Nieuws van CDA in Baarle-Nassau over CDA inzichtelijk

10 documenten

Onze kandidaten voorgesteld

CDA CDA Baarle-Nassau 24-02-2018 18:40

Thomas Adams, kandidaat nummer 3, is een zelfstandig ondernemer uit Ulicoten en bekleedt daarnaast diverse bestuursfuncties. Op de prioriteitenlijst van Thomas staan Toerisme & leefbaarheid van de kleinere kernen. Baarle is Uniek! In Baarle kun je langer toeven dan één dag. We willen Baarle positioneren als middelpunt van de driehoek Breda-Tilburg-Turnhout. Dit kan onder meer door de verblijfsrecreatie te stimuleren. Toeristische mogelijkheden zijn er volop we moeten nu doorpakken en ze nog beter in de markt zetten. Denk aan de promotie van een van onze troeven zoals het Bels Lijntje! Leefbaarheid kleinere kernen De gemeente Baarle bestaat niet alleen uit Baarle. Onze kleinere kernen zoals Ulicoten en Castelre verdienen net zo veel aandacht. ´Ik woon en werk in Ulicoten en vind het belangrijk dat het huidige voorzieningsniveau en daarmee de leefbaarheid op peil blijft. Het is een kwestie van vasthouden aan wat we de afgelopen raadsperiode bereikt hebben en nu doorpakken! cda.nl/noord-brabant/baarle-nassau, facebook.com/cda Baarle-Nassau

Onze kandidaten voorgesteld

CDA CDA Baarle-Nassau 22-02-2018 19:27

En nu doorpakken! De slogan van het verkiezingsprogramma CDA Baarle. Enkele speerpunten zijn: Ondersteuning bij vrijwilligersvraagstukken en invulling geven aan mantelzorg. Samenwerking met andere gemeentes; krachten bundelen maar natuurlijk met behoud van een eigen loket voor onze burgers en het vaststellen van een toeristische visie. In dit kader stellen we graag aan u voor: Gerda van den Broek-Brouwers, kandidaat nummer 2, is werkzaam als verzorgende bij Thebe. Geen wonder dat haar aandacht uitgaat naar zorg en welzijn. Bestrijding eenzaamheid Sinds de afgelopen raadsperiode hebben we in de gemeenten Baarle-Nassau en Alphen-Chaam de opstapbus. ´Zo fijn kan samenwerken zijn´. Iedereen van 55+ en mindervaliden van alle leeftijden mogen hier gebruik van maken. ´Effe Buurten´ en mantelzorgers Een project wat we ook in Baarle willen opstarten. Gewoon gezellig bijpraten en laagdrempelige activiteiten in het nieuw te realiseren pand van woonzorglocatie Janshove. Het bestrijd enerzijds de eenzaamheid en ontlast anderzijds de vele, soms onzichtbare, mantelzorgers die onze gemeente kent en die we een warm hart toedragen.

Onze kandidaten voorgesteld

CDA CDA Baarle-Nassau 22-02-2018 19:27

En nu doorpakken! De slogan van het verkiezingsprogramma CDA Baarle. Enkele speerpunten zijn: Ondersteuning bij vrijwilligersvraagstukken en invulling geven aan mantelzorg. Samenwerking met andere gemeentes; krachten bundelen maar natuurlijk met behoud van een eigen loket voor onze burgers en het vaststellen van een toeristische visie. In dit kader stellen we graag aan u voor: Gerda van den Broek-Brouwers, kandidaat nummer 2, is werkzaam als verzorgende bij Thebe. Geen wonder dat haar aandacht uitgaat naar zorg en welzijn. Bestrijding eenzaamheid Sinds de afgelopen raadsperiode hebben we in de gemeenten Baarle-Nassau en Alphen-Chaam de opstapbus. ´Zo fijn kan samenwerken zijn´. Iedereen van 55+ en mindervaliden van alle leeftijden mogen hier gebruik van maken. ´Effe Buurten´ en mantelzorgers Een project wat we ook in Baarle willen opstarten. Gewoon gezellig bijpraten en laagdrempelige activiteiten in het nieuw te realiseren pand van woonzorglocatie Janshove. Het bestrijd enerzijds de eenzaamheid en ontlast anderzijds de vele, soms onzichtbare, mantelzorgers die onze gemeente kent en die we een warm hart toedragen.

