Nieuws van politieke partijen in Bladel inzichtelijk

7 documenten

Onderzoek naar oplossingen ...

Bladel Transparant (BT) Bladel Transparant (BT) Bladel 28-08-2019 15:39

Onderzoek naar oplossingen knelpunten N284 bijna gesloten. U heeft nog tot en met zaterdag 31 augustus om uw knelpunten en eventuele oplossingen kenbaar te maken op www.N284.nl Praat mee en geef uw input.

Make-over Egyptische poort (column Davy Jansen)

Bladel Transparant (BT) Bladel Transparant (BT) Bladel 29-05-2019 19:04

De Egyptische Poort, ik heb er goede herinneringen aan.

Als klein mannetje liep ik al rond op het sportpark, ik ken het gebied op mijn duim en bij het voormalige buitenbad heb ik zelfs jaren gewerkt. Bovendien is mijn politieke carrière’ hier begonnen.

Het gebied kan echter wel een opknapbeurt gebruiken: het zwembad is al jaren geleden gesloopt en het terrein ligt braak. De Bossingel naar het sportpark is al tijden niet onderhouden omdat het gebied ontwikkeld zou gaan worden. Het gevolg is dat je over die weg met je auto niet harder kunt rijden dan 50, want dan valt de uitlaat eronder uit. Misschien goed voor de verkeersveiligheid, maar niet ideaal.

Daarom ben ik blij dat we de Egyptische Poort een nieuwe impuls gaan geven! De afgelopen jaren hebben we hier met belanghebbenden over nagedacht, en begin mei heeft gemeenteraad haar akkoord gegeven voor de nieuwe visie. Nu is het tijd om aan de slag te gaan! Voor mij is dat niet alleen een politieke opdracht, maar het heeft dus ook een persoonlijk tintje.

Het idee is dat het gebied een recreatie- en sportgebied wordt voor alle inwoners, dat recht doet aan onze mooie gemeente. Zo komt er water ten behoeve van recreatie. Dit biedt kansen voor outdooractiviteiten en watersport, en het zorgt natuurlijk voor verkoeling tijdens de warme, zonnige zomers. Het is een mooie aanvulling voor de gemeente, om we nu eigenlijk alleen recreatiewater op rijafstand hebben. Natuurlijk krijgen ook de sportverenigingen een mooie plaats in het geheel, voor zover ze dat niet nu al hebben. We zorgen ervoor dat ze mooi omzoomd worden en passen in het vernieuwde gebied.

Ook gaan we de wegen in het gebied aanpakken. Dat betekent dat de sport- en recreatieparken beter bereikbaar worden en een veilige fietsaansluiting krijgen. Die groene corridor loopt rechtstreeks naar het centrum van het dorp, waarmee het groene gebied letterlijk om de hoek komt te liggen. Op die manier heeft iedereen baat bij de opknapbeurt.

Want wist je dat de Egyptische Poort maar op 7 minuten lopen van het centrum van Bladel ligt? Het probleem is nu dat de provinciale weg N284 het gebied doorkruist en daarmee letterlijk een drempel vormt. Van de provincie hebben we geld gekregen om iets aan de totale weg te gaan doen. Dat is fijn, want u heeft er vast onlangs nog in de file gestaan. We gaan nu inzetten om de weg bij de Egyptische Poort (half)verdiept aan te leggen en een ongelijkvloerse overgang te bouwen. Zo kunnen we een rechtstreekse, groene verbinding bouwen, met een veiliger verkeerssituatie en minder geluidsoverlast. Je stapt dan vanuit het centrum direct door het groen in het buitengebied.

Het gaat dus om ingrijpende maatregelen en dat kost natuurlijk geld, maar de Bladelse belastingbetaler hoeft hier niet(s) aan bij te dragen. We hebben namelijk afgesproken dat het project onderaan de streep kostenneutraal wordt. Om de financiering toch rond te krijgen, komt er in het gebied beperkte woningbouw. Dat zorgt ervoor dat er voldoende geld binnenkomt om alle plannen te kunnen betalen.

Ik ben erg enthousiast over de plannen en weet zeker dat onze gemeente hiervan echt een impuls krijgt. De Egyptische Poort is een prachtig gebied, dat een prominentere plaats in Bladel verdient.

Daarom ben ik blij dat ik het gebied dat ik een warm hart toedraag ook die plaats kan gaan geven. Zo zorg ik er hopelijk voor dat ook volgende generaties straks mooie herinneringen krijgen aan het gebied!

