Nieuws van politieke partijen in Ridderkerk over Burger op 1 inzichtelijk

4 documenten

Verkeersdrukte in en rondom Ridderkerk

Burger op 1 Burger op 1 Ridderkerk 10-10-2023 07:48

In Nederland hebben we te maken met verhoogde verkeersintensiteit. De gevolgen zijn voor iedereen duidelijk: files, geluidsoverlast en een verslechterde luchtkwaliteit. Ridderkerk als middelpunt tussen de A15 en A16, heeft het niet gemakkelijk.

Het verkeer/ vrachtverkeer zal de komende decennia niet verminderen. De media staat er vol van. De migratie naar schonere brandstofvoorzieningen en dan vooral het rijden op waterstof zal een positieve bijdrage leveren aan een schonere leefomgeving. De inzet op elektrisch rijden geeft minder geluid maar veel meer fijnstof en raakt daarom van lieverlee ook omstreden.

Het is niet alleen het verkeer rond Ridderkerk waar we alert op moeten zijn. Het vinden van een goede balans tussen wonen en werken wordt in toenemend belangrijk. Er is een toenemende behoefte aan woningen en dat geeft onomstotelijk meer verkeersbewegingen. Het College zoekt naar locaties binnen onze gemeente voor extra woningbouw, o.a. bij Bolnes.

Met het bouwen van woningen en uitbreiden van bedrijfsterreinen lopen we tegen beperkingen aan waar het de afwikkeling van verkeer betreft. In dit geval de nieuw geplande woongebieden langs de rivier. De ambitie voor 2030 is:  921 woningen in Bolnes, 965 woningen in Slikkerveer en 473 woningen in Oud-IJsselmonde en Beverwaard. De enige grote toegangsweg is de Rijnsingel, die nu al rond de spitstijden files heeft. Een extern bureau heeft zich over deze problemen gebogen. Resultaat: er zijn heel veel woningen gepland, er is niet gekeken naar de ontsluiting voor verkeer en het OV is ontoereikend. Bij vragen wordt gezegd dat dit niet in de scope van het onderzoek zat. En dat er, kijkend naar de kaart, geen alternatieven zijn. De Rijnsingel is erg druk, zeker in de spits, deze loopt dwars door Bolnes heen en er wordt te hard gereden, daar is onderzoek naar gedaan. De uitkomst van het onderzoek: de fietsroutes verbeteren, de Rijnsingel versmallen, max. 30 km en een oversteek-eiland ter hoogte van het winkelcentrum. Dus max. 30 km. op een doorgaande weg! en geen enkele oplossing voor de toename van auto’s. Het zal dus nog meer dringen worden, nog meer files op deze weg. Het onderzoek heet: ‘Mobiliteit in Bolnes’ en staat op de website van de gemeente.

BURGER OP 1 maakt zich al jaren grote zorgen over de ontsluiting van Ridderkerk. Het verlagen van max. snelheden, extra fietspaden gaat hierin niets oplossen. OV verbeteren hebben wij niet in de hand. Ook onze hulpdiensten, politie, ambulance en brandweer ondervinden hier in toenemende mate hinder van.

Wij benoemen al jaren het grote belang van een evenwichtige afweging tussen wonen, werken en verkeer, waarbij bereikbaarheid en leefkwaliteit binnen onze gemeente belangrijk uitgangspunt moet zijn, voor nu en voor de toekomst.

Petra van Nes-de Man, BURGER OP 1 Pieterkej@gmail.com

Fietsveiligheid in Ridderkerk onder de aandacht.

Burger op 1 Burger op 1 Ridderkerk 02-01-2023 14:21

De veiligheid van één van de meest kwetsbare verkeersdeelnemers, fietsers, krijgt veel aandacht in Ridderkerk. Maar wat is veiligheid? Is dat een 5 meter brede (gebieds-ontsluitings) weg, met vrachtverkeer, landbouwverkeer en personenauto’s omdopen tot ‘Fietsstraat? Een gebieds-ontsluitings-weg omdopen tot 30 km. weg? Is dat de herinrichting Erasmuslaan met deels een twee- richtingen fietspad en deels de parallelweg als fietspad? De Fietsbond, die toch weet waarover ze praat, noemt dit soort zaken juist ON-VEILIG en SCHIJN-VEILIG! Op de zo-genaamde ‘Fietsstraten’ mengt het verkeer als vanouds en dat gaat goed, status overbodig. Ook de Fietsbond geeft richtlijnen voor de ‘Fietsstraat’, daar vallen gebiedsontsluitingswegen mét gemengd verkeer zeker niet onder. Ook twee-richtingen fietspaden zijn minder veilig dan een vrij liggend fietspad aan beide zijden van de weg. Waar mogelijk, leg vrijliggende fietspaden aan met duidelijke oversteekplaatsen. Zie de oversteek bij de Piramide op de Burgemeester de Zeeuwstraat.

