Nieuws van politieke partijen over De Jonge Honden inzichtelijk

11 documenten

InHok-middag 8 november 2019

De Jonge Honden De Jonge Honden Soest 28-10-2019 09:46

Meld je aan voor de InHok-middag van 8 november! Benieuwd of Jonge Honden jouw nieuwe werkplek kan zijn? Kom eens snuffelen op onze InHok-middag! Op deze vrijdag maken we graag kennis met jou én laten we jou kennis maken met de Jonge Hondse manier van werken.

14.30 – 15.00: Welkom & kennismaking

15.00 – 16.30: Jonge Honden Werkwijze-workshop visueel communiceren

16.30 – 17.30: Borrel & ruimte voor al je vragen

OMG! Vrijheid, blijheid & protest tijdens de derde Social Impact Night

De Jonge Honden De Jonge Honden Soest 01-07-2019 09:13

We lopen nog steeds met een grote glimlach rond. Wat hebben we genoten van alle positieve energie tijdens de Social Impact Night #3 | Omgevingswet: Vrijheid, Blijheid & Protest. We hebben ons laten inspireren, beren getackeld en de basis gelegd voor een nieuwe (protest)beweging. Alle uitdagingen in de leefomgeving vragen om een nieuwe mentaliteit. Dat werd 13 juni wel duidelijk.

Als je erbij was, kun je hier alles rustig teruglezen. Kon je uiteindelijk toch niet aanwezig zijn? Super jammer! Laat je inspireren door ons verslag van de avond. En neem contact met ons op, want we praten je graag bij.

“Blijf eens ergens met je handen van af en kijk wat er ontstaat”

Paul de Bruijn gooide ons direct in het diepe. Met zijn inspirerende verhaal en enthousiasme nam hij ons mee naar zowel Berlijn als Coehoorn Centraal. Wat die twee plekken met elkaar te maken hebben? Blijheid, vrijheid en protest natuurlijk!

De publieke ruimte in Berlijn heeft een groot sociaal belang. Openbare plekken zoals parken worden bijvoorbeeld totaal anders gebruikt dan in Nederland. Hier komen mensen samen en onderhouden ze in alle blijheid gezamenlijk deze ruimte. De gemeente laat deze plekken (vaker) los en biedt ruimte om initiatieven te laten ontwikkelen. Toen de muur in Berlijn viel, ontstond er letterlijk veel ruimte om te ontwikkelen. Paul liet ons zien dat deze ruimte vrij werd ingevuld door de stad zelf. Deze vrijheid leidt vervolgens tot inspirerende plekken. Maar soms is protest nodig. Berlijners zijn niet makkelijk; voormalig vliegveld Tempelhof is hier een illustratief voorbeeld van. In een referendum is hier woningbouw door de stad tegengehouden. In plaats daarvan is het gebied met rust gelaten. Het is nu een plek waar mensen samen komen om van de natuur en het weidse uitzicht te genieten. De conclusie: “Blijf eens ergens met je handen van af en kijk wat er ontstaat!”

Maar terug naar Nederland. Paul heeft zich door Berlijn laten inspireren toen hij aan het project Coehoorn Centraal begon. Dit gebied was jarenlang een opslagplaats voor de renovatie van station Arnhem Centraal. De gemeente heeft in die tijd weinig geïnvesteerd in deze ruimte. Om verandering (en vrijheid) te creëren, werd politieke steun gevraagd via een motie. Klein detail: de volledige motie bestond uit 10 zinnen. De gemeenteraad ging erachter staan en Coehoorn Centraal kon los.

Als stichting had Paul geen ontwikkelgeld om in het gebied te steken. Met initiatieven en goede intenties vanuit ondernemers en de gemeenschap (blijheid) werd het gebied succesvol. Er werd zelfs een gratis park geregeld, geopend door de staatssecretaris. Ander detail: door de minister uit te nodigen, moest de gemeente wel akkoord gaan met het park. En als de gemeente de stekker uit Coehoorn Centraal wil trekken, ontstaat er zoveel tegengeluid (protest) dat de politiek dit weer oppakt. Coehoorn Centraal blijft bestaan.