Raad stemt in met ...

Bladel Transparant (BT) Bladel Transparant (BT) Bladel 10-05-2019 16:22

Raad stemt in met gebiedsontwikkeling Egyptische Poort: Zwemvijver stapje dichterbij. Gisteren is ingestemd met het meest verregaande scenario waarbij een brede verbinding over een verdiepte N284 wordt gecreëerd. Deze variant betekent een enorme kwalitatieve versterking van het hele gebied rond de huidige kruising van de N284, aan beide zijden van de weg. Aan beide zijden van de provinciale weg worden nieuwe mogelijkheden gecreëerd en het hele gebied Egyptische Poort wordt onderdeel van de kern. De ongelijkvloerse kruising draagt zeker ook sterk bij aan de doorstroming van de N284. Deze variant is, ook binnen de gestelde financiële kaders niet bij voorbaat onrealistisch. Er is binnen het project de Egyptische Poort gekozen voor uitnodigingsplanologie. Daarbinnen is het de bedoeling dat particulieren initiatieven (ontwikkelaars, bedrijven en particulieren) met voorstellen komen om binnen de visie, het gekozen overall scenario, aan de slag te gaan. Deze initiatieven moeten voldoende inkomsten generen om de uitgave van de gemeente in het plangebied te dekken (budget neutraal). Binnen het plan is ruimte voor (zwem)water. De ontwikkeling van de Egyptische Poort loopt parallel met het project om de doorstroming van de N284 te verbeteren. Het gekozen scenario, De Groene Poort, zal parallel lopen met het traject N284. Later dit jaar zullen er concrete (deel)plannen zijn uitgewerkt.

Groeiende verkeersdruk op A67: ...

Bladel Transparant (BT) Bladel Transparant (BT) Bladel 01-05-2019 15:16

Groeiende verkeersdruk op A67: Kempengemeenten pleiten voor derde rijstrook. De langzaam maar zeker dichtslibbende A67 tussen België en Eindhoven leidt tot leefbaarheidsproblemen in de Kempen én een slechtere bereikbaarheid. Gemeenten en ondernemers trekken bij de provincie aan de bel. Ook moeten de fietspaden tussen Reusel, Bladel, Duizel, Eersel, Steensel en Veldhoven omgebouwd worden tot ‘slowlanes’: brede, comfortabele asfaltpaden zonder verkeerslichten. https://www.ed.nl/kempen/groeiende-verkeersdruk-op-a67-kempengemeenten-pleiten-voor-derde-rijstrook~afce0dcb/

Zo snel mogelijk (tussen)oplossingen ...

Bladel Transparant (BT) Bladel Transparant (BT) Bladel 22-11-2018 16:29

Zo snel mogelijk (tussen)oplossingen verkeersdrukte N284 Bladel/Hapert. Als Bladel Transparant vinden wij het belangrijk dat onze gemeente goed bereikbaar is voor ondernemers en andere weggebruikers. Veel inwoners staan regelmatig in de file op locaties in onze gemeente of ondervinden hinder van de al langer bestaande problematiek rondom de N284 en andere routes en/of dicht slippende wegen. In de optiek van Bladel Transparant dient dit probleem aangepakt te worden. Verbinding met andere projecten binnen de gemeente Bladel. De noodzaak om te komen tot een structurele oplossing voor de N284 in het kader van doorstroming en verkeersveiligheid is al langer aangetoond. Deze planvorming is echter ook van invloed op diverse projecten binnen onze gemeente, zoals de ontsluiting bedrijverterrein de Sleutel, de Egyptische Poort, Kempenland, verkeersveiligheid oude provinciale weg Hapert en de Wijer. We zijn ons er van bewust dat de realisatie van dit plan nog de nodige tijd nodig heeft, maar gelet op de ernst van de situatie zijn wij van mening dat er ook op korte termijn (tussen)maatregelen nodig zijn om in de benodigde bereikbaarheid te verbeteren. Bladel Transparant is van mening dat er tussenoplossingen moeten komen om de verkeersdoorstroming in de spits te verbeteren. Om deze reden heeft Bladel Transparant enkele vragen gesteld over de huidige aanpak en welke mogelijkheden het college heeft. 1. Kan het College de raad informeren over de huidige stand van zaken m.b.t. het traject N284? 2. Kan het College een overzicht geven van het aantal ongevallen in 2017 en 2018 op het traject N284 in de gemeente Bladel? 3. Kan het College aangeven wat de lengte en de duur van de files per dag is? Zo niet, is het College voornemens om dit in beeld te brengen? 4. Kan het college een overzicht geven waar de knelpunten m.b.t. de verkeersopstopping en filevorming zich bevinden en welke oorzaken dit heeft? 5. Is het College van mening dat er snel naar een tijdelijke tussenoplossing gezocht moet worden om de filedruk op de N284 te verminderen alvorens de grote aanpak van start gaat en zo ja op welke wijze? 6. Heeft het college in beeld of bijvoorbeeld het afstemmen van de verkeerslichten, stimuleren van andere routes, het tijdelijk openstellen van andere routes (extra ontsluiting bedrijventerrein de Sleutel en extra ontsluiting KBP op de plekken waar die nu geblokkeerd zijn) en andere mogelijkheden die tijdelijke oplossingen kunnen zijn voor de problemen? Op basis van de beantwoording zullen we kijken welke acties we kunnen ondernemen. Wordt vervolgd! https://bladeltransparant.nl/1609-2/

