Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

4 documenten

Patrick Brouwers nieuwe fractievoorzitter

CDA CDA Sittard-Geleen 03-03-2020 09:12

De raadsfractie van het CDA Sittard-Geleen heeft Patrick Brouwers gekozen als nieuwe fractievoorzitter. Deze functie kwam vrij nadat Andries Houtakkers recent als wethouder geïnstalleerd werd. Na de verjonging van het afdelingsbestuur is het nu de beurt aan de actieve politiek. Met zijn 24 jaar krijgt het CDA een jonge politiek leider. De uit Obbicht afkomstige Patrick Brouwers is in het dagelijks leven docent geschiedenis aan het Trevianum en het Graaf Huyn College. Bovendien is hij zeer actief in het verenigingsleven.

Brief van de fractievoorzitter aan de burgermeester

CDA CDA Sittard-Geleen 13-08-2019 16:16

Geachte burgemeester, Dank voor uw brief van 8 augustus jl. De CDA-fractie stemt in met de benoeming van twee externe informateurs. Er kan geen sprake zijn van adviseurs. Welke status hebben deze adviseurs? Tevens betekent de benoeming van adviseurs dat het college niet aftreedt. Nu zij de meerderheid hebben verloren is dat niet denkbaar. De CDA-fractie spreekt in het kader van het gewenste profiel uit dat zij beiden (oud) bestuurders dienen te zijn, bij voorkeur op provinciaal of lokaal niveau. Wij stellen………(VVD)voor.Voorts stellen wij………….(Groen Links)voor.(Namen zijn bij de burgemeester bekend) De CDA-fractie wenst dat de extra raadsvergadering, waarvan het verzoek is deze te laten plaatsvinden op 22 augustus as, doorgang vindt. Voorop staat dat tenminste 1/5 van de raad het verzoek tot het houden van een extra raadsvergadering steunt. In het presidium van 2 november 2010 heeft u opgemerkt dat als dat het geval is de vergadering gewoon doorgaat. In dat presidium zijn er nadere afspraken gemaakt om wildgroei in het aantal extra raadsvergaderingen te voorkomen: 1 Het verzoek voor een extra raadsvergadering wordt ingediend met voldoende handtekeningen. 2 Het presidium (lees: fractie voorzittersoverleg) wordt wordt bijeengeroepen en daarin wordt de datum van de raadsvergadering vastgesteld en wordt inhoudelijk aangegeven wat discussiepunten zijn. Van een wildgroei van extra raadsvergaderingen is niet gebleken. De laatste extra raadsvergadering die werd gehouden dateert alweer van enkele jaren geleden. De urgentie om thans een extra raadsvergadering te houden is hoog. Waarom kan geen uitstel van de voorgestelde datum 22 augustus worden geduld? In feite geeft u het zelf in uw brief aan. Het huidig college berust niet langer op een meerderheid van raadszetels. Inderdaad is door mij op 4 juli jl vanuit de gedachte van ingetogenheid en wijsheid omtrent de ontstane situatie gezegd, dat er ambtelijk kon worden voortgegaan met de voorbereidingen van de begroting om geen tijd te verliezen. Het was overigens geen verklaring mijnerzijds, maar een opmerking gemaakt in het fractievoorzittersoverleg op 4 juli jl, die door u in de raadsvergadering is herhaald. De voltallige oppositie steunde die gedachte. Ambtelijk hoefde er geen vertraging te worden opgelopen. De voor de vergadering van 22 augustus as voorgestelde agendapunten: 1. Binnenstedelijke ontwikkeling en parkeren Er ligt inmiddels een voorstel aan de raad. Voorgesteld wordt om dit voorstel in de raadsvergadering van september met terugwerkende kracht goed te keuren. Waarom? Dat kan prima in de voorgestelde raadsvergadering op 22 augustus as. Het zal toch niet zo zijn dat er een reden is om besluitvorming over de voorgestelde proeftuin uit te stellen? 