Nieuws van politieke partijen in Haarlemmerliede over GroenLinks inzichtelijk

12 documenten

Plan B Duinpolderweg | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede 30-08-2020 00:00

De provincie Noord Holland heeft een dikke streep gehaald door de Duinpolderweg. Het verbreden van de Nieuwe Bennebroekerweg is als enige over gebleven. We hebben nu dus een uitdaging met z'n allen. Hoe kijken we tegen de bereikbaarheid en de mobiliteit aan in Haarlemmermeer? Hoe gaan we ervoor zorgen dat de wegen op bepaalde plekken niet dichtslibben? Wat gaan we doen tegen al dat doorgaand verkeer in onze Parels aan de Ringvaart, Zwaanshoek, Beinsdorp en Lisserbroek?

Afgelopen donderdag 27 augustus spraken we in de Raad over het raadsvoorstel “Duinpolderweg Plan B”.

We spreken veel over bereikbaarheid maar het gaat wat GroenLinks betreft als eerste om de leefbaarheid. De leefbaarheid van de kernen aan de westzijde van de polder, Beinsdorp, Zwaanshoek en Lisserbroek staat erg onder druk. Daar gaat het te weinig over. Bouwen, bouwen, bouwen en het daarbij behorende mobiliteitsvraagstuk, maar vergeten we niet de huidige bewoners?

Er wordt lang om de hete brei heen gedraaid. Er wordt gedacht over allerlei maatregelen die wat GroenLinks betreft geen zoden aan de dijk zetten. Spitsverbod, eenrichtingsverkeer en een vrachtverbod op de bruggen, verlagen maximumsnelheid in de dorpen, herinrichten van de straten, nieuwe fietsbruggen over de Ringvaart, Park & Ride hubs buiten de dorpen, toeritdosering, enzovoort.

We willen vooral onze buren niet tegen ons in het harnas jagen. We spreken niet alleen over draagvlak binnen Haarlemmermeer maar ook over draagvlak bij onze buren. Waarom die fluwelen handschoentjes? Onze buren zijn niet zo voorzichtig. Wij kregen van onze buren de middenvariant door onze …. geduwd en alleen dank zij de provincie Noord Holland is dat niet doorgegaan. We moeten ons wel blijven afvragen waar wij het als Raad voor doen, waar wij voor zitten. Voor onze eigen inwoners, toch?

Wat GroenLinks betreft, en dit gaat echt helpen, mag er een grote dikke paal midden op de Hillegommerbrug en de Lisserbrug worden gezet die alleen wijkt voor de taxi, het openbaar vervoer en de hulpdiensten. Alle onderzoeken ten spijt, het blijft aanmodderen als we niet een grote degelijk stap maken.

Bewoners kunnen lopend, op de fiets, e-fiets, speed-pedelec, bakfiets, scooter of paard naar de overkant. Doorgaand verkeer van en naar de bollenstreek en de A4 heeft niets te zoeken op een route door de dorpen. Doorgaand vrachtverkeer heeft daar helemaal niets te zoeken. Als je op de ene oever van de Ringvaart woont en je werkt aan de andere oever en je wil met de auto de Ringvaart over dan zoek je je weg via de N207, de Elsbroekerbrug of de N201, de Cruquiusbrug. En even kort door de bocht; een fileprobleem aan de overkant van de Ringvaart is niet een probleem van Haarlemmermeer.

Er zijn nogal wat knelpunten in Haarlemmermeer. De auto staat meer en meer in de file. We kunnen hiervoor asfalt gaan aanleggen om de auto te faciliteren maar dat is dweilen met de kraan open. Het is de bedoeling dat er 20.000 woningen in Haarlemmermeer gebouwd gaan worden. Als we voor wat betreft de mobiliteit alleen maar denken aan asfalt voor de auto dan hebben we over 5 tot 10 jaar weer hetzelfde gesprek over knelpunten.

Waarom spreken we als we het over bereikbaarheid hebben vaak alleen maar over de auto? Het OV en langzame verkeer wordt soms wel genoemd maar in de uitwerking ijlen deze flink na. Waarom is dat toch? Waarom niet het OV en het langzame verkeer meenemen in de definitie bereikbaarheid. We zouden veel sneller moeten kunnen schakelen met de Vervoerregio en de aanbieder van het openbaar vervoer om het OV snel en goed in de nieuwbouwlocaties te krijgen. En om dan even door te pakken, willen we met alle geweld asfalt neerleggen dan is voor nu het doortrekken van de N205 naar Lisserbroek voldoende.

Kunnen onze oeverzwaluwen volgende zomer terugkomen? | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede 22-07-2020 00:00

Het bericht van zaterdag 18 juli 2020 dat de oeverzwaluw-wand bij de Toolenburgse plas door vandalen is vernield is bij veel mensen als een mokerslag binnengekomen. De zwaluwen zelf zijn letterlijk door een moker geraakt: een aanzienlijk deel van de nesten, inclusief de daar broedende vogels en hun tweede legsel van dit seizoen, is verwoest. Fractie-assistent Eline Gumbert heeft namens GroenLinks Haarlemmermeer vragen gesteld aan het college. Eline Gumbert: ‘Onze fractie is, net als veel mensen, geschokt door dit zinloze geweld. Het is belangrijk dat de broedwand snel en goed hersteld wordt, in de hoop dat de oeverzwaluwen volgend jaar kunnen terugkeren naar hun vertrouwde plek.’

Vorig jaar was de oeverzwaluw-wand eigenlijk al aan groot onderhoud toe, maar in september 2019 is de wand met eenvoudige middelen opgeknapt. De verwachting was dat het zo nog een paar jaar zou duren voordat een grondige restauratie of vervanging noodzakelijk was. Helaas is er nu geen uitstel meer mogelijk.

Oeverzwaluwen zijn zeldzame broedvogels, die alleen op daarvoor geschikte plaatsen hun nesten kunnen maken. Ze broeden al jaren in groten getale bij de Toolenburgse plas. De kolonie gaat veel mensen aan het hart. In het kader van NLdoet! hielp de fractie van GroenLinks  in 2016 mee met het opknappen van deze bijzondere plek voor de oeverzwaluwen, werk dat gewoonlijk door betrokken vrijwilligers wordt uitgevoerd.

