In de jaarrekening 2015 spreekt het college van gepaste tevredenheid ten aanzien van de wijze waarop Heusden de transities op het sociaal domein is doorgekomen. Gezien het feit dat voor velen 2015 een verschrikkelijk jaar is geweest, de lange termijn erg onzeker is en ook de lokale bezuinigingen voor voorzieningen en verenigingen keihard duidelijk worden, vindt het CDA het onbegrijpelijk dat gesproken wordt over tevredenheid. Het is veel te vroeg om nu al te spreken over benutten van financiële ruimte, die ruimte moet er eerst nog komen. De Algemene Reserve is verder gedaald tot een dieptepunt van 5 miljoen, terwijl 10 miljoen als ondergrens is afgesproken. De geprognotiseerde verbetering van de algemene reserve is louter gebaseerd op opbrengsten uit de verkoop van gemeentelijke eigendommen welke tot op heden alleen maar zijn tegengevallen. Reserves zijn hard nodig als buffer voor onvoorspelbare onkosten, bijvoorbeeld een (milieu)ramp of zoals in 2015 noodopvang van vluchtelingen. Het CDA wil problemen niet doorschuiven naar de toekomst. Heusden heeft inmiddels bijna 150 miljoen euro schuld, de schuldenlast per inwoner is wederom gestegen, tot 3441 euro per inwoner. Er is pas sprake van financiële ruimte, als er minder wordt uitgegeven dan er binnenkomt. Daarvan is geen sprake, want dan was de schuldenlast niet gegroeid. De financiële positie hangt nog steeds sterk samen met de resultaten van de grondexploitatie. De bouwgrondexploitatie kent nog steeds grote risico’s en dat zal de komende jaren niet anders zijn. En het renteresultaat wordt nog steeds ingezet om structurele kosten te dekken. Gelukkig is de doorberekende rente steeds verder naar beneden bijgesteld. Volgens de nieuwe landelijke begrotingsregels, de BBV, mag eindelijk alleen de werkelijk betaalde rente worden bijgeschreven. Daaruit blijkt dat nu eindelijk is erkend dat het zgn. rentevoordeel (verschil tussen betaalde rente en boekrente, van 3 % in 2010 tot 0,5% in 2016) niet langer mag worden opgesoupeerd. In 2015 bedroeg het renteresultaat nog altijd 2,1 miljoen euro, welke wordt ingezet voor dekking van structurele kosten. Nu bouwgrond geen winst maar vaak verlies oplevert, en de looptijd van de grondexploitaties veel langer duurt dan gepland, vinden wij – en dat roepen we al een aantal jaren - dat er geen rente meer bijgeschreven moet worden op die exploitaties waar verlies op wordt verwacht. Ook al is voor deze exploitaties een verliesvoorziening getroffen. Dit betekent een extra bezuinigingsopgave van 1 tot 1,5 miljoen euro in de exploitatie. Het CDA is zeer verbaasd dat er in de voorjaarsnota met geen woord wordt gerept over de financiële consequenties van de vluchtelingenopvang en de taakstelling voor huisvesting van statushouders. Ook al zou het zo zijn dat de vluchtelingenopvang volledig ten lastte van het COA kan worden gebracht, wat niet klopte voor de noodopvang in 2015, deze bedroegen 145.000 euro, dan is dit zeker niet het geval met de huisvesting van statushouders. Ben transparant: meldt de verwachte gevolgen vooraf en informeer de raad tijdig en volledig! Natuurlijk willen we onze verantwoordelijkheid in deze taakstelling en vluchtelingenopvang nemen, maar wel rekening houdend met de bijkomende kosten. Een van de onvoorspelbare factoren is Baanbrekers. In de meerjarenbegroting van Baanbrekers wordt in 2018 een resultaatverbetering van 1,5 miljoen euro verwacht. Vooralsnog heeft het CDA niet het vertrouwen dat dit realistisch is. In de voorjaarsnota worden de tekorten bij Baanbrekers gefinancierd uit de zojuist gevormde reserve Sociaal Domein. Is er geen raadsbesluit nodig om te bepalen dat deze reserve worden bestemd voor de tekorten op participatie? De reserve Sociaal Domein is immers ook bedoeld voor zorg en jeugdhulp voor onze inwoners en verdwijnt zo als sneeuw voor de zon naar de bodemloze put die Baanbrekers lijkt te zijn! Het CDA vraagt zich zeer af of er voor de viering van 700 jaar stadsrechten Heusden 125.000 euro vrijgemaakt moet worden. Hoe is dit te rijmen met het verdwijnen van vaste culturele voorzieningen in en buiten de vesting? Waarom is er weer extra geld nodig voor lopende projecten de sporthal en centrumplan Vlijmen? Waarom lukt het Heusden niet om projecten van een beetje omvang niet zonder verrassingen tot een goed einde te brengen? Wat het CDA echt niet begrijpt is dat de gemeente kost wat kost voorop wil blijven lopen in de digitalisering en nu zelf met een paar andere gemeenten software ontwikkelaar wil gaan spelen. Gezamenlijke inkoop prima, maar zelf ontwikkelen is een risicovolle onderneming die door de markt moet gebeuren. Schoenmaker, blijf bij je leest! Tot slot is het CDA al jaren van mening de toeristenbelasting afgeschaft zou moeten worden. De brief van de ZLTO zien wij als bevestiging hiervan. Wij zullen daarom vóór de begrotingsbehandeling in november met een voorstel naar de raad komen tot afschaffing van de toeristenbelasting. Samenvattend, het CDA vindt dat er eerst grip moet komen op de huidige situatie, voordat gesproken kan worden over financiële ruimte om tot extra uitgaven te komen. Wanneer er meer fte nodig zijn, zou formatie oud voor nieuw moeten worden ingeruild. Onder het mom van niet meer geld uitgeven dan er binnenkomt, heeft de gemeente ondanks eerder gestelde ombuigingen in onze ogen juist nog steeds een taakstelling van 1 à 1,5 miljoen euro. Er is pas sprake van grip op het beleid en de financiën van de gemeente als aan de eindeloze rij van verrassingen en tegenvallers een einde is gekomen.