En die hele Omgevingswet dan? Daar had Paul nog nooit van gehoord en hij heeft ‘m ook niet nodig gehad. De mentaliteit die de nieuwe Omgevingswet vraagt, sluit echter precies aan op de essentie van zijn verhaal.

Na de inspirerende voorbeelden van Paul liet Bram van den Groenendaal (Ruimtevolk) ons zien dat praten over vrijheid makkelijk is, maar dat vrijheid

vaak een uitdaging is. Er zijn eindeloos veel kaders en ongeschreven regels die we elkaar en onszelf opleggen. Deze ‘beren op de weg’ moet je tackelen voordat je bij enige vorm van vrijheid, blijheid of protest kunt komen. Ken je bijvoorbeeld de ´grijze beer´ (met uitspraken als: “Alles is al eens geprobeerd”) de ‘grote-geld beer’ (alles moet rendabel zijn), de ‘kleine-geld beer’ (“het mag niks kosten”), de ‘vink-beer’ (“ we leven in een papieren werkelijkheid”) of de ‘polder-beer’ (“iedereen moet er een plasje over doen”)?

Je kunt niet alle beren op één avond tackelen, dus richtten we onze pijlen op de ‘polder-beer’. Hoe doe je dit nu op een leuke manier? Jasmijn Koelega (West 8) hielp ons op weg. Met verschillende festival persona’s (we waren immers op Woodstock) gingen we aan de slag. Zo zorgt een beveiliger voor een goed proces om de ‘polder-beer’ klein te maken, maakt de dealer slimme connecties en afspraken om polderen te voorkomen en zorgt de hippie dat we ons niet zo druk maken en vooral vertrouwen hebben in elkaar.  Allemaal stappen richting een nieuwe mentaliteit voor de Omgevingswet, waar vrijheid en blijheid centraal staan.

En protest dan? Dat is tot het einde bewaard. Iedereen schreef zijn of haar eigen protestactie of -leus en schreeuwde het door de zaal. Een energieke afsluiter van een energieke avond.

https://www.jongehonden.com/wp-content/uploads/2019/07/WhatsApp-Video-2019-06-13-at-21.05.23.mp4

Niet te veel praten, maar gewoon gaan doen! Ben jij al in protest gekomen na 13 juni? Laat ons weten wat je ermee hebt gedaan en inspireer ons! Wij gaan door met onze beweging naar een nieuwe mentaliteit voor de Omgevingswet. Dit doen we graag samen met jullie! Neem eens contact met ons op om hierover verder te praten. Kansen genoeg!

Heb je ons whitepaper over de Omgevingswet al ontvangen? Deze vraag je hier aan!

Een vrije, blije en protesterende groet,

Marte, Pieter, Sven & Marnix

Omgevingswet: een nieuwe mentaliteit

De Jonge Honden De Jonge Honden Soest 15-05-2019 12:15

Omgevingswet: een nieuwe mentaliteit

Er is in Nederland veel werk aan de winkel in weinig tijd willen we blijven genieten van ons land. Nederland is prachtig opgebouwd, maar moet nu vergroenen, verbouwen en vervoeren. Wij, de nieuwe generatie, mogen het gaan

(Young) professionals staan te popelen om met die verandering aan de slag te gaan. Maar zo makkelijk blijkt het niet te zijn. De huidige manieren van werken en organiseren zijn nog niet klaar voor die grote ombouwing. En dat terwijl de Omgevingswet met al haar kansen voor de deur staat.

Jonge Honden deed afgelopen najaar een actieonderzoek naar de rol van de (young) professional in ons antwoord op verandering. Juist omdat wij de generatie ‘ombouwers’ zijn.We spraken, droomden en discussieerden met tien professionals die ook zoeken naar hoe om te gaan met de uitdagingen van morgen. Zo zijn we gekomen tot 9 actiepunten waar wij en jij morgen mee aan de slag kunnen.

