Nieuws van politieke partijen in Overijssel over SP inzichtelijk

5 documenten

De markt heeft gefaald. Tijd voor publieke OV dienst

SP SP Overijssel 08-07-2020 17:53

De provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland hebben laten weten het voornemen te hebben de busconcessie IJssel-Vecht in te trekken. Provinciale Staten debateerden woensdag over dit besluit.

Het intrekken van de concessie heeft mogelijk verstrekkende gevolgen voor reizigers en personeel. Er wordt nu gekeken of de vervoerders die de concessie niet wonnen, de nummer twee of drie,  alsnog de nieuwe concessie willen invullen. Of zij dit nog steeds tegen dezelfde voorwaarden willen doen is onzeker. Voor de concessie Midden Overijssel geldt dat deze al in december afloopt en er eventueel een noodconcessie komt.

De SP stelt het belang van reizigers en werknemers voorop. Het aangeboden OV mag niet verslechteren ten opzichte van de huidige situatie. De verbeteringen die Keolis in haar bod in het vooruitzicht stelde moeten alsnog overgenomen worden. Voor het personeel geldt dat het overnemen van al het personeel het uitgangspunt moet zijn. Vakbonden FNV en CNV drongen vandaag al aan op snelle duidelijkheid voor betrokken personeel.

De onregelmatigheden bij Keolis zijn natuurlijk onacceptabel. Toch is het niet vreemd dat het mis ging. Al verschillende keren gingen aanbieders bij zulke aanbestedingen de mist in zoals bij Abellio in Limburg en EBS in Noord Holland. De enorme belangen en het feit dat er slechts een paar vervoerders in aanmerking komen spelen zulk gedrag in de hand. De SP stelt daarom voor het hele aanbestedingscircus te stoppen. Op lange termijn moet volledig publiek openbaar vervoer weer mogelijk worden. Op korte termijn moeten de drie provincies de concessie zelf invullen in de vorm van een publiek OV bedrijf. Dat scheelt geld en is het beste voor reiziger en werknemers.

Provinciale SP fracties willen zaak Keolis in openbaarheid bespreken

SP SP Overijssel 13-06-2020 13:16

De provinciale SP-fracties van Overijssel, Gelderland en Flevoland willen de gevolgen van de onregelmatigheden bij Keolis in de openbaarheid bespreken. Op dit moment ligt een voorstel voor om dit te behandelen in een geheime commissievergadering.

De fracties hebben daarom de onderstaande gezamelijke brief gestuurd aan de Overijsselse gedeputeerde Boerman. Hij is namens de drie provincies verantwoordelijk voor dit onderwerp.

------------------------------------------------------------------------------------

Aan de hoogedelgestrenge heer, E. Boerman,

Gedeputeerde der Provinciale Staten van Overijssel,

Provinciehuis Overijssel

Luttenbergstraat 2

Postbus 10078

8000 GB Zwolle

Betreft: ontwerpbesluit nr. 2020/1101454

Afschrift: aan de griffier, Renée Wiggers

Hoogedelgestrenge heer Boerman,

 

Namens de Statenfracties van de Socialistische Partij uit de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel, maken wij bezwaar tegen het voorgenomen ontwerpbesluit met het nummer 2020/1101454.

Daarin wordt voorgesteld een besloten vergadering van commissie Verkeer en Vervoer, gezamenlijk met de betreffende commissies van Provinciale Staten van Gelderland en Flevoland te organiseren waarbij geheimhouding opgelegd wordt over het behandelde en stukken die daarin worden overgelegd. De geheimhouding geldt dan voor iedereen die bij de behandeling aanwezig is en die kennis draagt van de stukken (artikel 23 tweede lid en artikel 25 eerste lid Provinciewet).

Wij roepen u namens deze fracties op om, behalve bedrijfsgevoelige informatie, de beschikbare informatie openbaar te maken.

Naar onze mening behoort daarbij het inlichtingenrecht (met uitzondering van de al benoemde bedrijfsgevoelige informatie) doorslaggevend te zijn.

Wij zien dit als een verantwoordelijkheid die u als GS heeft naar de inwoners van Overijssel en PS. In beslotenheid kan in onze beleving geen sprake zijn van vrije gedachtevorming in voorbereiding op besluitvorming.

Gezien de bijzondere omstandigheden en in realisatie dat wij PS en GS niet willen moeten terug roepen van het reces, verzoeken wij u, ons zo spoedig mogelijk te antwoorden.

SP Gelderland, Maurits Genmink

SP Flevoland, Maike Müller

SP Overijssel Harry Broekhuijs

 

Zie ook: openbaar vervoer

Reiziger mag niet de dupe worden van fraude Keolis

SP SP Overijssel 25-05-2020 05:41

Het persbericht van Follow The Money over onregelmatigheden bij de OV aanbesteding IJssel-Vecht, een gezamenlijke aanbesteding van de provincies Gelderland, Flevoland en Overijssel zorgt voor veel vragen bij de verschillende SP-fracties uit die provincies. De eerste conclusie na kort overleg naar aanleiding van dit bericht is dat de reiziger niet de dupe mag worden en dat de provincie de dienstregeling moet garanderen. Wij willen een vervoersgarantie waarbij de provincie al dan niet tijdelijk de concessie zelf overneemt indien nodig, inclusief eventueel geleverde elektrische bussen.

De Overijsselse SP fractie vraagt zich af hoe deze zaak zich verder zal ontwikkelen. De andere gegadigden voor de consessie Connexxion, Arriva en EBS zullen zich zeker melden op het provinciehuis. De SP staat er op dat GS op tijd informatie met PS deelt. Nu moesten we het eerst uit het nieuws vernemen, terwijl volgens bronnen GS al een week op de hoogte waren.

