Nieuws van politieke partijen in Echt-Susteren over GroenLinks inzichtelijk

15 documenten

Hoe lelijk en geluidweerkaatsend het ...

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 27-08-2019 06:06

Hoe lelijk en geluidweerkaatsend het gedrocht aan de uiterste noordgrens van Sittard-Geleen ook is... het grote dakoppervlak wordt nu iig wel goed benut door er #zonnepanelen op te leggen. Bij de verbreding van de A2 komt nog een aarden wal tussen de autoweg en Baakhoven, midden-boven op de foto. De geluidswal tracht dan tevens het zicht op deze logistieke doos te ontnemen. Althans, vanuit de landelijke omgeving rondom Baakhoven.

Proefondervindelijk antwoorden ...

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 08-08-2019 10:33

Proefondervindelijk antwoorden krijgen op vragen over dagelijks gebruik van een elektrische auto. Ook de gemeente Echt-Susteren schaft enkele EV's aan.

Ons raadslid Thijs Wetemans heeft ...

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 23-07-2019 15:46

Ons raadslid Thijs Wetemans heeft namens de fractie GroenLinks Echt-Susteren de volgende zienswijze ingediend op de uitbreidingsplannen van VDL Nedcar: Aan het college van Gedeputeerde Staten provincie Limburg Betreft: zienswijze met betrekking tot concept-NRD ‘Uitbreiding VDL Nedcar’ Nieuwstadt, 23 juli 2019 Geachte leden van Gedeputeerde Staten, GroenLinks Echt-Susteren (hierna GLES) dient hierbij haar zienswijze in met betrekking tot de door uw College op 25 juni vastgestelde concept-Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) ‘Uitbreiding VDL Nedcar’. VRACHTVERKEER: Hoewel niet aan de orde, willen we allereerst terugkomen op het aangenomen Statenvoorstel m.b.t. €24,8 miljoen die de provincie beschikbaar stelt voor infrastructurele maatregelen. De provincie stelt zélf twee voorwaarden voor het uitgeven van deze som geld: (1) er moet eerst een tweede contractant zijn en (2) deze extra productie moet eerst leiden tot de groei van de verkeersbelasting door meer personeel. Vooral de 2e voorwaarde vinden we onacceptabel: door robotisering kan ‘de groei van de verkeersbelasting door meer personeel’ juist meevallen MAAR aan- en afvoer van vrachtverkeer neemt in ieder geval zeker toe bij een 2e contractant. Juist de toename van vrachtverkeer baart ons zorgen. Niet alleen vanwege de hierboven bedoelde verkeersbelasting maar ook door de forse toename van uitlaatgassen. GLES eist daarom minimaal één officieel meetstation voor luchtvervuiling, bij voorkeur in de buurt van de straat Aan de Linde in Nieuwstadt. We willen dat de data openbaar beschikbaar is via luchtmeetnet.nl om een transparante monitoring te kunnen waarborgen. Onze voorkeur heeft een RIVM-meetpunt voor minimaal de volgende stoffen: fijnstof (PM10 en 2,5), stikstofmonoxide en stikstofdioxide. Een stap verder gaat onze wens om het gehele Nedcar-terrein (Nedcar, Yard, IPS, etc.) als een milieuzone in te richten voor wat betreft het vrachtverkeer. Euro-6-norm is de minimale eis om het terrein op te mogen. Dus bij alle ingangen van dit - makkelijk af te bakenen - gebied komen camera’s die de kentekens van de vrachtwagens registreren; óók alle buitenlandse kentekens! We willen dat de provincie zéér behouden omgaat met vrijstellingen bij de invoering van zo’n milieuzone. U kunt hierbij de missers van de gemeente Rotterdam overslaan, m.a.w. niet het wiel opnieuw uitvinden maar lering trekken. GLES vraagt aandacht voor realisatie van een volledige vierpuntsaansluiting van de N297 op de Nusterweg-Sittarderweg, zie afbeelding. De getekende cirkels zijn rotondes. LANDSCHAPPELIJKE INPASSING: GLES pleit voor een robuuste landschappelijke inpassing van alle industriële activiteiten dus zowel van geparkeerde auto’s (GOK en personeel) en uiteraard de eenlaags- en meerlaagsgebouwen. Ook als de uitbreiding niet doorgaat! We willen dat het volledige Nedcar-terrein (uitzondering langs de A2) wordt omzoomd met groen: een forse aarden wal begroeid met bomen en struiken. Kortom: het gehele terrein inpakken met groen. Een goed voorbeeld is de aarden wal aan twee zijden van de wijk Hoogveld bij Sittard. Indien de N276 wordt verlegd dan willen we ook hier een begroeide wal zien tussen de verlegde N276 en het Landschapspark Susteren aan de Kampweg. Al deze aanplant staat wat ons betreft los van de verplichte compensatie bij eventuele boomkap, denk o.a. aan delen van het Sterrebos. Die compensatie willen we overigens laten landen in de directe omgeving van de woonkern Nieuwstadt en kan derhalve de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) oost-west versterken. VOETGANGERS EN FIETSERS: GLES pleit voor behoud en zelfs uitbreiding van fiets- en wandelroutes voor recreatieve doeleinden maar ook voor woon-werkverkeer per fiets. Extra aandacht vragen we voor de schoolgaande jeugd naar het voortgezet onderwijs in Sittard. Zij moeten een veilige (liefst autoluwe) school-thuisroute hebben. Dit wordt nog belangrijker als het verkeer rondom Nieuwstadt toeneemt door personeel en vrachtwagens voor VDL Nedcar en toeleveranciers. Met vriendelijke groet, Thijs Wetemans, raadslid GroenLinks Echt-Susteren

