Geheel op eigen initiatief heeft ons raadslid Frank-Jan van Zutven weer een mooi artikel geschreven! Deze keer met het onderwerp straks = nu, ter behoud van onze welvaart. Download het artikel vooral!
4 documenten
Uitnodiging Politiek Café 28-11
VVD Meierijstad 27-11-2017 10:11
Op dinsdag 28 november organiseren de raadsleden en burgercommissie leden van VVD Meierijstad een politiek VVD café!
Dit is het laatste cafe van dit jaar en ook het laatste cafe in deze vorm.
Graag kijken we met jullie naar de toekomst en hebben we het met jullie over actuele onderwerpen
De locatie is Restaurant De Beleving, Hertog Hendrikstraat 28 in Sint-Oedenrode
We starten om 20.00 uur.
Agenda:
1. Welkom.
2. Blik in de toekomst
3. Politieke rondvraag
4. Wethouder en waterschap
5. Borrel
Samen maken we er een gezellige VVD avond van!
Tot dinsdag 28 november in Restaurent De Beleving in Sint-Oedenrode.
Gemeente MeierijstadMorgenavond, ...
VVD Meierijstad 26-09-2017 11:32
Morgenavond, woensdag 27 september 2017 is er een extra raadsvergadering. Deze extra raadsvergadering staat in het teken van de voordracht van de burgemeester van Meierijstad. Het openbare gedeelte van de raadsvergadering start om 21:00 uur in het bestuurscentrum (voormalig gemeentehuis) in Sint- Oedenrode. Tijdens deze vergadering zal de voorzitter van de vertrouwenscommissie, de heer J. van Gerwen, de voordracht van de gemeenteraad bekendmaken. Wij nodigen u van harte uit om daarbij aanwezig te zijn.
Wakker VVD bespaart Meierijstad geld
VVD Meierijstad 16-06-2017 00:17
Naar aanleiding van vragen van de VVD gaat gemeente Meierijstad nu een aanvraag indienen bij het voor "tegemoetkoming plankosten niet-gerealiseerde opvanglocaties" voor asielzoekers. Hiertoe was nog geen actie ondernomen.
Hoe hoog dit bedrag precies gaat worden is nog niet bekend, maar dat het heel aardig is, is zeker. Ter illustratie: gemeente Bernheze heeft bij het COA een claim ingediend van € 186.600,- voor de gemaakte kosten..
Hieronder staat een nadere uitleg over de tegemoetkoming plankosten:
Tijdens de verhoogde asielinstroom van 2015-2016 is door de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie een beroep gedaan op alle gemeenten om voor voldoende capaciteit te zorgen om asielzoekers op te kunnen vangen. Hieraan is door veel gemeenten gehoor gegeven. Hierdoor zijn in veel gemeenten opvanglocaties gerealiseerd en/of plannen daartoe gemaakt. Toen de asielinstroom vanaf het tweede kwartaal van 2016 weer sterk afnam, is door de Landelijke Regietafel geconstateerd dat plannen voor ruim 100 opvanglocaties niet tot uitvoering hoefden te worden gebracht. Het ging hier om plannen waar overleg over gaande was tussen gemeente en COA en waar al sprake was van concrete planvorming, maar die nog niet in de realisatiefase zaten. Gemeenten hebben in veel van deze gevallen kosten gemaakt voor de planvorming. De bestaande arrangementen om gemeenten tegemoet te komen in kosten die voor de realisatie van opvangcentra worden gemaakt, zijn echter niet van toepassing op niet-gerealiseerde opvanglocaties.
Aan de Landelijke Regietafel van 8 september 2016 is afgesproken dat VenJ en de VNG in overleg treden over de vraag hoe reële meerkosten voor deze planvorming kunnen worden vergoed aan de betreffende gemeenten. Omdat in eerste aanleg bleek dat een vollediger beeld van gemaakte kosten nodig was, is aan de Landelijke Regietafel van 31 oktober 2016 afgesproken om via de regionale regietafels te inventariseren welke kosten gemeenten hebben gemaakt, hoe deze zijn opgebouwd en hoe de kosten onderbouwd worden.
De genoemde bredere inventarisatie heeft een robuust beeld opgeleverd dat inzicht biedt in door gemeenten gemaakte plankosten. Geconstateerd kan worden dat er duidelijk sprake is geweest van maatwerk trajecten bij gemeenten, waarbij iedere gemeente op eigen wijze het plantraject heeft ingevuld, afhankelijk van de lokale situatie. Er zijn nauwelijks patronen waarneembaar op het gebied van looptijd, ingezette mankracht of grootte van de beoogde locatie. Wel vertoont het type kosten een duidelijk patroon. Bij de meeste gemeenten komen kosten terug voor A) draagvlak en communicatie, B) kosten voor onderzoek van de locatie en C) kosten voor ingezette uren van medewerkers van de gemeente en/of externen.
De regeling in deze geldt niet voor de voormalige gemeente Veghel. De reden hiervan is dat de tijdelijke noodopvang in Veghel weliswaar niet in gebruik is genomen, maar wel gerealiseerd.Op grond daarvan ontvangt de gemeente een vergoeding per maand, per bed voor de periode dat de tijdelijke noodopvang beschikbaar is. Dat betreft de periode juli 2016 tot en met februari 2017. Voor Schijndel en Sint-Oedenrode gaat nu eenaanvraag ingediend worden.