https://eemsmond.christenunie.nl/k/n6042/news/view/1180304/69194/niewsIn de aanhef van de reactie op de Meerjarenprogramma brief spreekt u over de inhoudelijke ontwikkelingen in het dossier, het overleg met de nieuwe minister van EZK (Economische Zaken en Klimaat) daarover.

In de aanhef van de reactie op de Meerjarenprogramma brief spreekt u over de inhoudelijke ontwikkelingen in het dossier, het overleg met de nieuwe minister van EZK (Economische Zaken en Klimaat) daarover.

De feitelijke uitkomst en het resultaat van dat overleg is natuurlijk bepalend maar een voorzichtige conclusie zou toch kunnen zijn dat er een wat andere wind waait in den Haag. Dat was ook eigenlijk wel de taxatie en sfeer binnen het portefeuillehouders overleg vorige donderdag in Groningen.

Nadrukkelijk roept de minister op om naast de inzet en inspanningen vanuit den Haag ook in de regio zelf een tandje bij te zetten. Dat vraagt om visie van Groningen geeft hij aan. Een einde aan de bestuurlijke spaghetti en samenhang in de aanpak van schadeherstel en versterking.

Dat vraagt om actieve betrokkenheid en meer regie van de betrokken bestuurlijke gremia. En ook ruimte om tot plannen te komen die werkelijke stappen mogelijk maken. Dan zijn vragen als versterken of nieuwbouw fundamentele vragen die visie, actieve inzet en besluitvaardigheid van colleges provinciaal en gemeentelijk, van corporaties en eigenaren nodig maken.

De padstelling moet doorbroken worden om weer meters te kunnen maken.

Laten we hopen dat dit Haags wervelwindje zoals het Dagblad het bezoek van minister Wiebes typeert tot een ferme bries aanwakkert en daardoor de obstakels wegblaast.

Dan over de reactie op de Meerjarenprogramma brief voorzitter. Het is verleidelijk om op de besluitvormingspunten en uw reactie daarop één voor één  in te gaan. Wij beperken ons tot een paar.

Besluitpunt 2. Versterking monumenten en karakteristieke panden. Naar onze mening moet alles op alles worden gezet om waar maar enigszins mogelijk behoud na te streven. Wij gaan niet zeggen dat kosten er niet toe doen maar ze kunnen zeker niet leidend zijn bij de overwegingen indien boven de in de reactie genoemde norm van 150% uitgekomen wordt.   ok zijn we het hartgrondig met u eens dat de versterkingsoperatie de Groninger identiteit en het specifieke karakter van dorpen niet mag aantasten. We constateren wel dat dit naast alles wat deze operatie met zich mee brengt een immense klus zal blijken te zijn. 

Besluitpunt 5. Uw reactie, namelijk ruimte om eventuele ruimere afspraken met de minister ook werkelijk te effectueren met verduurzamingmaatregelen onderschrijven wij van harte. Dat betekent in onze visie dat nieuwbouw nadrukkelijk in beeld moet komen niet in de laatste plaats t.a.v. de daarvoor in aanmerking komende oudere sociale woningvoorraad. 

Besluitpunt 7. Feitelijk vraagt u in uw reactie daarop om meer betrokkenheid en regie van de bestuurlijke laag in het gebied bij de uitvoering. Daar stemmen we nadrukkelijk mee in.

Verder willen we nogmaals de aandacht vestigen op sociaal-maatschappelijke gevolgen voor betrokken burgers bij een dergelijke dynamiek in de uitvoering.

Over besluitpunt 7 hadden we al e.e.a. gezegd bij de behandeling v.d. Najaarsrapportage. 

Voor het overige instemming met uw reactie, voorzitter.