Bij de verkiezingscampagne van het CDA is ervoor gekozen om bij diverse bedrijven en/of instellingen op stagebezoek te gaan. Doel van deze stagebezoeken is om personen die op de kieslijst staan nader kennis te laten maken met een thema dat is opgenomen in het verkiezingsprogramma. Eén van de thema’s van het verkiezingsprogramma is “onderwijs”. Om kennis op te doen over dit thema hebben een aantal kandidaat CDA raadsleden op donderdag 6 februari een bezoek gebracht aan de Maranathaschool in Kornhorn, de Groenste school van het Noorden. Sjabbo Smedes, Freerk Piersma en Ingrid de Vries werden ’s morgens om negen uur hartelijk welkom geheten door Heleen van Steijn. Heleen is sinds augustus 2013 directeur van de school. Zij heeft het stokje overgenomen van Dineke Scheffer. Na een kopje koffie beginnen we met een rondleiding door het gebouw. In de gang hangt een hoekje vol foto’s van diverse projecten. Een aantal van deze projecten heeft plaats gevonden in het natuurgebied ‘Curringherveld’ Dit gebied ligt schuin tegenover de school. De school dankt zijn naam “Groenste school van het Noorden” mede aan het feit dat zij dit natuurgebied heeft geadopteerd. Het natuurgebied geeft de school de mogelijkheid om kinderen op unieke wijze de natuur te laten proeven en te leren kennen. Gedurende het schooljaar vinden er diverse projecten plaats. Zo hebben de kinderen vorig jaar aardappelen gepoot en gerooid. Op deze manier leren de kinderen dat er meerdere aardappelen uit één poter groeien. Een groot deel van de opbrengst is geschonken aan de Voedselbank Grootegast en Marum. Ook hebben de kinderen houten kerstbomen gemaakt in de Curringherschuur. Naast eigen activiteiten houdt de school ook gezamenlijke projecten met de werkgroep NME (Natuur- en Milieueducatie) in dit gebied. Aan deze gezamenlijke projecten werken naast leerkrachten ook een groot aantal vrijwilligers, die vaak in het Curringherveld werken mee. Op het schoolplein is ook nog een hoekje ingericht waar kinderen bollen kunnen poten en zaadjes kunnen zaaien. Een leuke manier om kennis te maken met de natuur. Het schoolgebouw is onlangs grondig gerenoveerd en alles ziet er tip top uit. Voor het geven van de lessen zijn er voldoende ruimtes beschikbaar, maar een gezamenlijke ruimte is er niet. Dit wordt als een gemis ervaren. Op de school zijn zeven leerkrachten werkzaam en er wordt les gegeven in vier combinatiegroepen. De verwachting is dat het leerlingenaantal de komende jaren schommelt tussen de 70 en 75. De leerlingen komen naast Kornhorn uit de omliggende plaatsen Opende, Noordwijk en Doezum. Op de school vindt ook een vorm van dagbesteding plaats. Een gehandicapte inwoner van Kornhorn is één middag in de week aanwezig en leest met de kinderen en voorziet de leerkrachten van een kopje thee. Ook volgt een allochtone inwoner van Kornhorn twee morgens in de week de lessen van groep 3/4. Zij probeert op deze manier het Nederlands onder de knie te krijgen. Daarnaast doet zij voor de school veel hand- en span diensten. Zo ontstaat een win-win situatie. Na nog vele onderwerpen besproken te hebben is het tijd om de handen uit de mouwen te steken. We beginnen in groep 3 /4. We gaan met de kinderen lezen. Het maken van leeskilometers is erg belangrijk en alle hulp daarbij is van harte welkom. De kinderen van groep 4 worden in groepjes verdeeld en Sjabbo, Freerk en Ingrid schuiven elk bij een groepje aan. De kinderen lezen voor en zij luisteren en geven indien nodig aanwijzingen. Na het lezen is het tijd voor het snoeien van de leilindes. Onder leiding van meester Stef en met hulp van kinderen uit groep 3/4 en 7/8 worden de lindes onder handen genomen. De kinderen hebben dit vorig jaar ook al gedaan en weten precies hoe het moet. Ze hebben er erg veel plezier in. Na een uurtje werken zijn er al heel veel takken van de bomen en zit het bezoek aan deze school er alweer op. Kinderen, leerkrachten en mevrouw Van Steijn: heel hartelijk bedankt dat wij deze ochtend bij jullie op school rond mochten kijken. Het was voor ons een leerzame ochtend en wij willen jullie bedanken voor jullie gastvrijheid en openheid.