Nieuws van politieke partijen in Haaksbergen over GroenLinks inzichtelijk

4 documenten

Art.35 vragen van GroenLinks betreffende Enschede fietsstad | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Haaksbergen 15-03-2019 00:00

Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het College: Art.35 vragen vragen van GroenLinks betreffende Fietsstad Enschede d.d.25 februari 2019.

De Fietsersbond Enschede heeft op haar website een korte notitie gepubliceerd waarin ze verschillende punten noemt waar fietsvoorzieningen er in Enschede op achteruit gaan [1] In de inleiding schrijft de bond: “Sinds 2012 zet Enschede zich actief in om de fietsinfrastructuur te verbeteren. De gemeente voert actief een campagne Fietsstad 2020, hierdoor verwachten fietsers dat het goed geregeld is in Enschede. Omdat dit soms tegenvalt, klagen fietsers en leden van de Fietsersbond dat de fietsinfrastructuur achteruit gaat. Omdat dit volgens ons nooit de bedoeling kan zijn hebben we deze notitie opgesteld.

Ook GroenLinks heeft diverse punten die de Fietsersbond beschrijft, al eens in commissievergaderingen en andere bijeenkomsten aan de orde gesteld.

GroenLinks is vanzelfsprekend erg blij is met de vele investeringen in (nieuwe) fietsroutes en verbeteringen sinds 2012, maar we vinden het ook erg jammer dat tegelijkertijd op andere plekken in de stad de fietsinfrastructuur verslechterd. Dit doet naar mening van GroenLinks afbreuk aan de campagne “Enschede Fietsstad 2020.”

GroenLinks zou graag zien dat het College onomwonden voor de fiets kiest, ook als dit tot gevolg heeft dat automobilisten wat langer onderweg zijn. Want fietsen is gezonder, beter voor milieu en leefomgeving, en investeren in de fiets is één van de meest effectieve methodes om verkeersproblemen aan te pakken.

GroenLinks heeft naar aanleiding van de campagne “Enschede Fietsstad 2020”, de notitie van de Fietsersbond en eigen ervaringen de volgende vragen aan het College:

Heeft het College kennis genomen van de notitie van de Fietsersbond? Wat is de reactie van het College op deze notitie en de daarin benoemde voorbeelden? Aanvullend op de voorbeelden in de notitie van de Fietsersbond, zijn GroenLinks nog een aantal andere plaatsen opgevallen waar de voorzieningen voor de fietser er op achteruit zijn gegaan. In het bijzonder: a. De beperking in bemanning van, en daarmee service in, de ondergrondse fietsenstallingen; b. Het opheffen van de groene golf voor fietsers tussen Stadsveld en Twekkelerveld (de onderlinge afstelling tussen de vri’s op de kruisingen Westerval/Parkweg en Hendrik ter Kuilestraat/Parkweg); Wat is de reactie op en onderbouwing van het College bij deze veranderingen? In hoeverre is er bij de genoemde voorbeelden onder 1 en 2 ook onderzocht of er andere oplossingen mogelijk zijn die beter/comfortabeler zijn voor de fietser? Indien er alternatieven zijn bekeken, waarom zijn die dan afgevallen? Op basis van welke criteria en overwegingen maakt het College de afweging of op een bepaalde plek (kruispunt, wegvak) in de stad prioriteit wordt gelegd bij de fietser of juist bij de automobilist? Is het College het met GroenLinks eens dat: 1. fietsen veel duurzamer en gezonder is dan automobiliteit, en ook beter is voor de leefomgeving; dat 2. fietsinfrastructuur in de regel veel goedkoper is om aan te leggen en onderhouden dan infrastructuur voor auto’s en dat 3. investeren in de fiets één van de meest effectieve methoden is om verkeersproblemen aan te pakken? Zo nee, waarom niet? Is het College het met GroenLinks eens dat het enerzijds volop investeren in fietsroutes en tegelijkertijd op andere plekken de fietsinfrastructuur te verslechteren, een dubbel signaal naar buiten geeft en de indruk kan wekken dat Enschede toch niet volop op de fiets durft in te zetten? Zo nee, waarom niet Naast verdere investeringen fysieke infrastructuur zoals de F35 en fietsstraten: Welke acties onderneemt het College verder, of is het College van plan deze raadsperiode in te zetten, om bewoners en bezoekers van onze gemeente te overtuigen de auto te laten staan en in plaats daarvan de fiets te pakken Hoeveel waarde hecht het College er aan dat Enschede in 2020 daadwerkelijk wordt verkozen tot fietsstad van Nederland?

