Nieuws van politieke partijen in Leiden over GroenLinks inzichtelijk

3 documenten

Wethouder Ashley North presenteert mobiliteitsnota: Leiden duurzaam bereikbaar | Leiden

GroenLinks GroenLinks Leiden 24-12-2019 00:00

Nieuwe fietsstraten, modernisering van het station en het autoluw maken van de eerste delen van de binnenstad. Zomaar een greep uit de maatregelen die in de Mobiliteitsnota staan. Het doel van wethouder Ashley North: Leiden duurzaam bereikbaar.

De nieuwe nota moet Leiden klaarmaken voor een nieuw decennium. Het decennium van de overgang naar schoon vervoer. “Ook de komende jaren moet Leiden goed bereikbaar zijn. Bovendien willen we de belangrijke klimaatdoelen van onze stad behalen. Daarvoor zijn nieuwe, toekomstbestendige keuzes nodig.”, zei Ashley North bij de presentatie van de mobiliteitsnota Leiden Duurzaam Bereikbaar.  De nota beschrijft de visie van de gemeente op verkeer én verbindt daar concrete maatregelen aan.

 

“Het gaat heel goed met Leiden”, vervolgde Ashley. “Dat zien we op veel vlakken terug. Het inwonertal groeit, net als het aantal banen en bezoekers. Dat is fijn en brengt tegelijkertijd nieuwe uitdagingen mee. We willen namelijk ook een bereikbare en leefbare stad zijn. Daarom zijn scherpe keuzes nodig, zodat iedereen zich goed kan blijven verplaatsen en hier prettig kan verblijven.” 

Schoon vervoer 

Het college zet daarom in de nieuwe nota de fiets, de voetganger en het OV bovenaan. North: “In een compacte, dichtbevolkte stad zijn dit de logische vervoersopties voor bewoners en bezoekers. Met beperkte ruimte kunnen reizigers onmogelijk allemaal continu de auto gebruiken, omdat dan ons netwerk overloopt. Dan slibben onze wegen dicht en loopt het verkeer helemaal vast. Juist om Leiden voor iedereen bereikbaar te houden – ook voor mensen die afhankelijk zijn van de auto – acht het college de nieuwe investeringen in schoon vervoer dat minder ruimte in beslag neemt noodzakelijk.”

De nota zet de fiets op 1, met bijvoorbeeld flinke investeringen in nieuwe fietsroutes en meer en betere mogelijkheden voor het parkeren van je fiets: bij de stations, in het centrum én in wijken. Daarnaast komt ook de voetganger centraal te staan, door goede looproutes te creëren met veilige oversteekmogelijkheden en met aandacht voor mensen met een beperking. Tot slot stimuleert de nota openbaar vervoer en duurzame mobiliteit, bijvoorbeeld door plannen uit te werken voor een moderne OV-terminal, waar je makkelijk van vervoersvorm wisselt bij Leiden CS. Ook moet er een sterkere laadinfrastructuur komen voor elektrisch vervoer en gaat de gemeente samen met ondernemers werken aan een netwerk van schone stadsdistributie.

 

De keuze voor de fiets, de voetganger en het OV is een keuze voor schone mobiliteit en een duurzaam bereikbaar Leiden. Juist om dat mogelijk te maken, is er ook aandacht voor de auto. Want hoewel minder prominent, blijft deze ook de komende jaren aanwezig in onze stad. Daarom wordt er geïnvesteerd in laadpalen en wordt deelgebruik gestimuleerd. De auto’s die er zijn, worden soepel door de stad geleid, zodat ze niet op plekken komen waar ze niet hoeven te zijn en het zoekverkeer beperken. Zo verbetert de luchtkwaliteit en komt er ruimte voor een belangrijke ambitie van het college: de autoluwe binnenstad.

