkeld tbv gemeenten om op lokaal niveau vorm te geven aan die nieuwe visie. Bijzonder is dat de betrokkenheid van de politie wordt afgebouwd en dat de zorginstellingen moeten een en ander opvangen en verbeteren.

De groep personen met verward gedrag is omvangrijk. De aard en ernst van dit gedrag varieert. Wanneer begeleiding, ondersteuning en/of zorg noodzakelijk is dan dient die daarop afgestemd te worden.

Met de melding dat het regionaal meldpunt voor personen met verward gedrag is opgestart, hebben gemeenten bekend gemaakt dat zij (daarmee onder meer) invulling gaan geven aan zorg voor deze doelgroep.

Het Rekenkamer rapport met betrekking tot Veilig Thuis heeft ons geleerd dat het implementeren van een dergelijke voorziening is onderschat en dat de controle vanuit de raad niet heeft bijgedragen aan het vooraf uitzetten van een duidelijke lijn en marsroute en de tussentijdse meldingen en besprekingen niet hebben geleid tot adequate bijsturing. Dat moet dus beter.

Voor de PvdA is dit een belangrijk onderwerp omdat het raakt aan al onze principes: Inclusieve samenleving waarin iedereen meedoet en goed en veilig woont in veilige buurten, waarin goede zorg er voor iedereen dichtbij is en waar we naar elkaar omzien.

De fractie van de PvdA zoekt daarom naar een betere aanpak. Daarvoor stellen wij nu de volgende vragen: 1. De doelgroep personen met verward gedrag: Welke indeling maakt u tav aard en ernst van verward gedrag? Met welke aantallen cliënten hebben wij te maken gehad in de afgelopen jaren volgens deze indeling. Welke prognose hebt u voor de komende 4 jaren periode? Welke type zorgvoorziening past bij deze indeling van cliënten? 2. Vroegtijdige signalering van personen met verward gedrag: Hoe wordt invulling gegeven aan de vroegtijdige signalering? De wijkagenten hebben een groot inzicht in het verschijnsel verward gedrag in de wijk. Hoe wordt dat inzicht overgedragen en ingezet bij de zorginstellingen? 3. Wie verzorgt de melding: Kunnen mantelzorgers en familieleden melding maken van personen met verward gedrag? Welke instellingen en functionarissen kunnen daarop aanvullend signalen opvangen en melding maken? Hebt u hierover al afspraken gemaakt? Wat is de betrokkenheid van Meldpunt voor personen met verward gedrag en het Sociaal Wijkteam? Welke deskundigheid bepaalt de aard en ernst van het gesignaleerde verward gedrag? Wordt er ook voorzien in een triage om de mate van urgentie te bepalen? Welke norm doorlooptijden hanteert u bij dit deel van het traject tot aan het gebruik kunnen maken van een voorziening? Zijn deze schakels in de keten met betrekking tot deze cliënten voldoende operationeel en van goede kwaliteit? Wordt de casus door het meldpunt gevolgd? 4. Laagdrempelige voorziening Welke locaties hebt u aangemerkt voor laagdrempelige opvang (inloop en/of dagbesteding/-opvang)voor deze cliënten? Hoe beoordeelt u de spreiding en de kwaliteit van deze opvang? Hoe bewaken wij een integrale aanpak in onze gemeente, samenwerking tussen de verschillende instanties en de veiligheid van deze cliënten en de wijk? 5. Specialistische voorziening Hoe wordt voorzien in specialistische zorg voor deze cliënten? Zijn er knelpunten bij de doorstroming en/of samenwerking. Is er sprake van goede afstemming bij de aansturing (WMO, WLZ, zorgkantoor)? 6. Financiën: Hoeveel budget hebt u opgenomen in de begroting voor het geheel van zorg voor personen met verward gedrag? Komen nog aanvullende middelen beschikbaar van het Rijk naar lokaal niveau binnen de WMO en/of WLZ? Zijn deze budgetten toereikend om een goed werkend zorgsysteem te ontwikkelen tbv deze cliënten? Denk daarbij ook aan pro actief ontwikkelen, opleiding en scholing.

Fractie PvdA nd S. Versluijs (vz)

Het bericht Brief aan het College van B&W van de gemeente Beuningen verscheen eerst op PvdA Beuningen.