Eline Gumbert: ‘Als het aan ons ligt, vinden de zwaluwen volgend jaar weer hun toevlucht in Haarlemmermeer. Eén oeverzwaluw maakt misschien geen zomer, maar deze hele kolonie zouden we niet willen missen.’

NOS: Zwaluwwand Hoofddorp vernield: 'Dit is vogelmoord'

NH Nieuws (video): Zwaluwwand in Hoofddorp vernield: "Dit is pure vogelmoord"

 

Haarlemmermeer staat nu echt voor keuze: óf wonen, óf vliegen? | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede 06-07-2020 00:00

Als een bom zijn ze ingeslagen bij de gemeente Haarlemmermeer: de aangekondigde rekenregels voor cumulatie van vliegtuiggeluid. Ze zouden woningbouw hier bijna onmogelijk maken. En dat klopt ook. Maar dat komt niet door de regels, dat komt erdoor dat we jarenlang Schiphol te veel zijn gang hebben laten gaan. Tijd om daar eens fermer tegen op te treden.

Geluidshinder is een sluipmoordenaar. Aldus de WHO, de organisatie die wereldwijd toeziet op de gezondheid. Uit een WHO-rapport uit 2018 blijkt dat ernstigere gezondheidseffecten van omgevingsgeluid, zoals de meest voorkomende hart- en vaatziekten, al optreden bij lagere niveaus dan aanvankelijk gedacht. Ook op bijvoorbeeld de stofwisseling heeft geluidshinder een ernstige negatieve invloed, zo blijkt.

Daarom heeft de WHO de afgelopen jaren richtlijnen opgesteld die ervoor moeten zorgen dat de geluidsniveaus beperkt worden. In RIVM-onderzoek, dat naar aanleiding van het WHO-rapport is gedaan, bleek dat het Nederlandse beleid vrijwel nergens aan deze richtlijnen voldoet. En het RIVM raadt dan ook het Nederlandse beleid te verbeteren door het aan te passen aan de nieuwe inzichten van de WHO.

Gezondheidsrisico’s hoog

In de gemeente Haarlemmermeer zijn er veel mensen die dagelijks last hebben van geluidshinder. De WHO heeft aangegeven dat gecumuleerde geluidsniveaus boven de 45 dB schadelijk zijn voor de gezondheid. Bij de NOMOS-meetpunten in Haarlemmermeer is het geluidsniveau echter constant minstens 62 dB. Het is zelfs nog erger, volgens de rekenregels in de Ontwerp-Aanvullingsregeling geluid Omgevingswet, die begin juni ter consultatie is gegaan. Volgens deze nieuwe rekenmethodiek heeft 75% van de gemeente Haarlemmermeer een (zeer) slecht akoestisch leefklimaat. Er komt hier meer dan 65 dB op de gevel, de grens voor het kunnen motiveren van ruimtelijke kwaliteit. Dat betekent dat ongeveer drie kwart van de inwoners van de gemeente meer geluid ervaart dan gezond voor ze is.

En dat komt bijvoorbeeld bovenop eerdere berichten, waaruit blijkt dat Haarlemmermeer behoort tot dodelijkste regio’s ter wereld als het aankomt op verkeersuitstoot. In Nederland overlijden jaarlijks 10- tot 15.000 mensen aan de gevolgen van vieze lucht en herrie. Vooral rond Schiphol zijn de gezondheidsrisico's hoog, blijkt uit gegevens van het RIVM. Dit deel van de Randstad is inmiddels uitgegroeid tot een van de drie meest vervuilde gebieden van de hele wereld.

Maar wat doet de gemeente?

Je zou misschien verwachten dat het gemeentebestuur geschokt reageert op deze bevindingen, en vervolgens alles in het werk stelt om dit probleem bij de wortel aan te pakken. Voor GroenLinks Haarlemmermeer is het immers zonneklaar: zo kan het niet langer. We moeten Schiphol ons niet langer de wet laten opleggen. Omwille van de luchtvaart werd al gemarchandeerd met stikstofeisen, met klimaateisen en met veiligheidseisen. Nu blijkt ook het geluid echt veel bedreigender voor de gezondheid dan vanuit rijkswege ooit is voorgesteld. Daarvoor is niet voor niets het woord ‘Schiphollen’ bedacht.

Helaas doet ons college van B&W precies het tegenovergestelde. VVD-wethouder Jurgen Nobel kruipt in de Volkskrant in de slachtofferrol over dat hij geen woningen meer kan bouwen, vanwege de strenge geluidsregels. In plaats van de bron ter discussie te stellen, moeten de regels het weer eens ontgelden. Maar die regels komen toch niet zomaar uit de lucht vallen? Die regels geven aan dat een gezond leefklimaat niet samengaat met een overdaad aan herrie. En daarover had hij als wethouder veel eerder aan de bel moeten trekken.

Het is dus nu kiezen: óf wonen, óf vliegen. Allebei tegelijk? Dat is levensbedreigend, zegt de WHO. Voor GroenLinks Haarlemmermeer is de keuze helder, zoals we recent ook hebben gevraagd in een zienswijze op de Luchtvaartnota: gezondheid en wonen zijn eerste levensbehoeftes, vliegtuigen niet. Als we willen dat mensen met genoegen in deze gemeente kunnen (blijven) wonen, zonder dat hun gezondheid in het geding komt, moet de door Schiphol veroorzaakte geluidsoverlast met tientallen procenten omlaag.

Interview

Peter Boerman was te gast bij MeerRadio om een toelichting te geven op de keuze voor woningbouw. Beluister de uitzending hieronder.

GroenLinks vraagt aandacht voor enorme stroom- en grondverbruik datacenters | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede 30-06-2020 00:00

De wereld wordt steeds digitaler. En dus zijn steeds meer datacenters nodig. Maar dat mag niet steeds ten koste gaan van het open landschap. En ook het enorme energieverbruik moet zoveel mogelijk worden beperkt.

Dat was in het kort gezegd de inbreng van de fractie van GroenLinks toen de gemeenteraad op 25 juni sprak over de hoofdlijnen van het beleid over datacenters. Daarbij ging het over vragen als ‘Waar gaan ze komen?’ en: ‘Wat staan we nog toe?’

Vanuit GroenLinks hebben we hierbij onder meer onze zorgen uitgesproken over de ‘verdozing’ van het landschap en het enorme energieverbruik. En dan met name of dit verbruik gevolgen heeft voor onze inwoners en ondernemers in de overige branches.