Zienswijze op concept-NRD ‘Uitbreiding VDL Nedcar’ | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 23-07-2019 00:00

We hebben de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen op de concept-NRD ‘Uitbreiding VDL Nedcar’ gebruikt om onze zorgen kenbaar te maken en enkele accenten te leggen.

 

Aan het college van Gedeputeerde Staten provincie Limburg

 

Betreft: zienswijze met betrekking tot concept-NRD ‘Uitbreiding VDL Nedcar’

 

Nieuwstadt, 23 juli 2019

 

 

Geachte leden van Gedeputeerde Staten,

 

GroenLinks Echt-Susteren (hierna GLES) dient hierbij haar zienswijze in met betrekking tot de door uw College op 25 juni vastgestelde concept-Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) ‘Uitbreiding VDL Nedcar’.

 

VRACHTVERKEER:

Hoewel niet aan de orde, willen we allereerst terugkomen op het aangenomen Statenvoorstel m.b.t. €24,8 miljoen die de provincie beschikbaar stelt voor infrastructurele maatregelen. De provincie stelt zélf twee voorwaarden voor het uitgeven van deze som geld: (1) er moet eerst een tweede contractant zijn en (2) deze extra productie moet eerst leiden tot de groei van de verkeersbelasting door meer personeel.

Vooral de 2e voorwaarde vinden we onacceptabel: door robotisering kan ‘de groei van de verkeersbelasting door meer personeel’ juist meevallen MAAR aan- en afvoer van vrachtverkeer neemt in ieder geval zeker toe bij een 2e contractant.

Juist de toename van vrachtverkeer baart ons zorgen. Niet alleen vanwege de hierboven bedoelde verkeersbelasting maar ook door de forse toename van uitlaatgassen. GLES eist daarom minimaal één officieel meetstation voor luchtvervuiling, bij voorkeur in de buurt van de straat Aan de Linde in Nieuwstadt. We willen dat de data openbaar beschikbaar is via luchtmeetnet.nl om een transparante monitoring te kunnen waarborgen. Onze voorkeur heeft een RIVM-meetpunt voor minimaal de volgende stoffen: fijnstof (PM10 en 2,5), stikstofmonoxide en stikstofdioxide.

Een stap verder gaat onze wens om het gehele Nedcar-terrein (Nedcar, Yard, IPS, etc.) als een milieuzone in te richten voor wat betreft het vrachtverkeer. Euro-6-norm is de minimale eis om het terrein op te mogen. Dus bij alle ingangen van dit - makkelijk af te bakenen - gebied komen camera’s die de kentekens van de vrachtwagens registreren; óók alle buitenlandse kentekens! We willen dat de provincie zéér behouden omgaat met vrijstellingen bij de invoering van zo’n milieuzone. U kunt hierbij de missers van de gemeente Rotterdam overslaan, m.a.w. niet het wiel opnieuw uitvinden maar lering trekken.

GLES vraagt aandacht voor realisatie van een volledige vierpuntsaansluiting van de N297 op de Nusterweg/Sittarderweg, zie afbeelding. De getekende cirkels zijn rotondes.