Zo snel mogelijk (tussen)oplossingen verkeersdrukte N284 Bladel/Hapert

Bladel Transparant (BT) Bladel Transparant (BT) Bladel 22-11-2018 15:38

Zo snel mogelijk (tussen)oplossingen verkeersdrukte N284 Bladel/Hapert.

Als Bladel Transparant vinden wij het belangrijk dat onze gemeente goed bereikbaar is voor ondernemers en andere weggebruikers. Veel inwoners staan regelmatig in de file op locaties in onze gemeente of ondervinden hinder van de al langer bestaande problematiek rondom de N284 en andere routes en/of dicht slippende wegen. In de optiek van Bladel Transparant dient dit probleem aangepakt te worden. Om deze reden is het gezamenlijk aanpakken van de N284 dan ook in het coalitieakkoord en middels de volgende tekst in de begroting 2019 opgenomen.

“Vanaf 2016 is er samen met de Provincie en de gemeente Reusel – De Mierden gewerkt aan een samenwerking met als doel de Provinciale weg N284 “toekomst proof” te maken’’.

N284 Bladel/Hapert. (foto Paul Wouters)

Inmiddels is het project geborgd in de regionale verkeersplannen en is er noodzaak en prioriteit gegeven aan een verdere uitwerking van het plan.”

Verbinding met andere projecten binnen de gemeente Bladel.

De noodzaak om te komen tot een structurele oplossing voor de N284 in het kader van doorstroming en verkeersveiligheid is al langer aangetoond. Deze planvorming is echter ook van invloed op diverse projecten binnen onze gemeente, zoals de ontsluiting bedrijverterrein de Sleutel, de Egyptische Poort, Kempenland, verkeersveiligheid oude provinciale weg Hapert en de Wijer.

We zijn ons er van bewust dat de realisatie van dit plan nog de nodige tijd nodig heeft, maar gelet op de ernst van de situatie zijn wij van mening dat er ook op korte termijn (tussen)maatregelen nodig zijn om in de benodigde bereikbaarheid te verbeteren.

Bladel Transparant is van mening dat er tussenoplossingen moeten komen om de verkeersdoorstroming in de spits te verbeteren. Om deze reden heeft Bladel Transparant enkele vragen gesteld over de huidige aanpak en welke mogelijkheden het college heeft.

De fractie Bladel Transparant vraagt zich af:

1. Kan het College de raad informeren over de huidige stand van zaken m.b.t. het traject N284.

2. Kan het College een overzicht geven van het aantal ongevallen in 2017 en 2018 op het traject N284 in de gemeente Bladel.

3. Kan het College aangeven wat de lengte en de duur van de files per dag is? Zo niet, is het College voornemens om dit in beeld te brengen?

4. Kan het college een overzicht geven waar de knelpunten m.b.t. de verkeersopstopping en filevorming zich bevinden en welke oorzaken dit heeft?

5. Is het College van mening dat er snel naar een tijdelijke tussenoplossing gezocht moet worden om de filedruk op de N284 te verminderen alvorens de grote aanpak van start gaat en zo ja op welke wijze?

6. Heeft het college in beeld of bijvoorbeeld het afstemmen van de verkeerslichten, stimuleren van andere routes, het tijdelijk openstellen van andere routes (extra ontsluiting bedrijventerrein de Sleutel en extra ontsluiting KBP op de plekken waar die nu geblokkeerd zijn) en andere mogelijkheden die tijdelijke oplossingen kunnen zijn voor de problemen?