Autoluwe Binnenstad

Nog komend jaar wil het college het autoluwe gebied vergroten. Er komt een autoluwe wandelzone “tussen de kerken”: van de Oude Rijn via de Hooglandse Kerk, de Nieuwe Rijn en de Langebrug naar de Pieterskerk. Zo draagt de autoluwe binnenstad bij aan een veilig, aantrekkelijk en duurzaam centrum: minder gevaarlijke verkeerssituaties, een veel mooiere en prettige aanblik van de historische binnenstad, met minder uitstoot en méér groen. Bovendien werkt het college met de Leidse Ring Noord aan een robuuste ringstructuur. Deze zorgt voor betere doorstroming en dat betekent niet alleen een betere bereikbaarheid, maar ook minder uitstoot en dus een betere luchtkwaliteit.

 

Een andere belangrijke keuze om het gebruik van schoon vervoer te faciliteren, is het aanpassen van de parkeertarieven voor bezoekers. In 2021 en 2022 gaan deze met €0,30 omhoog. Dit is al inclusief inflatiecorrectie. Zo worden bezoekers gestimuleerd om met schone vervoersvormen naar en door Leiden te reizen, zoals de fiets en het OV. Vervolgens investeert het college de opbrengsten weer terug in duurzame mobiliteit en bereikbaarheid, bijvoorbeeld de grote opdracht voor het fietsparkeren. 

 

Benieuwd geworden? De nota ligt vanaf nu ter inzage voor inspraak! Je vindt hem hier. Iedereen die zich betrokken voelt, is uitgenodigd te reageren. Nadat het college die reacties heeft gewogen, bespreekt de gemeenteraad de visie begin volgend jaar. Op naar een duurzaam bereikbaar Leiden!

De raad stemt in met de Leidse Ring Noord! | Leiden

GroenLinks GroenLinks Leiden 15-11-2019 00:00

De Leidse Ring Noord zorgt voor een toekomstbestendige stad, met focus op duurzame mobiliteit & schoon vervoer!

GroenLinks is trots op het verloop van dit dossier. Zo vertelde raadslid Emma VB: "Waar het vorige college dit besluit wellicht zag als een cadeautje voor de automobilist, zie ik dit vooral als een cadeautje voor de Leidenaar."

 

☘Participatie

Dit project heeft een intensief participatieproces doorlopen. Zo is daaruit voortgekomen wat de juiste hoogte zou moeten zijn van de geluidsschermen en de gewenste afstand tot de huizen. En hoewel zo een groot project nooit aan alle wensen voldaan kan worden, ligt hier een product met het beste van twee werelden: een zeer nodig infrastructureel project dat voldoet aan alle gestelde milieunormen.

 

☘Autoluwe binnenstad

De Leidse Ring Noord is een belangrijke voor een bereikbare stad, maar ook voor een autoluwe stad. Het investeren in een goede ring rondom Leiden is daarvoor cruciaal. Hierdoor kunnen we verkeer makkelijker uit de binnenstad weren en autorijden in de binnenstad ontmoedigen. Per saldo creëren we zo schonere lucht in de stad.

 

☘Investeren in schoon vervoer

Bovendien zijn de investeringen in de Leidse Ring Noord ook investeringen in de fiets, het OV en de voetganger. Er komen bredere fietspaden, fietstunnels en meer groentijd. Er zal een betere doorstroming zijn voor het openbaar vervoer. 

 

☘Samenvattend:

De Leidse Ring Noord zorgt voor een toekomstbestendige stad, met focus op duurzame mobiliteit & schoon vervoer.

 

☘Ook maakt de Leidse Ring Noord een grote woningbouwopgave mogelijk.

Interview met kandidaat Niels Goedegebure | Leiden

GroenLinks GroenLinks Leiden 14-03-2019 00:00

In aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen gaan we in gesprek met kandidaten die op de lijst staan. We sluiten de reeks af met Niels Goedegebure, kandidaat 20 op de lijst.

Stel jezelf even voor!

Ik ben Niels Goedegebure, 18 jaar en sta op plek 20 voor de Provinciale Statenverkiezingen in Zuid-Holland. Ik ben een geboren Leidenaar en houd ontzettend veel van de stad. Ik studeer Technische Bestuurskunde, een studie met zowel een maatschappelijke als technologische en wiskundige kant. In mijn vrije tijd houd ik me ik naast politiek veel bezig met muziek, lees ik en ben ik graag in de natuur.

Hoe ben jij bij GroenLinks Leiden terecht gekomen?

