Nieuws van politieke partijen in Heusden over Gemeentebelangen inzichtelijk

7 documenten

14-06-2019: GOL en PAS

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 14-06-2019 06:26

De uitspraak van de Raad van State over verleende vergunningen en PAS heeft nog al wat stof doen opwaaien. De Raad van State bepaalde onlangs dat de PAS geen basis kan zijn voor het verlenen van vergunningen. Meteen werd de uitspraak ook in verband gebracht met de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL). Ook bij de diverse verkeersmaatregelen in het kader van de GOL speelt de PAS een rol. Maar wat de invloed van de uitspraak van de Raad van State is op deze maatregelen is op dit moment nog onduidelijk. De uitspraak zal eerst nog uitvoerig bestudeerd moeten worden door mensen die daarvoor doorgeleerd hebben. Als leek zou je denken, als die PAS geen basis kan zijn voor het verlenen van een vergunning, dan zal het ook wel geen basis zijn voor het weigeren van een vergunning, maar dat zal wel te simpel gedacht zijn. De Raad van State zal overigens binnenkort de diverse ingestelde beroepen tegen de GOL-maatregelen gaan behandelen en dan zal de PAS wellicht ook aan de orde komen.

Wat is die PAS nou precies en wat heeft die met de GOL te maken? PAS staat voor Programmatische Aanpak Stikstof. In veel natuurgebieden is er al jaren een teveel aan stikstofdepositie, zeer schadelijk voor de natuur en die schade wil men via de PAS zoveel mogelijk beperken. Dat kan ook een belemmering opleveren voor nieuwe economische activiteiten. Want die stikstof is o.a. afkomstig van de industrie, maar ook van het verkeer. In die PAS wordt samengewerkt door het Rijk, de provincies, natuurorganisaties en het bedrijfsleven. Samen hebben deze instanties een groot aantal natuurgebieden in Nederland aangewezen waar het belangrijk is om die stikstofdepositie terug te dringen. In het kader van de GOL-maatregelen zijn daarbij twee gebieden van belang. Voor GOL-west is dat het gebied van de Loonse en Drunense Duinen en Leemkuilen, voor GOL-oost is dat het gebied Vlijmens Ven, Moerputten en Bossche Broek. De PAS bepaalt dat door nieuwe maatregelen zoals bedrijfsvestiging of aanleg van nieuwe wegen de stikstofdepositie in deze gebieden in principe niet of slechts zeer beperkt mag toenemen. In principe, want het is nadrukkelijk niet de bedoeling om alle nieuwe ontwikkelingen tegen te houden. In bepaalde gevallen kan een bepaalde ontwikkelingsruimte geboden worden om een nieuwe ontwikkeling toch mogelijk te maken.

Bij de vaststelling van het Provinciaal InpassingsPlan (PIP) voor de GOL zijn diverse achtergrondrapporten verschenen. Eén daarvan heeft betrekking op het aspect Natuur en in dat rapport wordt beschreven wat de invloed is van de diverse GOL-maatregelen op diverse aspecten zoals fysiek ruimtebeslag, licht, geluid, verdroging en dus ook die stikstofdepositie. In dat rapport is te lezen dat de GOL-maatregelen zowel in GOL-west als in GOL-oost een beperkte negatieve invloed hebben op de stikstofdepositie in de genoemde natuurgebieden, maar dat er in beide gevallen een ontwikkelingsruimte is toegewezen. Die ontwikkelingsruimte zou ruim voldoende moeten zijn om de GOL-maatregelen te kunnen uitvoeren en de conclusie in het achtergrondrapport is dan ook dat de PAS geen probleem voor GOL hoeft te zijn: problemen zijn er niet of kunnen met compenserende maatregelen worden opgelost.

Maar ja, dan komt die Raad van State met een uitspraak en wat nou precies de betekenis van deze uitspraak voor de GOL-maatregelen inhoudt, dat zullen we binnenkort wel horen van de deskundigen op dit gebied. Mogelijk dat de kwestie opnieuw zal leiden tot nieuwe beroepszaken bij de Raad van State. Vooralsnog ga ik er van uit dat de uitspraak niet zal leiden tot een vertraging van het GOL-proces. Want dat zou betekenen dat vele inwoners die al vele jaren last hebben van de grote verkeersoverlast in hun woonstraten of in hun directe woonomgeving nog langer moeten wachten op een definitieve oplossing.

Drunen, vrijdag 14 juni 2019

Kees Musters

21-02-2019: Vragen EVZ Koningsvliet

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 21-02-2019 08:50

Schriftelijke vragen EVZ  Koningsvliet

Gemeentebelangen heeft deze week schriftelijke vragen gesteld aan het college over de nieuwe ontwikkelingen rondom de ecologische verbindingszone EVZ Koningsvliet.