CDA vraagt naar gratis wifi in Baarle

CDA CDA Baarle-Nassau 15-06-2017 15:16

Op 14 juni 2017 heeft het CDA schriftelijk vragen gesteld over WiFi4EU. De vragen zijn als bijlage opgenomen. In dit memo beantwoordt het college de gestelde vragen.Beantwoording van de vragen:1. Bent u bekend met het WiFi4EU-plan?Het college is op de hoogte van het bestaan van het WiFi4EU-plan.De achterliggende gedachte is dat iedereen in Europa in de openbare ruimte gratis op hetinternet kan. De subsidie kan aangevraagd worden door lokale overheden die: Gratis wifi willen aanbieden op plaatsen waar dat nog niet bestaat, Geld nodig hebben voor de apparatuur en installatiekosten, maar daarna welminstens nog enkele jaren gratis wifi kunnen aanbieden en Daarvoor eenmalig een subsidie krijgen van maximaal 100% van de projectkosten(wie eerst komt, eerst maalt)De eventuele subsidie wordt verstrekt als voucher, die kan worden ingeleverd bij een bedrijfwat de installatie van de apparatuur voor zijn rekening neemt.Op https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/wifi4eu-gratis-wifi-voor-iedereen-europa ismeer informatie te vinden over dit plan.2. Bent u van mening dat het, mede gelet op de toeristische functie van Baarle-Nassau enBaarle-Hertog, een goede zaak is aantal openbare plaatsen te voorzien van gratis wifi?Het college onderschrijft de achterliggende gedachte van het plan en ziet ook de potentievoor Baarle als toeristische gemeente, denk bijvoorbeeld aan het gebruikt van de Baarle CityGuide-app. Tegelijkertijd merkt het college op dat op een aantal openbare plaatsen(gemeentehuis, CCB-gebouw, bibliotheek) al gratis wifi beschikbaar is. Tevens blijkt uit hetWiFi4EU-plan dat de aanleg van de benodigde infrastructuur gesubsidieerd wordt, maar deinternetverbinding (logischerwijs) niet. Er zal dus ook gekeken moeten worden naar deprecieze voorwaarden en gevolgen van deze subsidie.3. Bent u bereid om samen met de gemeente Baarle-Hertog te bezien welke openbare plaatsenbinnen beide gemeenten in aanmerking komen voor gratis wifi?Indien de gemeenteraad in meerderheid aangeeft de mogelijkheden van het WiFi4EU-plan tewillen verkennen, is het college bereid om de vraag ook aan Baarle-Hertog voor te leggen.4. Bent u bereid om samen met de gemeente Baarle-Hertog af te spreken dat beidegemeenten, zodra de mogelijkheid daartoe is opengesteld, een subsidieaanvraag indienen?Zoals uit het antwoord op vraag 3 blijkt, verwacht het college eerst een uitspraak van degemeenteraad. Zoals aangegeven in het antwoord op vraag 2, zal ook verkend moetenworden wat de precieze voorwaarden en gevolgen zijn van deelname aan dit plan. Zo kan ereen zorgvuldige afweging gemaakt worden. 5. Bent u bereid om, teneinde de verwevenheid van beide gemeenten te onderstrepen, met degemeente Baarle-Hertog af te spreken dat beide gemeenten hun subsidieaanvraagtegelijkertijd indienen?Zoals blijkt uit de antwoorden op de voorgaande vragen, is nog niet duidelijk of het mogelijk,wenselijk of haalbaar is om een aanvraag in te dienen. Het college is vanzelfsprekend vanmening dat we bij een eventuele aanvraag zoveel mogelijk met Baarle-Hertog optrekken. Bijlagen: 17ink20363 - Vragen CDA-Baarle-Nasssau over WiFi4EU 20160614 De Europese Commissie zet zich in voor gratis wifi in alle Europese gemeenten, voor zowel inwoners als bezoekers, op openbare plaatsen zoals parken, pleinen, overheidsgebouwen, bibliotheken, ziekenhuizen, musea enz. Het plan heet WiFi4EU. Om te beginnen (2017-2019) trekt de EU voor WiFi4EU een bedrag van120 miljoen euro uit. Daarmee subsidieert ze de installatie van geavanceerde wifi-apparatuur op centrale locaties.Het lijkt het CDA een goede zaak om, zodra de mogelijkheid tot het aanvragen van een subsidie is opengesteld, bij voorkeur samen met de gemeente Baarle-Hertog, een subsidieaanvraag in te dienen. In verband hiermee stelt het CDA de volgende schriftelijk te beantwoorden vragen:Vragen:1. Bent u bekend met het WiFi4EU-plan?2. Bent u van mening dat het, mede gelet op de toeristische functie van Baarle-Nassau en Baarle-Hertog, een goede zaak is aantal openbare plaatsen te voorzien van gratis wifi?3. Bent u bereid om samen met de gemeente Baarle-Hertog te bezien welke openbare plaatsen binnen beide gemeenten in aanmerking komen voor gratis wifi?4. Bent u bereid om met de gemeente Baarle-Hertog af te spreken dat beide gemeenten, zodra de mogelijkheid daartoe is opengesteld, een subsidieaanvraag indienen?5. Bent u bereid om, teneinde de verwevenheid van beide gemeenten te onderstrepen, met de gemeente Baarle-Hertog af te spreken dat beide gemeenten hun subsidieaanvraag tegelijkertijd indienen?Baarle-Nassau, 14 juni 2017Cees de Jong  

