Oekraïners in de Blokker dankbaar maar vol zorgen

Naar aanleiding van onze bezoeken als fractie van Leefbaar Gouda aan de opvanglocatie voor vluchtelingen op de ‘Blokkerlocatie’ hebben wij aan het College van B&W vragen gesteld over de kwaliteit van de opvang. Wij willen graag een nadere toelichting op een aantal zaken die wij als fractie hebben gehoord en geconstateerd en waarover de opgevangen vluchtelingen zelf niet durven te praten.

De vluchtelingen die wij hebben gesproken zijn dankbaar voor de opvang en zorg die zij krijgen maar dat maakt het voor hen ook moeilijk om hun zorgen en problemen bespreekbaar te maken. Dat zou een beeld oproepen van ondankbaarheid en dat is iets dat zij niet willen. Maar aan de andere kant vinden er zaken plaats die maar moeilijk bespreekbaar zijn.

Reden voor onze fractie om de navolgende vragen onder de aandacht van het College te brengen.

De antwoorden die wij gaan krijgen zullen wij ook op onze website publiceren.

⦁ Wie is formeel en feitelijk verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op en in de locatie?

⦁ Aan wie is het management verantwoording verschuldigd aangezien deze leidinggevenden formeel in dienst zijn van de gemeente?

⦁ Welke zijn de bevoegdheden van de leidinggevenden?

⦁ In hoeverre mogen leidinggevenden strafrechtelijk optreden en straffen of daar minstens mee te dreigen?

⦁ Er heerst onder de bewoners een gevoel van angst over het uiten van klachten. Dit is eerder aan de orde geweest met als gevolg het ophangen van klachtenbussen. Deze bussen hangen echter op een voor iedereen zichtbare plek en wie beheren deze bussen en beoordelen de klachten, is dit het management?

⦁ De raad is toegezegd dat in het eerste kwartaal er een onafhankelijke instantie zou komen voor klachten afwikkeling. Is die inmiddels in het leven geroepen? En wat zijn de eerste resultaten? En zo niet wat is daarvan de reden?

⦁ Voldoet de hygiëne aan de checklist hygiëne voor gemeentelijke noodopvang voor vluchtelingen. Dit vanwege het feit dat woonverdiepingen rijkelijk voorzien zijn van schimmel en op de 200/250 bewoners slechts 10 douches aanwezig zijn?

⦁ In hoeverre vindt inspectie door de GGD en andere instellingen plaats?

⦁ Er is fors geïnvesteerd in de representatieve afdeling waar mensen en notabelen worden ontvangen maar hoe zit het met de verbeteringen van de woonafdelingen? Zijn daar afspraken over gemaakt en wie ziet toe op de uitvoering en verbetering?

⦁ Er wordt van de kant van de vluchtelingen geklaagd over de privacy van de bewoners en het niet nemen van maatregelen om deze privacy enigszins te waarborgen. Wat wordt gedaan om deze privacy te verbeteren?

⦁ U bent op de hoogte van het feit dat in de directe omgeving van het Blokkergebouw er sprake is van een drugsprobleem. Welke maatregelen worden genomen om hier handelend tegen op te treden?

⦁ Inwoners uit Gouda die zich melden op de locatie om iets voor de vluchtelingen te kunnen betekenen worden weggestuurd. Op welke wijze zijn deze verzoeken te organiseren en hoe wordt dit bekend gemaakt?

⦁ Is het juist dat vrijwilligers afhaken vanwege te veel bureaucratie en onvoldoende coördinatie?

⦁ Is er sprake van interne vandalisme en op welke manier wordt hier mee omgegaan wanneer daar sprake van is?

⦁ Ons kwam te horen dat vluchtelingen die zelf op zoek gaan naar werk hierin  worden belemmerd en worden verwezen naar andere procedures. Welke vrijheid hebben vluchtelingen hierin?

⦁ Vele van de vluchtelingen hebben te maken met traumatische ervaringen op welke wijze wordt hiermee omgegaan.?

⦁ Wij hebben moeten vaststellen dat binnen het pand verschillende nationaliteiten en culturen aanwezig zijn ieder met zijn eigen gewoontes en gebruiken. Dit roept de nodige spanningen op. Bent u daarvan op de hoogte en welke concrete acties worden hierop genomen?

⦁ Is het mogelijk dat de gemeenteraad periodiek wordt geïnformeerd over de gang van zaken en m.n. de doorgevoerde verbeteringen?