Nieuws van politieke partijen in Dinkelland over CDA inzichtelijk

5 documenten

De les van Harvard over de RES Twente

CDA CDA Dinkelland 22-09-2023 13:33

Wat heeft Harvard met de Regionale Energie Strategie (RES) Twente te maken, zult u zich afvragen? Het antwoord is simpel. Direct helemaal niks, indirect weten zij als geen ander hoe je veranderingen moet doorvoeren. John Kotter is hoogleraar aan Harvard en heeft een aantal stappen beschreven waar transformaties aan moeten voldoen. Belangrijke om te weten: aan elke stap moet zijn voldaan, anders wordt de kans op falen groot. Dit zijn de (chronologische) stappen: Versterk het gevoel van noodzaak Vorm een leidend team Ontwikkel een juiste visie en strategie Communiceer visie en creëer veiligheid Betrokken in staat stellen te veranderen, zorg voor draagvlak Creëer en vier korte termijn successen Niet verslappen maar doorzetten Borgen en vasthouden Het gevoel van noodzaak Opwarming van de aarde en de noodzaak (stap 1) om te verduurzamen wordt, door de overgrote meerderheid in Nederland, niet aan getwijfeld. Dit zou dus moeten pleiten voor draagvlak om in Twente duurzaamheidsprojecten (zoals zon- en windprojecten) te realiseren... Vervolgens is een leidend RES-team (stap 2) opgericht. Dit team was zo’n drie jaar geleden zeker een leidend team in Twente. Hiermee bedoel ik dat er wel tegengas was, maar in een mate die te overwinnen was. Echter, door de ontwikkelde strategie is deze leidende coalitie redelijk aan het afbrokkelen en neemt de twijfel toe. Het is ronduit onhandig om voor een strategie (stap 3) te kiezen waarbij elke gemeente op eigen houtje zon- en windbeleid moest maken. Vooral windprojecten zijn in Nederland behoorlijke projecten die niet overal kunnen worden uitgevoerd. Door elke gemeente zoekgebieden te laten aanwijzen begin je al met het graven van je eigen graf. De uitkomst is dat er in Twente veel te veel kleine zoekgebieden zijn aangewezen. Deze zijn als een clusterbom op Twente gegooid en op gronden waar het (bijna) niet mogelijk is om dit te realiseren. Dit terwijl deze transitie en dit type projecten om veel aandacht en voorzichtigheid vragen. Rondom windprojecten leven veel gevoelens over verminderd woongenot door uitzichtbederf, geluidshinder en slagschaduw. Het overbrengen van de visie en het creëren van veiligheid (stap 4) en draagvlak (stap 5) is niet gelukt, met als gevolg dat mensen zich tegen de projecten en de RES verzetten. De RES is net als de andere klimaatambities van Nederland, net iets te ambitieus Gemeenten zijn niet in staat gebleken om het draagvlak te creëren dat nodig is voor deze projecten. Of dit komt door een onhandige communicatiestrategie of dat het Not in my back yard principe heel sterk is, laat ik even in het midden. Verder dan stap 5 zijn we op dit moment niet gekomen. Hier schuilt het gevaar voor de RES in Twente. Doordat er voor een versplinterde strategie is gekozen, zijn er nu vele belangengroepen die tegen de RES zijn. Deze groepen weten elkaar goed te vinden, zijn juridisch en wetenschappelijk goed op de hoogte en gaan vol gas tegen de strategie in. Hierdoor komt stap 2, het leidende team, in gevaar. Zelfs de twijfel over stap 1 (gevoel van noodzaak) neemt in Nederland toe. Hoe nu verder? Het bevoegd gezag zal van de gemeente terug naar de provincie moeten. Dit is wettelijk zo geregeld, aangezien de provincie het bevoegd gezag voor projecten van meer dan 5MW heeft. Vervolgens zou alle aandacht op een paar gebieden moeten worden gericht. Dan is er voldoende aandacht voor de omgeving om deze projecten zo goed mogelijk in te passen. Waarschijnlijk halen we dan de doelstelling van 2030 niet, maar met de huidige schaarste op het energienet is sowieso de vraag of dit lukt. Wanneer deze projecten slagen, kan je op Twentse schaal de balans opmaken en bepalen hoe verder te gaan met de RES en de invulling hiervan. Kortom, herzie de strategie want met de huidige strategie ben ik bang dat er niks wordt gerealiseerd. De provincie heeft al een stap gezet door alleen grotere projecten in behandeling te nemen. Wat mij betreft houden we het in Twente voorlopig bij twee projecten. Hierdoor bestaat de mogelijkheid om voldoende aandacht aan deze gebieden te schenken en kan het proces beter en sneller verlopen, waardoor zelfs korte termijn successen (stap 6) binnen een paar jaar kunnen worden gerealiseerd. Als iemand die zelf in de windindustrie werkt vind ik het belangrijk om windturbines op plaatsen neer te zetten waar dit mogelijk is. Met de huidige strategie wordt er te veel weerstand in Twente, en de rest van Nederland, opgewekt. Dit is alleen maar schadelijk voor onze klimaatdoelen. Vandaar de oproep om niet te hard van stapel te lopen met de RES, maar ontwikkel een paar projecten per regio en evalueer daarna. De RES is net als de andere klimaatambities van Nederland, net iets te ambitieus. Nick Nieuwe Weme Raadslid CDA Dinkelland

