Nieuws van politieke partijen in Overijssel over D66 inzichtelijk

4 documenten

Bereikbaarheid Blokzijl moet snel verbeteren

D66 D66 Overijssel 25-01-2019 15:27

Plaatselijk Belang luidt de noodklok

 

In Overijssel zijn veel mooie steden en dorpen. Sommige zijn echte ‘pareltjes’. Neem nu Blokzijl. Een prachtig historisch stadje (dat vroeger echte stadsrechten had), liggend aan de ‘Zuiderzee’. Een toeristische trekpleister bij uitstek. Altijd al geweest. Vroeger waren de straten en bruggen breed genoeg voor karren met paarden. Inmiddels ziet het transportverkeer er heel anders uit, terwijl de infrastructuur nog gebaseerd is op vervlogen tijden. En dat levert gevaarlijke situaties op. Door de vele opstoppingen in de kern kunnen brandweer en ambulance niet op tijd aanwezig zijn bij calamiteiten. Ook neemt de luchtkwaliteit af en door trillingen worden gebouwen van historische waarde beschadigd. In de zomer zijn er veel buitenactiviteiten. Ook dan is een goede bereikbaarheid essentieel. Dat is nu niet het geval. Blokzijl is in trek, er komen steeds meer mensen naartoe. De druk wordt dus steeds groter en al vele decennia zoekt men naar een oplossing. Tot op heden helaas zonder resultaat.

Blokzijl verdient dus een goede toegang en veilige doorstroming voor haar gasten en inwoners. Ik wilde dan ook graag in de praktijk de situatie zien.

Donderdag 24 januari jl. ontmoette ik dan ook de mensen van het Plaatselijk belang Blokzijl. Samen met Emmy Elgersma (fractievoorzitter) en Thom de Vries (burgerlid en kandidaat statenlid) namens fractie D66 Steenwijkerland sprak ik met actieve inwoners met een zeer brede achterban.

Autoluw

Het gaat vooral om de Brouwersstraat. Deze is te smal, nl. 3.60 meter breed met een hele krappe entree, zonder goed zicht vanuit beide zijden. Lokaal verkeer, landbouwvoertuigen en auto’s met caravans moeten daar doorheen. De gemeenteraad heeft ingestemd met een vervolgonderzoek en actualisatie van de mogelijke kosten voor een tweetal oplossingsvarianten. Plaatselijk belang wil de goedkopere oplossing: een deel van de weg verbeteren, een brug plaatsen en zo mogelijk in het seizoen de kern autoluw maken. Uiteraard wel met ruimte voor inwoners om te parkeren bij de eigen voordeur.

Structurele oplossing

Ook LTO wil graag de goedkoopste variant zo spoedig mogelijk in uitvoering en steunt Plaatselijk Belang. Plaatselijk Belang Blokzijl vroeg ook onze steun. Die steun kregen ze van D66 in het gesprek. Nu is het zaak dit ook met zoveel mogelijk draagvlak tot een goed resultaat te brengen. Als partijen de handen ineenslaan is dat nu eindelijk haalbaar. Mede door inzet van bevlogen D66’ers in de raad van Steenwijkerland en vanuit de fractie van D66 Overijssel: samen gaan we voor een structurele oplossing. Niet meer uitstel: boter bij de vis. Aan de slag.

 

Samen voor veiligheid

D66 gaat dan ook – in overleg met de fractie en Plaatselijk Belang – schriftelijke vragen stellen aan B&W en Gedeputeerde Staten om samen tot een passende oplossing te komen. Daarbij horen partijen ook financieel bij te dragen. D66 Overijssel vindt dat ook Blokzijl ingevoegd moet worden in de regiodeal Giethoorn (om de leefbaarheid, veiligheid en aantrekkelijkheid van Giethoorn te waarborgen participeert de Provincie Overijssel met een bijdrage van 6,4 miljoen euro in het meerjarenprogramma ‘Leefbaar Giethoorn 2019-2021’). De Provincie Overijssel deed hiermee – op voorspraak van de gemeente – een toezegging naar de inwoners van Giethoorn dat de infrastructuur wordt aangepast.

