Nieuws van politieke partijen over Beter Voor Dordt inzichtelijk

4 documenten

Dordrecht is scheepvaartstad bij ...

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 14-08-2019 12:00

Dordrecht is scheepvaartstad bij uitstek. Door de unieke ligging aan het water en het invoeren van het ‘stapelrecht’ creëerde Dordrecht zelfs zijn eigen Gouden Eeuw, ‘Dordrechts Gouden Eeuw’. Er wordt niet voor niets gezegd dat Dordrecht haar bestaansrecht dankt aan de scheepvaart. Vandaag de dag is Dordrecht nog steeds nauw verbonden met de scheepvaart en maakt deel uit van de maritieme topregio. Logisch, er passeren jaarlijks 150.000 schepen onze stad. Helaas zijn niet alle voorzieningen voor de binnenvaart optimaal. Er is bijvoorbeeld maar één autoafzetplaats (een kade die dient als calamiteitenplek waar alleen kort aangemeerd mag worden, bijvoorbeeld voor proviand of het wisselen van bemanning). Deze plek, aan de Handelskade, wordt goed gebruikt. Op bepaalde wisseldagen liggen er zelfs regelmatig schepen op elkaar te wachten. Op de foto liggen er 3 eenheden afgemeerd en liggen er 2 te wachten. Onlangs heeft BLN-Schuttevaer, de belangenorganisatie van de binnenvaart, de gemeente verzocht om een tweede autoafzetplaats aan de Beneden Merwede. Zo kan de Handelskade worden ontlast en is omvaren voor de schepen die vanuit de Noord naar de Beneden Merwede gaan en andersom verleden tijd. Beter Voor Dordt steunt dit verzoek en heeft samen met een collega fractie middels een motie het college verzocht om voor de behandeling van de begroting, inzage te geven in de mogelijkheden voor een tweede autoafzetplaats, eventueel gecombineerd met een drinkwatertappunt. Deze motie is unaniem aangenomen. Dat is goed nieuws want de binnenvaart is Beter Voor Dordt!

Voorzieningen binnenvaart

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 08-08-2019 15:51

Dordrecht is scheepvaartstad bij uitstek. Door de unieke ligging aan het water en het invoeren van het ‘stapelrecht’ creëerde Dordrecht zelfs zijn eigen Gouden Eeuw, ‘Dordrechts Gouden Eeuw’. Er wordt niet voor niets gezegd dat Dordrecht haar bestaansrecht dankt aan de scheepvaart.

Vandaag de dag is Dordrecht nog steeds nauw verbonden met de scheepvaart en maakt deel uit van de maritieme topregio. Logisch, er passeren jaarlijks 150.000 schepen onze stad.

Helaas zijn niet alle voorzieningen voor de binnenvaart optimaal. Er is bijvoorbeeld maar één autoafzetplaats (een kade die dient als calamiteitenplek waar alleen kort aangemeerd mag worden, bijvoorbeeld voor proviand of het wisselen van bemanning). Deze plek, aan de Handelskade, wordt goed gebruikt. Op bepaalde wisseldagen liggen er zelfs regelmatig schepen op elkaar te wachten. Op de foto liggen er 3 eenheden afgemeerd en liggen er 2 te wachten.

Onlangs heeft BLN-Schuttevaer, de belangenorganisatie van de binnenvaart, de gemeente verzocht om een tweede autoafzetplaats aan de Beneden Merwede. Zo kan de Handelskade worden ontlast en is omvaren voor de schepen die vanuit de Noord naar de Beneden Merwede gaan en andersom verleden tijd.

Beter Voor Dordt steunt dit verzoek en heeft samen met een collega fractie middels een motie het college verzocht om voor de behandeling van de begroting, inzage te geven in de mogelijkheden voor een tweede autoafzetplaats, eventueel gecombineerd met een drinkwatertappunt. Deze motie is unaniem aangenomen.

Dat is goed nieuws want de binnenvaart is Beter Voor Dordt!

Afgelopen dinsdag is er in de ...

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 16-03-2019 13:00

Afgelopen dinsdag is er in de kantine van het Stadskantoor gesproken over de visie op het Dordtse havenbeleid. Vele belanghebbenden hebben input geleverd. In de Beleidsvisie Dordtse Binnenhavens wordt beschreven wat en op welke waterlocatie wenselijk en mogelijk is. Beter Voor Dordt gaat ervanuit dat er in dit beleid recht wordt gedaan aan de in 2016 ingediende en breed aangenomen motie; “Duidelijkheid en rechtszekerheid via het ligplaatsenbeleid”. In Dordrecht liggen, soms al vele jaren, een aantal karakteristieke (museum)schepen en varend erfgoed zonder ligplaatsvergunning. Beter Voor Dordt ziet graag dat deze gezichtsbepalende schepen in het Dordtse blijven. Ook is voor Beter Voor Dordt belangrijk dat de beroepsvaart goed gefaciliteerd blijft en dat Dordrecht beter toegankelijk wordt voor bezoekers vanaf het water. Vereniging de Binnenvaart

Havenvisie

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 16-03-2019 12:00

Afgelopen dinsdag is er in de kantine van het Stadskantoor gesproken over de visie op het Dordtse havenbeleid. Vele belanghebbenden hebben input geleverd.

In de Beleidsvisie Dordtse Binnenhavens wordt beschreven wat en op welke waterlocatie wenselijk en mogelijk is. Beter Voor Dordt gaat ervanuit dat er in dit beleid recht wordt gedaan aan de in 2016 ingediende en breed aangenomen motie; “Duidelijkheid en rechtszekerheid via het ligplaatsenbeleid”. In Dordrecht liggen, soms al vele jaren, een aantal karakteristieke (museum)schepen en varend erfgoed zonder ligplaatsvergunning. Beter Voor Dordt ziet graag dat deze gezichtsbepalende schepen in het Dordtse blijven.

Ook is voor Beter Voor Dordt belangrijk dat de beroepsvaart goed gefaciliteerd blijft en dat Dordrecht beter toegankelijk wordt voor bezoekers vanaf het water.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.