FRACTIE FLITS nr 02 (d.d. 20 feb. 2019)

PvdA PvdA Beuningen 22-02-2019 14:14

De fractie nodigt leden van de afdeling uit voor aanvullende zienswijzen bij onderstaande selectie van bespreekpunten in de komende commissie- en raadsvergadering. Reactie is welkom via mail naar de fractievoorzitter: s.versluijs@beuningen.nl Motto: Solidair, Betrokken en Vitaal.

Verwarde personen In de vorige fractieflits is daar ook over geschreven. Het onderwerp is toen helaas niet besproken in de commissie Samenleving van januari. Net als omliggende fracties biedt de PvdA haar vragen en zorgpunten nu schriftelijk aan het College aan. De brief komt ook op de website van de afdeling.

Commissie Samenleving op 25 febr (te 19.30 uur)

Agpt 4. Deelsessie Aanpassing Huishoudelijke Hulp (HH) De raad wordt voorgesteld om per april het stelsel van de HH om te buigen richting ‘maatwerk’. Nu geschiedt de toekenning van HH vanuit een Algemene Verordening.

Aan de basis ligt een rapport van het onderzoeksbureau NHM, in opdracht van de regiogemeenten. Het beoogd systeem gaat uit van een Normentabel, waarbij per week is aangegeven ‘welke handeling – hoe vaak – waar’ van toepassing. Zo bouwt zich per client een normenpatroon op en is uiteindelijk vast te stellen hoeveel uren inzet dat vraagt. De idee is dat daarmee een maatwerk per client bereikt wordt. Dit ligt in lijn met wat door de fractie al eerder is bepleit.

Door de Cliëntenraad van de gemeente is schriftelijk al fiks inhoudelijk gereageerd op dit voornemen. Zo zal het plafond aan toe te kennen uren op jaarbasis zakken van 125 naar 105 uur HH per jaar, waarbij de CR de onderbouwing van de noodzaak daarvan niet herkent. Ook legt de CR nog enkele andere kritische vraagpunten op tafel bij het raadsvoorstel die het College ter harte lijkt te nemen.

De fractie voegt daar aan toe dat, als er tekorten zijn of dreigen voor andere terreinen van het Sociaal Domein, er geen greep volgt in de kas van HH. Bijvoorbeeld door korting van uren. Overheveling is pas aan de orde als aan het eind van het jaar blijkt dat het budget HH niet volledig verbruikt is. Een wisselwerking in die zin tussen kostenposten Sociaal Domein komt meer tegemoet aan het beginsel van Solidariteit. En dat geldt voor de fractie ook als blijkt dat het budget voor het totale Sociaal Domein knelt en een andere Domeinen (nog) een overschot kennen.

Het raadsvoorstel (pag 2 onderaan) kent de mogelijkheid tot aanpassing per client, op verzoek van de client. Tegelijkertijd beschrijft beveelt het onderzoeksrapport aan (pag 11) ‘wanneer factoren van het Normenkader voor een client niet toepasbaar zijn, die factoren toch als uitgangspunt te nemen’. Dat leest alsof het nieuwe stelsel in beton gegoten wordt. Dat lijkt toch niet de bedoeling? De fractie wil, dat het College aangeeft welke aanwijzing zij het Sociaal Team daarbij dan mee geeft.

Commissie Ruimtelijke Ordening op 26 febr (te 19.30 uur)

Agpt 4. Grootschalige Opwek Zon- en Windenergie >> in de vorm van hoorzitting In januari 2017 is door de raad de nota ‘Energiek Beuningen’ vastgesteld. In 2040 wil de gemeente energie neutraal zijn. Ter tafel ligt nu een voorstel dat gegroeid is vanuit inbreng van een zestiental inwoners werkgroepen. De samenhang hiervan is door de Gebiedsraad na verder onderzoek verwoord in een advies, dat door het College naar buiten is gebracht als Locatieplan Grootschalige Opwek. De Gebiedsraad is ingesteld door het College. Naar de mening van de fractie is de opdracht aan deze Gebiedsraad door het College verstrekt en niet door de raad.

Ons lid van de afdeling – Ekko Smith – heeft dit proces van nabij meegemaakt en er aan deelgenomen als lid van de Gebiedsraad. Hij heeft de fractie een toelichting gegeven. Er volgt eerst een hoorzitting in de commissie. Daarna in april de meer inhoudelijke dialoog tussen commissieleden onderling en het College.

