Nieuws van Echt voor Ambacht inzichtelijk

2 documenten

Vragen artikel 48 parkeerterrein De Schoof

Echt voor Ambacht Echt voor Ambacht Hendrik-Ido-Ambacht 20-03-2023 09:51

Aan de voorzitter van de gemeenteraad Hendrik-Ido-Ambacht

Hendrik-Ido-Ambacht, 2 maart 2023.

Betreft: Parkeren rond winkelcentrum de Schoof en Parkeerterrein (achterzijde) Artikel 48

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Hendrik-Ido-Ambacht,

Inmiddels is begonnen met de aanleg van een overdekte Fietsenstalling op het parkeerterrein (achterzijde) van winkelcentrum De Schoof, deze fietsenstalling heeft de grootte van vier parkeerplaatsen. Eveneens zijn vier (parkeerplaatsen)plaatsen voor standhouders ingericht alsmede een ruimte, vergelijkbaar met 5 parkeerplaatsen voor HVC doeleinden. Dus het gaat ten kosten van 13 parkeerplaatsen. We komen daar nog op terug

De fractie van Echt Voor Ambacht (EVA) heeft n.a.v. bovenstaande de navolgende vragen;

Is er overleg met de winkeliersvereniging geweest m.b.t. beschikbaar stellen standplaatsruimten (4x) en overig genoemde ruimten op het parkeerterrein?

Zo ja. Wat waren de uitkomsten van dat overleg? Is hier een verslag van gemaakt en kunnen we dat inzien?

Wat is de motivatie geweest om – in deze voor de middenstand – moeilijke tijden concurrentie toe te laten bij winkelcentrum De Schoof?

Zijn deze standhouders ook welkom in de overige winkelcentra?

Het parkeerterrein omvat 318 parkeerplaatsen + 6 Invalideparkeerplaatsen  (waarvan 13 van de 318 niet beschikbaar) + 12 parkeerplaatsen, deze bevinden zich aan de ‘kopzijde’ (aan winkelcentrum kant) van de parkeerplaatsen. Is bij het college bekend dat deze parkeerplaatsen iets afwijken wat afmetingen betreft van de overige parkeerplaatsen en de veilige doorgang van zowel voor lopend publiek als automobilisten belemmeren, ook door het laden en lossen van bezorgdiensten? Met name bij P

Voldoet door realisatie van een overdekte fietsenstalling (4 parkeerplaatsen), standhouders plaatsen (eveneens vier parkeerplaatsen) en HVC-locatie (5 parkeerplaatsen),  (Totaal 13 parkeerplekken) het parkeerterrein met 318  + 6 + 12 – 13 = 323 parkeerplaatsen aan de Parkeernorm 2022 CROW? Graag onderbouwd.

Al eerder heeft de fractie aandacht gevraagd voor de locatie van de vier gehandicaptenparkeerplaatsen, die op woensdagen (marktdag) niet bereikbaar zijn, dit zal ook gaan gelden voor de overdekte Fietsenstalling. Is er al een besluit genomen om het aantal gehandicaptenparkeerplaatsen met minimaal twee uit te breiden en de locatie aan te passen zodat deze ook op de marktdagen (woensdag) voor bewegings beperkten bereikbaar zijn?

Zover de fractie begrepen heeft zouden er ook invalideparkeerplaatsen aan de Willem de Zwijgerstraat (zijingang winkelcentrum De Schoof) worden gerealiseerd, is hier al nadere informatie over?

Ooit zijn er afspraken gemaakt over het parkeerdek, dit zou gebruikt worden door personeel van winkelcentrum De Schoof. Gelden die afspraken nog steeds in de praktijk?

En wordt het parkeerdek inderdaad voor dit doel gebruikt?

Bestaat er een vrijstellingsregeling voor aanhangwagens, die regelmatig geparkeerd staan en in veel gevallen twee parkeerplekken innemen?

In afwachting van uw schriftelijk reactie, met vriendelijke groet,

Hondenbelasting

Echt voor Ambacht Echt voor Ambacht Hendrik-Ido-Ambacht 29-08-2022 06:56

Op 18 juli 2022 heeft de fractie van EVA een verzoek om inlichtingen conform artikel 49 van het Reglement van Orde ingediend over de hondenbelasting. Formeel gezien bedraagt de termijn voor het verstrekken van de inlichtingen 10 dagen. Echter, vanwege de vakantieperiode is er afgesproken dat de informatie uiterlijk op 15 augustus zou worden toegezonden. Hieronder vindt u de gestelde vragen en de beantwoording hiervan door het college.

Beantwoording

Vraag 1: Wat zijn de totale inkomsten (jaar 2022) van de Hondenbelasting (gespecificeerd naar aantal honden en/of kennel(s))?

Antwoord: De inkomsten van de hondenbelasting over het jaar 2022 bedragen € 195.000. Hierbij gaat het in totaal om 1.471 honden.

Vraag 2: Wat zijn de uitgaven in 2022 om het Hondenbeleid uitvoering te geven (gespecificeerd naar betaalde kosten)?

Antwoord: Wij geven circa € 111.000 uit aan taken vanuit het hondenbeleid. Het gaat dan om kosten voor bijvoorbeeld het legen van afvalbakken en het bijvullen van dispensers maar ook om kosten voor Toezicht & Handhaving, hekwerk en ambtelijke inzet. Onder deze tekst vindt u een nadere specificatie van de kosten.

Belangrijk om bij onderstaand overzicht te vermelden is dat wij bezig zijn met het voorbereiden van het herijken van het hondenbeleid. De kosten zoals hierboven genoemd zijn daarmee aan verandering onderhevig. Mogelijk nieuwe, nog niet gemaakte beleidskeuzes zoals bijvoorbeeld extra inzet van de hondenpoepzuiger, het plaatsen van extra borden en het plaatsen van extra hekwerk kunnen hierbij een verhogend effect hebben.

Bovendien hebben wij in het nieuwe coalitieprogramma ‘Samen voor Ambacht’ voor de bestuursperiode 2022-2026 afgesproken dat wij de hondenbelasting aanpassen. De bedoeling is om één tarief in te voeren voor elke hond, in plaats van een progressief stelsel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.