Ook Blijf Stellingwarfs doet mee aan NLdoet. Dit is een initiatief vanuit het Oranjefonds. Wat is NLdoet? Het Oranje Fonds organiseert op 15 en 16 maart 2024, samen met duizenden sociaal-maatschappelijke organisaties in het land, de grootste vrijwilligersactie van Nederland. NLdoet zet vrijwilligerswerk hiermee in de spotlights. Zoals op deze foto te zien, is Anton samen met dorpsbelang Steggerda, weer druk bezig met het onderhoud van de pluktuin.
5 documenten
Trapveld Lindewijk
Blijf Stellingwarfs Weststellingwerf 01-09-2023 18:59
College lijkt trapveldje bij de Lindewijk Wolvega, nog voor het einde van de schoolvakantie te realiseren. Hiermee hebben ze naar de motie van Blijf Stellingwarfs geluisterd.
Foto's door Ton Mulder
Voorjaarsnota 2023 en kadernota 2024-2027
Blijf Stellingwarfs Weststellingwerf 03-07-2023 20:38
Voorzitter,
Zoals gebruikelijk zijn de technische vragen al beantwoord, daar hoeven we het niet meer in vragende zin
over te hebben.
Bij lezing van de stukken vielen ons een aantal zaken in positieve zin op, een aantal andere zaken hebben
we met wat meer aandacht bekeken.
Goed nieuws voorzitter ! We zijn als gemeente Weststellingwerf gestegen op de ranglijst van goedkoopste
gemeenten wat betreft de woonlasten. Stonden we in het verleden op nummer zes, we zijn nu gestegen
naar de vierde plaats. Geen doel op zich maar het is zeker positief nieuws. Onze voorzieningen en de
lasten voor de burger zijn naar ons idee aardig in balans.
Uitgaande van een solvabiliteitsvermogen van 20 % is het dit college gelukt om tot meer dan het dubbele
percentage te komen, namelijk 43% voor 2022. Graag zouden wij dit percentage in de toekomst zien stijgen
tot 50% zoals het VNG-advies aangeeft. (Voor onze luisteraars even goed om aan te geven wat dit begrip
betekend: Het solvabiliteitsvermogen geeft aan in hoeverre de gemeente in staat is om aan haar financiële
verplichtingen te voldoen en onvoorziene kosten op kan vangen.
Dit en een degelijke reserve zijn belangrijk omdat met ingang van 2026 een nieuwe systematiek van
verdeling komt voor het Gemeentefonds. Wanneer het Rijk vasthoud aan deze verdelingswijze ontstaan
vrijwel zeker tekorten bij de Nederlandse gemeenten. Een en ander wordt aangegeven door de Vereniging
van Nederlandse Gemeenten, die in het blad “Binnenlands Bestuur” al spreken over een rampjaar 2026. Tel
daarbij de gevolgen van de invoering van de Omgevingswet (minder leges-inkomsten) en de grote ambities
van dit college en het overgrote deel van de raad op en dan wordt het duidelijk dat we moeilijke jaren
tegemoet gaan. Alle reden dus om de solvabiliteit omhoog te brengen (liefst categorie A) en bouwen aan
een degelijke reserve.
Blijf Stellingwarfs is blij dat er eindelijk werk wordt gemaakt van het Wolvegaster winkelcentrum. E.e.a. is
uitermate gedateerd en wanneer we dit niet aanpakken blijft er denken wij weinig over van het centrum als
koopcentrum.Het gaat hierbij wel om een zeer aanzienlijk bedrag, nadere invulling, plannen en initiatieven
zullen wij kritisch beoordelen op haalbaarheid, en een zinnige besteding van de benodigde millioenen.
Voorzitter, we zien dat de hoeveelheid geld dat wordt uitgegeven aan salarissen en inhuur van tijdelijk
personeel nog steeds fors stijgt. Natuurlijk is dat deels te wijten aan stijgende loonkosten maar vooral aan
dure inhuurkrachten. Blijf Stellingwarfs zou graag zien dat de gemeente zich meer gaat inzetten om de
arbeidsomstandigheden voor de vaste werknemers zodanig te verbeteren dat wij als Weststellingwerf een
betere werkgever worden, waar mensen graag werken en waardoor het verloop onder onze medewerkers
afneemt. Inhuurkrachten zijn immers duurder dan vaste medewerkers en dit geld kan volgens ons beter
worden besteed. Wellicht is het inrichten van een werkgroep die zich met personeelsbeleid bezig gaat
houden een stap in de goede richting.