Ekko geeft aan, dat er in het advies van de Gebiedsraad geen hard voorstel ligt. De naam ‘Locatieplan Grootschalige Opwek’ dekt dan ook niet de lading. Het is een advies. Een advies van een groep burgers voor de opwek van grootschalige opwekking vanuit Zon en Wind. Er hoort een politieke keuze te komen: welke is de verhouding Zon – Windenergie? De Gebiedsraad komt na studie uit op een verhouding van 1 op 2. (blz 18) Dat betekent vier windmolens voor een gemeente als Beuningen en haar energiebehoefte. Windenergie op zich is heel rendabel. (circa 7% rendement)

De fractie leest het raadsvoorstel als advies van B&W om akkoord te gaan met de opwekking van 731 terra energie, waarbinnen een verhouding in opwekking van 1 : 2. Dwz het vermogen van Wind – zonnepanelen. (dit betekent vier windmolens en 40-80 hectare zonnepark, dit laatste afhankelijk van de snelheid van realisatie)

Voor de belasting op het net is het volgens de Gebiedsraad beter, als beide (zon en wind) tegelijk vorm wordt gegeven. Bovendien wordt het nu (nog) gesubsidieerd. Als je als politiek wil, dat je in 2040 energieneutraal bent, moet je alle mogelijkheden uitnutten, zo is de opvatting binnen de Gebiedsraad. Het eindbesluit is pas door de raad te nemen, als ook een Milieu Effect Rapportage beschikbaar is. Die MER moet ook ondersteunend zijn in het zoeken en duiden van de goede locaties.

Als je als bewoner van Beuningen eigen baas wil blijven, ben je volgens de Gebiedsraad gebaat bij een helder en onderbouwd besluit. Bijvoorbeeld ten aanzien van het aantal te plaatsen molens. Gebeurt dat niet, dan wijst de provincie aan. Ook wordt gepleit om alleen te gaan voor ‘stille windmolens’ (afstand tot burgerwoningen 500 mtr en max 47 dB op ‘de gevel’ is de wettelijke norm, de Gebiedsraad gaat voor 42 dB, wat haalbaar blijkt bij bepaald type hoge windmolens)

Commissie Financiën en Algemene Zaken op 27 febr (te 19.30)

Het bericht FRACTIE FLITS nr 02 (d.d. 20 feb. 2019) verscheen eerst op PvdA Beuningen.

FRACTIE FLITS NR 09-2018 (d.d. 12 dec)

PvdA PvdA Beuningen 19-12-2018 10:17

De fractie nodigt leden van de afdeling uit voor aanvullende zienswijzen bij onderstaande selectie van bespreekpunten in de komende commissie- en raadsvergadering. Reactie is welkom via mail naar de fractievoorzitter: s.versluijs@beuningen.nl Motto: Solidair, Betrokken en Vitaal.

VOORAF: Carmen Schlosser woonde het fractieberaad bij. Zij oriënteert zich op mogelijkheden binnen het politieke proces in de gemeente Beuningen. Zij heeft belangstelling voor thema’s die binnen de commissie Samenleving aan de orde komen.

Tony Peters-Duits beëindigt haar lidmaatschap bij de Commissie Samenleving en FAZ per 1 januari 2019. Dit vloeit voort uit haar verhuizing uit de gemeente Beuningen naar Wijchen. Formeel schuift het plaatsvervangend lid Aafke Duering op de vrijvallende plek.

Thema’s Rekenkamer. Directeur rekenkamer Klaartje Peters heeft met de fractie gesproken over de bedoeling van de Rekenkamer. De Rekenkamer doet onderzoek naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur uitgevoerde beleid. De rekenkamer heeft als specialisme niet sec het financiële deel van de gemeente. Juist niet. De Rekenkamer is ter ondersteuning van de raad, vanuit volledige onafhankelijkheid. Voor onderzoek is een budget van € 12.000, = per jaar beschikbaar.

