Nieuws van CDA in Heusden inzichtelijk

3 documenten

CDA Heusden stelt samen met Gemeentebelangen vragen over verkeerssituatie Vestingstraat Laagstraat Oudheusden

CDA CDA Heusden 14-12-2022 12:50

Het kruispunt Vestingstraat Laagstraat bij Oudheusden is een druk punt waar langzaam verkeer en snelverkeer niet gescheiden zijn en elkaar kruisen. Op het betreffende wegdeel geldt voor de Vestingstraat een maximumsnelheid van 60 km/h. Komende vanaf het viaduct over de N267 geldt tot 25 meter voor het kruispunt zelfs nog een maximumsnelheid van 80 km/h. Alle kinderen uit Oudheusden, Heusden en Herpt die naar de middelbare scholen en/of sportvoorzieningen in Drunen of Waalwijk fietsen, moeten deze gevaarlijke kruising oversteken van en naar een fietsstrook langs de Vestingstraat waar auto’s, bussen en vrachtwagens 80 km/h mogen rijden. Vervolgens moeten fietsers van of naar Drunen en Waalwijk vanaf de Vestingstraat de Polderweg / Elshoutseweg oversteken. Ook hier ligt alleen een fietsstrook en geldt een maximumsnelheid van 80 km/h. CDA Heusden heeft samen met Gemeentebelangen vragen gesteld over de onveilige verkeerssituatie. Ook zijn er suggesties gedaan om de situatie snel, goedkoop en eenvoudig te verbeteren. Wij hopen dat het college hier voortvarend mee aan de slag gaat.

CDA Heusen stemt tegen het vervolg van het GOL

CDA CDA Heusden 07-12-2016 07:43

In de door het CDA geïnitieerde extra raadsvergadering op 6 december heeft CDA Heusden tegen het vervolg van het GOL gestemd. Het GOL betreft onder andere het regionale plan om de doorstroming op de A59 structureel te verbeteren. De aanpassingen in de wegenstructuur, welke hiervoor zijn bedacht, leveren niet de gewenste resultaten op. Na realisatie van deze GOL-plannen gaat er meer verkeer door de kernen, de verkeersdrukte neemt toe, verkeerssituaties worden onveiliger, van een verbetering van een gezonde leefomgeving is absoluut geen sprake. De angst onder de bewoners voor deze plannen is gegrond en wordt onderschreven door de projectleden van het GOL, waaronder de provincie. De provincie stelt echter dat de gemeente Heusden hierin haar eigen problemen heeft op te pakken en op te lossen. Daarvoor dient het GVVP (het Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan). Het huidige GVVP is verlopen en had al vervangen moeten zijn! Het CDA heeft in de raadsvergadering gepleit voor een overall/integrale aanpak. Inhoudend: de GOL-plannen pas verder vormgegeven en realiseren, wanneer deze plannen hand in hand met de uitwerking van een nieuwe GVVP plaatsvinden. Binnen deze procesgang worden de burgers uitgebreid betrokken. Welke zijn die nodige aanpassingen in de wegenstructuur binnen de gemeente Heusen? Lossen die de overlast op de lokale wegen wel voldoende op? En wat gaat dat dan kosten en kunnen we dat wel betalen als gemeente Heusden? Ons pleidooi is niet door de meerderheid van de raad overgenomen. Daarom heeft CDA Heusden tegen het vervolg van het GOL gestemd. Ondanks onze tegenstem is het raadsvoorstel aangenomen. Dat betekent dat de rijdende GOL-trein doordendert zonder dat de gemeente op een zorgvuldige wijze de nodige aanpassingen in de lokale wegenstructuur in beeld gaat brengen. De mening van het CDA is dat het draagvlak bij de inwoners van Heusden voor de GOL-plannen te broos is. Het herstellen en verbreden van dit maatschappelijk draagvlak is voor het CDA van groot belang, alvorens de GOL-plannen definitief worden gemaakt.

