Bouwgrondprojecten

Wat betreft de bouwgrondprojecten december 2015 hadden wij geen inhoudelijke vragen maar wel één over de bijlage bij dit agenda punt.

Wij vragen ons af of het college wil onderzoeken of het zinvol en verstandig is om het pand aan de Molendijk 11 te Klaaswaal te slopen en op deze grond, samen met Kerkstraat 2-8, deugdelijke parkeerplaatsen te realiseren (al dan niet tijdelijk).

Bewoners uit de directe omgeving zoals de Molendijk kunnen daar dan gebruik van maken!

Het antwoord van de wethouder was dat het pand nog bewoond wordt en deel zal uitmaken van het plan “Brandweer garage” wat op langeretermijn op de planning staat.

 

Verkeersontsluiting KlaaswaalGezien de verslagen van de vele gesprekken die wethouder Flieringa recent met diverse betrokkenen en belanghebbenden heeft gevoerd (en gelet op de inhoud hiervan) concluderen wij dat het onderzoeksproces inzake de verkeersontsluiting Klaaswaal zorgvuldig en gedegen verloopt. Dit is noodzakelijk om uiteindelijk een goed en weloverwogen besluit te kunnen nemen.

Het beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet, zoals genoemd in betreffend voorstel, heeft mede om die reden onze goedkeuring.

Het is naar onze mening verstandig om de verkeersontsluiting Klaaswaal in een breder verband te blijven zien, inclusief de ontwikkelingen m.b.t. de A29.

Een milieueffectenrapportage is daarbij een prima instrument.

Het stappenplan is ons duidelijk en wij wachten de werkbijeenkomst van 22 augustus a.s. af.

Vooruitlopend daarop hebben wij nog wel een aantal vragen:

Wat zijn, naast de verschillen die in het onderzoeksrapport worden genoemd, de verdere voor- en nadelen van een 60km weg t.o.v. een 80km weg?

Indien de gemeente Cromstrijen eigenaar wordt van de nieuwe verkorte rondweg of bypass : Afgezien van de realisatiekosten, maar gelet op de toekomst: Is de gemeente Cromstrijen beter af met een 60km weg of met een 80km weg?

Met hoeveel verschillende landeigenaren heeft men per variant te maken?

Voorlopig is de gedachte dat een 60 km weg goedkoper zal uitpakken dan de 80 km variant omdat bij de laatste ook een langzaam verkeer weg moet worden aangelegd. Afhankelijk van de bijdrage van waterschap en/of provincie kan nu nog niet worden vastgesteld wat uiteindelijk voor de gemeente de goedkoopste variant zal zijn. Voor enkele landeigenaren maakt het niet uit voor welke variant zal worden gekozen, ze zullen hoe dan ook land gaan verliezen!Afgelopen week zijn de eerste gesprekken gevoerd met het waterschap, en met de provincie. De verkeersproblematiek van de A29/A4 zal ook in alle plannen worden betrokken. Op 7 juli is er weer een informatie bijeenkomst georganiseerd voor de bewoners. Op deze avond zullen de bewoners en belanghebbende worden bijgepraat over de stand van zaken tot nu toe!

Bestuurlijke rapportage 2016.

Bij programma 8 op pagina 13 staat het item Digitale Dienstverlening al lange tijd op rood, met steeds dezelfde opmerking.

Vraag: Is er ondertussen een toezegging gedaan wanneer genoemde koppeling van aan SquitXo en Decos Join zal plaatsvinden?

De wethouder onderzoekt dit nog en zal laten weten op welke termijn de koppeling zal plaatsvinden.

 

RondvraagWij krijgen signalen dat het verkeer op de Hallinxweg nogal eens stagneert door bussen van het streekvervoer.

Vraag: Zijn er al gesprekken gevoerd met het Waterschap om de weg te verbreden?

Het waterschap is op de hoogte van dit probleem de wethouder adviseert ons om deze vraag ook bij het waterschap in te dienen!