Benieuwd naar de 9 actiepunten? Wil je het volledige white paper ontvangen? Laat hier je gegevens achter:

Ik ga akkoord met het Privacy Statement van Jonge Honden

Ik ontvang graag uitnodigingen voor toekomstige Social Impact Nights

Kom langs op onze Social Impact Night

Meedenken en meepraten over dit onderwerp? Op donderdag 13 juni organiseer ik met andere collega’s een Social Impact Night. Meld je dan hier aan.

Social Impact Night #3 | Omgevingswet: Vrijheid, Blijheid & Protest

De Jonge Honden De Jonge Honden Soest 25-04-2019 13:09

Social Impact Night #3 | Omgevingswet: Vrijheid, Blijheid & Protest

Wanneer: 13 juni 2019

Tijdens de Social Impact Nights (SIN) brengen we impactmakers op een laagdrempelige manier met elkaar in contact. Inspirerende bijeenkomsten voor bestaande en nieuwe wereldverbeteraars, waarbij het belang van innovatie in verschillende sectoren centraal staat. Inmiddels is het alweer tijd voor de derde editie: Social Impact Night Omgevingswet! We buigen ons over de vraagstukken die spelen in de leefomgeving. Het is tijd voor verandering, maar hoe doen we dat?

Omgevingswet: Vrijheid, Blijheid & Protest

‘’Niet eerder stond het water in de Rijn zo laag’’. ‘’Woningen duurder dan ooit’’. ‘’Niet eerder vertoonde maatregelen nodig om opwarming te beperken tot 1,5 graad’’. ‘’Files worden fors langer’’. ‘’Onze manier van voedsel produceren niet langer houdbaar’’. Nieuwskoppen van de afgelopen maanden schreeuwen het luid en duidelijk: er is veel werk aan de winkel in weinig tijd. Ben je klaar met je studie en ga je aan het werk? Dan ben je de rest van je werkende leven aan het vergroenen, verbouwen en vervoeren van Nederland. Ons land is opgebouwd, de ‘nieuwe generatie’ mag het gaan ombouwen.

Tijdens deze Social Impact Night Omgevingswet laten we ons inspireren door drie kernwaarden van Woodstock ’69; Vrijheid, Blijheid en Protest.  Het is tijd om anders te denken en te werken. Met de komst van de omgevingswet hebben we een kans om het systeem ter discussie te stellen. Wanneer voelen we ons vrij, wat maakt ons blij? Let’s go, ga in protest.

Het belooft een mooie avond te worden met inspirerende verhalen die je gaan helpen om in protest te gaan.

19:00   Opening

19:15    Inspiratie door Paul de Bruijn

19:45    3 workshops: Vrijheid, Blijheid & Protest

Wat: Social Impact Night Omgevingswet

Locatie: ’t Hok van Jonge Honden, Gildstraat 91A, Utrecht

Goed om te weten: drinks & snacks worden verzorgd!

Enthousiast geworden om mee te doen? Meld je dan snel aan!

Ik ga akkoord met het delen van mijn e-mailadres onder de deelnemers

Ik ontvang graag uitnodigingen voor toekomstige Social Impact Nights

Social Impact Night #1 | Zinvolle Zorginnovatie

De Jonge Honden De Jonge Honden Soest 03-09-2018 06:42

Social Impact Night #1 | Zinvolle Zorginnovatie

Tijdens de Social Impact Nights brengen we impactmakers op een laagdrempelige manier met elkaar in contact. Inspirerende bijeenkomsten voor ondernemende wereldverbeteraars (to be) waarbij we ons buigen over de vraagstukken van impactmakers. Van inspiratie naar actie! Kom je met ons een verschil maken? Meld je aan voor de eerste Social Impact Night die helemaal in het teken staat van Zinvolle Zorginnovatie!