Op basis van de beantwoording zullen we kijken welke actie we kunnen ondernemen.

Wordt vervolgd!

Samen werken aan bereikbaarheid

CDA CDA Bladel 12-03-2018 07:44

Het CDA wil dat de gemeente Bladel het economisch hart van de Kempen blijft. Wil je een hart goed laten functioneren dan moet je ervoor zorgen dat de aders open zijn. Dichtgeslibde aders zorgen voor veel ongewenste complicaties. In onze mooie gemeente zijn er een aantal verkeersituaties die volgens het CDA goed aangepakt mogen worden. Doorstroming In Bladel zijn we blij met de aansluiting bij Hapert op de A67 als kransslagader; we moeten er natuurlijk wel voor zorgen dat het verkeer verder over de gemeentewegen goed doorstroomt. De belangrijkste hiervan is de provinciale weg (N284). Veel van onze inwoners, maar ook van buurgemeentes, moeten hier twee maal daags over om bij hun werk te komen. Het super positief dat de economie aantrekt, maar het gevolg hiervan is dat deze weg steeds drukker wordt en het verkeer regelmatig vast staat. Zo komt de kruising bij Van Mossel in Hapert wel erg dicht bij een echt verkeersinfarct. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Er wordt momenteel dan ook gekeken naar mogelijke oplossingen om de doorstroming te verbeteren, zoals het verbreden van deze weg. Als CDA Bladel zien wij graag een afrit van de A67 bij Reusel. Dit zorgt er niet alleen voor dat bedrijventerreinen de Sleutel en de Hoeve beter bereikbaar zijn, maar hierdoor wordt ook het verkeer op de provinciale weg verminderd. Dus een beter leef- en verkeersklimaat voor onze kernen Hapert en Bladel! Openbaar vervoer en sluipverkeer Voor een betere bereikbaarheid naar Tilburg moet er veel gebeuren. De aansluiting met openbaar vervoer naar Tilburg is slecht en niet op elkaar afgestemd. Vele studenten ervaren dagelijks dit ongemak. Upgrading van de N269, de weg van Tilburg en nu tot Reusel maar hopelijk straks naar de A67, hoort volgens het CDA meegenomen te worden in de studie voor een betere verkeersafwikkeling van en naar onze dorpen. Bijkomend voordeel van een goed netwerk van ontsluitingswegen is dat het verkeer geen sluiproutes meer opzoekt door kernen en landbouwweggetjes, wat velen gevaarlijk vinden en waar de nodige irritaties bij komen kijken. En dan hebben we nog de kruising in Hoogeloon bij de Fluiter op het Broekenseind, en gelijkwaardig de kruising op Hoogcasteren. Ondanks de vele maatregelen die al genomen zijn, blijven deze kruisingen gevaarlijk. Zo wil het CDA graag mogelijkheden voor rotondes op deze kruisingen onderzoeken. Fietspaden Zowel bij het toeristische als het woon-werkverkeer zien wij steeds meer fietsers. Daarbij zijn er ook nog de vele (hard)lopende en fietsende sporters die, al of niet in clubverband, onze fietspaden en mooie landbouwweggetjes opzoeken. Dit is een ontwikkeling die op alle fronten is toe te juichen. Met elektrische fietsen en wielrenners wordt het verschil in snelheden tussen de verschillende (fiets)gebruikers steeds groter. Dit wekt onderlinge irritatie en het zorgt voor gevaarlijke situaties. Voldoende brede fietspaden en goed vloeiende overgangen naar de openbare weg en bij verkeersremmers vragen de nodige aandacht. Verbreden van de fietsroute de Pals (Cartierheide) heeft onze eerste prioriteit. Een nieuw aan te leggen fietspad in Hoogeloon van Broekenseind naar Knegsel en aanleg van snelfietsroutes kan er toe bijdragen dat forensen de fiets pakken en de auto thuis laten staan. Veiligheid Veilig en vriendelijk gedrag door de verschillende weggebruikers naar elkaar toe is natuurlijk een basiswaarde die de mobiliteitsvreugde verhoogd en ook dat draagt bij aan een gezond hart en bloedvatenstelsel. Kortom: er valt nog genoeg te doen aan onze bereikbaarheid en verkeersveiligheid, en daar gaan wij als CDA graag mee aan de slag! CDA Bladel: Voor ’t dorp dat we door willen geven!” #CDABladel

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.