CDA Heusden heeft de milieueffecten van het GOL geanalyseerd

CDA CDA Heusden 20-11-2016 12:22

Met veel belangstelling heeft CDA Heusden de milieueffectrapportage (MER) van het GOL bestudeerd. CDA Heusden heeft altijd het belang van de leefbaarheid voor de inwoners in al onze kernen voorop gesteld. Het gaat niet alleen over de veranderingen in de verkeersdrukte, maar vooral ook om de gevolgen die het GOL heeft voor het leefklimaat van onze inwoners. Over de resultaten van het verkeersmodel kan het CDA Heusden kort zijn: de uitvoering van de infrastructurele GOL-plannen bieden geen enkele oplossing voor de doorstroming op de A59. Met het GOL worden door de ontsluiting van Vlijmen Oost wel de straten Grote Kerk en De Akker ontlast ten gunste van de realisatie van het centrumplan Vlijmen en de ontwikkeling van de Grassen, hoewel op langere termijn niet afdoende.. Elders laten de cijfers echter zien dat de verkeersdrukte niet afneemt, eerder zelfs toeneemt. Meer verkeer gaat door de kernen, de GOL-oplossingen zijn niet toekomstbestendig. In het MER-rapport is een gezondheidseffectscreening weergegeven voor geluid, dag en nacht, en luchtkwaliteit, stikstofdioxide, fijnstof. Het GOL is niet vergeleken met nu maar met de referentiesituatie 2030 waarbij de vastgestelde plannen (Geerpark, de Grassen, Dillenburg, het Hoog en Groenewoud) volledig in bedrijf zijn uitgevoerd. Dat er iets moet gebeuren aan de verkeersituatie op de A59 en daarbij behorende milieueffecten,blijkt overduidelijk uit de doorrekening van de referentiesituatie 2030. De geluidsoverlast in Vlijmen dorp is, dag en nacht, zeer ernstig in de Groen van Prinstererlaan, Leeuwenhoeklaan, de Akker en de Wolput. In Vlijmen Vliedberg gaat het om de Schilderstraat en de Jonkheer de la Courtstraat. Met GOL verbetert de geluidsbelasting in 2030 op de Akker/Grote Kerk van ONVOLDOENDE naar MATIG. Voor de Vliedberg betekent verleggen van de toe- en afrit een grote verslechtering voor de Parallelweg West, Parallelweg Oost en Schilderstraat. In Drunen West treedt geluidsoverlast op bij de Laurierstraat en Kastanjelaan West. Met GOL komen hier de Statenlaan, Laan van Samoa en Molensteeg bij, de variant Overstortweg is iets beter dan de variant Heidijk. De luchtkwaliteit (stikstofdioxide en fijnstof) is zowel in de referentie situatie als in alle varianten in vrijwel heel Drunen en Vlijmen MATIG. Er treedt geen verbetering op als gevolg van het GOL. De enige straat die in Drunen gebaat is bij het GOL is de Eindstraat. Het CDA Heusden is van mening dat aanvullende maatregelen nodig zijn om ook in de toekomst de luchtkwaliteit en geluidsbelasting in onze gemeente te waarborgen. MATIG, met of zonder GOL, kan toch niet het einddoel zijn. Wellicht biedt permanente invoering van 100 km/uur op de A59, zoals ten oosten van Den Bosch, een deel van de oplossing. Over overige effecten op leefbaarheid stelt het MER dat het groen en de verbetering van de recreatie- en fietsmogelijkheden in de omgeving per saldo leidt tot een licht positief effect. Hier worden appels met peren vergeleken, recreatie is een hele andere factor in de leefbaarheid, dan het dag in dag ondervinden van geluid- en fijnstofoverlast! Samenvattend stelt het CDA Heusden dat de MER weinig aanknopingspunten biedt om een goede keuze te kunnen maken tussen 2030 met GOL of zonder GOL, voor alle varianten. Conform vereiste van de commissie MER moet ook het verschil tussen de referentie 2030 en nu gemeten waarden in beeld worden gebracht. Ook nu is er al sprake van overlast van geluid en fijnstof, bijvoorbeeld in de Laurierstraat in Drunen en de Parallelweg West in Vlijmen. ONTHEFFING VAN NORMEN VRAGEN, TEN KOSTTE VAN LEEFBAARHEID IN WOONSTRATEN IS VOOR CDA HEUSDEN GEEN OPTIE. Bij natuur doen we er alles aan om negatieve effecten te mitigeren of compenseren. De natuurwetten worden strikt gehandhaafd en bij iedere verandering in wegenstructuur of bebouwd gebied wordt kosten nog moeite gespaard om de natuur zoveel mogelijk te ontzien. CDA Heusden vindt dat de stuurgroep, met de gemeente Heusden voorop, deze insteek ook moet kiezen ter waarborging van de leefbaarheid van al onze inwoners. Een gezondheidsscore ONVOLDOENDE voor geluid en luchtkwaliteit in woonstraten is voor ons onacceptabel. Misschien betekent dit dat bepaalde plekken in onze gemeente in 2030 niet leefbaar genoeg meer zijn, door toegenomen intensiteit van het verkeer. Compenseren betekent dan de bewoners van Heusden een nieuw perspectief bieden: kosteloos verhuizen naar een leefbare plek. De MER-resultaten zijn te vinden ophttps://www.oostelijkelangstraat.nl/MER ++verkeersmodel/mer-resultaten/default.aspx

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.