Dat de Nederlandse leverancier VDL afviel bij de aanbesteding juist op het punt waar Keolis ceo Frank Jansen geheime afspraken over heeft gemaakt met de Chinese leverancier is erg bitter. Welk belang daarmee gediend is, mag wat onze fractie betreft zeker onderzocht worden. Eventuele juridische gevolgen of schade-claims of een mogelijk nieuw aanbestedingstraject mogen in ieder geval de dienstregeling niet schaden, zodat de reiziger de dupe wordt. De SP-fractie gaat ervan uit dat bij gebleken onrechtmatigheden de Provincie gaat onderzoeken hoe de concessie van Keolis ongedaan gemaakt kan worden om daarmee een krachtig signaal af te geven.

GS moet in ieder geval zorgdragen voor de dienstregeling en daarmee de reizigers, maar ook denken aan de werkgelegenheid van onder andere de chauffeurs. Wanneer een (juridische) impasse dreigt moet de Provincie dan ook voorbereid zijn en daadkrachtig kunnen opereren.

Zie ook: openbaar vervoer

SP steunt staking OV

SP SP Overijssel 30-04-2018 05:26

30 april en 1 mei leggen medewerkers van het regionale openbaar vervoer het werk neer. Ook in Overijssel wordt gestaakt. De SP in Overijssel steunt de strijd van de stakers voor goede arbeidsvoorwaarden. Eerder staakten chauffeurs al terecht voor het recht om gewoon van het toilet gebruik te kunnen maken. Goed openbaar vervoer is alleen mogelijk met goede arbeidsvoorwaarden. Werknemers in het ov hebben al eerder laten zien door samen te strijden verbetering af te kunnen dwingen. Dat zal nu ook lukken. Hoewel de huidige staking het gevolg is van een conflict met de vervoerders ziet de SP ook voor de provincie een rol weggelegd.

 

SP-Statenlid Ellen van den Berg:” Je ziet dat de arbeidsvoorwaarden in het openbaar vervoer steeds meer onder druk komen te staan door provinciale bezuinigingen en de boodschap dat vervoerders steeds meer moeten leveren tegen minder geld. Dat vertaalt zich door naar de werkvloer en raakt ook reizigers. Daarom moet de provincie veel meer oog hebben voor arbeidsvoorwaarden in toekomstige aanbestedingen. Goed werk is ook een verantwoordelijkheid van de provincie als opdrachtgever.”

 

Door het hele land gingen SP'ers langs om stakers een hart onder de riem te steken o.a. in Zwolle

SP en buschauffeurs bieden rapport aan voor beter OV

SP SP Overijssel 17-01-2018 16:41

Woensdag heeft de SP samen met buschauffeurs het rapport "Buschauffeurs aan het woord" aan de commissie verkeer en vervoer aangeboden. Het rapport is het product van gesprekken die de SP voerde met tientallen buschauffeurs en bevat aanbevelingen voor de komende aanbesteding.

Uit gesprekken die de SP de afgelopen maanden in Zwolle voerde met ruim 40 chauffeurs bleek dat naast de werkdruk ook de grote hoeveelheid uitzendcontracten een groot probleem zijn. Dit zorgt voor grote onderzekerheid voor chauffeurs en maakt het lastig voldoende buschauffeurs te vinden. Recent hebben chauffeurs o.a. in Overijssel nog gestaakt voor een betere CAO. Dit heeft resultaat gehad en er is nu een betere CAO afgesloten met aandacht voor de werkdruk en meer vaste contracten. Dit resultaat moet wel worden bekrachtigt in een toekomstige aanbeveling. De SP-fractie neemt het initiatief voor een rondetafelgesprek met buschauffeurs en woordvoerders van de provinciale fracties om input op te halen voor de nieuwe aanbesteding.

In 2020 wordt het busvervoer opnieuw aanbesteed. Naast de werkdruk en gebrek aan zekerheid staat het OV in Overijssel onder druk door provinciale bezuinigingen. Steeds meer lijnen worden geschrapt en vervoerders moeten steeds meer leveren tegen steeds minder geld. Dit zet de arbeidsvoorwaarden van buschauffeurs onder druk en maakt het OV minder aantrekkelijk voor reizigers.

De aanbevelingen:

Praat op korte termijn met buschauffeurs in de regio over de concessies die in 2020 in werking zullen treden. Met praten bedoelen we niet: eenzijdige communicatie door middel van ‘informatiebijeenkomsten’ of ‘inspraakavonden’, maar het organiseren van herhaalde bijeenkomsten waarop chauffeurs met leden van Provinciale Staten de dialoog en de discussie kunnen aangaan. Betrek behalve chauffeurs ook gemeenteraden bij de besluitvorming, om draagvlak te creëren. Het zijn de provincies die gaan over de aanbesteding van het openbaar vervoer, maar het is in de gemeenten dat reizigers ermee geconfronteerd worden. Stel bij de volgende concessies de voorwaarde dat het basisniveau van het openbaar vervoer in Overijssel het huidige is. Het ov moet niet verder worden afgebroken, maar moet weer worden opgebouwd. Dat geldt ook voor de buitengebieden. Stel bij de volgende concessie de voorwaarde dat het aantal mensen dat op basis van een uitzendcontract contract in het openbaar vervoer werkt, niet mag stijgen. Inplaats daarvan moet het aantal vaste contracten in het openbaar vervoer meetbaar en merkbaar toenemen.

Lees het volledige rapport hier:

 

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.