Januari 2023 kwamen er bij Echt voor Ridderkerk (EvR) al diverse klachten binnen van huurwoningen met extreem veel schimmel in het huis. Veel van deze klachten worden veroorzaakt door technische mankementen; een enkele klacht doordat de huurder zelf onvoldoende ventileert. Maar één van de klachten sprong er destijds enorm uit en was ook de aanleiding van onze oproep aan huurders van Wooncompas eind februari om hun schimmelwoning bij ons te melden, namelijk een woning in de Bloemenbuurt. Zie hier de schimmel in deze betreffende woning:

Slechts een deel van de schimmel in een slaapkamer

Hiertoe heeft Echt voor Ridderkerk contact gezocht met Wooncompas. We hebben een compleet rapport opgesteld van bijna alle meldingen die bij ons binnen waren gekomen waarvan er in meer of mindere mate sprake was van schimmel en lange tijden correspondentie met Wooncompas. Wooncompas heeft hier gelukkig iets mee gedaan. Nog niet alle problemen zijn opgelost, maar in sommige gevallen worden en/of zijn er bouwtechnische inspecties geweest. Uiteraard houdt EvR dit alles nauwlettend in de gaten.

Mevrouw B. ondertekent huurcontract andere woning

Maar gelukkig kunnen we ook een succes melden. Het gezin dat al 23 jaar in de schimmelwoning woonde, heeft nu dan eindelijk de sleutel ontvangen van een andere, geheel gerenoveerde woning in de Bloemenbuurt. Ook worden er verhuiskosten betaald door Wooncompas en ontvangt het gezin een vergoeding voor hun beschimmelde linnenkast. Ondanks alle inspanningen van wethouder Van der Duin-Schouten en zijn ambtenaren, en onze eigen inspanningen, heeft het nog vier maanden moeten duren. Maar eind goed, al goed! De familie heeft de sleutel en kan een nieuwe start maken. En daar doen we het voor!