Burgemeesters willen drugscriminelen rigoureus aanpakken

CDA CDA Baarle-Nassau 15-02-2017 16:41

CDA Baarle-Nassau helemaal eens met verkiezingsprogramma. Onze provincie staat bekend als het Walhalla voor drugscriminelen. Daarbij gaat het om ‘thuiskwekers’ maar ook om goed georganiseerde bendes, die niet terugdeinzen voor zwaar geweld en ook niet voor moord (‘afrekeningen’). Thuiskwekers hebben soms minder dan tien maar eerder enkele honderden hennepplanten, die zij op zolder, in schuurtjes en zelfs in kinderslaapkamers opkweken en oogsten. Het oogsten houdt in dat de planten worden ontdaan van bladeren en bloemtoppen. Deze worden gedroogd en gemalen, waardoor wiet (marihuana) ontstaat, of de harsachtige laag op de bloemtoppen wordt verwerkt tot hasj. Doorgaans houden thuiskwekers zich niet bezig met de verwerking. Zij werken veelal in opdracht van anderen en leveren hun oogst voor goed geld aan deze criminelen. Alleen al in Tilburg zou de jaarlijkse omzet van de wiethandel naar schatting op 800 miljoen euro liggen! In wiet gespecialiseerde drugsbendes hebben doorgaans een groot netwerk van thuiskwekers. Ze kunnen ook beschikken over professioneel opgezette wietkwekerijen met een capaciteit van duizenden hennepplanten. Drugsbendes houden zich ook bezig met het vervaardigen van geestverruimende pillen. De laboratoria waar zij deze drugs produceren kunnen zich overal bevinden: in woonhuizen, garages, bedrijfshallen, in stallen, etc. Hoe groter de productie, hoe meer chemisch afval. Dit afval wordt zonder enige scrupule gedumpt: in natuurgebieden, maar ook – zoals onlangs in Baarle – in het riool. Er zijn ook gevallen bekend dat het afval werd verspreid over landbouwgrond en dat het in speciaal aangepaste auto’s al rijdend op de openbare weg werd geloosd. De Commissaris van de Koning en de burgemeesters van de vijf grootste Brabantse steden willen dat de regering de ondermijnende drugscriminaliteit groots aanpakt. Het gaat volgens hen om een vorm van misdaad waarbij de bovenwereld en de onderwereld met elkaar verweven zijn. In een gezamenlijke brandbrief vroegen zij de regering om voor de bestrijding daarvan jaarlijks 150 miljoen euro in een ‘strijdkas’ te storten en om het van criminelen afgepakte geld te gebruiken aan het bestrijden van de drugscriminaliteit. Zij bepleitten ook dat aanpak van ondermijning in het nieuwe regeerakkoord echte urgentie moet krijgen. Als het CDA in de nieuwe regering komt, wordt daar werk van gemaakt. Het CDA stelt in zijn programma voor de Tweede Kamer verkiezingen dat het Nederlandse drugsbeleid failliet is. “Veel coffeeshops en de achterliggende handel en productie zijn in handen van de zware, georganiseerde misdaad. De productie van synthetische drugs is fors toegenomen, met alle risico’s voor omwonenden, de volksgezondheid en de veiligheid. Hoe groot de belangen zijn, mag blijken uit de genadeloze afrekeningen die in het milieu plaatsvinden en de bedreigingen aan het adres van boeren, lokale volksvertegenwoordigers en bestuurders.” Legalisering biedt volgens het CDA geen enkele oplossing, omdat het overgrote deel van de in Nederland geproduceerde softdrugs bestemd is voor de export. Het leidt alleen maar tot een sterkere vermenging van boven- en onderwereld en een verdere normalisering van het drugsgebruik. Daarom kiest het CDA voor een harde aanpak van de illegale handel in drugs, straatverkoop en illegale verkooppunten. Omdat het overgrote deel van de in Nederland geproduceerde softdrugs bestemd is voor de export, biedt legalisering geen enkele oplossing. Het leidt alleen maar tot een sterkere vermenging van boven- en onderwereld en een verdere normalisering van het drugsgebruik. Het CDA wil ook de productie van synthetische drugs in laboratoria, schuurtjes of woonhuizen terugdringen door het (grootschalig) bezit van legale chemische stoffen strafbaar te stellen als duidelijk is dat deze worden gebruikt voor het maken van drugs. De CDA-fractie en haar achterban staan hier volledig achter: onze gemeente moet gevrijwaard blijven van drugscriminaliteit. Daar kunnen onze inwoners iets aan doen! Denkt u dat er ergens een hennepkwekerij is of vermoedt u andere criminele activiteiten? Bel dan gratis naar Meld Misdaad Anoniem, telefoon 0800-7000. Bellen helpt! In het recente verleden hebben we kunnen vaststellen dat onze burgemeester er niet voor terugschrikt om harde maatregelen te nemen als er sprake is van drugscriminaliteit. En de drugscriminelen wacht bovendien een strafrechtelijke vervolging.

