Nieuws van CDA in Kaag en Braassem inzichtelijk

3 documenten

EVEN VOORSTELLEN......... KANDIDAAT 8: Chris Wijsman uit Leimuiden

CDA CDA Kaag en Braassem 03-03-2022 21:40

Ik ben Chris Wijsman en woon samen met mijn vrouw alweer ruim 2.5 jaar in Leimuiden. We hebben samen 3 kinderen en 2 kleinkinderen. Ik ben geboren en opgegroeid in Hazerswoude-Rijndijk. Na mijn agrarische opleiding wilde ik zelfstandig ondernemer worden. Het agrarisch bedrijf van mijn ouders was een huurbedrijf met slechte gebouwen/verkaveling en zag hier geen toekomst. Samen met mijn vriendin hebben we in 1979 in Varsselder (10 km buiten Doetichem) een fokvarkens bedrijf gekocht. Dit bedrijf hebben wij tot 1 Juni 2002 gehad en daarna geheel omgebouwd naar een Dierenpension/Kennel en Trimsalon. De keuze van de omschakeling was het gevolg van het overheidsbeleid en de plattelandsvernieuwing. In juni 2019 hebben wij het bedrijf verkocht omdat alle 3 de kinderen een andere keuze hadden gemaakt. Varsselder wat valt onder de Gemeente Oude-IJsselstreek; daar ben ik 6 jaar in het CDA-bestuur actief geweest en was ik een keer voorzitter van de programmacommissie. De keuze om naar Leimuiden te gaan was voor ons niet moeilijk. De Gemeente Kaag en Braassem heeft goede voorzieningen voor wonen/mkb/recreatie/sport/tuinbouw/agrarische sector en de vele verenigingen en een schitterend buitengebied. Ook wonen er meerdere familie leden in Roelofarendsveen en Leimuiden. Ik wil in de politiek een bijdrage leveren aan een goed ondernemersklimaat en zorgen dat er voor de eigen inwoners voldoende betaalbare koop en huurwoningen komen. Ook vind ik het belangrijk dat er een goede relatie is tussen alle bedrijven en organisaties die het buitengebied leefbaar moeten houden.

CDA komt op voor "onze"ondernemers in stikstofdebat

CDA CDA Kaag en Braassem 31-10-2019 03:57

Afgelopen maandag28/10/19 heeft het CDA Kaag en Braassem een motie vreemd aan de orde van de dag ingediend ter ondersteuning van de ondernemers die onevenredig zwaar getroffen worden door de stikstofregels die met name de provincie Zuid-Holland meent te moeten opleggen. Deze regels zijn (veel) strenger dan de landelijke regels. De oproep aan de provincie Zuid-Holland was om toch vooral de landelijke regels op te volgen, en niet zelf een strenger beleid voor te staan.Helaas gingen de andere partijen hier niet in mee. Het CDA Kaag en Braassem heeft momenteel ook een motie ingediend bij het landelijke CDA waarbij er wordt opgeroepen om van bovenaf bij de provincie Zuid-Holland aan te dringen om toch vooral de landelijke regels te volgen. Bijgaande vindt u het betoog dat onze voorzitter Anja de Rijk uitsprak. Voorzitter, Het CDA heeft vorige week een motie voorbereid en gedeeld met alle fracties, waarbij onze intentie is dat wij, als raad, vanuit Kaag en Braassem een duidelijke boodschap omtrent de stikstofproblematiek aan ons Provinciebestuur in Den Haag sturen; “Volg het landelijk beleid voor de stikstofreductie; maak de regels in Zuid Holland niet strenger. Ga hierna integraal aan de slag en laat alle sectoren een bijdrage leveren. Dit is de oplossing voor de lange termijn.” Ongeacht de politieke achtergrond van mensen is het overgrote deel van Nederland het eens met de boeren; niet alleen de agrarische sector moet inleveren; alle sectoren moeten een bijdragen leveren aan dit grote en landelijke probleem. De woordvoerders van alle landelijke politieke partijen zijn het eens met de boeren; Provincies, hou je aan het landelijke beleid en zet hier niet strenger op in. CDA Kaag en Braassem wil graag dit geluid vanuit onze gemeente laten horen, zoals inmiddels diverse gemeenten in Zuid Holland hebben laten horen; Provincie, houdt u aan het landelijke beleid. Provincie Zuid-Holland blijft ondanks de protesten vasthouden aan de voorgenomen strengere regels voor stikstof. Zij willen de z.g. latente ruimte bij de veehouderijbedrijven afnemen; dit is waarom de boeren zo boos zijn en in protest komen en massaal worden gesteund door zo goed als alle inwoners van Nederland; niet omdat er een landelijk beleid is opgesteld; daar passen zij zich wel (weer) op aan. Het voorgenomen Provinciaal beleid voelt niet alleen onrechtvaardig; het is onrechtvaardig. De latente ruimte welke ik zojuist noemde en de Provincie wil ontnemen van de boeren, is de ruimte tussen de natuurvergunning die is verstrekt en de daadwerkelijk gehouden dieren. Een voorbeeld; Een boer heeft een stal voor 130 koeien. Door het melkquotum had hij 80 koeien (daarmee kon hij zijn melkquotum vol melken). Nu het melkquotum is afgeschaft en de boer genoeg fosfaatrechten heeft kunnen kopen (een recht waar een flink prijskaartje aan hangt en voor de veehouder een flinke investering is) is de boer gegroeid naar 100 koeien in zijn stal. Er is dus nog een recht voor 30 koeien. De boer kan de investering die daarbij hoort nu nog niet opbrengen; maar wil deze ruimte graag behouden. Vanuit het landelijk beleid hoeft deze ruimte niet ingeleverd te worden! De boer mag van de overheid zijn natuurvergunning voor 130 koeien houden en houdt zo het recht op een goede toekomst. - In 2018 telde de Provincie Zuid Holland 1925 veehouderijen en 628 akkerbouwbedrijven. Tel daar de nevenbedrijven bij op en je komt op ruim 2.000 vee gerelateerde bedrijven. De loonbedrijven en vee voerderbedrijven buiten beschouwing gelaten. Voorzitter, Zoals Kaag en Braassem een signaal heeft afgegeven naar de Provincie om het landbouwverkeer uit de kern Leimuiden te laten weren, een signaal heeft afgegeven om ………….. zo wil het CDA met deze motie een signaal afgeven aan de Provincie; hanteer het landelijk beleid voor de agrarische sector en ga aan de slag met een integraal plan voor alle sectoren die kunnen bijdragen aan het landelijk omlaag brengen van de stikstofuitstoot. Wij dienen deze motie in en vertrouwen op de steun van de andere partijen om al onze agrarische ondernemers, de veehouders, de melkveehouders, de akkerbouwers, maar ook de diverse loonwerkers, de veevoerleveranciers en de aannemers in onze gemeente die getroffen worden door de stikstofprobleem, hiermee een hart onder de riem te steken.