Door alle fracties te bezoeken hoopt zij actuele onderzoeksthema’s op te doen. Het thema ‘toekomstbestendig informatie beheer in relatie tot AVG (1 Algemene Verordening Gegevensbescherming)’ komt nu boven drijven; de archieffunctie lijkt heel pover >> terugvinden van stukken is menigmaal een crime. Vanuit de fractie is getipt over items als: tendens verplicht schriftelijke vraagstelling die dialoog niet bevordert; indicatoren effectiviteit Sociaal Team (o.m. Huishoudelijke Hulp, ondersteuning met hulpmiddelen); rechtmatigheid ruimtelijk beleid; grip op Gemeenschappelijke Regelingen (gemis actieve informatie-uitwisseling); de impact van 43 contractwijzigingen Zandwinning en transparantie richting gemeenteraad.

Commissie Samenleving op 17 december (19.30 uur) – Themasessie Sport. Aan de zich presenterende verenigingen is te vragen, in welke mate zij zich nu gesteund weten door het vernieuwd sportbeleid van de gemeente. – Uitspraak Centrale Raad van Beroep. Dit betreft het ‘schoon huis’ bij Huishoudelijke Hulp. In welke mate beïnvloedt die uitspraak het beleid van de gemeente Beuningen. – Info gemeentelijke website. Een organisatie ‘Burgerkrachten Centraal’ heeft de sites van gemeenten tegen het licht gehouden. In hoeverre sluit de site qua inhoud en stijl (begrijpelijk en juist taalgebruik) aan bij het belang van de inwoner. Is het College bereid de aanbevelingen over te nemen? – Agendapunt 7A-1 heeft als bijlage het verslag van het Algemeen Bestuur van de GGD van 4 oktober (dit AB wordt gevormd door alle wethouders Zorg van de regio Gelderland Zuid). Het is nu goed gebruik dat de raad telkens het ontwerp verslag van dit bestuur ontvangt. Dit bevordert de transparantie en de mogelijkheid om vanuit de raad tijdig verheldering te vragen en/of aanbevelingen te doen richting de het AB lid (wethouder Van Teffelen).

‘Leren van Lessen’. Met deze bril lezen we het AB-verslag bij punt 5 (rapport rekenkamers “Grip op Veilig Thuis”). Naar aanleiding van dit bespreekpunt is besloten om aan het Dagelijks Bestuur van de GGD een extern onbezoldigd lid toe te voegen met expertise op bedrijfsvoering/financiën. Het DB schrijft een profiel voor deze externe deskundigheid waarmee men zich graag wil toerusten. Binnen een omgeving van fulltime bekostigde bestuurders van velerlei profiel is dit een dappere stap om onbezoldigde (!!) expertise toe te laten.

Toch is er ook verwondering, omdat het rapport ‘Grip op Veilig Thuis’ in beperkte mate over bedrijfsvoering handelde. Zij duidt vooral op verwevenheid van visies en haperende stroomlijning in besluitvorming. Niet verwonderlijk bij een trits van gemeenten en gemeentelijke diensten. Dit heeft een Gordiaanse Knoop opgeleverd bij de vorming van Veilig Thuis. Het ontwarren van die knoop heeft in bedrijfsmatige zin veel (gemeenschaps)geld gekost. De fractie lijkt het gepast, dat die expertise binnen het DB zowel de complexe samenwerking bestrijkt als wel de procesbewaking met affiniteit in onderkennen van politieke implicaties. De fractie zal dan ook vragen of het profiel voorziet in een onafhankelijke rol in het DB om die kwaliteiten in te kunnen zetten. Ertoe leidend dat duidelijk en tijdig de raad betrokken wordt. Overigens, de burger die dit vanuit gemeenschapszin als (onbezoldigd) vrijwilliger op zich neemt verdient op voorhand een lintje!

Beslotenheid? In het AB-verslag lezen we op pag. 5 tevens, dat het Dagelijks Bestuur in beslotenheid vergadert, zodat in alle vrijheid gesproken kan worden. Ondermeer ter voorbereiding van de bijeenkomst met het AB. Om die reden is ook de DB-besluitenlijst niet openbaar. De fractie meent dat dit laatste niet houdbaar is in situaties dat het DB besluit leidt tot rechtsgevolgen bij een of meerdere deelnemende gemeenten.

Afwijzing Voorstel Klankbordgroep. Met verwondering is door de fractie kennisgenomen van het standpunt van het AB (en daarmee ook wethouder Van Teffelen?) om geen klankbordgroep GGD te formeren vanuit gemeenteraadsleden. Het voorstel van het DB is daarmee een zachte dood gestorven. Daarmee vervalt ook een linking-pin, waarbij al in de ontwikkelfase van items gezondheid en welzijn/veiligheid een vrijblijvende inkijk bij de raad ontstaat ten aanzien van die onderwerpen. De fractie meent dat die inkijk belangwekkend is bij latere besluitvorming. Hoe kijkt de voltallige commissie Samenleving hiernaar en welke aanbeveling geeft zij de wethouder mee?