Grensgemeenten moeten Belgisch sluipverkeer zelf aanpakken, zegt de minister

CDA CDA Baarle-Nassau 28-09-2016 14:27

CHAAM - De gemeenten die last hebben van extra vrachtverkeer door de Belgische tolheffing, moeten zelf initiatief nemen om daar iets tegen te doen. Dat zegt minister Asscher, die in de Tweede Kamer vragen beantwoordde over het toegenomen vrachtverkeer in Nederland. Hij beloofde dat de landelijke overheid de dorpen daarbij gaat helpen. De VerkeersInformatieDienst (VID) berekende afgelopen week dat er acht procent meer vrachtverkeer door de grensstreek rijdt, vergeleken met vorig jaar. Onveilige situatiesEen belangrijke oorzaak is de tolheffing, die vrachtwagenchauffeurs sinds april moeten betalen als ze door België rijden. Bijvoorbeeld in Chaam klagen bewoners al maanden over onveilige situaties die de vrachtwagens veroorzaken. Het CDA wil dat het kabinet met de Belgen om de tafel gaat, om de gevolgen van de tolheffing daar aan te pakken. "Vuile vrachtwagens uit Oost-Europa betalen ook nog eens meer tol, dus juist die vrachtwagens rijden via Nederland", zegt Kamerlid Martijn van Helvert. Hij vindt dat de minister daar al veel eerder iets aan had moeten doen. "De problemen van twee landen worden nu letterlijk op de stoep gezet van de kleine gemeenten." Zelf maatregelen nemenMaar dat is niet zo makkelijk, zegt minister Asscher, die de zaken dinsdag tijdens het vragenuurtje waarnam voor verkeersminister Schultz. De tolheffing wordt niet zomaar teruggedraaid. "Daarom kunnen we beter maatregelen nemen om het sluipverkeer te hinderen", zegt hij. De minister denkt daarbij aan het neerleggen van verkeersdrempels of het verbeteren van toegangswegen naar de hoofdwegen, waardoor vrachtwagens in elk geval niet meer door de kleine dorpen rijden.Onderzoek duurt een jaarNaast de VID doet ook Rijkswaterstaat onderzoek naar de gevolgen van de Belgische tolheffing in Nederland. Maar een goed onderzoek moet een jaar draaien, zegt Asscher. Omdat ook het kabinet niet zo lang wil wachten op maatregelen, gaat de landelijke overheid de kleine gemeenten helpen om de problemen aan te pakken. Gemeente tevredenOok in Baarle-Nassau hebben ze al jaren problemen met sluipverkeer richting Belgie door de dorpskern. In het dorp hebben ze het gevoel dat het sluipverkeer is toegenomen sinds de invoering van de tolheffing.Er zijn plannen voor een rondweg rond Baarle-Nassau, maar die worden tot nu toe steeds tegengehouden door één man uit België. In de gemeente hopen ze nu dat ze met de uitspraken van Asscher onder de arm de druk op de ketel kunnen houden bij de zuiderburen. bron: Omroep Brabant

1 januari 2016: Ambtelijke fusie een feit.

CDA CDA Baarle-Nassau 29-10-2015 10:07

Op 1 januari 2016 is de ambtelijke fusie van de gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen een feit. Let wel, het gaat hier om het vormen van één ambtelijke organisatie die voor deze drie gemeenten werkt. De gemeenten blijven bestuurlijk zelfstandig. In de verantwoordelijkheid voor het beleid en de uitvoering daarvan komt geen verandering. In ieder van de drie gemeenten blijft die berusten bij hun eigen gemeenteraad en hun eigen college van Burgemeester & Wethouders. De beslissing om te komen tot een ambtelijke fusie is een weloverwogen stap om de zelfstandigheid van onze gemeente en de kwaliteit van het dienstbetoon aan haar inwoners te waarborgen. De ambtelijke fusie betekent voor onze gemeente en haar inwoners een belangrijke kwaliteitsimpuls. Bovendien wordt daardoor de kwetsbaarheid, die nu eenmaal kleeft aan een kleine ambtelijke organisatie, fors minder. En op termijn moet de ambtelijke fusie tot lagere kosten leiden. Onze ambtelijke fusie staat niet op zichzelf: er zit een groei in het aantal gemeenten dat voor een ambtelijke fusie kiest. Om de uitvoeringskracht te vergroten, worden de ambtelijke organisaties in elkaar geschoven, terwijl gemeenteraden en colleges zelfstandig blijven. Het einde van deze ontwikkeling is nog niet in zicht. Eind dit jaar telt Nederland 16 fusieorganisaties van in totaal 36 gemeenten. Nog eens 16 gemeenten hebben besloten in de nabije toekomst ambtelijk te fuseren en veel gemeenten overwegen dit op enig moment te gaan doen. In de motieven om voor ambtelijke fusie te kiezen, zit een duidelijke rode draad. Kwaliteitsverhoging, kostenreductie en afname van de kwetsbaarheid zijn daarvoor de belangrijkste argumenten.