Allereerst een klein jaartje terug in de geschiedenis. Op 11 juli 2019 nam de gemeenteraad een zogenoemd ‘Voorbereidingsbesluit’ aan. Het effect hiervan was dat er voor de periode van één jaar geen nieuwe aanvragen voor de bouw van datacenters in behandeling werd genomen. Reden was dat het gemeentebestuur grip dreigde te verliezen op de snelle toename van deze bedrijven in Haarlemmermeer.

Het college heeft dit jaar gebruikt om een gedegen beleidsnotitie te maken en daarmee samenhangend een ontwerpbestemmingsplan datacenters. Het datacenterbeleid is nog niet volledig afgerond: het betreft een 90%-versie. Er worden bij het beleidsplan vier locaties aangewezen waar datacenters zich mogen vestigen; Polanenpark, Corneliahoeve, Schiphol Trade Park (STP) en Schiphol-Rijk.

Het ontwerpbestemmingsplan zal nog ter inzage worden gelegd zodat zienswijzen indienen nog mogelijk is. De verwachting is dat de gemeenteraad in oktober over beide stukken een besluit zal nemen.

Bij de start van dit debat heeft onze fractie het college bedankt voor de ingreep in 2019 en het nu (grotendeels) ontwikkelde beleid. Feitelijk hebben de portefeuillehouders hiermee uitvoering gegeven aan een aangehouden motie van GroenLinks van 28 juni 2018.

Als fractie hebben we nog wel een aantal zorgpunten over de datacenters geuit. Zo hebben we moeten constateren dat datacenters – net als overigens Schiphol – een positie hebben van landsbelang. In de RES (Regionale Energie Strategie) zien we dit al terug omdat de elektriciteitsopgave voor Noord-Holland-Zuid geen rekening hoeft te houden met datacenters. De minister heeft toegezegd dit op nationaal niveau te regelen. Dat klinkt op voorhand gunstig voor Haarlemmermeer, maar geeft onze fractie ook zorgen. Houden we als gemeenteraad met deze constructie wel voldoende controle op de datacenters? Het zal toch niet zo zijn dat het landsbelang onze inwoners in de weg gaat zitten? Wat levert het onze bewoners nu op? In elk geval geen spectaculaire hoeveelheid werkgelegenheid. Een voordeel dat het college kon aangeven was dat datacenters voor invulling zorgen van bedrijventerreinen zonder dat hierbij structurele en frequente vervoersbewegingen gaan plaatsvinden. Verder is het gunstig voor het vestigingsklimaat! Eerlijk gezegd heeft het college hiermee de genoemde zorgen nog niet kunnen wegnemen.

Het elektriciteitsverbruik van datacenters is enorm. Ter vergelijking. De klimaatmonitor geeft aan dat alle woningen in Haarlemmermeer in 2018 in totaal 182 miljoen Kw/h hebben verbruikt. We hebben inmiddels 23 datacenters en zij hebben een geschat verbruik van 460 miljoen Kw/h. Dat is grofweg 2,5 maal meer elektriciteit als alle (!) woningen in de gemeente.

Deze zorgen delen ook andere partijen in de raad. Het college heeft aangeven dat onze inwoners en overige bedrijven hiervan geen hinder zullen ondervinden. In bepaalde gevallen zullen datacenters zelf een stroomvoorziening moeten gaan aanleggen.

Het nieuwe beleid kent een aantal beperkingen die ervoor moeten zorgen dat er regie is op de nog te bouwen datacenters. Denk daarbij aan beperking van (bouw- en vloer)oppervlakte, het aantal bouwlagen en een maximum aan de piekbelasting van inname elektriciteit.

Onze fractie is verheugd met een paragraaf over de ruimtelijke kwaliteit en landschappelijke inpassing. Vrij vertaald geeft het college via deze beleidsnotitie aan dat ze bij nieuwe aanvragen gaan selecteren op de meest innovatieve, duurzame en groene datacentersexploitanten. Juist over deze paragraaf heeft GroenLinks aandacht gevraagd van de andere fracties. Verder hebben we de wethouder gevraagd of de mooie voorbeelden (zie onder) ook als norm opgenomen worden in een nieuw beeldkwaliteitsplan. We hebben de bewuste paragraaf goed gelezen. We komen dan vaagheden tegen als: ‘vragen we’, ‘mogelijk’, ‘kunnen’, ‘waar mogelijk’, ‘kan ook’, ‘een zekere mate’, ‘te verkennen’. Kortom: het wordt vaak mooi voorgesteld. Maar wordt het ook concreet gemaakt?

Ondanks dat de beleidsnotitie verwijst naar een mogelijk nieuw op te stellen beeldkwaliteitsplan, wilde de portefeuillehouder op specifieke vragen van ons geen harde toezeggingen doen. Het bleef bij het verwijzen naar de beleidsnotitie. Onze fractie zal het college dan ook scherp blijven volgen op uitvoering van deze groene paragraaf.

Afbeeldingen (boven en onder): inspiratiefoto’s en schetsen gevoegd afkomstig uit het concept datacenterbeleid gemeente Haarlemmermeer.

/r/8fdbdb2143e402610d1ff532f3ec2f25?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmerliede.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Faandacht+voor+enorme+stroom-+en+grondverbruik+datacenters&id=60c6b7a1b3969e435b977b3a393d1bf51f3cfc13
/r/8fdbdb2143e402610d1ff532f3ec2f25?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmerliede.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Faandacht+voor+enorme+stroom-+en+grondverbruik+datacenters&id=60c6b7a1b3969e435b977b3a393d1bf51f3cfc13

GroenLinks Haarlemmermeer dient zienswijze op luchtvaartnota in | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede 26-06-2020 00:00

GroenLinks Haarlemmermeer heeft een zienswijze ingediend op de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050 die op 15 mei door het kabinet werd gepresenteerd. Wij vinden het als lokale groene en progressieve partij in Haarlemmermeer, thuisbasis van de grootste luchthaven van ons land, heel belangrijk om onze standpunten mee te geven. De nota is immers het startpunt van beleid, dat alle inwoners van onze gemeente in alle facetten van hun leven zal raken, decennialang. Duidelijk is dat dit kabinet alle rode en oranje stoplichten die er zijn negeert, en selectief inzet op groei van de luchtvaart in ons land. Daarbij gaat het kabinet voorbij aan alle belangen van onze inwoners op het gebied van gezondheid en welzijn, voorbij aan de klimaatdoelstellingen en voorbij aan de belangen op het gebied van veiligheid en van biodiversiteit.