[1] https://enschede.fietsersbond.nl/2018/11/15/sluipenderwijs-verslechterende-fietsinfrastructuur/

Robin Wessels, GroenLinks  

---------

 

Art.35 vragen van GroenLinks betreffende Fietsstad Enschede | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Haaksbergen 15-03-2019 00:00

Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het College: Art.35 vragen vragen van GroenLinks betreffende Fietsstad Enschede d.d.25 februari 2019.

De Fietsersbond Enschede heeft op haar website een korte notitie gepubliceerd waarin ze verschillende punten noemt waar fietsvoorzieningen er in Enschede op achteruit gaan [1] In de inleiding schrijft de bond: “Sinds 2012 zet Enschede zich actief in om de fietsinfrastructuur te verbeteren. De gemeente voert actief een campagne Fietsstad 2020, hierdoor verwachten fietsers dat het goed geregeld is in Enschede. Omdat dit soms tegenvalt, klagen fietsers en leden van de Fietsersbond dat de fietsinfrastructuur achteruit gaat. Omdat dit volgens ons nooit de bedoeling kan zijn hebben we deze notitie opgesteld.

Ook GroenLinks heeft diverse punten die de Fietsersbond beschrijft, al eens in commissievergaderingen en andere bijeenkomsten aan de orde gesteld.

GroenLinks is vanzelfsprekend erg blij is met de vele investeringen in (nieuwe) fietsroutes en verbeteringen sinds 2012, maar we vinden het ook erg jammer dat tegelijkertijd op andere plekken in de stad de fietsinfrastructuur verslechterd. Dit doet naar mening van GroenLinks afbreuk aan de campagne “Enschede Fietsstad 2020.”

GroenLinks zou graag zien dat het College onomwonden voor de fiets kiest, ook als dit tot gevolg heeft dat automobilisten wat langer onderweg zijn. Want fietsen is gezonder, beter voor milieu en leefomgeving, en investeren in de fiets is één van de meest effectieve methodes om verkeersproblemen aan te pakken.

GroenLinks heeft naar aanleiding van de campagne “Enschede Fietsstad 2020”, de notitie van de Fietsersbond en eigen ervaringen de volgende vragen aan het College:

Heeft het College kennis genomen van de notitie van de Fietsersbond? Wat is de reactie van het College op deze notitie en de daarin benoemde voorbeelden? Aanvullend op de voorbeelden in de notitie van de Fietsersbond, zijn GroenLinks nog een aantal andere plaatsen opgevallen waar de voorzieningen voor de fietser er op achteruit zijn gegaan. In het bijzonder: a. De beperking in bemanning van, en daarmee service in, de ondergrondse fietsenstallingen; b. Het opheffen van de groene golf voor fietsers tussen Stadsveld en Twekkelerveld (de onderlinge afstelling tussen de vri’s op de kruisingen Westerval/Parkweg en Hendrik ter Kuilestraat/Parkweg); Wat is de reactie op en onderbouwing van het College bij deze veranderingen? In hoeverre is er bij de genoemde voorbeelden onder 1 en 2 ook onderzocht of er andere oplossingen mogelijk zijn die beter/comfortabeler zijn voor de fietser? Indien er alternatieven zijn bekeken, waarom zijn die dan afgevallen? Op basis van welke criteria en overwegingen maakt het College de afweging of op een bepaalde plek (kruispunt, wegvak) in de stad prioriteit wordt gelegd bij de fietser of juist bij de automobilist? Is het College het met GroenLinks eens dat: 1. fietsen veel duurzamer en gezonder is dan automobiliteit, en ook beter is voor de leefomgeving; dat 2. fietsinfrastructuur in de regel veel goedkoper is om aan te leggen en onderhouden dan infrastructuur voor auto’s en dat 3. investeren in de fiets één van de meest effectieve methoden is om verkeersproblemen aan te pakken? Zo nee, waarom niet? Is het College het met GroenLinks eens dat het enerzijds volop investeren in fietsroutes en tegelijkertijd op andere plekken de fietsinfrastructuur te verslechteren, een dubbel signaal naar buiten geeft en de indruk kan wekken dat Enschede toch niet volop op de fiets durft in te zetten? Zo nee, waarom niet Naast verdere investeringen fysieke infrastructuur zoals de F35 en fietsstraten: Welke acties onderneemt het College verder, of is het College van plan deze raadsperiode in te zetten, om bewoners en bezoekers van onze gemeente te overtuigen de auto te laten staan en in plaats daarvan de fiets te pakken Hoeveel waarde hecht het College er aan dat Enschede in 2020 daadwerkelijk wordt verkozen tot fietsstad van Nederland?