Communicatie, voorzitter, is nog steeds voor verbetering vatbaar, het lukt in sommige gevallen nog steeds
niet om op een heldere en duidelijke manier zaken aan de burgers door te geven. Ook onze raadsstukken
zijn niet altijd even gemakkelijk te lezen voor veel van onze inwoners. We kregen hierover meerdere
meldingen (pag. 19 en 22). Ons college geeft graag aan dat ze op het juiste moment een heldere boodschap
brengen. Het gaat te ver om hier uitgebreid op in te gaan maar een heel slecht voorbeeld van het
tegendeel is de manier van communiceren rond de eventuele komst van AMV-ers naar het pand aan de
Brogge. De raad was hier niet of nauwelijks bij betrokken en de informatie naar de aanwonenden kwam
veel te laat en onvolledig. Wel is uiteindelijk naar de bewoners geluisterd en is rond de komst van de
Oekraïners het proces beter afgewikkeld. De les die hieruit valt te leren is dat bij dit soort ontwikkelingen
de omwonenden van tevoren en tijdig moeten worden betrokken.
Wij vragen ons af, voorzitter, of het gemeentebestuur middelen heeft om spreiding van leerlingen uit het
“buitengebied’ over de kleine scholen te reguleren. Hiermee zou mogelijk verdere sluiting van kleine
dorpsscholen kunnen worden voorkomen. Wij horen graag of hier mogelijkheden voor zijn.
Voorzitter, we hebben kunnen zien dat u als burgemeester veel werk hebt verzet om criminaliteit en
ondermijning tegen te gaan, Het MMA, keurmerk Veilig Ondernemen, Bibob en regelmatige controle’s om
maar een aantal onderwerken te noemen hebben geholpen om ongewenste zaken tegen te gaan. Ook
merken wij dat er op bepaalde tijdstippen en dagen meer politie zichtbaar aanwezig is. Wij ervaren dit als
zeer positief. Deze zichtbaarheid is volgens ons een goed middel om ondermijnend gedrag tegen te gaan.
Wij zijn dus wel tevreden maar maken ons zorgen over de aanrijtijden van de politie, brandweer en
ambulance’s. Wij hopen dat onze burgermeester zich sterk zal blijven maken om deze tijden zo kort
mogelijk te houden.
We zien al een tijdje dat het aantal meldingen van overlast en criminaliteit afneemt. Wat hiervoor de
oorzaak is blijkt niet helemaal duidelijk. Gebeurt er minder of wordt door onze burgers minder aangifte
gedaan omdat men ervanuit gaat dat door verminderde politie-inzet klagen niet zoveel zin meer heeft ? Wij
vinden dit een belangrijke vraag en misschien zou een enquete a la GVVP hier duidelijkheid over zou
kunnen brengen. Kan hier in de periode 2023-24 mogelijk iets aan worden gedaan ?
Tenslotte, voorzitter, we sluiten dit jaar af met een positief saldo van 8 miljoen Euro. De accountant heeft
een verklaring van rechtmatigheid en getrouwheid afgegeven en wij kunnen dan ook met uw voorstel
instemmen. Tot zover mijn eerste termijn,voorzitter.
Jaarstukken 2022
Blijf Stellingwarfs Weststellingwerf 09-05-2023 21:55
Voorzitter,
Zoals gebruikelijk zijn de technische vragen al beantwoord, daar hoeven we het niet meer in vragende zin
over te hebben. Bij lezing van de stukken vielen ons een aantal zaken in positieve zin op, een aantal andere zaken hebben
we met wat meer aandacht bekeken.
Goed nieuws voorzitter ! We zijn als gemeente Weststellingwerf gestegen op de ranglijst van goedkoopste
gemeenten wat betreft de woonlasten. Stonden we in het verleden op nummer zes, we zijn nu gestegen
naar de vierde plaats. Geen doel op zich maar het is zeker positief nieuws. Onze voorzieningen en de
lasten voor de burger zijn naar ons idee aardig in balans.
Uitgaande van een solvabiliteitsvermogen van 20 % is het dit college gelukt om tot meer dan het dubbele
percentage te komen, namelijk 43% voor 2022. Graag zouden wij dit percentage in de toekomst zien stijgen
tot 50% zoals het VNG-advies aangeeft. (Voor onze luisteraars even goed om aan te geven wat dit begrip
betekend: Het solvabiliteitsvermogen geeft aan in hoeverre de gemeente in staat is om aan haar financiële
verplichtingen te voldoen en onvoorziene kosten op kan vangen.
Dit en een degelijke reserve zijn belangrijk omdat met ingang van 2026 een nieuwe systematiek van
verdeling komt voor het Gemeentefonds. Wanneer het Rijk vasthoud aan deze verdelingswijze ontstaan
vrijwel zeker tekorten bij de Nederlandse gemeenten. Een en ander wordt aangegeven door de Vereniging
van Nederlandse Gemeenten, die in het blad “Binnenlands Bestuur” al spreken over een rampjaar 2026. Tel
daarbij de gevolgen van de invoering van de Omgevingswet (minder leges-inkomsten) en de grote ambities
van dit college en het overgrote deel van de raad op en dan wordt het duidelijk dat we moeilijke jaren
tegemoet gaan. Alle reden dus om de solvabiliteit omhoog te brengen (liefst categorie A) en bouwen aan
een degelijke reserve.