Afwijzing Risico gestuurd (proactief) toezicht GGD. Eenzelfde verwondering geldt het besluit van het AB, om als regio geen gehoor te geven aan het ontwikkelen van een voorstel voor uitbreiding van het mandaat met risico gestuurd (proactief) toezicht door de GGD. De vraag is dan ook, of en waarom wethouder Van Teffelen dit AB besluit ondersteund heeft. In het verslag van het AB is dat niet zichtbaar. Dit AB besluit schurkt met het beleid dat de gemeente op dat moment zelf ontwikkelde en waarover de raad op 4 december een besluit heeft genomen. Namelijk het Sociaal Beleidskader 2018-2022. Nu maakt de gemeente Beuningen zelf middelen (en menskracht) vrij om te gaan monitoren en waarbij die monitoring dient om toekomstige behoeften aan WMO preventief/ proactief te kunnen oppakken. Kortom: Beuningen wil anticiperen.

Zonder monitoring is risicosturing niet mogelijk. Dat zit ook in het GGD-voorstel. Het betrof een voorstel tot ontwikkelen van risico gestuurd toezicht. Kortom, onderzoek naar haalbaarheid ervan; iets waarmee het programma van het College doordrenkt is. Had het idee van risico gestuurd toezicht van de GGD niet mooi kunnen aansluiten bij de wens van het College om te anticiperen op ontwikkelingen in het WMO-veld? Dit nog onverlet het kostenbeslag, waar de gemeente Beuningen nu alleen voor staat.

– Agendapunt 7D-1 heeft als onderwerp INDEXERING TARIEFEN WMO-VERVOER. Het College stelt voor om in te stemmen met de door het DRAN (Doelgroep vervoer Regio Arnhem Nijmegen) bestuur voorgestelde verhoging van 5.75%. De onderbouwing van dit forse percentage is een wonderlijke. Enerzijds stelt het college dat de gemiste indexeringsrondes 2017-2018 moeten worden ‘meegenomen’. In dezelfde zin wordt opgemerkt, dat vanaf 2017 niet is geïndexeerd vanwege opstartproblemen en ook omdat de tarieven in vergelijking met andere regio’s na aanbesteding al relatief hoog waren.

Met zo’n onderbouwing van een voorstel tot verhoging zakt je toch de broek af? En dan nu ineens de achterstand wegwerken met een indexering van 5.75%, terwijl de consumentenindex over de jaren 2017-2018 tezamen 4.58% bedraagt. (bron Federaal Planbureau). Uiteindelijk hebben we het over Doelgroep vervoer, waarbij deze inwoners de kwetsbaren zijn. Alle reden om te stellen dat er geen indexatie niet hoger dan 4.5% aan de orde kan zijn.

Agendapunt 7F heeft als onderwerp VERWONDERPUNTEN PvdA. In de commissie Samenleving van oktober heeft de PvdA getracht om de (on)verenigbaarheid van ‘marktwerking’ met ‘Jeugdbescherming’ te bespreken. Een en ander naar aanleiding van een zogeheten Bestekbeschrijving Gecertificeerde Instellingen. Dit mocht toen niet omdat het te technisch zou zijn. De portefeuillehouder en de ambtenaren konden/wilden geen reactie geven. De vraagstelling moest schriftelijk aangereikt worden.

Omdat het in de kern handelt om de vraag of ‘Marktwerking’ en Jeugdzorg i.c. Bescherming het belang van het kind dient, is door de fractie een uitgebreid en onderbouwd verzoek ingediend om te komen tot een dialoog met andere fracties. Ook PvdA-fracties van omliggende gemeenten zijn daarover geïnformeerd. Beoogde uitkomst voor de fractie is dat niet de marktwerking centraal behoort te staan, maar de effectieve betekenis van bescherming voor het kind. Juist in situaties als de bescherming door de overheid (i.c. gemeente, de rechter) is opgelegd.

Het College stelt nu voor om daar in februari of maart 2019 een themasessie over te houden in de commissie Samenleving.