'Zonnevelden niet zomaar op cultuurgrond'

CDA CDA Dinkelland 21-04-2019 09:55

Het college van Dinkelland gaat zeer voortvarend te werk op het gebied van duurzame energie. Er is samen met Noordoost-Twente gemeenten een doel gesteld om in 2023 twintig procent duurzame energie op te wekken. Er is en wordt hard gewerkt aan een duidelijke strategie om Noordoost-Twente van het gas af te krijgen. Daarnaast is er is een Duurzaamheidsfonds voor de gemeente Dinkelland ontwikkelt, en er ligt nu de notitie ontwikkelingsmogelijkheden voor grootschalige zonnevelden in Noordoost-Twente. Er wordt hard gewerkt en snel geschakeld. De energietransitie is voor ons allen een enorme opgave waarbij moeilijke keuzes gemaakt moeten worden. Voor en tegens zullen goed moeten worden afgewogen. Dat stelt de CDA-fractie, na het gegeven compliment, tevens voor een dilemma. Aan de ene kant hebben wij de energietransitie opgave en aan de andere kant willen wij als CDA Dinkelland ook niet onze prachtige omgeving volpakken met zonnevelden. Onze cultuurgronden dienen wij met de grootste zorgvuldigheid, vanuit agrarisch en toeristisch perspectief te behandelen voor onze en toekomstige generaties. Als de RES (Regionale Energie Strategie) in 2020 bekend zal zijn dan hebben wij een veel beter beeld bij onze mogelijkheden in Noordoost-Twente. Het CDA wil dan ook, middels een motie, ruimte creëren om de cultuurgronden vooralsnog niet zomaar vrij te geven voor de aanleg van zonnevelden tot aan het moment dat de RES bekend is. In de RES zal namelijk duidelijk worden wat ons landschap kan dragen en wat het netwerk van de netbeheerder kan dragen. Vanaf dat moment kunnen wij veel beter onderbouwde keuzes maken die voor ons nu onmogelijk te maken zijn op basis van de huidige informatie. Ook kleinere maar weloverwogen stappen leiden in dit geval naar het einddoel.

CDA houdt vinger aan de pols over kerncentrale Lingen

CDA CDA Dinkelland 15-02-2019 12:24

De CDA-fracties in Tubbergen en Dinkelland houden de vinger aan de pols over de evaluatie van het incident in Lingen. Afgelopen december heeft er een brand gewoed in een splijtstoffabriek op ruim 1 kilometer afstand van de kerncentrale Emsland in het Duitse Lingen. In diverse media werd bericht over het incident in de kerncentrale, echter een officiele reactie van de Nederlandse autoriteiten bleef uit. Hierdoor is er onrust ontstaan bij inwoners in de grensregio waaronder de gemeenten Tubbergen en Dinkelland. ‘’Vorig jaar hebben wij aangedrongen op een evaluatie van het incident. De overheden hebben toen niet gecommuniceerd, omdat de brand niet in de kerncentrale woedde. Toch is er onrust ontstaan bij inwoners omdat dat laatste niet bekend was’’ blikt CDA-fractievoorzitter Hilde Berning uit Tubbergen terug. Samen met Statenlid Bouwien Rutten en Kamerleden Pieter Omtzigt en Maurits von Martels hebben we vragen gesteld over de rol van de Veiligheidsregio Twente bij dit soort incidenten. ‘’We vinden het belangrijk dat de overheid inwoners informeert over incidenten als deze. Oók wanneer er geen gevaar voor de veiligheid en gezondheid is. Inwoners weten dan wat er gaande is en wat zij kunnen doen. Hiermee kan onnodige onrust en ongerustheid ten gevolge van berichtgeving in de media en sociale media worden voorkomen” stelt Berning. De CDA-fracties van beide gemeenten zijn blij met de uitgebreide antwoorden en toezeggingen om het optreden van de Veiligheidsregio Twente en de gemeenten te evalueren. ‘’Gelukkig was er geen gevaar voor de volksgezondheid, toch hebben wij gevraagd om een evaluatie uit te voeren. Op deze manier kunnen we leren van de brand nabij de kerncentrale. Wij moeten te allen tijde goed voorbereid zijn en direct kunnen reageren’’ stelt het Dinkellandse CDA-raadslid Marc Smellink. Een grensoverschrijdende oefening voor een kernongeval is volgens de provincie in voorbereiding. ‘’Een grensoverschrijdende oefening kan de sterke en zwakke punten in de samenwerking zichtbaar maken. Op deze manier kunnen er verbeteringen worden aangebracht, bijvoorbeeld in de crisiscommunicatie’’ aldus Smellink. Berning en Smellink willen van de burgemeesters weten hoe de evaluatie wordt uitgevoerd en wanneer de gemeenteraden een grensoverschrijdende oefening kunnen verwachten. ‘’Daarnaast roepen wij de burgemeesters op om de gemeenteraden actief op de hoogte te houden van de situatie rondom de kerncentrale in Lingen. Het Kernkraftwerk Emsland staat op de nominatie in 2022 gesloten te worden, maar wij houden graag de Nederlandse vinger aan de pols’’ aldus Smellink.