De Ontwerp-Luchtvaartnota zet vol in op groei van de luchtvaart in ons land. Waar de nota kristalhelder is over de groeiambities voor de luchtvaart (anderhalf procent per jaar) en over de datum waarop de luchtvaart CO2neutraal moet zijn (in 2070 (sic)), zo onduidelijk is de nota over álle andere belangen die er zijn: gezondheid, kwaliteit van de leefomgeving, veiligheid en biodiversiteit.

De nota gaat voorbij aan alle alarmbellen die er in de afgelopen jaren zijn afgegaan als het gaat om het verband tussen gezondheid en geluid, gezondheid en (ultra)fijnstof, gezondheid en nachtrustverstoring. Het gaat voorbij aan de klimaatafspraken en aan de rapporten van de commissie Remkes. Maar vooral laat het zien dat in het luchtvaartdossier voor dit kabinet slechts één ding geldt: groei van de luchtvaart, koste wat kost.

In onze zienswijze nemen we de minister mee in de vraagstukken die in onze gemeente spelen als het gaat om het combineren van de luchtvaart met de belangen en wensen van onze inwoners. We vragen  de minister om rekening te houden met twintig punten die in onze ogen belangrijk zijn. Die punten variëren van het opheffen van de reservering voor de Tweede Kaagbaan tot het paal en perk stellen aan de continue geluidsoverlast in onze gemeente, bijvoorbeeld door Schiphol tussen 23 uur en 7 uur te sluiten. We vragen de minister om te komen met concrete (gezondheids)normen en voorzieningen te treffen zodat die normen ook gemeten en gehandhaafd kunnen worden.

We hebben de minister meegenomen in de dilemma’s waar wij dagelijks tegenaan lopen. Denk bijvoorbeeld aan de woningnood in onze gemeente en aan onze wens huizen te bouwen, waarbij wij in een steeds groter deel van onze gemeente geconfronteerd worden met de restricties die de aanwezigheid van de luchthaven ons oplegt.

De groei van de luchtvaart en de belangen van onze huidige en toekomstige bewoners: het botst, het kan zo niet verder gaan.

Natuurlijk hebben we het in de zienswijze ook over de coronacrisis. Deze catastrofale gebeurtenis zorgt voor diep verdriet, voor veel zorgen. De coronacrisis zal waarschijnlijk worden gevolgd door een economische crisis die onze regio, en dus ook Haarlemmermeer, keihard zal treffen. Veel banen in onze regio zijn direct of indirect verbonden zijn met de luchtvaart. De afhankelijkheid van de luchtvaart maakt onze arbeidsmarkt kwetsbaar. Tegelijkertijd is er veel vraag naar personeel in andere sectoren zoals de zorg, het onderwijs, de bouw en de techniek.  Tijdens de Algemene Beschouwingen vroegen en kregen we hier ook al aandacht voor: de gehele gemeenteraad steunde ons amendement m.b.t. het Regionaal Sociaal Plan, dat er voor moet zorgen dat mensen van werk naar werk worden begeleid.

Wat doet de gemeente(raad)?

Ook de gemeente Haarlemmermeer dient een zienswijze in op de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050. Deze zienswijze is opgesteld door het college en inmiddels aan de gemeenteraad toegezonden. De gemeenteraad kan tot 1 juli ‘wensen en bedenkingen’ indienen op de voorgestelde zienswijze.

De fractie van GroenLinks Haarlemmermeer blijft het bizar vinden dat de gemeenteraad het al meer dan tien jaar volstrekt normaal vindt dat alles wat te maken heeft met Schiphol door het college wordt afgehandeld. Diverse keren al hebben we onze collega’s in de raad aangespoord hun kaderstellende en controlerende rollen in het luchtvaartdossier in te vullen. Tevergeefs tot nu toe.

Op 11 juni deden we onze laatste poging. We dienden een motie in met een aantal aandachtspunten die tenminste in de gemeentelijke zienswijze aan de orde dienden te komen. Een groot aantal daarvan werden gelukkig door het college overgenomen. Over de twee laatsten dienden we tevergeefs twee aparte moties in (over het nachtregime tussen 23 uur en 7 uur en een krimpscenario voor het aantal vluchten).

Onze eerste lezing van de zienswijze van het college verrast ons in positieve zin. We zien gelukkig veel terug van onze eigen standpunten en kanttekeningen, inclusief de roep om ook aandacht te schenken aan gezondheid, veiligheid en welzijn. De gemeentelijke zienswijze is in lijn met de kritische zienswijze die is opgesteld door de BRS, de Bestuurlijke Regie Schiphol. In de BRS zijn vier provincies en 56 gemeenten rond Schiphol vertegenwoordigd.

Download

Download Zienswijze GroenLinks Haarlemmermeer Ontwerp-luchtvaartnota 2020-2050

 

Zelf ook een zienswijze indienen?

Iedereen kan een zienswijze indienen op de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050. Dat kan tot en met donderdag 9 juli. Meer informatie.

Aansluiten bij de zienswijze van milieuorganisaties? Dat kan tot en met maandag 6 juli. Meer informatie.

Zelf ook een zienswijze indienen?

Iedereen kan een zienswijze indienen op de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050. Dat kan tot en met donderdag 9 juli. Meer informatie.

Aansluiten bij de zienswijze van milieuorganisaties? Dat kan tot en met maandag 6 juli. Meer informatie.

Zorgen voor Haarlemmermeer | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede 22-06-2020 00:00

Donderdag 18 juni vergaderde het gemeentebestuur van Haarlemmermeer eindelijk weer voltallig. Door de coronacrisis was dat drie maanden niet mogelijk. In de grote Expo Hal in Vijfhuizen werden de Algemene Beschouwingen gehouden. Bij deze bijzondere raadsvergadering geeft de gemeenteraad het college van B & W kaders mee voor de begroting van 2021. Ook wordt besloten over de investeringen van de gemeente. Tot slot is dit het halfjaarlijkse moment om onderwerpen op de agenda van de gemeenteraad te zetten. GroenLinks heeft samen met D66 aandacht gevraagd voor de arbeidsmarkt in onze regio: onze oproep om te komen tot een regionaal sociaal plan kreeg instemming van de gehele raad. Ook onze oproep om het rapport van de commissie Remkes over stikstof te bespreken kreeg brede steun. Dit geldt ook voor de oproep om over de gemeentelijke dienstverlening te spreken. We vroegen met de motie Direct Duidelijk succesvol aandacht voor begrijpelijke overheidscommunicatie.