Blijf Stellingwarfs is blij dat er eindelijk werk wordt gemaakt van het Wolvegaster winkelcentrum. E.e.a. is
uitermate gedateerd en wanneer we dit niet aanpakken blijft er denken wij weinig over van het centrum als
koopcentrum.Het gaat hierbij wel om een zeer aanzienlijk bedrag, nadere invulling, plannen en initiatieven
zullen wij kritisch beoordelen op haalbaarheid, en een zinnige besteding van de benodigde millioenen.
Voorzitter, we zien dat de hoeveelheid geld dat wordt uitgegeven aan salarissen en inhuur van tijdelijk
personeel nog steeds fors stijgt. Natuurlijk is dat deels te wijten aan stijgende loonkosten maar vooral aan
dure inhuurkrachten. Blijf Stellingwarfs zou graag zien dat de gemeente zich meer gaat inzetten om de
arbeidsomstandigheden voor de vaste werknemers zodanig te verbeteren dat wij als Weststellingwerf een
betere werkgever worden, waar mensen graag werken en waardoor het verloop onder onze medewerkers
afneemt. Inhuurkrachten zijn immers duurder dan vaste medewerkers en dit geld kan volgens ons beter
worden besteed. Wellicht is het inrichten van een werkgroep die zich met personeelsbeleid bezig gaat
houden een stap in de goede richting.
Communicatie, voorzitter, is nog steeds voor verbetering vatbaar, het lukt in sommige gevallen nog steeds
niet om op een heldere en duidelijke manier zaken aan de burgers door te geven. Ook onze raadsstukken
zijn niet altijd even gemakkelijk te lezen voor veel van onze inwoners. We kregen hierover meerdere
meldingen (pag. 19 en 22). Ons college geeft graag aan dat ze op het juiste moment een heldere boodschap
brengen. Het gaat te ver om hier uitgebreid op in te gaan maar een heel slecht voorbeeld van het
tegendeel is de manier van communiceren rond de eventuele komst van AMV-ers naar het pand aan de
Brogge. De raad was hier niet of nauwelijks bij betrokken en de informatie naar de aanwonenden kwam
veel te laat en onvolledig. Wel is uiteindelijk naar de bewoners geluisterd en is rond de komst van de
Oekraïners het proces beter afgewikkeld. De les die hieruit valt te leren is dat bij dit soort ontwikkelingen
de omwonenden van tevoren en tijdig moeten worden betrokken.
Wij vragen ons af, voorzitter, of het gemeentebestuur middelen heeft om spreiding van leerlingen uit het
“buitengebied’ over de kleine scholen te reguleren. Hiermee zou mogelijk verdere sluiting van kleine
dorpsscholen kunnen worden voorkomen. Wij horen graag of hier mogelijkheden voor zijn.
Voorzitter, we hebben kunnen zien dat u als burgemeester veel werk hebt verzet om criminaliteit en
ondermijning tegen te gaan, Het MMA, keurmerk Veilig Ondernemen, Bibob en regelmatige controle’s om
maar een aantal onderwerken te noemen hebben geholpen om ongewenste zaken tegen te gaan. Ook
merken wij dat er op bepaalde tijdstippen en dagen meer politie zichtbaar aanwezig is. Wij ervaren dit als
zeer positief. Deze zichtbaarheid is volgens ons een goed middel om ondermijnend gedrag tegen te gaan.
Wij zijn dus wel tevreden maar maken ons zorgen over de aanrijtijden van de politie, brandweer en
ambulance’s. Wij hopen dat onze burgermeester zich sterk zal blijven maken om deze tijden zo kort
mogelijk te houden.
We zien al een tijdje dat het aantal meldingen van overlast en criminaliteit afneemt. Wat hiervoor de
oorzaak is blijkt niet helemaal duidelijk. Gebeurt er minder of wordt door onze burgers minder aangifte
gedaan omdat men ervanuit gaat dat door verminderde politie-inzet klagen niet zoveel zin meer heeft ? Wij
vinden dit een belangrijke vraag en misschien zou een enquete a la GVVP hier duidelijkheid over zou
kunnen brengen. Kan hier in de periode 2023-24 mogelijk iets aan worden gedaan ?
Tenslotte, voorzitter, we sluiten dit jaar af met een positief saldo van 8 miljoen Euro. De accountant heeft
een verklaring van rechtmatigheid en getrouwheid afgegeven en wij kunnen dan ook met uw voorstel
instemmen. Tot zover mijn eerste termijn,voorzitter.