Het Gemini College is verhuisd naar het sportpark, met de ingang bij het parkeerterrein van de Fakkel/RVVH. Onderdeel van de scholengemeenschap is de Leeronderneming. Daar zitten kinderen van 10 to 14 jaar, die op een andere manier de overstap maken naar voortgezet onderwijs. Dit zijn dus jonge kinderen die op de fiets naar school gaan. Zij hebben in het pand hun eigen entree en fietsenstalling, aan de Sportlaan.  Afgelopen donderdag heeft BURGER OP 1 de wethouder gevraagd op zeer korte termijn, daar een veilige oversteekplaats te realiseren, ter hoogte van de ingang Leeronderneming. Aan beide zijden Sportlaan is een vrij liggend fietspad, de doorsteek in de grasberm om naar de overkant te gaan is bestraat maar op en langs de weg daartussen staat niets. De kinderen gaan NU in donker naar school en moeten de drukke Sportlaan oversteken. Het antwoord van de wethouder luidde ongeveer: ‘er loopt een onderzoek naar een twee-richtingen fietspad langs de Populierenlaan, dit is maart 2023 afgerond en dan kunnen we maatregelen nemen’. Wij hebben om een snelle, wellicht tijdelijke oplossing op de Sportlaan gevraagd, bijvoorbeeld een paar simpele witte strepen om aan te geven dat hier een oversteek is. Ook Buurtpreventie en wijkoverleg vragen hier al maanden om vanwege de veiligheid. Hopelijk zetten de vragen nu wel aan tot actie.

In contact wat ik hierover had met de wethouder gaf hij aan blij te zijn met onze vragen maar nogmaals dat hij er niet eerder iets mee kan voor maart dit jaar ….

Het is een oversteek-route van fietsende scholieren, dat zie je al als je er een paar uur gaat kijken. Hoezo ONDERZOEK … en een paar ‘nood’ strepen op de weg, om aandacht te vragen aan de automobilisten dat er IETS gebeurt op dit deel van de weg, desnoods met aandachtsborden in bijvoorbeeld de kerstvakantie….. maar helaas ook dit kan ECHT niet!

afsluiting Oostmolendijk/onderhoud Rotterdamseweg

Burger op 1 Burger op 1 Ridderkerk 03-03-2019 22:17

afsluiting Oostmolendijk/onderhoud Rotterdamseweg

Combinatie Ridderkerk 31 januari 2019

Citaat uit het VV-voorstel:

Aan de Rotterdamseweg te Ridderkerk wordt onderhoud gepleegd, de doorstroming bevorderd en tevens wordt de weg duurzaam veilig ingericht.

In het project is ook de afsluiting van de Oostmolendijk voor gemotoriseerd verkeer ter hoogte van de kruising Rotterdamseweg – Vlietlaan middels een te nemen Verkeersbesluitprocedure meegenomen. Met Ridderkerk is bestuurlijk en ambtelijk overeenstemming bereikt over het afsluiten van de Oostmolendijk voor gemotoriseerd verkeer.

COMBINATIE Ridderkerk 31-01-2019

Petra van Nes – de Man, bestuurder bij de gemeente Ridderkerk én bij de Waterschapspartij Hollandse Delta heeft dit opgemerkt en met bewoners gecommuniceerd. Zij waren niet op de hoogte, zowel het waterschap als de gemeente (waarmee dus wél overeenstemming was bereikt hierover) hebben alle vormen van ‘participatie’ achterwege gelaten. Dit terwijl een vergelijkbaar voorstel ca. 10 jaar geleden nog van tafel gehaald is, omdat met toen wel vooraf met bewoners in gesprek is gegaan.

Waterschap en gemeente Ridderkerk wijst naar elkaar, en bewoners zijn de dupe.

De gemeente heeft wijkoverleggen, wijkregisseurs én een convenant met de wijkoverleggen over actieve informatie plicht én een participatie nota. Toch lukt het hen niet om dit toe te passen.

Dit heeft geresulteerd in inspreken in de commissie bij het waterschap vanuit het wijkoverleg Rijsoord/Oostendam, een volle zaal bij het wijkoverleg Oostendam, en een belangrijk agendapunt in het wijkoverleg Rijsoord.

Na inzien van de verkeerscijfers die aan moeten tonen dat de doorstroming op de Rotterdamseweg verbeterd, is Petra hiervan niet overtuigd. Zij dient dan ook een motie in bij de VV vergadering, die overgenomen wordt door het college.