Zet inwoners, hun gezondheid en hun leefomgeving centraal

De focus van het college van Haarlemmermeer is erg gericht op de buitenwereld, op regionale en landelijke ontwikkelingen. Dit alles hangt samen met de koers die de gemeente Haarlemmermeer al decennia lang aanhangt: het benutten van de kansen die de aanwezigheid van de luchthaven onze regio biedt.

Dit heeft ons veel gebracht in banen en in welvaart. Maar in de afgelopen jaren wordt steeds duidelijker hoeveel dit onze inwoners heeft gekost: ze hebben meebetaald met hun nachtrust, met hun gezondheid en met het inleveren van kwaliteit van hun leefomgeving.

Arbeidsmarkt: er moet een sociaal plan komen

Door de coronacrisis wordt duidelijk hoe afhankelijk, en daarmee kwetsbaar we zijn als het gaat om de banen op en rond Schiphol. Het is onvermijdelijk dat er in onze gemeente qua werkgelegenheid harde klappen gaan vallen. Dat is een vooruitzicht dat ons grote zorgen baart. Haarlemmermeer moet nadenken over de arbeidsmarkt van de toekomst.

Hoe begeleiden we de mensen die in de nabije toekomst hun baan verliezen van werk naar werk? Hoe kunnen we ons als gemeente, samen met de regio, voorbereiden op dit grote vraagstuk dat op ons pad komt? Hoe benutten we de kansen die er ook zijn? Er zijn in andere sectoren namelijk dringend mensen nodig: denk aan de politie, het onderwijs, de zorg, de bouw en de energietransitie.

Er moet voor onze regio een sociaal plan komen, waarmee we twee vliegen in één klap slaan: mensen aan nieuw werk helpen en de disbalans in onze arbeidsmarkt oplossen. Het voorstel dat we deden met D66 om te komen tot een regionaal sociaal plan kreeg steun van de gehele raad en kon rekenen op instemming van het college. Met dit plan kan onze gemeente zich samen met alle betrokken instanties goed voorbereiden op de ontslagronde die ons waarschijnlijk te wachten staan, en ook haar rol goed pakken richting werkgevers en het Rijk. Hiermee geeft ons gemeentebestuur wat ons betreft een belangrijk signaal af aan onze inwoners.

Never waste a good crisis: op weg naar een nieuwe economie

Duidelijk is dat de coronacrisis zal leiden tot een economische crisis. Dit is een bedreiging voor onze welvaart, zeker op korte termijn. Maar juist nu zijn er ook kansen om onze economie te hervormen. Om te kijken naar meer dan alleen economische belangen. Een enorm belang is de opwarming van de aarde te beperken tot die anderhalve graad. Dat is noodzakelijk om te zorgen dat ook onze kinderen en kleinkinderen hier kunnen leven en het goed hebben. 

In het debat vroegen we aandacht voor de andere crises die er zijn, naast de klimaatcrisis: de stikstofcrisis en de PFAScrisis. De teloorgang van onze biodiversiteit. De slechte kwaliteit van onze leefomgeving en de gezondheidsrisico’s die daar bij horen. De groeiende sociale ongelijkheid. De crisis in de zorg.

We wezen op de conclusie van de Club van Rome van vijftig jaar geleden: eeuwige groei is onmogelijk. Het wordt steeds duidelijker: we moeten het groeimantra van de economie loslaten. We moeten op zoek naar een nieuw denkkader over onze economie.

Durven we het om, net als Amsterdam, te gaan voor de Donuteconomie van Kate Raworth, waarin we de grenzen van de natuurlijke hulpbronnen en van de samenleving respecteren? Twee jaar geleden vroeg GroenLinks Haarlemmermeer hier aandacht voor, we hadden toen een heel bijzonder cadeau voor de toenmalige burgemeester: een door Kate Raworth getekend exemplaar van haar boek.

/r/0133149e54167bbdedf1124d78402e51?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmerliede.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fzorgen-voor-haarlemmermeer&id=8b309cd816ebaf32da57d34257f689fe15c554a9

Bij deze discussie hoort ook een andere belangrijke vraag: wat is welvaart eigenlijk? Tot nu toe keken we, ook het Rijk, vooral naar geld, bijvoorbeeld naar het BNP. Maar welvaart gaat over meer dan geld alleen: in dit filmpje legt Robert Kennedy het ons uit.  Sinds enkele jaren brengt het CBS voor onze landelijke overheid de Monitor Brede Welvaart uit. GroenLinks kreeg van het college de belofte dat hierover een informatieve sessie wordt georganiseerd voor de gemeenteraad over Brede Welvaart.

Het huishoudboekje op orde

De financiële gevolgen van de coronacrisis zijn nog onduidelijk. Maar duidelijk is wel dat we ons moeten voorbereiden op mindere tijden.

Duidelijk is in elk geval dat de tijd van de grote gebaren achter ons ligt. Afschrijven van miljoenen aan voorbereidingskosten voor een pretpark in Park21, investeren van tientallen miljoenen in parkeren en asfalt. Het verhogen van onze inkomsten is voor dit college tot nu toe onbespreekbaar. Maar net als in andere gemeenten zullen we hierover het gesprek moeten voeren. GroenLinks vindt bijvoorbeeld al jaren dat parkeren kostendekkend moet zijn.

Investeren

Ook GroenLinks wil investeren. GroenLinks wil investeren in mensen: in banen en scholing, in woningen, en in een schonere en gezondere leefomgeving met meer groen en een schone infrastructuur. Deze investeringen krijgen wat ons betreft voorrang op de aanleg van wegen voor auto’s en vrachtverkeer.

De Nederlandsche Bank adviseerde recent: zet in op de bouw van woningen, op vergroening en op verduurzaming.  Dat is de koers die GroenLinks omarmt.

Meer regie bij de gemeente: aan de slag

We deden een oproep: de gemeente moet meer dan nu de regie nemen.  De overtuiging dat ‘de marktwerking’ onze problemen oplost is niet houdbaar gebleken. Het komt niet vanzelf goed, niet zonder regiefunctie van de overheid, en meestal ook niet zonder overheidsmiddelen. Ook dat is een les van de afgelopen drie maanden.