Alle informatie kunt u nalezen met onderstaande link:

Ecologische verbindingszone ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 18-02-2019 12:14

Ecologische verbindingszone Koningsvliet wordt aanzienlijk korter http://www.gemeentebelangenheusden.nl/columns/15-02-2019-ecologische-verbindingszones/

15-02-2019: Ecologische verbindingszones

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 15-02-2019 07:46

Ecologische verbindingszone Koningsvliet wordt aanzienlijk korter

In maart 2006 (dus al bijna 13 jaar geleden) sloot de gemeente Heusden een samenwerkingsovereenkomst met waterschap Aa en Maas voor de realisering van een aantal ecologische verbindingszones in onze gemeente. Dat gebeurde overigens niet alleen in Heusden, maar in elke Brabantse gemeente. Beleid van de provincie is namelijk dat met die verbindingszones Brabantse natuurgebieden met elkaar in verbinding worden gebracht zodat flora en fauna gemakkelijker van het ene naar het andere gebied kunnen verplaatsen. Zodoende wordt niet alleen de migratie bevorderd, maar het is ook van groot belang voor de biodiversiteit. Eén van die ecologische verbindingszones op Heusdens grondgebied was gepland langs de Koningsvliet; via die Koningsvliet moest de Haarsteegse Wiel een verbinding krijgen met de Elshoutse Zeedijk. Maar de plannen zijn veranderd, zo blijkt uit een collegebesluit van enkele weken geleden.

De overeenkomst tussen gemeente Heusden en het waterschap dateert al van maart 2006, maar sinds die tijd is er veel veranderd. Zo zijn er plannen uitgewerkt rondom de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL) waarbij er extra ecologische verbindingszones zijn ontstaan in de Baardwijkse Overlaat ten westen van Drunen en aan de Voordijk in Vlijmen. Die evz’s leggen al zo’n groot beslag op de landbouwgronden, dat dit voor zowel gemeente als waterschap aanleiding is geweest om de plannen rondom de evz Koningsvliet aan te passen. Aanvankelijk zou deze verbindingszone lopen vanaf de Haarsteegse Wiel tot aan de Elshoutse Zeedijk. Men heeft nu een knip gelegd bij de provinciale weg N267. Het resterende deel (tussen de N267 en de Elshoutse Zeedijk) wordt dus niet aangelegd. Dit zou binnen de GOL afgesproken zijn; het is echter de vraag of dat orgaan bevoegd is om een dergelijk besluit te nemen en of hier geen sprake is van een dusdanige wijziging van beleid dat de gemeenteraad hierover niet een besluit moet nemen, bijvoorbeeld in de vorm van een wijziging van het bestemmingsplan Buitengebied. Maar daar zal ongetwijfeld binnenkort wel duidelijkheid over komen.

Het stuk van Haarsteegse Wiel naar N267 wordt dus wel aangelegd en daarmee wordt in ieder geval een verbinding gelegd tussen het natuurgebied rondom die Haarsteegse Wiel en de Hooibroeken ten noorden van Elshout. De gronden, nodig voor de aanleg van de evz, zijn al eigendom van waterschap Aa en Maas. Het betreft 25 meter brede stroken grond langs de Koningsvliet, afwisselend aan de noordoever of aan de zuidoever van dit kanaal. Op die stroken grond worden allerlei maatregelen genomen om het gebied aantrekkelijker te maken voor diverse dieren en planten. Men wil een moerasachtig gebied realiseren. Daartoe wordt op veel plaatsen de toplaag ontgraven en worden ook diverse kleine en grotere poelen aangebracht. De taludhelling van de vliet wordt verflauwd en er moet een faunapassage komen over de Heusdenseweg, geschikt voor amfibieën. Met de aanleg van de evz wordt automatisch ook een bredere buffer tussen vliet en landbouwgronden gecreëerd, waarmee naar verwachting de waterkwaliteit kan toenemen (minder last van vermesting). De vraag is natuurlijk of dat veel effect zal sorteren nu een groot deel van de verbindingszone niet wordt aangelegd. Verder komen er geen grootschalige opgaande landschapselementen, waardoor het open karakter van de polder behouden blijft. Aan de westzijde van de provinciale weg komt een struweelbeplanting die als verbinding dient tussen de evz Koningsvliet en de Hooibroeken.

De diverse evz’s moeten volgens provinciaal beleid in 2027 ook echt gerealiseerd zijn. Wat de evz Koningsvliet betreft gaat dat zoals het er nu uitziet dus maar gedeeltelijk gebeuren. Volgens de overeenkomst uit maart 2006 moeten er ook verbindingszones aangelegd worden tussen Heidijk en Drunense Duinen ter hoogte van de Torenstraat, een zone rondom de Hedikhuizense Maas en bij de Bosschesloot. Of die ook echt in 2027 gerealiseerd zullen zijn, dat is nog de vraag.

Drunen, vrijdag 15 februari 2019

Het bestemmingsplan Steenenburg is ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 28-01-2019 07:48

Het bestemmingsplan Steenenburg is het eerste bestemmingsplan in Heusden waarin veel aandacht wordt besteed aan een duurzame ontwikkeling. Een voorbode van een toekomstig omgevingsplan? http://www.gemeentebelangenheusden.nl/columns/25-01-2019-steenenburg/

Het bestemmingsplan Steenenburg is ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 28-01-2019 07:48

Het bestemmingsplan Steenenburg is het eerste bestemmingsplan in Heusden waarin veel aandacht wordt besteed aan een duurzame ontwikkeling. Een voorbode van een toekomstig omgevingsplan? http://www.gemeentebelangenheusden.nl/columns/25-01-2019-steenenburg/

Het bestemmingsplan Steenenburg is ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 28-01-2019 07:47

Het bestemmingsplan Steenenburg is het eerste bestemmingsplan in Heusden waarin veel aandacht wordt besteed aan een duurzame ontwikkeling. Een voorbode van een toekomstig omgevingsplan? http://www.gemeentebelangenheusden.nl/columns/25-01-2019-steenenburg/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.