Daarin is opgenomen dat zienswijzen op het verkeersbesluit wat nu genomen moet worden om een afsluiting te legaliseren, door de Heemraden worden beoordeeld i.p.v. door ambtenaren, en dat de VV hierbij betrokken wordt. Maar ook dat geen onomkeerbare handelingen mogen worden gedaan voordat er een uitspraak is.

We gaan er van uit dat velen zienswijzen in zullen dienen, waardoor de afsluiting alsnog uit het plan wordt gehaald.

Verkeerstellingen

COMBINATIE 07-02-2019

We gaan er van uit dat velen zienswijzen in zullen dienen, waardoor de afsluiting alsnog uit het plan wordt gehaald.

Combinatie Ridderkerk 31 januari 2019

Citaat uit het VV-voorstel:

Aan de Rotterdamseweg te Ridderkerk wordt onderhoud gepleegd, de doorstroming bevorderd en tevens wordt de weg duurzaam veilig ingericht.

In het project is ook de afsluiting van de Oostmolendijk voor gemotoriseerd verkeer ter hoogte van de kruising Rotterdamseweg – Vlietlaan middels een te nemen Verkeersbesluitprocedure meegenomen. Met Ridderkerk is bestuurlijk en ambtelijk overeenstemming bereikt over het afsluiten van de Oostmolendijk voor gemotoriseerd verkeer.

COMBINATIE Ridderkerk 31-01-2019

Petra van Nes – de Man, bestuurder bij de gemeente Ridderkerk én bij de Waterschapspartij Hollandse Delta heeft dit opgemerkt en met bewoners gecommuniceerd. Zij waren niet op de hoogte, zowel het waterschap als de gemeente (waarmee dus wél overeenstemming was bereikt hierover) hebben alle vormen van ‘participatie’ achterwege gelaten. Dit terwijl een vergelijkbaar voorstel ca. 10 jaar geleden nog van tafel gehaald is, omdat met toen wel vooraf met bewoners in gesprek is gegaan.

Waterschap en gemeente Ridderkerk wijst naar elkaar, en bewoners zijn de dupe.

De gemeente heeft wijkoverleggen, wijkregisseurs én een convenant met de wijkoverleggen over actieve informatie plicht én een participatie nota. Toch lukt het hen niet om dit toe te passen.

Dit heeft geresulteerd in inspreken in de commissie bij het waterschap vanuit het wijkoverleg Rijsoord/Oostendam, een volle zaal bij het wijkoverleg Oostendam, en een belangrijk agendapunt in het wijkoverleg Rijsoord.

Na inzien van de verkeerscijfers die aan moeten tonen dat de doorstroming op de Rotterdamseweg verbeterd, is Petra hiervan niet overtuigd. Zij dient dan ook een motie in bij de VV vergadering, die overgenomen wordt door het college.

Daarin is opgenomen dat zienswijzen op het verkeersbesluit wat nu genomen moet worden om een afsluiting te legaliseren, door de Heemraden worden beoordeeld i.p.v. door ambtenaren, en dat de VV hierbij betrokken wordt. Maar ook dat geen onomkeerbare handelingen mogen worden gedaan voordat er een uitspraak is.

We gaan er van uit dat velen zienswijzen in zullen dienen, waardoor de afsluiting alsnog uit het plan wordt gehaald.

Verkeerstellingen

COMBINATIE 07-02-2019

We gaan er van uit dat velen zienswijzen in zullen dienen, waardoor de afsluiting alsnog uit het plan wordt gehaald.

Algemene beschouwingen BURGER OP 1 2018

Burger op 1 Burger op 1 Ridderkerk 10-11-2018 22:37

Algemene beschouwingen BURGER OP 1 2018

B.O.1 begrotingsraad 2018

We leven in een rijk en veilig land. In Ridderkerk is het goed wonen, leven en werken. Standaard zinnen om de algemene beschouwingen te openen, maar BURGER OP 1 gebruikt ze bewust. De opzet van de begroting is meer overzichtelijk geworden en het aantal pagina’s wordt steeds minder. Dat maakt dat er dus ook meer samengevat wordt, en dat maakt dat het minder transparant is. Het is lastig hier een tussenweg in te zoeken. Maar om te bezuinigen op een lijst met verklaring van de afkortingen kunnen wij niet waarderen, nu er net een nieuwe raad zit. Wat ons betreft mag die er gewoon altijd in zitten.

Er liggen voor Ridderkerk wel een aantal uitdagingen. Uitdagingen waar we echt iets mee moeten, willen we hier goed blijven wonen, werken en leven.

Een uitdaging betreft de inmiddels steeds drukker wordende A15/A16 die als een dikke drukke verkeersader dwars door Ridderkerk heen loopt. De uitdaging is het terug dringen van de uitlaatgassen waarvan CO2, roet en ultra fijnstof een belangrijk deel uit maken. De vervuiling wordt voor een groot deel veroorzaakt door verkeer en stagnatie van verkeer: files!