CDA Baarle-Nassau: krachtig geluid tegen vuurwerkopslag

CDA CDA Baarle-Nassau 28-09-2015 09:05

Voorbereidingsbesluit verhindert vuurwerkopslag. Dat een Belgische ondernemer op het adres Kapelstraat 7a te Baarle-Nassau in twee bunkers 2x5.000 kilogram consumentenvuurwerk wil gaan opslaan, is niet tegen te houden. Het college van Burgemeester en Wethouders staat met zijn rug tegen de muur, want wettelijk gezien moet de gevraagde vergunning worden verleend. Gelukkig blijft dit een uitzondering, want het bestemmingsplan Dorpen wordt aangepast. Gedwongen beschikking In de raadsvergadering van 23 september j.l. heeft het CDA bij monde van Geert Ulijn vragen gesteld over de verplichting om de aangevraagde omgevingsvergunning te verlenen en over de consequenties als het college zich daar niet aan houdt. Uit het antwoord van wethouder Van Cranenbroek werd duidelijk, dat het verlenen van een omgevingsvergunning een zogenaamde gebonden beschikking is. Dit houdt in, dat een vergunning moet worden verleend wanneer is voldaan aan de in het geldende bestemmingsplan gestelde eisen. Wordt de aangevraagde vergunning niet verleend, dan kan de rechter de gemeente dwingen om alsnog een vergunning te verlenen. En de aanvrager van de vergunning kan een schadeclaim neerleggen bij de gemeente. Toezeggingen van B&W Het college van B&W heeft in reactie op de vragen van het CDA een aantal belangrijke toezeggingen gedaan met betrekking tot de vuurwerkopslag op het adres Kapelstraat 7a. Toegezegd werd dat met grote regelmaat en in het bijzonder in de maanden november en december onaangekondigde controles zullen plaatsvinden. Gecontroleerd zal worden of de hoeveelheid opgeslagen vuurwerk de toegestane hoeveelheid van 2x5.000 kilogram niet overschrijdt. Bij die controles zal ook worden nagegaan of uitsluitend Nederlands of in Nederland toegelaten consumentenvuurwerk is opgeslagen. Verder zal worden gecontroleerd of vanuit de opslagplaats vuurwerk wordt verkocht en/of geleverd en of het vervoer van het vuurwerk naar en van de opslagplaats in overeenstemming is met de daarvoor geldende eisen. Geert Ulijn vroeg ook of het college kon toezeggen dat de vergunning zou worden ingetrokken bij de eerste vastgestelde overtreding. “Er zal in elk geval worden gehandhaafd. De aard van de handhavingsmaatregel hangt af van de zwaarte van de overtreding”, antwoordde wethouder Van Cranenbroek op deze vraag. Bestemmingsplan Met haar laatste vraag wilde het CDA voorkomen dat ook in de toekomst nog vergunningen voor vuurwerkopslag zouden moeten worden verleend. Deze vraag luidde: “Kunt u toezeggen dat het bestemmingsplan Dorpen zodanig zal worden gewijzigd dat opslag van en handel in vuurwerk in de toekomst niet meer mogelijk zal zijn?”. Ook de andere fracties bewezen begrip te hebben voor de door het CDA verwoorde bezorgdheid van de inwoners van onze gemeente. Het voorstel van het college van B&W om een voorbereidingsbesluit tot wijziging van het bestemmingsplan Dorpen te nemen werd met algemene stemmen aangenomen. Het voorbereidingsbesluit is gericht op het tegengaan van opslag van vuurwerk en bevat een verbod om het gebruik van gronden of panden in het plangebied te wijzigen. Vergunningaanvragen voor de opslag van vuurwerk moeten voortaan worden afgewezen. Dat is een mooi resultaat!

Opslag vuurwerk niet te voorkomen? CDA Baarle-Nassau wil toezeggingen

CDA CDA Baarle-Nassau 25-09-2015 12:26

Het CDA is nooit gelukkig geweest met het feit dat Baarle grote aantrekkingskracht uitoefent op liefhebbers van vuurwerk. Daar zijn de nodige risico’s aan verbonden. Vooral in de laatste maanden van het jaar worden de diverse verkooppunten zeer regelmatig bevoorraad. De met vuurwerk geladen wagens rijden dan af en aan. Omwonenden en veel andere Baarlenaren vinden dat daar een einde aan moet komen. Coalitieprogramma CDA, Fractie Ulicoten en Vooruitstrevende Partij Baarle hebben goed begrepen wat onder de bevolking leeft. In hun coalitieprogramma hebben zij de vuurwerk-problematiek meegenomen. Daarin staat: ‘Verkoop van vuurwerk binnen de bebouwde kom brengt – vooral in de periode voor de jaarwisseling – veel grensoverschrijdend vervoer van vuurwerk met zich mee. Wij willen de daaraan verbonden risico’s zoveel mogelijk beperken door (grootschalig en/of veelvuldig) transport van vuurwerk in woonwijken en door straten in onze gemeente te verbieden.‘ Vuurwerkopslag Wij schrokken behoorlijk toen we hoorden dat een Belgische ondernemer op het adres Kapelstraat 7a te Baarle-Nassau maximaal 10.000 kilogram vuurwerk wil gaan opslaan. Wij hebben begrepen dat het college van Burgemeester en Wethouders met zijn rug tegen de muur staat: wettelijk gezien moet de gevraagde vergunning worden verleend. Dit, omdat het in 2012 vastgestelde bestemmingsplan Dorpen de opslag van vuurwerk mogelijk maakt. Wij tekenen daarbij aan dat de destijds verantwoordelijke wethouder de raad daar op had moeten wijzen. CDA wil actie Het CDA is van mening dat de opslag van vuurwerk binnen onze gemeente niet wenselijk is en zo enigszins mogelijk moet worden tegengegaan. In de raadsvergadering van 23 september heeft het CDA daarom een aantal vragen gesteld over de verplichting om de aangevraagde omgevingsvergunning te verlenen en de consequenties als het college zich daar niet aan houdt. Zoals u hieronder kunt zien, heeft Het CDA ook gevraagd om regelmatig en streng te controleren of de betreffende ondernemer zich aan de voor hem geldende regels houdt. Bovendien wil het CDA een herziening van het bestemmingsplan Dorpen, zodat in de toekomst opslag en verkoop van vuurwerk niet meer mogelijk is. Vragen aan B&W 1. Is het verlenen van een omgevingsvergunning een zogenaamde gebonden beschikking, wat inhoudt dat de vergunning moet worden verleend als de te vergunnen activiteit voldoet aan de in het bestemmingsplan Dorpen gestelde eisen? 2. Hoe groot acht u de kans dat bij weigering van de omgevingsvergunning de gemeente door de rechter zal worden gedwongen om het weigeringsbesluit te herzien? 3. Hoe groot acht u de kans dat weigering van de omgevingsvergunning zal leiden tot een schadeclaim van de aanvrager van de vergunning? 4. Kunt u toezeggen dat met grote regelmaat en in het bijzonder in de maanden november en december onaangekondigd zal worden gecontroleerd: a. of de hoeveelheid opgeslagen vuurwerk de toegestane hoeveelheid van 2x5.000 kilogram niet overschrijdt? b. of uitsluitend Nederlands respectievelijk in Nederland toegelaten consumentenvuurwerk is opgeslagen? c. of het vervoer van het vuurwerk naar en van de opslagplaats in overeenstemming is met de daarvoor geldende eisen? en d. of vanuit de opslagplaats vuurwerk wordt verkocht en/of geleverd aan cliënten? 5. Kunt u toezeggen dat bij de eerste vastgestelde overtreding tot intrekking van de verleende vergunning zal worden overgegaan? 6. Kunt u toezeggen dat het bestemmingsplan Dorpen zodanig zal worden gewijzigd dat opslag van en handel in vuurwerk in de toekomst niet meer mogelijk zal zijn?