CDA Dinkelland wil groene leges invoeren

CDA CDA Dinkelland 22-09-2018 07:16

Er wordt onderzocht of in Dinkelland zogenoemde groene leges ingevoerd kunnen worden. Fractievoorzitter Jos Jogems licht toe: ‘Voor het in behandeling nemen van vergunningen moeten initiatiefnemers leges betalen. Het CDA wil nu onderzoeken of het mogelijk is om korting te geven op deze leges als het project waarvoor de vergunning wordt aangevraagd een bijdrage levert aan de verduurzaming van de gemeente Dinkelland”. De gemeente Dinkelland heeft grote ambities om Dinkelland duurzamer te maken. Uit de Twentse Energie Strategie uit 2017 is duidelijk geworden dat de opgave om energieneutraliteit te bereiken groot is. Hierbij ligt de verantwoordelijkheid niet alleen bij de gemeente, maar ook bij andere overheden, bedrijven, maatschappelijke organisaties en inwoners. Twentse Energie StrategieUit de Twentse Energie Strategie blijkt ook dat in de bebouwde omgeving bijna een kwart van het totaal aan energie wordt gebruikt. Er wordt met name veel aardgas verbruikt om aan de warmtevraag (koken en verwarming) te voldoen. Daarom wil het CDA extra inspanningen vragen van bouwondernemingen en particulieren die willen bouwen. “Maar voor wat hoort wat”, vindt Jogems: “degene die zich inspant om extra energiezuinig te bouwen, zou wat het CDA betreft in aanmerking moeten komen voor een korting op de leges”. Volgens Jogems kan dit op vele manieren: “Denk aan het plaatsen van zonnepanelen op monumenten, nieuwbouw woningen met nul op de meter, aardgasvrij maken van bestaande woningen of groene daken voor waterberging”. Korting door legesHet totaal van de leges dekt jaarlijks de kosten die de gemeente maakt voor het behandelen van al die vergunningaanvragen. Door korting te geven, zullen sommige kosten niet gedekt worden. Dinkelland mag van de Gemeentewet deze korting niet dekken door de leges voor anderen duurder te maken. “Dat zou ook niet eerlijk zijn”, vindt CDA-raadslid Jogems. “De gemeenteraad heeft in de begroting 2018 echter veel geld beschikbaar gesteld voor duurzaamheid. Die korting zou mogelijk hieruit betaald kunnen worden.”

Gebruik biogas Dinkelland

CDA CDA Dinkelland 03-03-2018 21:13

Persbericht 2 maart 2018 CDA Dinkelland: Dorper Esch verwarmen met biogas uit Noord Deurningen De raad van Dinkelland heeft vorig jaar besloten dat sportcomplex Dorper Esch in Denekamp toekomstbestendig verbouwd gaat worden. Als randvoorwaarde heeft de raad gesteld dat de verbouwing en het gebruik op een zo duurzaam mogelijk manier moet plaatsvinden. De raad heeft daarom extra geld beschikbaar gesteld voor het toepassen van duurzaamheidsmaatregelen. Nu doet zich een kans voor om het sportcomplex duurzaam te verwarmen met biogas van de lokale Energie coöperatie IJskoud uit Noord Deurningen. Het CDA juicht dit initiatief van harte toe en vraagt het college van Dinkelland om dit nader te onderzoeken in samenwerking met de coöperatie IJskoud. Het zwembad in het sportcomplex Dorper Esch is een grootverbruiker van energie. Met name de ruimteverwarming en het verwarmen van het zwemwater zijn energie slurpers. Een eerste indicatieve berekening laat zien dat zowel de investeringskosten als de exploitatiekosten voor het verwarmen van het zwembad met biogas uit Noord Deurningen ten opzichte van warmtepompen lager is. Daar komt bij dat verwarming met biogas bewezen technieken zijn. De risico’s zijn hierdoor laag. “Het zou een gemiste kans zijn als niet serieus onderzocht wordt of biogas uit Noord Deurningen in gezet kan worden voor de verwarming van het zwembad”, stelt CDA raadslid Michael Geerdink. “Hoe mooi zou het zijn als er een samenwerking komt tussen de lokale coöperatie IJskoud en de gemeente. Gezamenlijk zetten we Dinkelland dan op de kaart en geven het goede voorbeeld in de energietransitie”, vervolgt Geerdink zijn pleidooi. Het CDA roept het college op om het gesprek aan te gaan met de coöperatie IJskoud om de kansen te verkennen en hiervan verslag te doen aan de gemeenteraad. Wij verwachten dat andere partijen in de raad deze oproep ondersteunen. Voor nadere informatie: Michael Geerdink 06 52633426 Jos Jogems 06 54216526 Als bijlage zijn de vragen bijgevoegd, die gesteld zijn aan het college van Dinkelland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.