Donderdag 19 september j.l. was er een informatieve sessie belegd door de gemeente Katwijk i.v.m. de tijdelijke N206, waarin gemeente, Boskalis en de Provincie de plannen konden toelichten. Iedereen is het er over eens dat een nieuwe N206 nodig is, de problematiek gaat in deze vooral om de tijdelijke weg die aangelegd moet worden. De opties zijn: De Noordkant of de Zuidkant, waarbij de provincie inzet op een weg aan de noordelijke kant van de huidige N206. De burgerzaal van de gemeente was gevuld met verontruste bewoners, schoolleiding, Veilig verkeer, en verenigingen. Hart Voor Katwijk kijkt met een dubbel gevoel terug op deze avond.

Burgers hoop geven

Allereerst is het goed te vermelden dat de grond m.b.t. tot de N206 en het naastgelegen fietspad / park in bezit zijn van de provincie. In dat opzicht staat de gemeenteraad redelijk buitenspel wat betreft de invulling hiervan. Waar de raad wel verantwoordelijk voor is heeft betrekking op de vergunningen die nodig zijn om het gebied aan te pakken. Daarbij lijkt het net of de gemeenteraad de tijdelijke N206 aan de noordkant kan tegenhouden. Dit is echter niet geheel waar. De redenen die de gemeenteraad kan aanvoeren om de vergunning van de tijdelijke N206 te blokkeren zijn vaste regels omtrent de PIP, omgevingsindicatoren zoals bijzondere gebieden (scholen, bejaardentehuizen etc.) Als aan de voorwaarden voldaan is dan MOET de gemeente de vergunning afgeven. Daar zit mogelijk nog hoop om de noordelijke weg te blokkeren. Wat deze gemeenteraad moet zien te voorkomen is dat we de burgers valse hoop geven, en met de informatieve sessie van gisteren lijkt het alsof de gemeente de plannen tegen kan houden.

Een provincie met de hakken in het zand.

Aan het einde van de commissie vergadering kwam de vraag van de hoe de provincie tegen eventuele verplaatsing aankijkt naar de zuidkant. Daarop kwam er een kort en bot antwoord terug: “Als er voorstellen komen die eventuele kosten zullen besparen dan willen we hier naar kijken. Vooralsnog zien wij deze niet en blijven wij bij de aanvraag voor een tijdelijke N206 aan de noordkant.” Dat was de domper van de avond waarop ook vele Valkenburgers de zaal hebben verlaten. De provincie zal niet meewerken zo lijkt het.

Wat nu?

Voor Hart Voor Katwijk is het duidelijk dat de partij op dit moment geen standpunt kan innemen. De zuidkant zou niet mogelijk zijn i.v.m. de percelen die er zouden staan. In het plan van KSV komt echter naar voren dat deze ruimte er wel is. De extra kosten zijn geschat op 10 miljoen, maar nergens is een onderbouwing waar deze kosten vandaan komen. Het combineren van vergunningen voor een snelfietspad en de verplaatsing van de N206 lijkt niet geheel integer. Daarnaast zijn er nog vragen of de provincie wel zo dicht op de huizen, scholen en ouderenwoningen mag gaan bouwen. Soms is de afstand tot de woning of school nog net aan 20 meter.

Hart Voor Katwijk ziet natuurlijk alle voordelen in de aanleg van de tijdelijke N206 aan de zuidkant en vindt dan ook dat er goed gekeken moet worden naar de kaders van het PIP (provinciaal inpassingsplan) de combinatie van de vergunningen van het snelfietspad en de zogenaamde opstakels aan de zuidkant.

Hart voor Katwijk kijkt graag integraal naar de veranderingen. En vindt dan ook dat we de wethouder moeten oproepen om deze vergunningsaanvraag dan ook heel goed na te kijken. Als de provincie dwars kan liggen, dan kan de gemeente dit ook!

Hart Voor Katwijk stuurt dan ook graag op:

Onderzoek naar de vergunningsaanvraag

Toetsing van het PIP

Toetsing van de Tom (Die nooit is uitgevoerd)

Verkeersveiligheid voor Katwijk, voornamelijk de fietsers

En eventuel speciale procedure bij Scholen, huizen en Ouderenwoningen m.b.t vergunning

Onderzoek naar de kosten voor bebouwing aan de Zuid kant.

Wel willen we de burgers meegeven dat onze partij veel kan doen maar als de vergunning in orde is dan kan de raad vrij weinig meer doen dan de vergunning verlenen. Zo is de wet nu eenmaal. Nu is dus de kans om onderzoek te doen, laten we die kans oppakken!