Nieuwe fietsstraten, modernisering van het station en het autoluw maken van de eerste delen van de binnenstad. Zomaar een greep uit de maatregelen die in de Mobiliteitsnota staan. Het doel van wethouder Ashley North: Leiden duurzaam bereikbaar.

De nieuwe nota moet Leiden klaarmaken voor een nieuw decennium. Het decennium van de overgang naar schoon vervoer. “Ook de komende jaren moet Leiden goed bereikbaar zijn. Bovendien willen we de belangrijke klimaatdoelen van onze stad behalen. Daarvoor zijn nieuwe, toekomstbestendige keuzes nodig.”, zei Ashley North bij de presentatie van de mobiliteitsnota Leiden Duurzaam Bereikbaar.  De nota beschrijft de visie van de gemeente op verkeer én verbindt daar concrete maatregelen aan.

 

“Het gaat heel goed met Leiden”, vervolgde Ashley. “Dat zien we op veel vlakken terug. Het inwonertal groeit, net als het aantal banen en bezoekers. Dat is fijn en brengt tegelijkertijd nieuwe uitdagingen mee. We willen namelijk ook een bereikbare en leefbare stad zijn. Daarom zijn scherpe keuzes nodig, zodat iedereen zich goed kan blijven verplaatsen en hier prettig kan verblijven.” 

Schoon vervoer 

Het college zet daarom in de nieuwe nota de fiets, de voetganger en het OV bovenaan. North: “In een compacte, dichtbevolkte stad zijn dit de logische vervoersopties voor bewoners en bezoekers. Met beperkte ruimte kunnen reizigers onmogelijk allemaal continu de auto gebruiken, omdat dan ons netwerk overloopt. Dan slibben onze wegen dicht en loopt het verkeer helemaal vast. Juist om Leiden voor iedereen bereikbaar te houden – ook voor mensen die afhankelijk zijn van de auto – acht het college de nieuwe investeringen in schoon vervoer dat minder ruimte in beslag neemt noodzakelijk.”

De nota zet de fiets op 1, met bijvoorbeeld flinke investeringen in nieuwe fietsroutes en meer en betere mogelijkheden voor het parkeren van je fiets: bij de stations, in het centrum én in wijken. Daarnaast komt ook de voetganger centraal te staan, door goede looproutes te creëren met veilige oversteekmogelijkheden en met aandacht voor mensen met een beperking. Tot slot stimuleert de nota openbaar vervoer en duurzame mobiliteit, bijvoorbeeld door plannen uit te werken voor een moderne OV-terminal, waar je makkelijk van vervoersvorm wisselt bij Leiden CS. Ook moet er een sterkere laadinfrastructuur komen voor elektrisch vervoer en gaat de gemeente samen met ondernemers werken aan een netwerk van schone stadsdistributie.

 

De keuze voor de fiets, de voetganger en het OV is een keuze voor schone mobiliteit en een duurzaam bereikbaar Leiden. Juist om dat mogelijk te maken, is er ook aandacht voor de auto. Want hoewel minder prominent, blijft deze ook de komende jaren aanwezig in onze stad. Daarom wordt er geïnvesteerd in laadpalen en wordt deelgebruik gestimuleerd. De auto’s die er zijn, worden soepel door de stad geleid, zodat ze niet op plekken komen waar ze niet hoeven te zijn en het zoekverkeer beperken. Zo verbetert de luchtkwaliteit en komt er ruimte voor een belangrijke ambitie van het college: de autoluwe binnenstad.

Autoluwe Binnenstad

Nog komend jaar wil het college het autoluwe gebied vergroten. Er komt een autoluwe wandelzone “tussen de kerken”: van de Oude Rijn via de Hooglandse Kerk, de Nieuwe Rijn en de Langebrug naar de Pieterskerk. Zo draagt de autoluwe binnenstad bij aan een veilig, aantrekkelijk en duurzaam centrum: minder gevaarlijke verkeerssituaties, een veel mooiere en prettige aanblik van de historische binnenstad, met minder uitstoot en méér groen. Bovendien werkt het college met de Leidse Ring Noord aan een robuuste ringstructuur. Deze zorgt voor betere doorstroming en dat betekent niet alleen een betere bereikbaarheid, maar ook minder uitstoot en dus een betere luchtkwaliteit.

 

Een andere belangrijke keuze om het gebruik van schoon vervoer te faciliteren, is het aanpassen van de parkeertarieven voor bezoekers. In 2021 en 2022 gaan deze met €0,30 omhoog. Dit is al inclusief inflatiecorrectie. Zo worden bezoekers gestimuleerd om met schone vervoersvormen naar en door Leiden te reizen, zoals de fiets en het OV. Vervolgens investeert het college de opbrengsten weer terug in duurzame mobiliteit en bereikbaarheid, bijvoorbeeld de grote opdracht voor het fietsparkeren. 

 

Benieuwd geworden? De nota ligt vanaf nu ter inzage voor inspraak! Je vindt hem hier. Iedereen die zich betrokken voelt, is uitgenodigd te reageren. Nadat het college die reacties heeft gewogen, bespreekt de gemeenteraad de visie begin volgend jaar. Op naar een duurzaam bereikbaar Leiden!