Nieuws van politieke partijen in Dinkelland over CDA inzichtelijk

2 documenten

CDA Dinkelland vraagt alternatief voor stilstaande buurtbussen

CDA CDA Dinkelland 29-08-2020 15:16

De CDA-fractie in Dinkelland vraagt het college hoelang de buurtbussen stil blijven staan en of er tijdelijke alternatieven mogelijk zijn. In verband met het coronavirus rijden de buurtbussen van Twents voorlopig niet. In de kleine busjes is het moeilijk om 1,5 meter afstand te houden. Na de nodige fysieke aanpassingen aan de reguliere lijnbussen en de invoering van de mondkapjesplicht in het gehele openbaar vervoer is de dienstregeling terug op het oude niveau. Alleen de buurtbussen blijven stilstaan. De branchevereniging OV-NL wil elke kans op besmetting zoveel mogelijk uitsluiten. ‘’Het gaat om een klein percentage van het hele openbaar vervoer, maar het zijn reizigers in bepaalde kernen die al sinds maart geen gebruik kunnen maken van de bus’’, legt CDA-raadslid Marc Smellink uit. De CDA-fractie begrijpt de veiligheidsmaatregelen die busvervoerder Keolis treft. De buurtbussen zijn kleiner en reizigers moeten door één deur in- en uitstappen. ‘’Zolang het reizen met de buurtbus niet veilig genoeg is vragen we om alternatieven, zoals grotere bussen. Tot de buurtbussen coronaproof worden gemaakt, nadat het onderzoek van TNO is afgerond’’, zegt Smellink. Smellink stelt namens de CDA-fractie mondelinge vragen aan het college hoe lang de buurtbussen aan de kant blijven en of vervoerder Keolis op de korte termijn voor een tijdelijk alternatief voor de buurtbus kan zorgen. De beantwoording volgt aanstaande dinsdag tijdens de commissievergadering. In de gemeente Dinkelland rijden buurtbus 592 (Weerselo-Borne), buurtbus 596 (Ootmarsum-Denekamp) en buurtbus 599 (Ootmarsum-Weerselo-Rossum).

Oplossing voor overvolle bussen

CDA CDA Dinkelland 25-06-2019 02:49

CDA Tubbergen en Dinkelland vragen aan de wethouders van deze gemeenten een oplossing voor overvolle bussen in het begin van het schooljaar. Volgens raadsleden Jasper Oude Vrielink (21) en Marc Smellink (23) zijn de bussen soms zo vol dat passagiers niet kunnen instappen. ‘’Inwoners hechten veel waarde aan de mogelijkheid om met het openbaar vervoer te reizen, blijkt uit het maatschappelijk akkoord in Tubbergen en toekomstvisies van kernen in Dinkelland.’’ In de eerste maanden van het afgelopen schooljaar (2018/2019) kenden de bussen met lijnnummers 62, 64 en 66 een te volle bezetting. Deze problematiek is door Jasper Oude Vrielink in de gemeente Tubbergen aangekaart, wat heeft geleidt tot een enquête onder inwoners. ‘’Uit onderzoek blijkt dat 97 procent van de passagiers regelmatig moeten staan’’, legt Oude Vrielink uit. ‘’Zelfs 62 procent heeft aangegeven dat passagiers niet konden instappen in verband met de overvolle bezetting.’’ Busdienst Keolis heeft in een rapport onderkent dat op enkele tijdstippen de bussen 64 en 66 een te volle bezetting kenden, maar voelde zich niet genoodzaakt hier iets aan te wijzigen. ‘’Deze problematiek doet zich ieder schooljaar aan het begin voor en daarom vraagt het CDA in beide gemeenten om een structurele oplossing’’, aldus Oude Vrielink en Smellink. Volgens het CDA zijn de busverbindingen cruciaal voor de verbinding met omringende steden en worden deze met name gebruikt door studenten als vervoer richting MBO-instellingen, hogescholen en universiteiten. ‘’Voor de bereikbaarheid van Tubbergen en Dinkelland is het van groot belang om het openbaar vervoer blijvend te verbeteren’’, vindt Marc Smellink. ‘’Met name jongeren vinden de mogelijkheid om met het openbaar vervoer te reizen belangrijk.’’ De jonge CDA’ers vinden dat goed openbaar vervoer een positieve invloed heeft op de bereikbaarheid en leefbaarheid van de kernen in Tubbergen en Dinkelland. ‘’Samen met de vervoerder moeten we dit als gemeente blijven innoveren.’’ Door samen te werken hopen Oude Vrielink en Smellink op een snelle en brede oplossing van de ‘bussenproblematiek’, in het bijzonder voor de jonge inwoner.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.