Onze burgemeester weet wat zij wil

CDA CDA Baarle-Nassau 02-06-2015 19:18

In haar speech aan het eind van de drukbezochte installatievergadering op maandag 1 juni liet burgemeester Marjon de Hoon-Veelenturf zien wat zij is: een vrouw met een warm hart, een vrouw met een duidelijk doel voor ogen en - vooral - een vrouw, die van aanpakken weet. Zij maakte duidelijk wat onze gemeente van haar mag verwachten. Lees het in haar speech. Geachte commissaris van de Koning, collega-burgemeesters, vertegenwoordigers uit de Nederlandse en de Belgische regio, leden van raad en college van Baarle-Nassau en Baarle-Hertog, oud-collega’s en nieuwe collega’s, familie en eenieder hier vandaag aanwezig, Geachte dames en heren, Aan mij nu de eer om als kersverse burgemeester van de gemeente Baarle-Nassau voor de eerste maal officieel het woord tot u te richten. En ik kan u zeggen, dat voelt heel bijzonder en op de allereerste plaats wil ik aangeven dat ik het een eer en een voorrecht vind dat ik vanaf vandaag de ambtsketen van deze prachtige gemeente mag dragen. Baarle-Nassau, een gemeente waar ik al sinds mijn jeugd regelmatig vertoefde: met de ponyclub en rijvereniging op kamp in het prachtige buitengebied of later op toertocht met de motor genieten op één van de gezellige terrassen die het centrum rijk is. Een prachtige én bijzondere gemeente, met een landelijk karakter en een sterke sociale cohesie, waar mensen hard werken maar ook Bourgondisch genieten. Een gemeente met een mooi toeristisch-recreatief profiel en last but not least, het grensoverschrijdende karakter en het unieke van de enclavesituatie. Een gemeente waar ik als mens warm van wordt, maar ook een gemeente die de bestuurder in mij meer dan aanspreekt ! Immers, meer dan genoeg bestuurlijke uitdagingen in het algemeen om daar de spreekwoordelijke schouders onder te zetten, zoals o.a. het waarborgen van de leefbaarheid in de drie kernen Baarle Nassau, Ulicoten en Castelré, maar zeker ook de uitdaging in relatie tot de discussie die speelt in het kader van bestuurskracht, zodat de gemeente Baarle-Nassau ook in de toekomst zelfstandig zál en kán blijven. Met daarnaast de noodzaak om de samenwerking met zustergemeente Baarle-Hertog optimaal vorm en inhoud te geven. Daarbij is het een open deur dat Nassau en Hertog samen een absoluut uniek stukje Europa vormen: twee gemeenten, twee landen, maar één Baarle ! De banieren in het centrum met de tekst “Samen zijn we Baarle” kunnen het wat mij betreft niet beter verwoorden. Natuurlijk is die verwevenheid naast uniek ook ingewikkeld, gezien de verschillen in wetgeving, bevoegdheden, geldstromen en cultuur. Waarnemend burgemeester Braam sprak zelfs over een Gordiaanse knop die lastig te ontwarren zou zijn, waarbij ik het echter vooral als “een boeiende en een interessante uitdaging van formaat” zou willen betitelen. Toen dan ook bekend werd dat de vacature voor een nieuwe burgemeester opengesteld zou gaan worden, als opvolger van de waarnemend burgemeester, was mijn belangstelling dan ook meer dan gewekt. Sinds 2010 was ik met enorm veel plezier en passie werkzaam als wethouder en locoburgemeester in de gemeente Zundert, maar wat zou het een prachtige vervolgstap zijn om het burgemeestersambt in de gemeente Baarle-Nassau in te mogen gaan vullen. Ik bleek echter helaas zeker niet de enige te zijn die het burgemeestersambt in deze bijzondere gemeente ambieerde. Maar liefst 32 kandidaten hadden belangstelling, zo schreef de krant. Met gepaste bescheidenheid ben ik het traject dan ook ingegaan, alhoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het van meet af aan GOED voelde. Allereerst was daar natuurlijk de inhoudelijke verkenning van de politiek-bestuurlijke dossiers, maar ook de hernieuwde verkenning van Baarle-Nassau, met een frisse blik alsof we er nog nooit eerder geweest waren en om vooral ook te bezien of het ook echt bij ons als gezin zou gaan passen, voelde prima. Voor mij een ontzettend belangrijk gegeven, aangezien de stap die ik zo graag wilde gaan zetten, grote impact zou hebben op ons totale gezin. Het burgemeesterschap is immers een 24/7 job. Je gaat niet alleen het burgemeesters-ambt uitoefenen, maar