Ons zorgsysteem is nog altijd een van de beste ter wereld, maar inmiddels wel toe aan een grondige verbouwing. Ook is het niet langer het exclusieve domein van de overheid enerzijds en grote zorginstellingen aan de andere kant. Steeds meer bewonersinitiatieven en sociaal ondernemers houden zich bezig met vernieuwende zorgconcepten. Denk aan sociale start-ups die zorgen voor zorgpreventie, reguliere zorg beter laten aansluiten op de leefwereld van cliënten of het marktfalen in de zorg oppakken.

18.30: Inloop

Wanneer: dinsdag 2 oktober 2018

Locatie: ’t Hok van Jonge Honden, Gildstraat 91A, Utrecht

Goed om te weten: drinks & snacks worden verzorgd!

Marco Redeman vertelt over het belang van sociaal ondernemers voor de zorg. Volgens Marco kan de zorg beter, anders en goedkoper. Zorg kan mensgerichter, toekomstbestendiger, efficiënter, leuker,  kortom: slimmer gemaakt worden. Deze gedachte stond aan de basis van een beweging die hij ‘zorgverslimming’ heeft genoemd. Met als uitgangspunt: met elkaar weet je meer en samen kun je elkaar helpen. Op 2 oktober vertelt Marco over de mismatch in de zorg en waarom zorgverslimming een vierkantje in een systeem van rondjes is.

Jacqueline Kleijer zet zich met haar eigen stichting Dig It For You dagelijks in om bestaande hulpverlening online zo laagdrempelig mogelijk te maken. Jacqueline gelooft erin dat creativiteit de basis van dit alles is. Hoe kan je bijvoorbeeld nieuwe technologieën zoals Virtual Reality gebruiken om jongeren bewuster te maken van loverboy-problematiek? Of welke rol kan social media spelen in het tegengaan van seksueel misbruik? Dit zijn thema’s waar Jacqueline mee bezig is. Tijdens de Social Impact Night zal zij haar visie over het gebruik van technologie en creativiteit binnen de zorgsector vertellen, waarbij zij inspirerende praktijkvoorbeelden zal gebruiken.

Joëlle Lafeber (Vraagapp) onderzoekt de wensen van de gebruikers en de wijze waarop ze VraagApp gebruiken. Ze werkt aan VraagApp vanuit een diepe interesse voor kwaliteit van leven en voor het menselijk denken. Met een empathische, maar ook analytische blik, ontwikkelt zij samen met Frank en het team een afgestemde app die daadwerkelijk het verschil kan maken in het dagelijks leven van mensen met een cognitieve beperking. Eerder werkte zij met ervaringsdeskundigen om de kwaliteit van zorg voor mensen met een psychiatrische stoornis te verbeteren.

Janine van der Duin (Indekerngezond) is projectleider van Indekerngezond. Het is haar missie om in gesprek te gaan met bewoners van de Utrechtse wijken Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern over positieve gezondheid. Daarbij gaat het niet zozeer over de afwezigheid van ziekte maar over het leven van een betekenisvol leven. Indekerngezond is een ontmoetingsplek en werkplaats: een nieuwe vorm van sociaal ondernemen met als doel de beleving van gezondheid in de wijken Leidsche Rijn en Vleuten De Meern te doen toenemen.

Merel Rumping (ProPortion / Legbank)

Merel Rumping startte met LegBank nadat ze langere tijd woonde en werkte in Colombia. Daar hoorde ze over de problemen die geamputeerden tegenkomen om toegang te krijgen tot protheses. Merel stond aan de basis van het Legbank-consortium en is nu projectleider waarbij ze zich vooral inzet om de route naar de markt te optimaliseren. Legbank biedt innovatieve orthopedische technologie. Maar de organisatie houdt zich ook bezig met een nieuw model om orthopedische zorg te leveren. Kernwaarden daarbij zijn dat de zorg gedecentraliseerd wordt en terecht komt bij degenen die het het hardst nodig hebben. Op dit moment vooral in rurale gebieden in Colombia.

