Woensdag 25 oktober jl. boog de Raad zich over het nieuwe bestemmingsplan voor Wolfheze. Daarbij legde Raymond den Burger namens de VVD een verrassend idee op tafel ten aanzien van station Wolfheze.

https://renkum.vvd.nl/nieuws/24672/vvd-met-oplossing-voor-station-wolfheze

© Schets: Prorail

Waar gaat het over?Het station Wolfheze, één van de twee stations in onze gemeente, is van groot belang niet alleen voor het dorp maar ook voor Doorwerth, Heelsum, Renkum en de natuurlijk voor Pro Persona en Het Schild in Wolfheze. Juist de aanwezigheid van deze instelling maakt dat het niet meer van deze tijd is dat het tweede perron, waar de treinen richting Ede vertrekken, niet bereikbaar is voor mindervaliden en slecht voor slechtzienden. Het is dan ook verheugend dat Prorail wil investeren in een traverse (voetgangersbrug met trappen en liften) over de sporen 1 en 2 tussen het eerste en tweede perron. Maar dat heeft wel zijn prijs. In Wolfheze is verbaasd en met afschuw gereageerd op de eerste plaatjes met 14 meter hoge lifttorens die ruimschoots boven de omgeving uitsteken.

Voor de VVD een begrijpelijk reactie, maar het al jarenlang bestaande probleem met het niet bereikbare perron moet eindelijk eens opgelost worden. En dan moet dan maar zijn prijs hebben. Of toch niet?

Ei van Columbus?Raymond den Burger, specialist als het gaat om onze leefomgeving, is misschien met een veel eenvoudigere oplossing gekomen in een motie, die gisteren brede steun kreeg in de Raad en is overgenomen door het College. Hij stelt voor te kijken naar de mogelijkheid om een nieuw perron te maken aan de noordzijde van spoor 3 (dus aan de zijde van de Johannahoeveweg). De treinen die stoppen in Wolfheze richting Ede maken gebruik van spoor 3, zodat intercity's en ICE-treinen op spoor2 kunnen passeren. In Den Burgers voorstel blijft dat zo, maar wordt simpelweg aan de andere zijde in- en uitgestapt. Met een nieuw perron kan het bestaande tweede perron buiten gebruik gesteld worden. De voordelen zijn legio: 

Beide perrons (dus voor spoor 1 en spoor 3) zijn zonder trappen en liften bereikbaar; Daarmee ontstaat er ook geen storingsrisico (2 liften in een buitenklimaat zijn natuurlijk een risico); De huidige slecht toegankelijke voetgangerstunnel wordt overbodig en kan plaats maken voor eindelijk een voldoende brede en veilige passage van het spoor voor voetgangers en minder-validen; De exploitatiekosten gaan omlaag; Het dorp blijft gevrijwaard ongewenst geachte hoge lifttorens. 

Hierbij is het belangrijk om te bedenken dat de gronden ten noorden van de spoorlijn al in handen zijn van NS Vastgoed B.V. en dat er overal een breedte naast spoor 3 beschikbaar is die overal gelijk of groter is dan de nu aanwezige ruimte voor het eerste perron. Angst dat er hoge kosten ontstaan door wijzigingen aan het spoorwegemplacement (de railtracé's en de wissels) lijkt misplaatst want dit voorstel gaat uit van de bestaande structuur en wijzigt daar niets aan!

Wat zien wij over het hoofd?Eerlijk gezegd: geen idee. Het voorstel is dermate eenvoudig dat natuurlijk gedacht wordt: “Heeft nog niemand dit bedacht en zo ja, waarom niet?”. Niet uit te sluiten valt dat dit hoofdpijndossier al zo lang voortsleept dat bij de direct betrokkenen een zekerheid is ontstaan dat iedere acceptabele oplossing wel ingewikkeld moet zijn. 

Zeer binnenkort gaat de wethouder weer met Prorail aan tafel. De VVD-fractie is verheugd dat hij ons voorstel daarin mee zal nemen. Misschien horen we dan dat we inderdaad iets essentieels over het hoofd hebben gezien. Maar: “Niet geschoten is altijd mis!”