Daarom stemden we van harte in met de motie van HAP om meer regie te nemen op de ontwikkelingen in Hoofddorp- centrum: we vragen hier zelf al geruime tijd aandacht voor.

Daarom stemden we in met een motie die de gemeenteraad meer inzicht geeft in de ontwikkelingen op de woningmarkt.

Daarom waren we mede-indiener van een motie om nu eindelijk eens echt wat te doen aan het armzalige groen in onze gemeente. Zo is de bijna unaniem aangenomen GroenLinks motie ‘Geboortebos’ nog altijd niet uitgevoerd. Treurig, want deze motie is het resultaat van de KinderKLimaatTop in Haarlemmermeer. Hier vroegen we aandacht voor door drie boompjes aan te bieden aan onze collega’s in de raad, die afgelopen jaar een kind hebben gekregen. Deze motie haalde het niet.

/r/0133149e54167bbdedf1124d78402e51?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmerliede.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fzorgen-voor-haarlemmermeer&id=8b309cd816ebaf32da57d34257f689fe15c554a9

Foto: Wim Jansen en Peter Boerman in het Geboortebos. De mooie kaarten aan de bomen zijn gemaakt door Eline Gumbert.

/r/0133149e54167bbdedf1124d78402e51?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmerliede.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fzorgen-voor-haarlemmermeer&id=8b309cd816ebaf32da57d34257f689fe15c554a9

Bij deze discussie hoort ook een andere belangrijke vraag: wat is welvaart eigenlijk? Tot nu toe keken we, ook het Rijk, vooral naar geld, bijvoorbeeld naar het BNP. Maar welvaart gaat over meer dan geld alleen: in dit filmpje legt Robert Kennedy het ons uit.  Sinds enkele jaren brengt het CBS voor onze landelijke overheid de Monitor Brede Welvaart uit. GroenLinks kreeg van het college de belofte dat hierover een informatieve sessie wordt georganiseerd voor de gemeenteraad over Brede Welvaart.

Het huishoudboekje op orde

De financiële gevolgen van de coronacrisis zijn nog onduidelijk. Maar duidelijk is wel dat we ons moeten voorbereiden op mindere tijden.

Duidelijk is in elk geval dat de tijd van de grote gebaren achter ons ligt. Afschrijven van miljoenen aan voorbereidingskosten voor een pretpark in Park21, investeren van tientallen miljoenen in parkeren en asfalt. Het verhogen van onze inkomsten is voor dit college tot nu toe onbespreekbaar. Maar net als in andere gemeenten zullen we hierover het gesprek moeten voeren. GroenLinks vindt bijvoorbeeld al jaren dat parkeren kostendekkend moet zijn.

Investeren

Ook GroenLinks wil investeren. GroenLinks wil investeren in mensen: in banen en scholing, in woningen, en in een schonere en gezondere leefomgeving met meer groen en een schone infrastructuur. Deze investeringen krijgen wat ons betreft voorrang op de aanleg van wegen voor auto’s en vrachtverkeer.

De Nederlandsche Bank adviseerde recent: zet in op de bouw van woningen, op vergroening en op verduurzaming.  Dat is de koers die GroenLinks omarmt.

Meer regie bij de gemeente: aan de slag

We deden een oproep: de gemeente moet meer dan nu de regie nemen.  De overtuiging dat ‘de marktwerking’ onze problemen oplost is niet houdbaar gebleken. Het komt niet vanzelf goed, niet zonder regiefunctie van de overheid, en meestal ook niet zonder overheidsmiddelen. Ook dat is een les van de afgelopen drie maanden.

Daarom stemden we van harte in met de motie van HAP om meer regie te nemen op de ontwikkelingen in Hoofddorp- centrum: we vragen hier zelf al geruime tijd aandacht voor.

Daarom stemden we in met een motie die de gemeenteraad meer inzicht geeft in de ontwikkelingen op de woningmarkt.

Daarom waren we mede-indiener van een motie om nu eindelijk eens echt wat te doen aan het armzalige groen in onze gemeente. Zo is de bijna unaniem aangenomen GroenLinks motie ‘Geboortebos’ nog altijd niet uitgevoerd. Treurig, want deze motie is het resultaat van de KinderKLimaatTop in Haarlemmermeer. Hier vroegen we aandacht voor door drie boompjes aan te bieden aan onze collega’s in de raad, die afgelopen jaar een kind hebben gekregen. Deze motie haalde het niet.

/r/0133149e54167bbdedf1124d78402e51?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmerliede.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fzorgen-voor-haarlemmermeer&id=8b309cd816ebaf32da57d34257f689fe15c554a9

Foto: Wim Jansen en Peter Boerman in het Geboortebos. De mooie kaarten aan de bomen zijn gemaakt door Eline Gumbert.

GroenLinks uiterst kritisch over de visie van Recreatieschap Spaarnwoude 2040 | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede 18-04-2020 00:00

Mede naar aanleiding van het rapport van de Randstedelijke Rekenkamer over het Recreatieschap Spaarnwoude en haar lange termijn visie over de financiele situatie en het niet aanwezig zijn van strategische sturing heeft het Schap een lange termijn visie opgesteld: "Spaarnwoude Park - Van groen buiten de stad naar park tussen de steden". De gemeenteraad van Haarlemmermeer heeft op 16 april deze visie besproken. Lees hier onze bijdrage. Het is ook mogelijk om het terug te zien, Klik daarvoor hier.

We zitten midden in een crisis, een medische crisis die heel snel ook een economische crisis is geworden. Er wordt door kenners zelfs gesproken over een komende zware recessie. Het IMF en het CBP zijn erg pessimistisch. We naderen een nieuwe werkelijkheid en je moet je afvragen wat de termijn van een visie zou moeten zijn. Twintig jaar lijkt veel te lang en onoverzichtelijk. Wellicht is een pas op de plaats, lees alleen noodzakelijk onderhoud op zijn plaats. In ieder geval staat de businesscase op losse schroeven. Er zijn plannen voor grootschalige nieuwbouw van hotels, met name in de entree gebieden. De doelstellingen in de Gemeenschappelijke Regeling laat dit niet toe. En waarom zou je hotels willen bouwen in een park die bedoeld is voor de inwoners van de participerende gemeenten? Die gaan allemaal weer naar huis om te slapen.