Social Impact Nights

De Jonge Honden De Jonge Honden Soest 29-08-2018 14:04

Goed nieuws! In samenwerking met so/creatie starten we een nieuw concept: de Social Impact Nights. Inspirerende bijeenkomsten voor ondernemende wereldverbeteraars (to be) waarbij we ons buigen over de vraagstukken van impactmakers.

Het maken van een (sociale) impact in het werk wat je doet wordt voor steeds meer mensen als belangrijk ervaren. Mensen die op een ondernemende manier maatschappelijke uitdagingen aanpakken; zowel lokaal, landelijk als ook internationaal. Actuele maatschappelijke vraagstukken zijn een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de samenleving, de markt en de overheid. Zowel Jonge Honden als so/creatie werken hier beiden op hun eigen manier aan en vonden het tijd om meer impact makers met elkaar te verbinden.

Jonge Honden: maatschappelijk betrokken ondernemers

Voor jonge honden is werk meer dan het hebben van een baan. Al ruim 18 jaar zetten wij ons met Jonge Honden in voor maatschappelijke uitdagingen waarbij we zowel onze opdrachtgevers als de maatschappij een stapje vooruit helpen. Dit doen we onder andere binnen de sectoren ruimtelijke ontwikkeling, zorg, onderwijs, communicatie en duurzaamheid. Met de Social Impact Nights willen we impactmakers bij elkaar brengen om van elkaar te leren en elkaar te versterken.

so/creatie: aanjager van sociaal ondernemerschap

Door het identificeren en dichten van gaten in het ecosysteem draagt so/creatie bij aan de groei van sociaal ondernemerschap in Nederland. Bijvoorbeeld door een vriendelijk ondernemersklimaat voor social startups te (co-)creëren, een brug te slaan tussen nieuwe en gevestigde sociaal ondernemers en het aanjagen van de interactie tussen de actoren in het ecosysteem. Door de Social Impact Nights verbinden we sociaal ondernemers en impactmakers op een laagdrempelige manier met elkaar!

Tijdens de Social Impact Nights brengen we impactmakers op een laagdrempelige manier met elkaar in contact. Verschillende impactmakers delen hun ervaringen en laten zien hoe zij het verschil maken. We geven (startende) impactmakers de kans om hun prangende vraagstuk te pitchen en samen op zoek te gaan naar manieren om hun impact te vergroten. Centraal staan ontmoeting, inspiratie en co-creatie. Van inspiratie naar actie! Dit alles in een ontspannen sfeer en onder het genot van een (verantwoord) biertje en hapje.

Nieuwsgierig? Meld je via deze link (click) aan voor de eerste Social Impact Night over zinvolle zorginnovatie!

Privacy statement

De Jonge Honden De Jonge Honden Soest 22-05-2018 14:48

Privacybeleid Jonge Honden

Deze pagina is voor het laatst aangepast op 25 april 2018.

Wij zijn ervan bewust dat u vertrouwen stelt in ons. Wij zien het dan ook als onze verantwoordelijkheid om uw privacy te beschermen. Op deze pagina laten we u weten welke gegevens we verzamelen als u van onze diensten gebruik maakt, waarom we deze gegevens verzamelen en hoe we hiermee uw gebruikservaring verbeteren. Zo snapt u precies hoe wij werken.

Dit privacybeleid is van toepassing op de diensten van Jonge Honden. U dient zich ervan bewust te zijn dat Jonge Honden niet verantwoordelijk is voor het privacybeleid van andere sites en bronnen. Door gebruik te maken van de diensten van Jonge Honden geeft u aan het privacy beleid te accepteren.

Jonge Honden respecteert de privacy van alle gebruikers van haar diensten en draagt er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verschaft vertrouwelijk wordt behandeld.

Ons gebruik van verzamelde gegevens

Gebruik van onze diensten

Wanneer u zich aanmeldt voor een van onze diensten vragen we u om persoonsgegevens te verstrekken. Deze gegevens worden gebruikt om de dienst uit te kunnen voeren. De gegevens worden opgeslagen op eigen beveiligde servers van Jonge Honden of die van een derde partij waarmee wij een bewerkersovereenkomst hebben gesloten. Wij zullen deze gegevens niet combineren met andere persoonlijke gegevens waarover wij beschikken.