Namens Blijf Stellingwarfs: Ruud knol
Commissievergadering 20-09-2021
Blijf Stellingwarfs Weststellingwerf 20-09-2020 20:33
Agendapunt 5: Rapport Rekenkamercommissie-onderzoek: Meldingen Openbare Ruimten.
Voorzitter, Blijf Stellingwarfs kan zich vinden in de bevindingen van de Rekenkamercommissie. De ‘’nieuwe’’ mogelijkheid om een melding te kunnen volgen zien wij als zeer positief! Zou dit ook met alle meldingen kunnen? Daarnaast zouden wij graag meer informatie ontvangen om beter van onze controlerende en kader stellende taken gebruik te maken. Ook zou ik nu graag willen weten van de portefeuille houder wat de KPI s zijn.
Agendapunt 6: Vaststelling bestemmingsplan Stadburen 18 Nijelamer.
Voorzitter, Blijf Stellingwarfs is van mening dat eenieder die in onze gemeente wil gaan wonen zowel bestaande, nieuwbouw en/-of huur, de kans moet krijgen om dit te doen. Dit geldt voor nieuwkomers maar ook gewoon voor onze eigen inwoners. Er zijn bij Blijf Stellingwarfs geen factoren bekend, die ons zouden weerhouden om voor te stemmen. Tot zover voorzitter.
Agendapunt 7 Verplaatsen bebouwde komgrenzen De Blesse
Voorzitter, Op dit moment geen bezwaar. Wel een belangrijke vraag namelijk: Kan de wethouder mij en de ondernemers van de Blesse toezeggen, dat er geen hinder wordt ondervonden van de plannen om de komgrens aan te passen? Bijvoorbeeld de kalvenhandel aan de Steenwijkerweg of de hobbyboer in de weg richting van Oldemarkt. Verder wachten wij even de discussie en het antwoordt van de wethouder af.
Tot zover voorzitter.
Agendapunt 8: Actualisatie APV
Voorzitter, voor ons ligt de geactualiseerde APV met de vraag aan ons deze te gaan vaststellen. Over deregulering en behoorlijk bestuur heeft dhr. Visser, een punt. Echter is
Blijf Stellingwarfs wel blij met de wijzigingen. Zo worden de gaten in de wet voor ondermijnende activiteiten weer een stukje kleiner en de politie kan hier handig gebruik van maken. Ook geeft dit een duidelijk signaal dat wij dit soort crimineel gedrag niet in Weststellingwerf zullen accepteren. Daarnaast zijn er tekstueel veel andere benamingen en in het algemeen is het allemaal wat makkelijker te volgen, hier zijn wij een voorstander van. Eenieder moet kunnen begrijpen wat de regels in onze gemeente zijn. Wij roepen dan ook op om dit in de toekomst meer te gaan doen. Ook hebben wij een aantal vragen over de APV.
In artikel 2:20a wordt er gesproken over vuurwapens en slagwapens etc. Hoe kijkt het college tegen verdachte combinaties in tassen aan, zoals scharen en andere scherpe objecten, deodorant, haarlak etc. Bijvoorbeeld om iets in de brand te steken of een bom te maken.
2.22 Hoogspanning. Er moet 6 meter afstand gehouden worden van de spanningsleidingen. Hoe zit het met de omwonenden van bijvoorbeeld het onderstation.
2.26a - aanhef afdeling 8.
Hierin zijn sigaretten opgenomen. Er geldt een rookverbod in de horeca, is het nog steeds de bedoeling dat er tabak in de horecagelegenheden verkocht wordt . Graag een reactie van de wethouder.
2:51 Over plaatsen van fietsen. Wordt er ook gekeken naar overlast van fietsen die na 23:00, nog steeds in het centrum staan? Gaat hier ook daadwerkelijk op gehandhaafd worden? Aangezien de geringe capaciteit van de handhaving, gaat hier ook daadwerkelijk op gehandhaafd worden?
Artikel 8 APV. Explosie motorbootjes. Veel nieuwkomers kopen een huis, aan het water in de Lindewijk. Zonder onze APV te kennen. Sommige van hen hebben een bootje en komen er later achter dat zij er in de Lindewijk helemaal niet mee mogen varen. Is dit allemaal nog wel reëel? Moeten wij de APV hierop aanpassen? Hoe denken de andere partijen hierover, graag een reactie. Eigenlijk kan je over elk punt wel een opmerking maken. Tegen veel van deze zaken moeten wij nog heel even aankijken. Ik heb vertrouwen in de kunde en daadkracht van de portefeuillehouder in dezen.
Tot zover voorzitter.