Het verzoek van de PvdA was ook, om de RECHTEN VAN HET KIND expliciet op te nemen in de bestekbeschrijving. Het betreft dan de rechten die beschreven zijn in het IVRK (internationaal verdrag rechten van het kind) alsook de rechten in artikel 24 van het Europees Handvest (zgn Verdrag van Lissabon). Het College Akkoord vermeldt op pag 4 dat de rechten van het kind leidend moeten zijn. Geheel in lijn daarmee geeft het College aan, dat zij ‘’het voorstel zullen bespreken met de regiogemeenten en het ROB3 en indien dit een gedragen voorstel wordt, in een volgend bestek overnemen”. De vraag aan de commissie is, hoe het College bij het verwerven van draagvlak is te ondersteunen. Bijvoorbeeld vanuit de stelling dat de overeenkomst eindigt cq niet wordt voortgezet als blijkt dat de Rechten van het Kind niet worden gerespecteerd.

Die steun lijkt zeker aan de orde, nu ook de kinderombudsman mw Kalverboer een hernieuwde oproep begin november aan de Tweede Kamer zond over hetzelfde thema. (onder meer vanwege: kinderen aan wie een Onder Toezicht Stelling wordt opgelegd, worden niet of nog te beperkt betrokken in de besluitvorming. Dit terwijl de internationale verdragen dat wel opdragen).

Commissie Ruimtelijke Ordening op 18 dec (te 19.30 uur) – Deelsessie DAR. Presentatie vanuit de DAR. Er zijn afvalverwerkers waar de inzameling van plastic vanaf 2019 niet meer gescheiden wordt van het restafval. Een voorbeeld hiervan is de gemeente Leiden. De fractie van de PvdA is benieuwd hoe de DAR hier tegenover staat. – Het gebouw van de Triangel. Dit pand heeft geen schoolbestemming meer. In de besluitenlijst van B&W is te zien dat het pand voor € 460.000, = is verkocht. Dit lijkt de grondwaarde. Het besluit tot verkoop is gemandateerd aan B&W. Niettemin is de vraag of het wel voor de actuele waarde – kadastrale grootte 2955 m2 – van de hand is gedaan. Het schijnt dat er een opvanghuis voor demente bejaarden gestart wordt. – Speellokaal. Op het terrein van de Triangel staat tevens een speellokaal, dat ook door de basisschool De Vuurvogel wordt of werd gebruikt. Op welke wijze heeft het College hier richting Vuurvogel aandacht aan besteed, nu het perceel met opstallen wordt verkocht. – Verkapte parkeerbelasting Centrum Beuningen?? Het blauwe zone gebied in het centrum van Beuningen kent kennelijk voor de bewoners een nieuw regiem. Per auto gaan bewoners ingaande 1 januari € 55, = betalen. Onduidelijk is hoe een dergelijk besluit door de raad is geloodst. Voorziet het beleid in de (gefaseerde) invoering van een parkeerbelasting? Het lijkt niet transparant, wanneer ‘verstopt’ in het beleid na verloop van tijd een lege gaat gelden. Voor 2018 zou nog een ontheffing mogelijk zijn. In de begroting van 2019 is er geen post te vinden, waarin op voorhand de ontvangen parkeerleges worden ingeboekt.

Commissie Financiën en Algemene Zaken op 18 dec (te 20.30 uur) Gekoppeld aan de agenda, geen specifieke bespreekpunten vanuit de fractie.

Het bericht FRACTIE FLITS NR 09-2018 (d.d. 12 dec) verscheen eerst op PvdA Beuningen.

FRACTIE FLITS NR 08-2018 d.d. 28 nov 2018

PvdA PvdA Beuningen 06-12-2018 10:17

De fractie nodigt leden van de afdeling uit voor aanvullende zienswijzen bij onderstaande selectie van bespreekpunten in de komende commissie- en raadsvergadering. Reactie is welkom via mail naar de fractievoorzitter: s.versluijs@beuningen.nl Motto: Solidair, Betrokken en Vitaal.

VOORAF: 1. Binnenkort treedt een nieuwe Omgevingswet in werking. Dat heeft nogal wat gevolgen voor de gemeente(n). Prof. dr. Co Verdaas, lid van de PvdA Beuningen, was voornemens de fractie in hoofdlijnen bij te praten. Helaas was Co op het laatste moment verhinderd. Getracht gaat worden om de afspraak te verzetten naar januari. Wel wordt de conclusie getrokken, dat een aparte thema-avond is te plannen voor eenieder die belangstelling heeft. Juist ook om bewustwording en tijdige herkenning van momenten waarop invloed mogelijk is.

