Nieuws van Lelystads Belang inzichtelijk

2 documenten

Oplevering afbouw en inrichting passagiersterminal Lelystad Airport

Lelystads Belang Lelystads Belang Lelystad 11-04-2019 16:31

Oplevering-afbouw-en-inrichting-passagiersterminal-lelystad-airport

Oplevering afbouw en inrichting passagiersterminal Lelystad Airport

Woensdag 3 april is de afbouw en inrichting van de nieuwe passagiersterminal op Lelystad Airport officieel opgeleverd. Na de casco oplevering (in september 2018) is de integraal dienstverlener Viggo, samen met haar partnerbedrijven, gestart met de afbouw- en inrichtingswerkzaamheden van het terminalgebouw. De afronding van deze werkzaamheden is een nieuwe mijlpaal in de ontwikkeling van Lelystad Airport als vakantieluchthaven.

Viggo richtte samen met haar partnerbedrijven deze terminal in naar het ontwerp van interieurarchitect Casper Schwarz. Onder het interieur vallen de publieke ruimten zoals plaza, sanitaire ruimtes, de multi balie als servicepunt voor passagiers, de check-in, de bagage drop-offs, het security filter, de lounges en de gates. Deze zijn ingericht met uitnodigende en aangename interieurcomponenten, zoals comfortabele loungebanken en moderne designstoelen.

Polderlandschap

Met de inrichting is een overzichtelijke terminal gerealiseerd en komen de unieke kenmerken van de polder en de provincie Flevoland terug in onder andere kleurgebruik en zichtlijnen. Hierdoor komt de verbondenheid met dit bijzondere stukje Nederland duidelijk tot uiting komt. Met de kwaliteit van de inrichting sluit het gebouw optimaal aan op de beoogde uitstraling van de luchthaven.

Lelystad Airport wordt een ‘selfservice luchthaven’, waardoor passagiers snel en overzichtelijk het proces kunnen doorlopen. De transparante en logische lay-out van de terminal zorgt er voor dat de passagier op de nieuwe luchthaven eenvoudig en ontspannen zijn of haar Passenger Journey ervaart. Verder is er ook een panorama dakterras voor passagiers met uitzicht op de startbaan.

De terminal heeft een oppervlakte van 12.000 vierkante meter, waarvan 7.000 m2 verblijfsgebied voor de passagiers is, 1.200 m2 gereserveerd is voor retail en horeca, 3.000 m2 voor bagage afhandeling is ingericht en 800 m2 in gebruik zal zijn voor kantoren. Dat is bij de opening voldoende om jaarlijks anderhalf miljoen passagiers te kunnen ontvangen. Daarmee is deze terminal geschikt voor het faciliteren tot ongeveer 10.000 vliegbewegingen. De architect heeft er in het ontwerp rekening mee gehouden dat de terminal uitgebreid kan worden om aan de verwachte passagiersgroei te kunnen voldoen.

Naar verwachting wordt de nieuwe passagiersterminal in 2020 officieel in gebruik genomen. Viggo blijft betrokken op Lelystad Airport. Zij zijn de komende 10 jaar verantwoordelijk voor de integrale dienstverlening in het nieuwe terminalgebouw.

Terug

Lelystad Airport en Lelystadse Boer tekenen voor local food

Lelystads Belang Lelystads Belang Lelystad 24-01-2019 16:16

Lelystad-airport-en-lelystadse-boer-tekenen-voor-local-food

Lelystad Airport en Lelystadse Boer tekenen voor local food

Lelystad Airport en de Lelystadse Boer werken al langer samen om lokaal voedsel onder de aandacht te brengen en hebben deze samenwerking afgelopen dinsdag bekrachtigd met het tekenen van een intentieovereenkomst. Beide partijen zetten hun handtekening tijdens de feestelijke nieuwjaarsbijeenkomst van Lelystad Airport.

Tijdens de nieuwjaarstoespraak van luchthavendirectrice Hanne Buis werd onder andere teruggekeken naar alle mijlpalen die zij afgelopen jaar behaalden samen met hun partners, maar werd ook vooruitgeblikt op alle uitdagingen en kansen die de luchthaven staat te wachten. Één van die kansen is de samenwerking met de Lelystadse Boer, waar na afloop van de nieuwjaarstoespraak een intentieovereenkomst werd getekend door de Lelystadse Boer en Lelystad Airport.

De Lelystadse Boer is een samenwerkingspartner van Lelystad Airport als het gaat om lokaal voedsel, duurzaamheid en beheer en onderhoud. Zo onderhoudt de Lelystadse Boer grasvelden op de luchthaven en hebben beide partijen ook de intentie om invulling te geven aan de levering van lokale producten aan horecagelegenheden in de terminal. Denk hierbij aan het aanleveren van grondstoffen en producten, het creëren van foodboxen voor terugkerende passagiers of de exploitatie van een horecagelegenheid in de terminal. “Een samenwerking waar ik ontzettend trots op ben”, aldus Hanne Buis.

De Lelystadse Boer maakt van lokaal voedsel een van haar prioriteiten. Voorzitter Rob ter Haar: “Veel van onze boeren hebben uitgesproken dat ze hier heel veel voldoening uit halen. Het lokaal leveren van voedsel geeft meer direct contact met consumenten. En dan komt er nog bij dat rechtstreeks veel verser, gezonder en duurzamer is.”

“Dit is de groentetuin van Europa, en we vinden het belangrijk dat bezoekers ook iets van ons gebied ervaren. Voor ons is voedsel dé manier om in contact te komen met passagiers. We hopen dan ook dat de horeca in de nieuwe terminal, hun producten lokaal zullen inkopen en daarmee lekker eten en een goed verhaal aanbieden aan de passagiers.”

Hoe de exacte samenwerking tussen beide partijen er uit komt te zien, staat nog grotendeels open.

De boeren werken op dit moment aan het verder professionaliseren van het aanbod. Zij willen hiermee het serviceniveau verbeteren en daarmee aansluiten bij de wensen en eisen van toekomstige horecapartners. De ondertekening is weer een mooie stap richting een duurzame invulling van de terminal van Lelystad Airport.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.