Het huwelijkse voorwaarden afgesproken ten behoeve van de fusie tussen HLMR en HL&SP zegt expliciet iets over het bewaken en in stand houden van de Groene Buffer tussen Amsterdam en Haarlem. GroenLinks wil daarbij opmerken dat in bijlage 2 van de visie, de samenvatting van plannen en denkrichtingen, er gesproken wordt over de uitbreiding van de Amsterdamse haven in westelijke richting. Er is zelfs een verbeelding opgenomen waarin de Houtrakpolder is verdwenen. De zienswijze zou hier duidelijk stelling tegen moeten nemen.

GroenLinks vindt het van bijzonder belang dat juist de gemeente Haarlemmermeer zich meer inzet voor de natuur- en bewonersbelangen in het gebied. Immers het grootste deel van het gebied van het recreatieschap ligt in onze gemeente. Bovendien liggen juist ook de deelgebieden met de grootste natuurwaarden in onze gemeente: het weidevogelgebied Verenigde Binnenpolders en de Houtrakpolder. Nu ligt de nadruk ligt vooral op de kansen voor ondernemers. De natuurbelangen (grote delen van Spaarnwoude zijn NatuurNetwerkNederland-gebied!) dreigen daaraan ondergeschikt te raken.

Op grond van de geldende wet- en regelgeving is voor ingrijpende plannen waaronder ook deze visie een milieueffectrapportage noodzakelijk. Alle elementen van de conceptvisie moeten worden getoetst aan geldend gemeentelijk, provinciaal en rijksbeleid, waaronder het beleid voor het NatuurNetwerkNederland-gebied en biodiversiteit. Waarom wordt hier geen aandacht aan besteed in de zienswijze?

Resumerend: 1) Herijk de visie aan de werkelijkheid na de crisis. 2) Heb meer aandacht voor de bescherming van de natuurwaarden. 3) Houd iedereen aan het fusieconvenant over het behoud van de Groene Buffer en 4) start een MER procedure.

 

Schone Lucht Akkoord: college B & W gemeente Haarlemmermeer stelt economie boven schone lucht en volksgezondheid | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede 29-02-2020 00:00

Op 13 januari ondertekenden minister van Veldhoven en 36 gemeenten en 9 provincies het Schone Lucht Akkoord. De aanleiding? 11.000 mensen in ons land overlijden vroegtijdig als gevolg van de slechte luchtkwaliteit. Een veelvoud daarvan heeft gezondheidsklachten zoals astma en COPD.

De minister wil dat de luchtkwaliteit binnen 10 jaar voldoet aan de normen die de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) stelt. In 2030 zou dit moeten leiden tot zo’n 4000 tot 5000 minder voortijdige sterfgevallen per jaar. GroenLinks gedeputeerde Edward Stigter heeft namens de provincie Noord-Holland zijn handtekening gezet onder het Schone Lucht Akkoord.

Tot onze verbazing heeft de gemeente Haarlemmermeer dit akkoord níet ondertekend.

Voor ons reden om meteen vragen te stellen aan het college. Vragen die inmiddels beantwoord zijn.

Uit de antwoorden blijkt dat het college momenteel bezig is met het opstellen van een visie op volksgezondheid en luchtkwaliteit. Daar is onze fractie blij mee, want hiermee geeft het college invulling aan ons verzoek dat wij bij de begrotingsbehandeling op 31 oktober 2019 deden en dat gesteund werd door de gemeenteraad. Deze visie zal op ons verzoek worden besproken door de gemeenteraad, waarmee dit belangrijke onderwerp éindelijk een keer politieke aandacht krijgt in onze gemeente. En dat is hard nodig, want de lucht in onze gemeente behoort tot de meest ongezonde in Nederland, onder andere dankzij de aanwezigheid van de luchthaven en diverse (snel)wegen.

Op de vraag waarom het college besloten heeft het Schone Lucht Akkoord niet te ondertekenen: ‘Op dit moment is onduidelijk wat de consequenties zijn van het deelnemen aan het Schone Lucht Akkoord. Het gaat hierbij zowel om onze capaciteit en middelen als de consequenties voor onze ambities op het gebied van onder meer mobiliteit en ruimtelijke ontwikkelingen. Ook is nog onhelder wat onze beïnvloedingsmogelijkheden zijn, gelet op het feit dat de snelwegen, het Schipholterrein en het luchtverkeer de grootste bronnen van luchtvervuiling zijn in Haarlemmermeer (…).’

Met name de zinssnede over de ambities op het gebied van vervoer en bouwen maken helder waar de prioriteit van dit college zit: vooral bij de economische belangen van Nederland, en niet bij de gezondheid van onze (huidige en toekomstige) inwoners. Een treurige conclusie, waar wij het zéker nog over zullen hebben als de gemeenteraad de visie op volksgezondheid en luchtkwaliteit bespreekt.

Voor GroenLinks Haarlemmermeer is wél duidelijk dat er veel winst is te behalen als het gaat om de luchtkwaliteit in onze gemeente. Zo vinden wij dat (ook) gezondheidsnormen voor de luchtkwaliteit cruciaal zijn als het gaat om de gesprekken over de toekomst van de luchtvaart, juist hier met Schiphol binnen onze gemeentegrenzen. En uit diezelfde gezondheidsnomen moeten blijken of het verantwoord is woningen te bouwen op bepaalde locaties in onze gemeente: heel actueel nu er gesproken worden over de bouw van tienduizenden huizen, onder andere onder de rook van Schiphol. Marchanderen met gezondheid van onze inwoners is, zeker met de kennis van nu op het gebied van ultrafijnstof, absoluut onverantwoordelijk.

Foto: Regiokaart van de Atlas Leefomgeving met aandeel Fijn Stof (PM10), Roet (2017) en Luchtkwaliteitsindex (LKI) (29 febrauri 2020).