Dat dient ook voor Blokzijl geregeld worden. Want inwoners moeten er zeker van zijn dat hun veiligheid is gegarandeerd en de infrastructuur de groeiende belangstelling voor deze ‘parel’ van Overijssel aankan. B&W Steenwijkerland bestuderen op hun beurt – in aanloop naar de begroting van 2020 – of budget vrijgemaakt kan worden voor een dergelijke passende oplossing. Wat D66 Overijssel betreft doet ook de provincie voluit mee.

 

 

Wybren Bakker,

Fractievoorzitter Statenfractie D66 Overijssel

Goed nieuws; de N340 wordt voor de fietser veiliger.

D66 D66 Overijssel 12-12-2018 16:12

De provincie Overijssel gunt de werkzaamheden aan de Vechtdal verbinding aan BAM Infra. In deze opdracht zijn alle vijftien optimalisatiemaatregelen – om het verkeer veiliger te maken en beter te laten doorstromen – opgenomen.

 

Gerrit van Hofwegen (Statenlid D66 Overijssel): “Dit is erg goed nieuws voor de veiligheid van de Vechtdalverbinding. Vooral fietsend Overijssel is zeer gebaat bij de verbreding van de parallelwegen. Voor D66 staat de veiligheid van de fietser altijd op nummer 1. Wij zijn dan ook erg blij dat alle maatregelen uiteindelijk in het pakket zitten. Na jaren van praten is het nu tijd voor actie!”

 

BAM Infra start medio 2019 met de werkzaamheden die de veiligheid, doorstroming op en langs de N377, N340 en N48 verbeteren. De verwachting is dat het project medio 2023 afgerond is.

 

De N340 krijgt een vernieuwde aansluiting op de A28 met een nieuw wegtracé tot aan de Ankummerdijk. Ook komt er een viaduct over het spoor en een vernieuwd knooppunt bij Varsen. Belangrijker nog is dat een aantal kruispunten zo wordt ingericht dat ze veiliger zijn voor fietsers en andere gebruikers. Ook de doorstroming van die kruispunten wordt verbeterd. Verder gaat men een aantal parallelwegen verbreden en dat komt de fietsveiligheid zeer ten goede. De N48 wordt voorzien van rotondes en op de N377 kunnen fietsers straks veiliger oversteken dankzij drie fietsoversteekplaatsen.

Ondernemerschap in natuurlijk Hellendoorn

D66 D66 Overijssel 16-11-2018 13:16

Maandag 12 november bracht ik – op uitnodiging van D66 Hellendoorn – een werkbezoek aan deze regio. Mij wachtte en warm welkom en een inleiding van boswachter Kees Jan Westra van Staatsbosbeheer. De Sallandse Heuvelrug is een uniek Natura2000 gebied, van ruim 3800 ha groot, dat te maken heeft met verdroging, verzuring en versnippering. Er is veel gaande in dit deel van onze provincie, dat zeer geliefd is bij toeristen en inwoners. Duidelijk werd o.a. dat de korhoen het moeilijk heeft vanwege de afname van insecten (jonkies hebben niet genoeg te eten).

 

Bomen

We spraken over de D66 ambitie om 1.1 miljoen bomen in Overijssel bij te planten: dat kon op dikke steun rekenen! Wel wees de boswachter erop dat – in tegenstelling tot wat in de Staten werd ingebracht – er geen 400 maar ‘slechts’ 150 ha bomen gekapt werden op de Sallandse Heuvelrug. We worden dus zeker in de Staten gevolgd, goed om te horen!

 

Vervolgens had ik een open gesprek met de (steun) fractie en de leden. Actueel spelen de koopzondag, de tekorten in het sociale domein (na 2019 een tekort van 2 tot 3 miljoen per jaar), nieuwe energie (drie windmolens en zonneparken), de veilige overgangen bij de N35 en een tekort aan woningen voor o.a. jongeren.

 

Eenduidig

We spraken door over o.a. de N35. Een werkbezoek van D66 Tweede Kamerlid Rutger Schonis is in voorbereiding. Daarom is het nuttig dat we als D66-gemeenten rondom de N35 een eenduidig signaal afgeven. We willen doorstroming bevorderen, veiligheid verbeteren en verkeersknelpunten oplossen. Het zou goed zijn als alle fracties gezamenlijk met een voorstel komen zodat we in de Staten en naar Tweede Kamer eensluidend optreden.

