Nieuws van politieke partijen in Purmerend/Beemster/Zeevang over GroenLinks inzichtelijk

2 documenten

Heilige koe parkeren in Wagenweggebied | Purmerend

GroenLinks GroenLinks Purmerend/Beemster/Zeevang 17-12-2019 00:00

Een voorstel van het college over mobiliteit naar de binnenstad gaat opnieuw NIET over het ontmoedigen van autogebruik en het bevorderen van andere mobiliteit, maar om het faciliteren van de heilige koe. Dit voorstel is een oplossing voor het sinds oktober tijdelijk niet beschikbaar zijn van twee van de vier verdiepingen met in totaal ongeveer 180 parkeerplaatsen van de parkeergarage in het Willem Eggert Centrum. Daar is het tarief per uur € 1,60 en een dagkaart kost € 12,00.

Hoofdlijn van het gemeentelijk beleid voor betaald parkeren is dat per uur parkeren op straat met € 2,50 duurder is dan in de parkeergarage voor € 1,60. Voor parkeren op straat in het Wagenweggebied is er een hiervan afwijkend tarief van € 1,00 per uur en is er GEEN dagkaart beschikbaar. Voor de twee tijdelijke parkeerterreinen in dat gebied gaat als het aan het college ligt per 1 januari 2020 hetzelfde uurtarief gelden, met WEL de mogelijkheid van een dagkaart; voor € 2,00.

Eerst gratis, dan goedkoop Het college heeft de tijdelijke parkeerterreinen in december alle dagen van de week gratis gemaakt. In het voorstel is niet aangegeven tot wanneer een gedeelte van de parkeergarage in het Willem Eggert Centrum niet beschikbaar is, maar het college heeft nu het beeld dat de twee tijdelijke parkeerterreinen MINIMAAL kostendekkend zijn, inclusief de te betalen huur voor een van twee tijdelijke parkeerterreinen. GroenLinks veronderstelt dat de tijdelijke parkeerterreinen ook het wegvallen van het parkeerterrein op de Brantjesoever tegenover het stadhuis moet compenseren.

Leefbaarheid bevorderen door ontmoedigen autogebruik GroenLinks wil automobiliteit ontmoedigen en zo de uitstoot van CO 2 en fijnstof terugdringen en de leefbaarheid in de binnenstad en directe omgeving bevorderen. GroenLinks vindt het parkeertarief voor auto’s vanwege de maatschappelijke kosten te laag, zeker het tarief van € 1,00. Helemaal onbegrijpelijk voor mijn fractie is de dagkaart van € 2,00 voor de twee tijdelijke parkeerterreinen; in de rest van de binnenstad en directe omgeving is de dagkaart drie keer het uurtarief. GroenLinks komt in de gemeenteraad met een amendement (voorstel om het voorgestelde besluit te wijzigen) om het tarief van de dagkaart te verhogen.

Klik hier om het amendement te lezen

 

GroenLinks Purmerend wil autoverkeer ontmoedigen: Vanzelfsprekend fietsen en openbaar vervoer prioriteit! | Purmerend

GroenLinks GroenLinks Purmerend/Beemster/Zeevang 27-06-2019 00:00

In de raadsvergadring van 26 juni zijn de parkeermaatregelen voor de binnenstad besproken. De eerste termijn van fractievoorzitter Fred Beijert is hier terug te lezen. 

De mobiliteit en vooral gemotoriseerde mobiliteit heeft de afgelopen decennia een enorme vlucht genomen. Reizen voor werk of studie, reizen om te winkelen, reizen om te gaan ontspannen en reizen voor de ultieme ontspanning: vakantie. Mensen, steeds meer mensen zijn GEwend geraakt, zijn VERwend geraakt aan het bezit en gebruik van de auto. Autoverkeer is gemak en brengt je van A naar B. Wel steeds vaker met onderbreking door file. Door de enorme groei van het aantal auto’s en het verkeer is steeds meer schaarse ruimte voorzien van asfalt en andere verharding.

GroenLinks beschouwt de vanzelfsprekendheid van het gebruik van de auto NIET als vanzelfsprekend. Autoverkeer is slecht voor gezondheid, leefbaarheid, milieu, ruimtegebruik én bereikbaarheid en dat hoort niet langer min of meer gewoon of vanzelfsprekend te zijn. Het autoverkeer moet zeker in stedelijke gebieden, moet in Purmerend niet meer vanzelfsprekend zijn, fietsverkeer en openbaar vervoer moeten vanzelfsprekend zijn. Voor de zekerheid: ook fietsers hebben koopkracht.

GroenLinks denkt mee over optimaliseren gebruik parkeerplaatsen inclusief verplaatsing van de straat af, GroenLinks denkt mee over GEDEELTELIJK compenseren van parkeerplaatsen die verdwijnen. Nu vanwege bouwprojecten, maar wat GroenLinks betreft kan dat ook vanwege het terugbrengen van meer groen in de stad. GroenLinks mist de inzet op ontmoediging van autoverkeer, door andere mobiliteit meer en beter te faciliteren. Slechts een verwijzing in het voorstel en dan alleen gekoppeld aan intensivering van communicatie. De huidige voorstellen parkeermaatregelen en locatiekeuze gaan over het ZOVEEL MOGELIJK WILLEN BLIJVEN FACILITEREN VAN AUTOVERKEER. Dat levert soms een bijzondere ‘botsing’ op: wie in of vlak bij de binnenstad woont (de ene Purmerender, vrouw / man) moet in de eigen woonomgeving bijdragen aan het kunnen laten parkeren van mensen (de andere Purmerender, vrouw / man en anderen) die de binnenstad bezoeken met een auto.

Ontmoedigen is kort nadat de term voor het eerst in een voorstel door het college was gebruikt inmiddels vervangen door de term beïnvloeden. Ontmoedigen betekent voor GroenLinks alternatieve mobiliteit faciliteren en autoverkeer als belastende activiteit voor gezondheid, leefbaarheid, milieu, ruimtegebruik én bereikbaarheid ook financieel belasten. De financiële prikkel is er nauwelijks…

Veel autoverkeer binnen en naar Purmerend is volgens GroenLinks onnodig. Daarom leggen wij amendementen, moties en de voorstellen van het college langs de lat van bijdrage aan de ontmoediging van autoverkeer.

Alleen de gesproken tekst geldt

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.