 

LANDSCHAPPELIJKE INPASSING:

GLES pleit voor een robuuste landschappelijke inpassing van alle industriële activiteiten dus zowel van geparkeerde auto’s (GOK en personeel) en uiteraard de  eenlaags- en meerlaagsgebouwen. Ook als de uitbreiding niet doorgaat! We willen dat het volledige Nedcar-terrein (uitzondering langs de A2) wordt omzoomd met groen: een forse aarden wal begroeid met bomen en struiken. Kortom: het gehele terrein inpakken met groen. Een goed voorbeeld is de aarden wal aan twee zijden van de wijk Hoogveld bij Sittard. Indien de N276 wordt verlegd dan willen we ook hier een begroeide wal zien tussen de verlegde N276 en het Landschapspark Susteren aan de Kampweg. Al deze aanplant staat wat ons betreft los van de verplichte compensatie bij eventuele boomkap, denk o.a. aan delen van het Sterrebos. Die compensatie willen we overigens laten landen in de directe omgeving van de woonkern Nieuwstadt en kan derhalve de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) oost-west versterken.

 

VOETGANGERS EN FIETSERS:

GLES pleit voor behoud en zelfs uitbreiding van fiets- en wandelroutes voor recreatieve doeleinden maar ook voor woon-werkverkeer per fiets. Extra aandacht vragen we voor de schoolgaande jeugd naar het voortgezet onderwijs in Sittard. Zij moeten een veilige (liefst autoluwe) school-thuisroute hebben. Dit wordt nog belangrijker als het verkeer rondom Nieuwstadt toeneemt door personeel en vrachtwagens voor VDL Nedcar en toeleveranciers.

 

Met vriendelijke groet,

Thijs Wetemans, raadslid GroenLinks Echt-Susteren

We rekenen dit keer wél op een ...

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 11-06-2019 05:41

We rekenen dit keer wél op een #landschappelijke #inpassing! Dus svp geen lelijke, geluidweerkaatsende en prominent aanwezige doos zoals die van Leeyen.

Over het maaien van bermen heeft ...

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 31-05-2019 06:47

Over het maaien van bermen heeft iedereen wel een mening. Onze gemeente balanceert tussen verkeersveiligheid, onderhoudsniveau én natuurwaarden. Best lastig maar vooralsnog volgt de gemeente het nieuwe maaibeleid dat sinds vorig jaar is ingevoerd. Top! #meergroen #meerbiodiversiteit

Volop aandacht voor de waterstofauto ...

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 25-05-2019 05:55

Volop aandacht voor de waterstofauto in De Limburger. We blijven streven naar een vulstation voor #waterstof in Echt-Susteren. Wij zien vooral kansen voor de logistieke sector (heftrucks, reachtrucks, vrachtwagens, etc.) waarna auto’s en bussen vanzelf volgen. #energietransitie

Waterstof als energiedrager staat ...

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 18-12-2018 10:19

Waterstof als energiedrager staat ons inziens op het punt van doorbreken. Lokaal streven we naar een #waterstoftankstation voor auto’s, bussen en zelfs vrachtwagens. Provinciaal maant GroenLinks Limburg het provinciebestuur tot een actiever beleid op het gebied van #waterstof in de volle breedte. Een motie met die strekking werd afgelopen vrijdag unaniem aangenomen! Zelfs treinen kunnen op waterstof rijden. In andere landen al dagelijkse praktijk, zie reactie. Een actieradius van 1000 kilometer en slechts 15 minuten tanken. Omdat het kan. #energietransitie

Al eerder schreven we dat ...

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 27-10-2018 07:24

Al eerder schreven we dat Businesspark Midden Limburg een ideale locatie is voor het eerste Limburgse waterstofstation. Ook De Limburger pikt het nu op! Als Action, Dick Vijn en (zometeen) Dokvast hun intern transport op #waterstof laten rijden zou dit al voldoende vraag kunnen creëren om een waterstofpompstation te plaatsen. Vrachtwagens, bussen en auto’s volgen dan vanzelf. Leuk dat we in het artikel worden genoemd! De toekomst kan zooo mooi worden! #energietransitie

Als je de moeite neemt om het ...

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 16-10-2018 06:47

Als je de moeite neemt om het artikel over elektrisch rijden in De Limburger van vandaag helemaal te lezen, kom je aan het einde nog een aardige alinea tegen. Degenen die ons volgen op Facebook, weten al dat wij graag een #waterstoftankstation zien verschijnen in de buurt van het knooppunt van de A2 en de A73. Businesspark Midden Limburg lijkt ons zeer geschikt!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.