Communicatie

Wanneer u e-mail of andere berichten naar ons verzendt, is het mogelijk dat we die berichten bewaren. Soms vragen wij u naar uw persoonlijke gegevens die voor de desbetreffende situatie relevant zijn. Dit maakt het mogelijk uw vragen te verwerken en uw verzoeken te beantwoorden. De gegevens worden opgeslagen op eigen beveiligde servers van Jonge Honden of die van een derde partij. Wij zullen deze gegevens niet combineren met andere persoonlijke gegevens waarover wij beschikken.

Cookies

Wij hebben een bewerkersovereenkomst met Google Analytics gesloten, die cookies gebruiken. Echter wordt het laatste octet van het IP-adres gemaskeerd om de risico’s voor onze websitebezoekers te minimaliseren. Daarnaast hebben wij ‘gegevens delen’ uitgezet, waarmee Google de verzamelde gegevens van onze bezoekers niet voor eigen doeleinden mag gebruiken. Bovendien maken wij geen gebruik van andere Google-diensten in combinatie met Google-Analytics-cookies.

Doeleinden

We verzamelen of gebruiken geen informatie voor andere doeleinden dan de doeleinden die worden beschreven in dit privacybeleid tenzij we van tevoren uw toestemming hiervoor hebben verkregen.

Derden

De informatie wordt niet met derden gedeeld. In enkele gevallen kan de informatie intern gedeeld worden. Onze werknemers zijn verplicht om de vertrouwelijkheid van uw gegevens te respecteren.

Veranderingen

Deze privacyverklaring is afgestemd op het gebruik van en de mogelijkheden van onze diensten. Eventuele aanpassingen en/of veranderingen van onze diensten, kunnen leiden tot wijzigingen in deze privacyverklaring. Het is daarom raadzaam om regelmatig deze privacyverklaring te raadplegen.

Keuzes voor persoonsgegevens

Wij bieden alle gebruikers van onze diensten de mogelijkheid tot het inzien, veranderen, of verwijderen van alle persoonlijke informatie die op moment aan ons is verstrekt.

Aanpassen/uitschrijven dienst nieuwsbrief

Onderaan iedere mailing vindt u de mogelijkheid om uw gegevens aan te passen of om u af te melden.

Aanpassen/uitschrijven communicatie

Als u uw gegevens aan wilt passen of uzelf uit onze bestanden wilt laten halen, kunt u contact met ons opnemen. Zie onderstaande contactgegevens.

Vragen en feedback

We controleren regelmatig of we aan dit privacybeleid voldoen. Als u vragen heeft over dit privacybeleid, kunt u contact met ons opnemen:

Jonge Honden en de omgevingswet

De Jonge Honden De Jonge Honden Soest 20-04-2018 10:55

Het moet anders, en dat weten we allemaal. Het hiervoor bijna magische jaar 2050 lijkt nog zo abstract, maar is zo veel meer dan een half voltooide eeuw. Nederland is dan energieneutraal, klimaatneutraal en heeft een circulaire economie. Ondertussen bouwen we 1 miljoen woningen, gaan we totaal anders denken over mobiliteit en transformeren we de landbouw. Tegelijkertijd bouwen we aan nieuwe welvaart, gebaseerd op duurzame waarde. Kortom, Nederland gaat op de schop. In grofweg drie decennia gaan we het land, en daarmee onze leefomgeving, transformeren.

