https://eemsmond.christenunie.nl/k/n6042/news/view/1125174/69194/niewsVoorzitter, uit het Jaarverslag en Jaarrekening komt een positief beeld naar voren. Het positief saldo is, mede door voorzichtige raming, aanzienlijk. Uw voorstel tot bestemming van het rekeningresultaat zet in op vorming van reserves. Wij komen daar in het vervolg op terug.

2.1. Wonen en Gebiedszaken

Een scala aan zaken zijn tot uitvoering gekomen, w.o. diverse bestemmingsplannen, projecten ter stimulering van opwekking duurzame energie, dierenwelzijn/duurzaamheid, bevordering Woon- en leefbaarheid, herstructurering woningbouw, huisvesting statushouders en de ontwikkelingen in en rond de Eemshaven.

En niet in de laatste plaats de Centrumplanontwikkeling Uithuizen.

Kortom voorzitter, een groot aantal projecten die reeds zijn gerealiseerd of in een gevorderd stadium van ontwikkeling zijn.

 

2.2. Demografie en Leefbaarheid

Invulling van het begrip Leefbaarheid is sterk afhankelijk vanuit welke gezichtshoek men het bekijkt.

Er is sprake van verschuivende leeftijdspatronen en in dat kader vragen we aandacht voor een paar aspecten.

Binnen het Jeugd- en Jongerendomein zijn aanzienlijke stappen gemaakt en is veel gerealiseerd of in beweging gezet. En dat is goed, want voorzieningen in die sfeer bepalen in belangrijke mate de aantrekkelijkheid van onze gemeente en regio als vestigingsplaats voor gezinnen en jongeren.

Maar we maken ons wel zorgen over de ontwikkelingen rond ouderenzorg en voorzieningen. Op dat gebied is het naar onze smaak oorverdovend stil. De plannen rond ’t Gerack, realisatie van de plannen rond de 538 locatie, voorzieningen rond anderhalvelijnszorg zoals een zorgpolie, er lijkt niet of nauwelijks beweging waarneembaar. We betreuren dat voorzitter. We realiseren ons terdege dat u als college dit probeert op de agenda te houden, maar het lijkt in onze beleving wel het trekken aan een dood paard.

Ook de financiële situatie m.b.t. ’t Gerack is in onze perceptie (nog steeds) niet zorgenvrij. Intussen hebben we het hier over een belangrijke zorgvoorziening en werkgelegenheidsfactor in onze regio. Graag uw reactie hierop.

 

2.3. Bestuurszaken

U geeft aan dat toezicht op bestaande bouw als gevolg van de vele inspecties i.h.k.v. aardbevingsschade een extra impuls heeft gekregen. Veiligheid voorop! Maar staat dit feitelijk niet in scherp contrast met op stapel staande wetgeving waarin controle op uitvoering bijv. bij nieuwbouw overgelaten wordt aan particuliere bedrijven. Er zijn redenen om te twijfelen aan zorgvuldigheid bij de uitvoering van bouwvoorschriften. In onze visie geen goede ontwikkeling.   

 

Openbare orde en veiligheid

Onze fractie is ingenomen met de voortzetting van de deelname aan het Convenant Alcohol en Jongeren juist ook vanuit het gezichtspunt van integraliteit.

De door u benadrukte samenwerking met de DAL-gemeenten, juist ook na de herindeling onderstrepen we nadrukkelijk.

  

2.4. Economie en Maatschappij

Voorzitter, we maakten ons zorgen over de ontwikkelingen rond het aardgascondensaat-overlaadstation te Roodeschool. Uw opmerkingen tijdens de behandeling van het Kaderplan hebben ons echter een beetje gerustgesteld. We hopen van harte dat er stappen gemaakt worden m.b.t. dit dossier.    

 

2.5. Infrastructuur en Milieu

U werkt vanuit het Milieubeleidsplan aan kaders richting inwoners en bedrijven m.h.d. leefbaarheid te bevorderen. Die kaders worden nemen wij aan ook door de gemeente zelf gehanteerd.

 

In dat verband willen wij uw aandacht vestigen op het snoeibeleid. Goed zicht en rijruimte op o.a. fietspaden in dorpen maar ook daar buiten is zeker een aandachtpunt. Wilt u dat aspect in de uitwerking meenemen?

 

2.6. Dienstverlening en Ondersteuning

Basis registratie Personen. De berichten over de modernisering van het systeem zijn enigszins verwarrend. Eerst berichtgeving dat deze modernisering vertraagd wordt uitgevoerd en dan dat de minister er helemaal mee stopt. Hoe is nu de stand van zaken? Hoe kijkt u tegen deze situatie aan? Wat betekent dit voor de gemeentelijke implementatie?  

 

Bank Nederlandse Gemeenten   

Onlangs is er ophef ontstaan over de beloningsstructuur bij de BNG. M.n. de beloning van de bestuursvoor-zitter ligt ver boven de norm voor overheidsgerelateerde organisaties.

Reeds in 2005 stelde minister Zalm dat hij de beloning van de top van de BNG wilde aanpakken. Er is echter tot op heden geen verandering waar te nemen. 

Deze zaak heeft nu weer aandacht gekregen, en niet zonder reden.

De BNG is de bank van en voor overheden. De primaire doelstelling en de aandeelhouders verschillen daarmee van een commerciële bank. De beloning van de directeur zou in overeenstemming moeten zijn met de Wet normering topinkomen.   

Ongetwijfeld bent u hiervan op de hoogte. Reeds enkele gemeenten hebben van hun ongenoegen blijk gegeven middels een brief aan de leden van de Raad van Commissarissen en de Vergadering van aandeelhouders.  

Wat is het collegestandpunt in dezen? Is het college van plan of bereid op enigerlei wijze adhesie te betuigen aan dit door andere gemeenten afgegeven standpunt.   

 

Naast andere gemeenten heeft ook de gemeente Eemsmond claims lopen bij de NAM of het Rijk m.b.t. de nadelige effecten van de gasboringen en gevolgen. Is er in de overleggen met betreffende instanties wel eens aandacht gevraagd voor de mogelijkheid en wenselijkheid van het instellen van een onafhankelijke orgaan die dergelijke claims beoordeeld en eventueel toekent? Graag uw reactie hierop.    

 

U schrijft dat deze risico’s lastig te kwantificeren zijn. We gaan ervan uit dat u maximaal inzet om de hoeveelheid of omvang vast te stellen van deze financiële risico’s. Tegelijkertijd beseffen we dat ook bij volledige duidelijkheid het nog maar afwachten is of ze volledig gecompenseerd worden.  

 

Voorzitter, tenslotte, we gaan akkoord met de bestemming rekeningresultaat 2016.