je tevens ook vestigen in de betreffende gemeente en wordt samen met je gezin onderdeel van de gemeenschap. Mijn enthousiasme werd nog verder aangewakkerd door de gesprekken die ik met de Vertrouwenscommissie mocht hebben. Ik kijk daar heel plezierig op terug. De commissie had zich uitstekend voorbereid en sneed boeiende, stevige thema’s en dilemma’s aan. En niet onbelangrijk, de klik was van meet af aan voelbaar. Voor mij een belangrijke graadmeter, want samenwerken is uiteraard inhoud, maar ook de persoonlijke connectie telt. Daarbij is het zogenaamde onderbuikgevoel, wat zich niet altijd laat vangen in een theoretische bewoording, een belangrijke indicatie. Het was dan ook fantastisch om op 22 april het bericht te krijgen dat ik zou worden voorgedragen als burgemeester van de gemeente Baarle-Nassau. Het daaropvolgende felicitatiebezoek van de Baolse delegatie was de start van een bijzondere en feestelijke tijd. De steun en de ontelbare reacties op mijn voordracht waren absoluut hartverwarmend ! Naast feestelijk was het echter ook turbulent in huize De Hoon, immers op 1 juni was de installatie al voorzien. Slechts een 5 ½ week te gaan alvorens ik de ambtsketen in ontvangst zou mogen gaan nemen. De tijd voor de nieuwe uitdaging was echter absoluut daar! Met alle enthousiasme werd de blik op Baarle-Nassau gericht en daarbij tegelijkertijd ook alle aandacht voor een zorgvuldig vertrek uit de gemeente Zundert, alwaar nog slechts een luttele 72 uur geleden mijn afscheidsreceptie plaatsvond. Na een overweldigend en warm afscheid neem ik prachtige herinneringen en ervaringen mee uit mijn tijd in de gemeente Zundert en is met de installatie van vanavond nu de focus volledig gericht op de invulling van het bijzondere burgemeestersambt. Zoals eerder werd aangehaald, wacht mij geen gemakkelijke taak, maar in mijn beleving wel een uitermate interessante! Expliciet wordt verwezen naar de totstandkoming van de ambtelijke fusie. Met het oog op het verminderen van de ambtelijke kwetsbaarheid heeft de gemeente Baarle-Nassau gekozen voor ambtelijke samenwerking met buurgemeenten Alphen-Chaam en Gilze en Rijen. Ik kijk uit naar de verdere vorming van deze ambtelijke samenwerking, waarbij tevens de bestuurlijke contacten van wezenlijk belang zijn, maar wat dat betreft alle vertrouwen. Tegelijkertijd wil ik echter zeker niet onvermeld laten dat ik mij terdege realiseer dat daarbij de borging van de zo belangrijke samenwerking met Baarle-Hertog een essentieel aandachtspunt is en blijft! Niet alleen burgemeester Leo van Tilburg van Baarle-Hertog breekt een lans voor die samenwerking. Ook ik zou daar een uitroepteken achter willen zetten, want de wenselijke versterking van de bestuurskracht vraagt inderdaad zeker ook om een doorontwikkeling van de samenwerking tussen Nassau en Hertog. Er is eerder gesproken om te bezien of er gekomen kan worden tot de vorming van een Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam, eventueel zelfs als een opmaat naar een zogenaamde ”Europese Gemeente”. Die verkenning zou ik graag met spoed op willen pakken. Laten we met elkaar, Nassau en Hertog, bezien welke mogelijkheden en welke beperkingen hierin liggen. Met als doel om een heldere stip aan de horizon te benoemen voor de toekomst. We gaan heldere wijn schenken en hierin is een cruciale rol weggelegd voor mij als nieuwe burgemeester. Een rol die ik zeer serieus neem en ik zal op korte termijn als burgemeester van Nassau met alle plezier een afspraak maken om samen met mijn collega van Hertog hiertoe een concrete marsroute uit te stippelen. Hierbij wil ik zeker ook gebruik maken van de handreiking die reeds eerder gedaan is, zowel door de provincie Noord-Brabant als de provincie Antwerpen, om dit proces te ondersteunen. Van meet af aan sprak het appel wat middels genoemde uitdagingen wordt gedaan op de nieuwe burgemeester mij zeer aan. Ik zal daarbij opkomen voor de belangen van de gemeente Baarle-Nassau, maar zal zeer zeker ook oor en oog hebben voor de goede verstandhouding met de buurgemeenten en in het bijzonder met zustergemeente Baarle-Hertog ! En het doet mij deugd dat ook de vertrouwenscommissie in haar oordeel meende in mij een