Grote uitdagingen vragen niet altijd om grootse antwoorden, maar vaak wel om andere. Zo ook in de fysieke leefomgeving. Met de omgevingswet hebben overheden straks niet alleen nieuwe bevoegdheden en instrumenten, ze moeten ook totaal anders te werk gaan: co-creërend, participerend en integraal. En dan ook nog eens sneller, duidelijker en makkelijker. Of, zoals wij zeggen:

Dat betekent niet meer uitgaan van een vaststaand takenpakket, maar je rol aanpassen aan de opgave. Niet bang zijn om te vallen, maar struikelend vooruit. Niet de werkwijze van vandaag, laat staan van gisteren, maar die van de generatie van morgen. Onze generatie moet aan de slag, en daarmee zijn wij begonnen.

Integraal samenwerken

Waar vroeger iedereen zijn eigen visie vormde, zitten we nu gezamenlijk aan tafel. Dit stimuleert creativiteit, intern ondernemerschap en zorgt voor gedeelde verantwoordelijkheid. Ook biedt het verschillende perspectieven op dezelfde opgave. Maar integraal werken is voor veel organisaties een enorme opgave.

Wij zorgen ervoor dat iedereen dezelfde taal spreekt en iedereen elkaar begrijpt. We faciliteren de omslag van sectoraal werken naar integraal samenwerken en verzorgen de communicatie tussen verschillende partijen.

Lokale overheden staan voor de uitdaging om een breed scala aan stakeholders te betrekken bij het ontwikkelen van omgevingsvisies. Waterschappen, regionale omgevingsdiensten, GGD-instellingen, de bouwsector en natuur- en milieuorganisaties moeten geactiveerd worden om een visie te ontwikkelen én uit te voeren.

Wij zorgen ervoor dat al deze partijen de juiste stakeholders in beeld hebben. Daarna brengen wij iedereen aan tafel om samen een visie te ontwikkelen. Wij faciliteren de bijeenkomsten en zijn spin-in-het-web bij de samenwerkingsverbanden. HIerbij staan goede onderlinge en externe communicatie centraal. Vervolgens vertalen wij de uitkomsten en meningen in gedragen visies.

Jongeren, welke overheid weet écht wat hen beweegt? De meningen, ideeën en inzichten van jongeren zijn een blinde vlek voor de meeste overheden. En dat terwijl jongeren over van alles een mening hebben. Toch zit serieus meepraten met de beleidsmakers er vaak niet in. En dat is jammer, want jongeren hebben beter zicht op de toekomst, komen vaak met innovatieve ideeën en weten haarscherp te formuleren wat ze van iets vinden.

Wij spreken de taal van jongeren. Wij betrekken jongeren bij visievorming, vertalen de stem van jongeren in beleidsstukken en zijn open en benaderbaar voor jongeren in opdracht van organisaties.

Als jonge honden werken we al 18 jaar voor verschillende overheden en (semi) publieke organisaties. We werken nooit sectoraal; we werken van nature integraal en interdisciplinair. Benieuwd in welke projecten we al actief zijn (geweest)? Klik op de link voor meer informatie!

Projectsecretaris Eenvoudig Beter (ministerie Infrastructuur en Milieu)

Projectleider verstedelijking NOVI team (Interprovinciaal Overleg)

Junior projectleider omgevingswet (Platform31)

Training ‘Google translate het jargon’ (VNG Festival omgevingswet)

Training ‘Als je begrijpt wat ik bedoel’ (Gemeente Haarlem)

Tafelexpert masterclass omgevingswet (ministerie Infrastructuur en Milieu)

InHokLunch

De Jonge Honden De Jonge Honden Soest 06-04-2018 09:59

Op woensdag 9 mei 2018 organiseren wij onze eerste InHokLunch. Benieuwd hoe het leven van een jonge hond er uit ziet? Dit is je kans om de sfeer bij ons op ’t Hok te komen proeven. Voor welke opdrachtgevers werken wij? Wat zijn de eigenschappen van een jonge hond? “Samen het bedrijf runnen”, hoe werkt dat? Dit vertellen wij je allemaal tijdens deze informele lunch. Meerdere jonge honden schuiven gezellig aan dus je krijgt alle ruimte om ons vragen te stellen.