2. Al eerder noemden we de trend van ‘schriftelijk vragen stellen’. In een aparte mail d.d. 24 november zijn de leden geïnformeerd over het verloop van de begrotingsvergadering. Maar liefst 150 vragen zijn schriftelijk en in korte termijn door de diverse fracties gesteld aan het college. Het is duidelijk, dat de begroting onduidelijk is geschreven. Voorts vertroebelt zo’n bulk aan vragen het democratisch proces doordat dialoog nauwelijks een kans krijgt. De fractie beraadt zich om met andere partijen het contact te zoeken over deze echt ongewenste ontwikkeling. Democratie krijgt pas waarde als de meerderheid toont daadwerkelijk oor en oog te hebben voor zienswijzen van ook de minderheid. De fractie ziet de trend van dit College dan ook als ontwrichtend voor het democratisch proces. Daarmee maakt het College bovendien in daden niet waar, wat zij in het motto van het College-akkoord heeft verwoord: ‘Energiek door samen doen’.

3. De betekenis van de gemeente volgt uit haar inzet om Welvaart-Welzijn-Veiligheid voor haar inwoners te verbeteren met aandacht voor de waarden identiteit, eigenheid en saamhorigheid 1). Dit laatste komt onder druk te staan bij de polarisatie die zich ontwikkelt bij de ‘Zwarte Pieten discussie’. De karikatuur die menig inwoner lijkt te zien in de vormgeving van Zwarte Piet wordt als beschadigend ervaren bij de persoonlijke identiteit en eigenheid. Uiteindelijk zal de al zichtbare onrust in de omgeving van Beuningen ook ons raken en wellicht zich uiten bij een toekomstige ontvangst van Sinterklaas. Deze ontwikkeling draagt niet bij aan de saamhorigheid van inwoners. Behoort de gemeente niet het initiatief te nemen om vanwege de waarden identiteit-eigenheid-saamhorigheid, de dialoog onder haar inwoners te bevorderen? De fractie stelt een proactieve benadering door het College op prijs en zal haar vragen om deze dialoogvorm te geven. 1) Overeenkomstig bespreking PvdA Beuningen in ledenvergadering van 8 november 2018.

Vergadering gemeenteraad op 4 dec 2018. – Beleidsnotitie Sociaal Domein 2018-2022. De strekking van het voorstel van B&W is om in lijn met het Coalitie Akkoord, de ingeslagen weg voort te zetten. In 2015 zijn taken in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) en Jeugdwet overgeheveld naar de gemeente(n). Denk bij WMO aan Huishoudelijke Hulp etc. Voor sommige voorzieningen is samenwerking gezocht in regionaal verband. Bijvoorbeeld op het terrein van Jeugdbescherming en het bevorderen van veiligheid achter de voordeur (Veilig Thuis GldZ).

De gemeente is nu drie jaar ‘onderweg’ en stelt dat ‘de basis’ op orde is. Tegelijkertijd wordt gesteld dat doorontwikkeling wenselijk is en dat daarvoor trends onderkend moeten kunnen worden. Bij ‘kanttekeningen’ op pagina 2 van het Collegevoorstel geeft zij aan dat het nog steeds moeilijk is om op basis van de aanwezige cijfers te kunnen sturen en de zorgvraag te beïnvloeden. Gedegen analyse en verklaring van gegevens ziet het College als grondslag om te kunnen monitoren en passende maatregelen te kunnen nemen. Om die reden kiest het College ervoor om expliciet met monitoring aan de slag te gaan. De fractie vindt het van belang, dat monitoring in het Sociaal Domein ertoe dient om helder te krijgen of de bedoeling van een verstrekking of voorziening is bereikt. Niet alleen qua effect maar ook binnen de afgesproken tijd. En als dat niet het geval is, wat dan de belemmering vormt en welke actie nodig of mogelijk is om er alsnog in te voorzien. De fractie is dan ook benieuwd in hoeverre de betrokken inwoner actief en vooral tijdig in deze monitoring wordt betrokken.