bruggenbouwer, belangenbehartiger en boegbeeld te vinden. Met alles wat ik in mij heb, zal ik dat vertrouwen niet beschamen. Ik herhaal hierbij wat ik in mijn bestuurlijk verleden in Zundert ook regelmatig placht te zeggen: “Als je samen ergens in gelooft en er gezamenlijk de schouders eronder zet, is niets onmogelijk”. Laten we daarbij vooral zoeken naar datgene wat ons verbindt en niet naar wat ons scheidt. Zonder echter de verschillen die er nu eenmaal zijn en zullen blijven onder het spreekwoordelijke tapijt te poetsen, maar deze juist te onderkennen en te erkennen omdat ze nu eenmaal onze identiteit bepalen en ons maakt tot dat wat we zijn, waarin we ons juist onderscheiden van de spreekwoordelijke “rest van de wereld”. Iets wat overigens niet alleen geldt voor de samenwerking met de genoemde buurgemeenten en zustergemeente, maar zeker ook voor de samenwerking zoals we die kennen in de Regio West Brabant, waar negentien gemeenten de krachten bundelen op de thema’s economie, ecologie en leefbaarheid. Daarnaast mag u ook het nodige verwachten van uw nieuwe burgemeester als zijnde voorzitter van college en raad. Hierbij hecht ik aan duidelijke en open communicatie vanuit wederzijds respect, met een heldere focus op te bereiken resultaten. Ik zie uit naar de samenwerking binnen het college. Alle vertrouwen daar overigens in, aangezien de huidige collegeleden geen onbekenden voor mij zijn vanuit de contacten binnen de West-Brabantse samenwerking. Als voorzitter van de gemeenteraad zal ik daarnaast, zoals men dat pleegt te zeggen, “boven” de partijen staan en zal ik mede bewaken dat alle partijen, coalitie en oppositie, dusdanig gefaciliteerd zullen worden dat zij hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende taak naar behoren uit te kunnen oefenen. En dan, last but not least, mag ik vanaf vandaag ook de “burgermoeder” zijn van de inwoners van deze mooie gemeente. Eén van de prachtige facetten van het burgemeestersambt. Vanaf deze plaats wil ik graag aangeven aan “ONZE” inwoners, zoals ik dat nu mag zeggen, dat ik uitkijk naar de ontmoeting met eenieder hier woonachtig. Er is inmiddels een introductieprogramma voorbereidt, maar ook daarbuiten zult u mij zeker aantreffen op een van de activiteiten die de komende tijd in Baarle, Ulicoten of Castelré plaats gaan vinden. Alle gelegenheid dus om nader kennis met elkaar te maken en ik nodig eenieder daar graag van harte toe uit ! Dames en heren, het moge u duidelijk zijn dat voor u een nieuwe burgemeester van de gemeente Baarle-Nassau staat die popelt om aan de slag te gaan. Dat enthousiasme wordt overigens gedeeld door mijn echtgenoot en kinderen. Ik ben hen hier oprecht dankbaar voor, aangezien ik deze stap niet zonder hen zou kunnen en willen maken! Voor mij en mijn gezin is deze installatie een bijzondere en gedenkwaardige gebeurtenis, maar ook voor de gemeente Baarle-Nassau, aangezien met het benoemen van een nieuwe burgemeester ook impliciet de steun voor het behoud van de bestuurlijke zelfstandigheid van Baarle-Nassau wordt onderstreept. Daarnaast schrijft Baarle-Nassau geschiedenis, in de zin dat op 1 juni 2015 de eerste vrouwelijke burgemeester is benoemd. Dat laatste zeg ik met een knipoog naar alle aanwezige dames, waarbij ik mij tevens graag laat inspireren door Amalia van Solms. Zoals wordt beschreven in het prachtige boekwerkje ”Typisch Baarle, de puzzel uitgelegd”, heeft zij voor Baarle en de enclavegeschiedenis een belangrijke rol gespeeld. Een vrouw die de haar bestuurstaken met daadkracht op zich heeft genomen en die vooral deed waar ze voor stond! Dames en heren, ik kom tot een afronding met woorden van dank. Dank aan de gemeenteraad voor het in mij gestelde vertrouwen. Dank ook voor de mooie woorden door diverse sprekers uitgesproken. Dank aan al diegenen die deze avond hebben voorbereid of hier op welke wijze dan ook een bijdrage aan hebben geleverd en dank aan u allen voor uw aanwezigheid hier vanavond. Ik hoop u zo dadelijk nog persoonlijk te ontmoeten tijdens de zogenaamde informele bijeenkomst en ik zie uit naar onze samenwerking in de toekomst, op welke wijze dan ook !

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.