Jonge honden zijn in de eerste plaats academici, denkers, doeners, onderzoekers, projectmanagers, organisatietalenten en communicatiespecialisten. Maar wat een jonge hond bijzonder maakt, is dat wij twintigers zijn, opgegroeid in een tijd van verandering en vernieuwing. Een jonge hond heeft een frisse blik en een ondernemende instelling. Je wilt nieuwe dingen leren en jezelf constant ontwikkelen.  Werk is meer dan het hebben van een baan.

Je bent (bijna) afgestudeerd, op zoek naar een baan en er schuilt een ondernemende jonge hond in jou? Meld je aan via deze link. Let op: om het formulier in te vullen en je CV te uploaden moet je ingelogd zijn met je Google account. De InHokLunch duurt van 12:00 tot 15:00 uur en er is plek voor 20 personen. Uiterlijk 1 mei laten wij je weten of je er bij bent of niet. Hopelijk tot snel!

SWIPOCRATIE – Net die app die beweging veroorzaakt

De Jonge Honden De Jonge Honden Soest 06-04-2018 09:33

Participatie is meer dan een avond met koffie en cake. Jonge Honden helpt organisaties om inwoners, in het bijzonder jongeren, te betrekken bij beleid. Maar dan nét even anders dan anders. Een van de nieuwe instrumenten die wij gebruiken is Swipocratie, waarbij we beelden als basis gebruiken voor een discussie over onze leefomgeving. Wil je inwoners of de omgeving op een andere manier betrekken bij een project, wellicht is deze tool ook iets voor jou?

Onze samenleving en daarmee onze leefomgeving verandert in rap tempo. Alleen al de energietransitie zal onze steden en landschappen totaal veranderen. Zouden we Nederland met windenergie van elektriciteit willen voorzien? Dan moeten we 90.000 windmolens inpassen. Gaan we allemaal gasloos wonen? Dan moet elke wijk, elke straat zelfs, op de schop. Deze grote ruimtelijke opgaven vragen om een collectief antwoord. Een overheid die een voortrekkende rol pakt, maar daar wel samen met burgers invulling aangeeft.

Daarbij mag duidelijk zijn dat de traditionele instrumenten als referenda en inspreekavonden niet genoeg zijn. Nog moeilijker is het om jongeren, de generatie van de toekomst, in het democratisch proces te betrekken. Digitale applicaties zijn bij uitstek het domein van de nieuwe generatie. Ons oplossing is Swipocratie, het instrument bij uitstek wat helpt om grote veranderingen te vertalen naar beelden waarmee we lokaal de dialoog aangaan.

Swipocratie kun je zien als Tinder voor de leefomgeving. Gebruikers krijgen verschillende beelden te zien en door te “swipen” kunnen ze aangeven of een afbeelding hun voorkeur heeft. Wij spelen in op een maatschappij die gericht is op beleving, waarbij beeldvorming de manier om over iets te oordelen. Zo kunnen we opzoek naar antwoorden op vragen als: Is het prettig wonen in grotere dichtheden of juist niet? Hoe ziet natuur-inclusieve landbouw eruit? Hoe moet het nieuwe energielandschap eruit zien?

Swipocratie heeft zich al bewezen als middel om met name jongeren te betrekken. Een doelgroep die vaak moeilijk te interesseren is voor politieke onderwerpen, terwijl juist jongeren met hun frisse blik een welkome bijdrage vormen in brede maatschappelijke debatten en participatieprocessen. Maar ook andere moeilijk bereikbare groepen laten zich eerder verleiden om hun mening te geven dankzij het beelddenken dat door Swipocratie wordt aangesproken. Zo is de gemeente Zoetermeer op zoek gegaan naar vier typen van woningbouwuitbreiding en bijhorende beeldvorming en ook Staatsbosbeheer en de Provincie Utrecht zien het nut van Swipocratie en gaan gebruikers en inwoners vragen stellen over lastige maar noodzakelijke trends om samen betere, gezondere en meer duurzame leefomgevingen te maken.

Je vindt ons niet op Tinder maar je kunt ons wel mailen..

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.