Al van jongs af aan was ik geïnteresseerd in milieu, natuur en klimaatverandering. Ook linkse politiek had mijn interesse en was vanzelfsprekendheid. GroenLinks was daarmee altijd wel de partij waar mijn voorkeur lag, maar bij GroenLinks ben ik echt terecht gekomen door de campagne voor de scholierenverkiezingen twee jaar geleden. Ik leerde een aantal mensen kennen en voelde me al snel thuis. Toen ben ik eerst lid geworden van DWARS, de jongerenafdeling, en daarna van GroenLinks zelf. De afdeling Leiden leerde ik bij de aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen wat beter kennen, en nu zet ik mij actief in bij de campagne. Ik vind Leiden een erg leuke, enthousiaste en actieve afdeling waar het ook gewoon erg gezellig is met elkaar!

Waarom heb jij je kandidaat gesteld voor de Provinciale Verkiezingen?

Het leek me een goede kans om het proces van binnenuit mee te maken en me vanaf het begin in te kunnen zetten voor de campagne. Ik heb geen moment spijt gehad en nu al ontzettend veel geleerd en gedaan!

Hoe reageren de mensen in je omgeving dat je op zo’n jonge leeftijd al als kandidaat op de lijst staat?

Eigenlijk heb ik nauwelijks reacties gehad over mijn leeftijd haha, ik heb dat niet echt als zo’n ding ervaren. Wel krijg ik van mensen om me heen veel vragen over de verkiezingen, GroenLinks, en alle standpunten. Maar dat vind ik alleen maar leuk, ik hou wel van een beetje discussie.

Er zijn mensen die het nut van stemmen bij de provinciale verkiezingen niet inzien. Wat zou je tegen die mensen willen zeggen die nog erg aan het twijfelen zijn of ze überhaupt naar de stembus moeten op 20 maart?

Alles om je heen wat verder gaat dan de gemeente, maar te klein is voor landelijke politiek is een taak voor de provincie. Natuurparken, energie, openbaar vervoer, warmtenetwerken, noem maar op. Voor landelijke- en gemeentepolitiek is het daarom cruciaal dat ook de provincie meewerkt aan het door hen voorgestelde beleid, en daarom is het zo belangrijk dat je óók stemt bij de provinciale verkiezingen.

Waar sta jij voor? / Wat vind je belangrijk om extra aandacht aan te schenken?

De grootste uitdaging van mijn generatie wordt zonder twijfel klimaatverandering. In deze verkiezingen kan een grote stap worden gemaakt om Zuid-Holland duurzamer en toekomstbestendiger te maken. Zuid-Holland is nu de meest vervuilde provincie van Nederland, en dat moet anders. Ook moet ik, net als vele andere studenten, straks een eerste “echte” woning zoeken. De provincie is nu nog te soepel als het gaat om het niet voldoende bouwen van betaalbare woningen door gemeentes. Dat moet anders. En ten slotte is een grote investering in het openbaar vervoer nodig. Niet alleen omdat OV een duurzame manier van transport is, maar ook omdat betaalbaar vervoer essentieel is voor gelijke kansen en sociale mobiliteit.

Wat zijn jouw toekomstplannen?

Voor GroenLinks wil ik me actief in blijven zetten, en op welke manier dat is maakt mij niet zoveel uit. Verder haal ik veel plezier uit mijn studie, en om van daaruit iets in de wetenschap of de duurzame energiesector te doen lijkt me erg leuk. Maar daar hoef ik nu gelukkig nog niet al te veel over na te denken, eerst maar alle vakken halen!

Zijn er dingen die je nog kwijt wilt?

Door klimaatverandering en andere groeiende dreigingen is het soms makkelijk om pessimistisch te worden over de toekomst, daar worstel ik zelf ook mee. Maar van somber zijn wordt het probleem niet minder; we moeten positief blijven en hoop halen uit de dingen die we bereiken. Van de klimaatwet tot betrokken leden tot goede gesprekken met bewoners. Dat geeft mij energie om me in te zetten, door te gaan en vooruit te blijven kijken.

Door: Hafsa Ismail

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.