De reden van deze vraagstelling door de fractie is, dat het beleidsplan (op pag. 8) bij monitoring vooral een managementbenadering kiest in termen van beheersing van geld en nauwelijks aandacht besteedt aan het volgen van het proces richting de voor de inwoner sec gewenste effecten. De voorgestelde monitoring met andere woorden staat niet ten dienste van tijdig bijsturen in het belang van de betrokken inwoner, in situaties dat het proces stokt.

Daarnaast is de fractie benieuwd in welke mate het College uitvoering geeft aan de reeks inhoudelijke aanbevelingen die van de Cliëntenraad van de gemeente Beuningen is ontvangen.

– Voorstel tot vaststelling van de omgevingsvergunning Klasseerinstallatie. De klasseerinstallatie is ten behoeve van de zandwinning Beuningse Plas. In de commissievergadering zijn hier nog wat vragen over gesteld. Het stuk is als hamerstuk naar de Raad gegaan.

– De Herfstnota Over de herfstnota zijn de nodige vragen gesteld. Een wrange vaststelling is dat het budget van schuldhulpverlening omlaag wordt bijgesteld, omdat een ambtenaar ziek is en derhalve niet zijn werk kan doen en dat er blijkbaar in de organisatie van de gemeente Beuningen geen ander in staat is om dit werk op te nemen. De fractie is van mening, dat het zelfstandig laten voortbestaan van de gemeente Beuningen op deze wijze onder druk komt te staan als werk niet meer gedaan kan worden bij ziekte van ambtenaren. Buitenom alle vragen die al gesteld zijn over de herfstnota wordt in de Raad ook aandacht gevraagd voor de post vennootschapsbelasting van 33.602 euro. Blijkbaar is er ergens in een van de bedrijven van de gemeente Beuningen die een concurrentiepositie hebben met het bedrijfsleven een winstprognose gemaakt die niet terug is te vinden in de Herfstnota.

– Concept moties motiemarkt 2018 De ingediende moties hebben allemaal voldoende ondersteuning in de Raad om te worden uitgevoerd. De fractie ondersteunt alle ingediende moties.

– Vaststelling gemeentelijk belastingverordeningen In de fractie worden vragen gesteld over de heffing van leges bij het collecteren van goede doelen en over de verlaging van de OZB bij dorpshuizen. De verlaging van de OZB bij dorpshuizen is al eerder ter sprake geweest en het college heeft toen toegezegd om de dorpshuizen in de gemeente Beuningen gelijk te trekken. Met andere woorden de OZB van De Lèghe Polder en van De Paulus wordt gelijkgesteld met de OZB van de in eigendom van de gemeente zijnde dorpshuizen. Er wordt navraag gedaan over de stand van zaken van de OZB bij de Dorpshuizen. Verder wordt er voorgesteld om amendementen in te dienen om de leges van het collecteren voor goede doelen te verlagen naar nihil en mogelijk (als het college nog niets heeft gedaan aan de OZB van de dorpshuizen) de verlaging van de OZB bij de dorpshuizen.

– Tenslotte Tijdens de commissievergadering van Samenleving en FinAZ zijn vragen gesteld over de uitbetaling van de vergoeding van de commissieleden. De stand van zaken is nu dat er één keer per half jaar de aanwezigheid wordt uitbetaald. Hierover zijn vragen gesteld aan de ambtenaar bij de Gemeente Beuningen. Deze kon het volgende mededelen: “Dat de commissievergoeding 2 x per jaar wordt uitbetaald, voor zover wij kunnen nagaan, al meer dan 30 jaar toegepast wordt. Het heeft ongetwijfeld als achterliggende reden dat daardoor de administratieve last beperkt wordt. Het is niet bekend en ook niet meer te achterhalen wie tot deze uitvoeringsregel heeft besloten”. Het is natuurlijk raar dat commissieleden zo lang op hun vergoedingen moeten wachten in de huidige geautomatiseerde samenleving. Raadsleden worden per maand betaald, crediteuren worden keurig op tijd betaald maar commissieleden moeten een half jaar wachten. Er wordt voorgesteld om een motie in te dienen om zorg te dragen dat commissieleden maandelijks hun vergoeding krijgen. De fractievoorzitter gaat steun vragen bij de andere fracties over deze motie.

Het bericht FRACTIE FLITS NR 08-2018 d.d. 28 nov 2018 verscheen eerst op PvdA Beuningen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.