 

Q-Flow

Daarna was ik op zoek bij Q-Flow, een internationaal bedrijf dat onderhoud en servicediensten verricht aan waterbronnen en waterzuivering. Met twaalf man gevestigd in Nijverdal, werkzaam door heel Nederland en inmiddels ook in België, Duitsland en Suriname actief.

 

Wat me daar opviel is dat in Nederland al het water KIWA is gekeurd. In Duitsland wordt echter een compleet ander ‘waterkwaliteitssysteem’ gehanteerd. Een bijzondere situatie. De wens om tot Europese harmonisatie te komen bestaat al langer. Het is zaak dit snel te regelen met onze Duitse collega’s. Ik heb dan ook toegezegd dit te bespreken met onze Europese partijgenoten, Tweede Kamerleden en bewindspersonen.

 

Tevreden

Ten slotte brachten we een bezoek aan ‘Oonse Boerderieje’ in Haarle, waar eigenaar Annemiek van de Kamp enthousiast vertelde over haar thuiswinkel in streekproducten, vlees, kaas, cadeauartikelen en handgemaakte kinderkleding. Ze is sinds 1 september open en heeft al veel klanten aan zich weten te binden. De gemeente blijkt zeer welwillend meegewerkt te hebben aan de benodigde bestemmingsplanvergunning. Immers, het bedrijf bevindt zich in een straal van 300 meter van haar woning en valt daarmee onder ‘kleine woninggerelateerde diensten’. De winkel van Annemiek past geheel bij de ambities van de gemeente en valt daarmee binnen de regelgeving. Leuk om te zien. Ook in de politiek kan het soms gewoon snel gaan en het is fijn om te merken hoe je daarmee tevreden ondernemers creëert.

 

En zo kwam een einde aan informatieve dag. Nogmaals dank aan de organisatoren voor dit fraaie inkijkje in de keuken van verschillende ondernemingen en natuurlijk onze mooie Sallandse Heuvelrug.

Overijssel 500 jaar: D66 wil geschiedenis Overijssel toegankelijk

D66 D66 Overijssel 20-06-2018 12:18

 

In 2028 bestaat de provincie Overijssel 500 jaar. Echter, de besluiten van het provinciaal bestuur in de periode 1528-1813 zijn niet openbaar. D66 wil dit archief ontsluiten en digitaliseren met behulp van vrijwilligers.

D66 dient daartoe tijdens de Statenvergadering van 20 juni a.s. een motie in. Een woordvoerder van de partij: “De provincie kwam in 1528 onder het bewind van de bisschop van Utrecht vandaan en werd een gewest van de Nederlanden. Vanaf dat moment gingen de Staten van Overijssel hun besluiten vastleggen. Het is interessant deze informatie voor het publiek toegankelijk maken. Want we weten nu niet waar de Staten zich druk over maakten en wat ze besloten.”

Bommen Berend

Heel veel verzoeken van inwoners kwamen terecht bij de Staten: “Zo vroegen twee vissers uit Giethoorn of ze in het Giethoornse Meer naar de kerkklok mochten dreggen. Die zou nl. in een winter door troepen van Bommen Berend zijn gestolen, maar tijdens het vervoer over het meer door het ijs zijn gezakt.” Tientallen verhalen als deze liggen verborgen in honderden boekdelen die in het archief van Deventer, Kampen in het Historisch Centrum Overijssel in Zwolle worden bewaard. “Lukraak doornemen van al die boekdelen is onbegonnen werk”, aldus de D66-fractie.

Vrijwilligers

Maar er is een oplossing, in het Amsterdamse stadsarchief speelt een soortgelijke project: ‘Alle Amsterdamse Akten’. Tientallen vrijwilligers schrijven een korte samenvatting van de akten en maken er een inhoudsopgave bij. Ze doen daarbij verrassende ontdekkingen die via de media naar buiten worden gebracht. De Amsterdammers krijgen zo tijdens de uitvoering allerlei wetenswaardigheden over de geschiedenis van hun stad te horen.

Deze werkwijze (via crowdsourcing) stelt D66 ook voor voor de besluiten van het provinciaal bestuur van 1528-1813. In het jubileumjaar (2028) moet het klaar zijn: “Met ontsluiting van deze bron kan een nieuwe geschiedenis van Overijssel worden geschreven.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.