2. Situatie na 4 juli 2019 Bijgaand treft u het objectief geformuleerde standpunt (5-wethoudersplan)van de zes oppositiepartijen aan. Dit memo werd per gelijke post aan de fractievoorzitters gestuurd, evenals deze brief.Bijeen benoeming van informateurs verzoek ik u hen het plan in hun opdracht te betrekken cq het plan aan hen aan te reiken. De inwoners van Sittard-Geleen (en de raad) hebben er wel behoefte aan om uitgesproken te zien hoe de raadsfracties tegen de toekomst aankijken als het gaat om hun bestuur, temeer nu GOB-partijleider en wethouder Pieter Meekels (zo door het CDA overgenomen uit de krant van 31 juli 2019) kenbaar heeft gemaakt dat het gemeentebestuur op de schop moet. Welke boodschap gaan de fracties de (twee) verkenner(s) meegeven? Het past ook zeker in de nieuwe bestuursstijl om daar transparant en open over te zijn. Moet het een smalle of een brede coalitie worden? Hoeveel wethouders heeft de voorkeur? Welk doel staat de verschillende partijen in de raad voor ogen? Een zakelijk college of een politiek college?De CDA-fractie is overigens van oordeel dat er sprake is van “code rood en dat de wedstrijd moet worden geneutraliseerd”. 3. Kadernota Thans doet zich de situatie voor dat de begroting wordt voorbereid door een college, gesteund door een minderheid van de raad, aan de hand van de niet vastgestelde kadernota. Dat is een bijzondere situatie die niet te lang mag duren. Voorkomen moet worden dat er medio/eind september (maximaal 6 weken voor de raadsvergadering in november waarin de begroting wordt behandeld) een conceptbegroting voorligt die “geamendeerd” moet worden door een nieuw college. Dat betekent dat er een termijn moet worden gesteld aan de zittingsduur van het huidig college. In artikel 43 van de gemeentewet wordt daarin voorzien. Zodra de wethouders ontslag hebben genomen gaat het ontslag in, één maand na de dag waarop de wethouders ontslag hebben genomen of zoveel eerder als er opvolgers zijn. Het is goed dat in het procesdeze druk erop komt. Er is ook geen belang om eventueel controversieel verklaarde onderwerpen te lang controversieel te laten zijn. Mochten de wethouders onverhoopt eerder moeten vertrekken of verstrijkt de maand zonder opvolging dan treedt u - de burgemeester - in de plaats van het college. 4.Interpellatie De CDA-fractie is bereid er mee in te stemmen dat het interpellatiedebat wordt verschoven, indien het college op 22 augustus as bekend maakt dat het zal aftreden. In het andere geval zal de interpellatie doorgang vinden. Gebeurt dat niet dan wordt de raad de mogelijkheid ontnomen om de wethouder desgewenst weg te sturen, verschuift de zojuist door mij genoemde maand ex artikel 43 gem.W en blijft dit college nog langer betrokken bij het opstellen van de concept-begroting, hetgeen ook uit democratisch oogpunt niet wenselijk is. Met vriendelijke groet, Andries Houtakkers Fractievoorzitter CDA