[1] https://enschede.fietsersbond.nl/2018/11/15/sluipenderwijs-verslechterende-fietsinfrastructuur/

Robin Wessels, GroenLinks  

---------

 

Enschede Fietsstad? | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Haaksbergen 21-02-2019 00:00

Nadat in 2012 de fietsvisie is vastgesteld, is men in Enschede voortvarend aan de slag gegaan met het aanleggen en verbeteren van fietsroutes. Onder andere is een groot deel van de fietssnelweg F35 tussen Enschede en Hengelo gereed, zijn diverse fietsstraten aangelegd en zijn bij steeds meer verkeerslichten wachttijdindicatoren geplaatst. Ook is Enschede de campagne ‘Fietsstad 2020’ gestart met de inzet om in 2020 verkozen te worden tot fietsstad van Nederland. GroenLinks is vanzelfsprekend erg blij met de vele investeringen in en verbeteringen van de fietsroutes in onze stad. Iets waar GroenLinks al jarenlang voor heeft gepleit.

Tegelijkertijd constateert GroenLinks helaas ook dat fietsers er op andere plekken in onze stad op achteruit gaan: Rotondes (waar fietsers voorrang hebben) worden vervangen door verkeerslichten, bij veel verkeerslichten krijgen fietsers minder vaak groen en langs verschillende wegen zijn of worden vrijliggende fietspaden vervangen door fietsstroken.

Het beeld ontstaat hierdoor dat de gemeente niet volmondig voor de fiets kiest, maar vooral voor de fiets lijkt te kiezen op plekken waar dat niet te veel ten koste gaat van de automobilist. Op plekken waar belangen van fietsers en automobilisten elkaar raken, kiest de gemeente in de ogen van GroenLinks nog te makkelijk voor de auto. En dat is om meerdere redenen jammer: fietsen is gezonder en beter voor milieu en leefbaarheid, infrastructuur voor fietsers is veel goedkoper dan voor auto’s en stimuleren van de fiets is een erg effectieve manier om verkeersdrukte aan te pakken.

Daarnaast doet deze dubbele houding naar onze mening afbreuk aan de campagne ‘fietsstad 2020’. Want als de gemeente niet onomwonden voor de fiets kiest, hoe overtuigend is dan de oproep aan bewoners om de fiets in plaats van de auto te nemen? En hoe serieus wil je dan echt verkozen worden tot fietsstad van Nederland?

Wat GroenLinks betreft kiest de gemeente volop voor de fiets, ook als dat tot gevolg heeft dat de automobilist hier en daar wat langer onderweg is.

Ook de Fietsersbond heeft diverse klachten ontvangen over de verslechtering van fietsroutes. Reden voor de Fietsersbond om een brief naar het college te sturen en op haar website te publiceren [1]. In die brief benoemt de fietsersbond veel punten die ook GroenLinks al eens in commissies en andere bijeenkomsten heeft aangestipt.

De brief van de Fietsersbond en de eigen ervaringen met verslechterende fietsroutes, zijn voor GroenLinks aanleiding om het college schriftelijk te vragen waar ze staat wanneer er gekozen moet worden tussen fiets en auto, hoe het college dergelijke afwegingen maakt en hoeveel belang het college eraan hecht om in 2020 tot fietstad van Nederland verkozen te worden.

 

 

Help Enschede fietsstad van Nederland te worden | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Haaksbergen 09-03-2018 00:00

Help Enschede fietsstad van Nederland te worden

De rotonde aan het begin van de Haaksbergerstraat zou plaats moeten maken voor een kruispunt met verkeerslichten. Dit voorstel tekent het gebrek aan aandacht voor fietsers van de huidige bestuurders van de gemeente Enschede. GroenLinks wil een gezonde stad! Elke Enschedeër die weleens langs deze rotonde is gefietst, weet hoe handig die is voor fietsers. Als er stoplichten komen, moet je wachten en intussen de uitlaatgassen van voorbijkomende voertuigen inademen.

Help Enschede fietsstad van Nederland te worden met veilige en snelle fietsverbindingen door de hele gemeente. Verandering begint hier.

Stem GroenLinks op 21 maart!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.