Minder beperking voor agrarische- en tuinbouwsector in bestemmingsplan buitengebied oost

CDA CDA Kaag en Braassem 05-06-2018 01:27

In de samenwerkingsagenda van de nieuwe raad staat vermeld: “van oudsher zijn de land- en tuinbouw (beeld)bepalend in onze landelijke omgeving. Naast de belangrijke economische positie van de sector, zijn de agrariërs beheerders van ons open en ecologisch waardevol landschap, een rol waarin we hen graag ondersteunen.” Het CDA realiseert zich dat de agrariërs in de eerste plaats ondernemers zijn die een gezonde bedrijfsvoering nodig hebben om ook die beherende taak te kunnen blijven uitvoeren. De afgelopen jaren is er voor deze beroepsgroep heel veel veranderd in wet- en regelgeving. Het melkquotum is weliswaar een aantal jaren geleden opgeheven, maar daar zijn een mestquotum en fosfaatrechten voor in de plaats gekomen. De vergunningen die noodzakelijk zijn volgens de Wet natuurbescherming, in het bijzonder de beoordeling van Stikstofdepositie, doet daar nog eens een flinke schep bovenop. Zeker als je je beseft dat de agrarische sector met maar een relatief beperkte stikstof bijdrage, wel één van de grootste bijdragen in het terugdringen gaat leveren. Wij delen de zorg van de LTO dat de aangescherpte wet- en regelgeving in combinatie met enkele onderdelen in dit BP het gebied zo op slot zal zetten, dat er op termijn geen ruimte meer is voor een gezonde bedrijfsvoering, met alle gevolgen van dien. Wij zien op dit punt een aantal parallellen met de situatie in de jaren 90 in het tuinbouw gebied Flora-Geestweg en wat dat gedaan heeft met de aanblik van dit gebied. Zo’n herhaling van de geschiedenis moeten we volgens ons niet willen. Wij realiseren ons echter ook dat de eerder genoemde regelingen worden opgelegd door hogere overheden (zoals Provincie, Rijk en Europees) en dat we daar als gemeente zelf weinig aan kunnen veranderen. Het CDA ziet echter wel een belangrijke aanpassing in dit BP om de stapeling van maatregelen voor de beheerders van ons belangrijke buitengebied hen niet de kop te laten kosten. Het door het CDA ingebrachte amendement voorziet in het toekennen van een collegebevoegdheid om in afwijking van de bouw- en gebruiksregels andere maatvoering toe te staan. Door deze collegebevoegdheid te verlenen, kunnen zij ingediende bouwaanvragen beoordelen en medewerking verlenen zonder dat dat via de raad hoeft. Dat geeft vooraf duidelijkheid voor de ondernemers, zodat zij al vroeg in het proces weten waar ze aan toe zijn. Deze verruiming stelt de agrarische- en tuinbouw ondernemers beter in staat om bijvoorbeeld:- verbeteringen in het dierenwelzijn door te voeren;- op zoek te gaan naar innovatieve productietechnieken;- verduurzaming binnen hun onderneming door te voeren;- een gezondere bedrijfsvoering te kunnen nastreven. Bijkomend voordeel is dat, door deze collegebevoegdheid, het proces doorlopen kan worden als een 'binnenplanse' procedure, waardoor de kosten voor de aanvrager beperkt zullen blijven. Dit in tegenstelling tot een 'buitenplanse' procedure, waarbij veel meer onderzoeken moeten worden aangeleverd. De andere fracties in de gemeenteraad deelden onze mening en hebben het amendement unaniem gesteund. Het CDA is blij dat we hiermee de beheerders van ons open landschap betere kansen op een gezonde, innovatieve en duurzame bedrijfsvoering kunnen bieden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.