Leefbaarheids- en ontmoetingsplek Obbicht

CDA CDA Sittard-Geleen 10-07-2018 07:59

CDA raadslid Patrick Brouwers heeft schriftelijke vragen gesteld aan het College van B&W over de realisatie van een leefbaarheids- en ontmoetingsplek in Obbicht. De tekst van de vragen treft u hieronder aan: Geacht college, In bijgaande brief aan de werkgroep "Obbicht in Beweging" wordt opgemerkt dat voor het gebied Obbicht-Grevenbicht amper twee jaar geleden is vastgesteld dat er in dit cluster twee ontmoetingsplekken beschikbaar moeten zijn (1 ontmoetingsplek is qua functie kleiner dan een gemeenschapsvoorziening). In de praktijk zijn in Grevenbicht "Oos Hoes" en in Obbicht "de Harmoniezaal" de accommodaties en die hebben beide de status van gemeenschapsvoorziening. Feitelijk heeft het cluster Obbicht-Grevenbicht nu dus meer/grotere accommodaties (Oos Hoes en de Harmoniezaal) dan volgens het accommodatiebeleid noodzakelijk is. Bovendien is in 2015 besloten om het wijksteunpunt voor het cluster Grevenbicht-Obbicht te vestigen in de Willibrordusschool in Obbicht. Ook dat is een voorziening in het cluster. In de raadsvergadering van 21 april 2016 is de nota "Toekomstvisie Duurzame Accommodaties" vastgesteld. In het besluit is de keuze gemaakt voor vier primair uit te voeren business cases (allen in het stedelijk gebied). De wethouder zegde toe dat deze pilots in 2016 zouden worden afgerond. Direct daarna zou een pilot worden gestart in het landelijk gebied (stadsdeel 1). Daaromtrent werd in weerwil van dit besluit en in weerwil van de (toen nog) artikel 37-vragen van het CDA niets meer vernomen. Evenmin werd omtrent het resultaat van de vier pilots in het stedelijk gebied nog niets vernomen. Inmiddels zijn er ruim twee jaar verstreken sinds het besluit genomen is. In de brief van de werkgroep wordt op geen enkele wijze gerefereerd aan een voorgenomen pilot in stadsdeel 1. Sterker: volgens de steller van de brief is het accommodatiebeleid vastgesteld en "het College kan zich niet voorstellen dat de inwoners van Obbicht na twee jaar opeens in groten getale ontevreden zijn over het bestaande aanbod en iets geheel anders willen". Dat was nu juist de achterliggende gedachte bij de pilots. Ervaren hoe zou worden omgegaan met keuzes en "best practices" creëren. In de nota werd nog opgemerkt dat na Sittard-centrum, Born/Buchten/Holtum en Grevenbicht/Obbicht qua gemeentelijke eigendommen de tweede en derde positie innemen. Alleszins de reden om te streven naar oplossingen. In de prioritaire clusters ging het om het opdoen van ervaringen. Het toevoegen van het vijfde cluster in het landelijk gebied – beoogd was begin 2017 – had ertoe kunnen leiden dat de discussie omtrent bijvoorbeeld maatwerk in het landelijk gebied niet vooruitgeschoven wordt. In dat verband het citaat uit de interactieve bijeenkomst in 2015 in het cluster Obbicht/Grevenbicht/Papenhoven (pagina 3): "Het doorvoeren van veranderingen kost tijd, maar er moet niet gewacht worden tot het te laat is". In de notulen van de raadsvergadering van 21 april 2016 is onder meer het navolgende opgenomen: "de heer Houtakkers (CDA) constateert dat de wethouder principieel niet tegen het instellen van een vijfde cluster is. De wethouder is bereid om de raad in het traject tot 31 december 2016 mee te nemen in de ontwikkelingen. Spreker stelt voor om de voortgang in oktober 2016 te bespreken". en "wethouder Geilen zegt toe dat de volgende cluster een cluster uit het landelijk gebied zal zijn"….. en "wethouder Geilen zegt toe aandacht te besteden aan de door de CDA gewenste vijfde cluster" Er is geen voortgang in het dossier bewerkstelligd conform het door de wethouder genoemde tijdspad. Een vijfde cluster is niet meer besproken met de commissie of de Raad. Uit de brief blijkt dat de keuze om gemeenschapsvoorzieningen c.q. ontmoetingsplekken in de ontmoetingsruimten definitief is. Er wordt geen ruimte geboden voor een pilot. Een pilot zou kunnen blijken dat er toch behoefte bestaat aan een andere leefbaarheids- en ontmoetingsplek dan Oos Hoes, de Harmoniezaal en de Willibrordusschool. In ieder geval gaat de behoefte verder dan een tijdelijke schuilvoorziening. Er is overleg met de woningstichting geopend om de voorwaarden te vernemen waarom het pand door hen ter beschikking kan worden gesteld aan de gemeenschap van Obbicht. De werkgroep Obbicht in Beweging heeft een financiële bijdrage uit het grensmaasproject verzocht (te besluiten door de gemeente) maar heeft niets ontvangen. Het CDA heeft de volgende vragen: 1. Wanneer start een pilot in het stadsdeel 1? 2. Heeft de gemeente overwogen om bij de besteding van de gelden die door het Grensmaasconsortium ter beschikking werden gesteld middelen te reserveren voor een leefbaarheids- en ontmoetingsplek in Obbicht? Zo nee, waarom niet? 3. Onderkent het College dat er behoefte bestaat aan een leefbaarheids- en ontmoetingsplek in Obbicht? Zo nee, waarom niet? Het CDA verzoekt de gestelde vragen te beantwoorden binnen de gebruikelijke termijn. Namens de CDA-fractie, Patrick Brouwers, raadslid

Nieuw fractiebestuur

CDA CDA Sittard-Geleen 19-05-2018 07:53

De fractie heeft uit haar midden het nieuwe fractiebestuur gekozen. Andries Houtakkers, fractievoorzitter Marcel Mastenbroek, vice-fractievoorzitter Patrick Brouwers, fractiesecretaris Wim Clerx, fractiepenningmeester Judith Bühler, Peter Henssen, Noël Lebens en Jos Schlössels vormen samen met bovenstaande personen de nieuwe CDA-fractie.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.