Meer lezen?

https://nos.nl/artikel/2318429-overheden-lucht-moet-overal-nog-veel-schoner.html

https://www.longfonds.nl/nieuws/het-schone-lucht-akkoord-eerste-stap-in-de-goede-richting

https://hcnieuws.nl/lokaal/overig/groenlinks-haarlemmermeer-teleurgesteld-over-negeren-schone-lucht-akkoord-685789

Hoe moet het verder met het honkbalstadion? | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede 02-02-2020 00:00

Enige jaren geleden was er veel te doen rond het honkbalstadion. Buiten het zicht van de gemeenteraad bleek dat er bij de verplaatsing van het honkbalstadion voor gekozen was om een veel mooiere én duurdere accommodatie neer te zetten dan waar de gemeenteraad mee akkoord was gegaan. Het resultaat is dat Haarlemmermeer beschikt over een stadion dat in alle opzichten voldoet aan de eisen van de Major League Baseball, MLB. De exploitatie van complex kost veel geld en dat bezorgt de betrokken organisaties en het gemeentebestuur hoofdbrekens. De vraag is nog altijd: hoe moet het verder met het honkbalstadion? De gemeenteraad sprak er op 16 januari over naar aanleiding van een rapport dat het college van B & W had laten opstellen.

Na een raadsonderzoek en een raadsenquête is in 2015 besloten om de exploitant van het honkbalstadion, stichting ETO, een subsidie te verlenen om het stadion te onderhouden en hiermee onze lokale honkballers in de gelegenheid te stellen om te blijven sporten in het stadion. Maar waar GroenLinks in 2015 al voor waarschuwde,  blijkt helaas waarheid te worden. De business case waarop de subsidie aan stichting ETO was gebaseerd, is veel te rooskleurig. Door financiële tegenvallers is de exploitant in grote problemen gekomen en zonder extra financiële ondersteuning vanuit de gemeente, dreigt een faillissement van stichting ETO. In dat geval zal ook een bankgarantie van meer dan een miljoen euro bij de gemeente terecht komen.

In 2015 heeft GroenLinks de motie HomeRun ingediend. Daarin hebben we gepleit voor een second opinion waarbij gekeken zou worden naar de bestuurlijke constructies rond het honkbalstadion, en waarin een aantal toekomstscenario’s zouden worden bestudeerd. Eén van die scenario’s zou wat ons betreft moeten zijn dat het stadion zo zou worden aangepast dat het alleen geschikt is voor honkbal als breedtesport. De rest van de accommodatie zou dan geschikt moeten worden gemaakt voor een ander doel, bijvoorbeeld voor een andere sportclub. GroenLinks Haarlemmermeer is namelijk van mening dat het faciliteren van topsport geen gemeentelijke prioriteit zou moeten zijn, breedtesport natuurlijk wel. Deze motie kon helaas niet op voldoende instemming rekenen.

Het rapport (zie hieronder als bijlage bij de nota van B&W) dat op 16 januari is besproken is wat GroenLinks betreft een onzorgvuldig rapport. Er is bijvoorbeeld geen ‘hoor en wederhoor’ gepleegd, niet binnen het gemeentehuis maar ook niet bij stichting ETO (zie ook de antwoorden op de informatieve vragen hieronder). Uit het rapport komen dezelfde zorgpunten naar voren die GroenLinks in 2015 al heeft benoemd. Het scenario voor een ander toekomstperspectief waarbij het stadion geschikt zou worden gemaakt voor alleen breedtesport is niet onderzocht.

In het debat heeft GroenLinks de zorgpunten uit 2015 nogmaals herhaald en nogmaals verzocht om het scenario te onderzoeken waarbij er het stadion wordt aangepast en er alleen honkbal als breedtesport wordt bedreven en het complex ook geschikt wordt gemaakt voor andere doeleinden. De wethouder gaf in het debat aan dat er nogmaals een onderzoek zal plaatsvinden naar de exploitatie van het honkbalstadion, en dat de resultaten daarvan op korte termijn aan de gemeenteraad zullen worden toegezonden.

Wordt vervolgd dus, we houden u op de hoogte.

Bemoedigende resultaten in Haarlemmermeer voor mensen met een handicap | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede 22-11-2019 00:00

Op donderdag 21 november werd in de gemeenteraad gesproken over de beleidsscan over het VN-verdrag Handicap (of eigenlijk: Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap). De Rekenkamercommissie (RKC) van Haarlemmermeer was één van de 47 deelnemende gemeentelijke rekenkamers. In deze beleidsscan is gekeken naar de manier waarop gemeenten het VN-verdrag in hun sociale beleid uitvoeren. De resultaten zijn bemoedigend. Eline Gumbert was namens GroenLinks woordvoerder en doet verslag.

Op voordracht van de Belangengroep Gehandicapten Haarlemmermeer (BGH) zijn wij een zogenaamde koploper-gemeente. En in de praktijk blijkt: Haarlemmermeer doet het goed. De verschillende organisaties die hieraan hebben bijgedragen kunnen trots en tevreden zijn. GroenLinks is ook trots, maar heeft wel aandacht gevraagd voor een aantal punten.

Meer geld is niet perse de beste oplossing, maar vaak kan geld beter worden besteed. Het wegvallen van bushaltes heeft bijvoorbeeld geleid tot sterke toename van het aantal mensen dat gebruik maakt van WMO-vervoer. Zo blijkt een besparing op openbaar vervoer juist voor extra kosten te zorgen. Maar vooral vermindert de zelfstandigheid van mensen met een beperking: precies wat we niet willen.

De RKC merkt op dat het volgens het VN-verdrag nodig is om specifieke maatregelen te nemen, gericht op vrouwen en meisjes met een handicap. Wij denken dat de Participatieraad en ook de BGH gelijk hebben dat, op dit moment en zover bekend, geen specifieke maatregelen nodig zijn. Maar het is natuurlijk heel belangrijk om open oren en ogen te hebben voor problemen in deze doelgroep, als die zich onverhoopt toch voordoen. Gelukkig waren niet alleen verschillende andere fracties maar ook de wethouder het op dit punt met ons eens.

Zorgelijke punten zijn bijvoorbeeld het gebrek aan aandacht voor jongeren. De BGH noemt het opvallend. Van de ervaringsdeskundigheid van de mensen over wie het gaat wordt nog te weinig gebruik gemaakt, vooral met betrekking tot jongeren. Ook is er meer inzet nodig voor het realiseren van zorgwoningen. GroenLinks heeft hier al eerder aandacht voor gevraagd, zoals met de motie Wonen met zorg in 2017. En ook het leerlingenvervoer van kinderen met een beperking is nog geen onverdeeld succesverhaal. Hierover hebben we vragen gesteld aan het college. Verbetering van de dienstverlening en de communicatie blijft nodig. Niet over ons, zonder ons – dat moet altijd het belangrijkste uitgangspunt zijn.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.