De D66-fractie van Provinciale Staten heeft gedeputeerde Bert Boerman om opheldering gevraagd over de prijsstijging van het openbaar vervoer voor scholieren die vanuit Goor naar Hengelo moeten reizen.

Per 1 juli 2017 is het zogenaamde ster-abonnement afgeschaft en is het niet meer mogelijk om met dit abonnement naast de bus ook gebruik te maken van de trein. Dit leidde voor een groep scholieren tot een flinke toename in de kosten, in sommige gevallen ruim 60 procent.

Provincie Overijssel oordeelde vorig jaar dat dit een onacceptabele verhoging was en gaf de gebruikers van een jaarabonnement een korting van 200 euro. Deze regeling liep echter maar tot 31 december 2017. D66-Statenlid Gerrit van Hofwegen: “In aanloop naar het nieuwe schooljaar heeft de fractie veel signalen gekregen dat dit probleem nog steeds nijpend is voor de ouders van leerlingen die vanuit Goor naar Hengelo moeten reizen. Het is een afstand van niets maar de kosten zijn hoog. Je zult maar vier kinderen hebben die zijn aangewezen op de trein.”

Problemen

De lokale fractie van D66 heeft de afgelopen tijd van meerderde ouders te horen gekregen dat zij door de prijsstijging in de problemen komen. Het is echter onduidelijk hoeveel scholieren gedupeerd zijn door de invoering van het tarievenhuis Oost-Nederland, dat korting bepaalt op basis van keuzes (afstand) in plaats van omstandigheden.

D66-raadslid Belgin Sayin: “Uit vragen die wij begin dit jaar stelden, bleek het om een groep van ongeveer twintig scholieren te gaan. In dat onderzoek van Keolis is echter alleen maar gekeken naar de jaar- en niet naar de seizoensabonnementen. Wij vermoeden dat in de winter veel meer gebruik wordt gemaakt van het openbaar vervoer. Het aantal moet veel hoger liggen.”

Totale groep

Van Hofwegen geeft dit ook aan in zijn vragen aan het college. “Door alleen compensatie te geven aan de groep scholieren met een jaarabonnement, zeggen de cijfers niets over de totale groep die dit traject aflegt.” De compensatie wordt daarnaast niet meer gegeven omdat deze alleen was bedoeld voor scholieren die onverwacht met fors hogere uitgaven geconfronteerd werden.

“Een van de randvoorwaarden van de invoering van het tarievenhuis was dat de kosten voor de reiziger gemiddeld genomen niet mogen stijgen. Dat is niet het geval voor deze groep. Hoe kijken Gedeputeerde Staten hier tegenaan?” D66 vindt dat er een oplossing moet komen voor deze groep en wil weten welke acties GS gaat ondernemen.

Niet eerlijk

De lokale afdeling van D66 vreest dat de groep die met hoge kosten voor het openbaar vervoer wordt geconfronteerd met nieuwe leerlingen erbij alleen maar groter wordt. Sayin: “Wij vinden dit gewoon niet eerlijk. Als wij willen dat onze kinderen een goede opleiding krijgen dan moeten we daar ook de voorwaarden voor scheppen. Nu zou het zomaar kunnen zijn dat een schoolkeuze wordt bepaald op basis van de kosten van het openbaar vervoer. Dat moeten we voorkomen.”