De files zullen door de geplande ontwikkelingen o.a. op BT Oost, Verenambacht en Cornelisland maar zeker ook op Nieuw Reijerwaard alleen maar toenemen. Door het aantrekken van de economie zien we nu al dat het een opgave wordt Ridderkerk in of uit te komen rond de spits-tijden. Ook daar ligt een uitdaging.

REACTIE OP ZORG OM DICHT SLIPPEN RIDDERERK

BURGER OP 1 zou graag een aanpassing van de bedrijfs-bestemming op Nieuw Reijerwaard willen, om Ridderkerk bereikbaar en bewoonbaar te houden. Maar zoals het politieke landschap in Ridderkerk en Barendrecht er nu ná de verkiezingen uitziet, zijn wij de enige nog die de problematiek die ‘bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard’ heet nog onder ogen durven te zien. Het te benoemen en daardoor te proberen hier iets aan te veranderen. In het begin van dit jaar, vóór de verkiezingen waren we met drie partijen vóór een andere bestemming daar, met woningbouw als optie. Daar is BURGER OP 1 nog steeds een warm voorstander van, en ook PZH ziet hier wel iets in.

En gezien de aarzeling van bedrijven zich te vestigen, behalve van Gelder, lijkt het er op dat ook de AGF problemen voorziet in een goede afwikkeling van het verkeer op de A15-A16. Snelle en stipte levering is immers voor hen van ‘levensbelang’. Dan toch inzetten op alleen bedrijven in de ‘elleboog’ ?

Er zijn plannen om de Rijksstraatweg verboden voor vrachtwagens te maken, m.u.v. bestemmingsverkeer. Dit is ook voor de Pruimendijk opgenomen in een voorstel. Het zijn de langste wegen van de gemeente! Wordt Rijsoord een soort ‘open-lucht-museum-dorp in de toekomst? Met als thema de uitersten van hoe kan je wonen en leven in één ‘dorp? Hoe denkt u dit te kunnen handhaven? Net zo als de tijdelijke afsluiting van de Damweg nu wordt gehandhaafd, door er dagelijks, nog net niet dag en nacht, BOA’s te laten controleren? Trek het dan breder en maak ook de Populierenlaan verboden voor vrachtwagens m.u.v. bestemmingsverkeer. Ook zij krijgen steeds meer last van vrachtverkeer wat via deze weg de A38 op zoekt. Het wordt steeds drukker en het verkeer moet érgens heen.

Voor Ridderkerk West en Rijsoord heeft dit allemaal enorm veel impact. Ook omdat in dit zelfde gebied waarschijnlijk windmolens zullen komen. Wij blijven inzetten op zonne enerige i.p.v. windmolens, in druk bevolkt gebied.

Om hier daadwerkelijk mee aan de slag te gaan dienen wij een MOTIE in voor subsidie op zonnepanelen voor particulieren en bedrijven. Landelijk is hier geen subsidie voor, of alleen via complexe regelgeving. Dit zou een mooie stimulans zijn om over te gaan tot aanschaffen.

Om ons heen, landelijk, zien we steeds meer zonnepanelen in de buitenruimte. Een soort ‘zonnepanelenpark’. Om te voorkomen dat lukraak op onze bouw- en weilanden zonnepanelen worden geplaatst, vragen wij het college hiervoor een plan op te stellen met locaties waar wel of waar niet. Wij dienen hiervoor een MOTIE in.

We hebben mooie wijken in Ridderkerk. Door herstructureringsprojecten van Woonvisie krijgt Ridderkerk een meer eigentijds aanblik. Een zorg die hierdoor ontstaat is het afnemen van de voorraad goedkope huurwoningen o.a. voor starters. Door het verder uitvoeren van de Woningbouw strategie nu de economie aantrekt, worden ook de lang braak-liggende terreinen volgebouwd. Ook dit zal een toename van het verkeer betekenen maar ook van inwoners.

Meer inwoners betekent ook dat het gemakkelijker is om zelfstandig te blijven. We zouden dat dan ook zonder de GR BAR kunnen.

De GR BAR is een gemeenschappelijke regeling waar we moeilijk grip op kunnen krijgen. In februari 2017 werd de raad gevraagd om met alle drie de gemeenten ruim €2.000.000 extra voor het sociaal domein (domein maatschappij) in te zetten. In februari dit jaar kregen we te horen dat men helemaal klaar was voor de toekomst en nu, juni dit jaar wordt de raad van Ridderkerk gevraagd in te stemmen met nog eens €2.628.526,- extra voor het domein Maatschappij. Voor de drie gemeenten was dit € 5.331.547,– . Volgens de wethouder was de organisatie ‘gegijzeld’….en is deze extra bijdrage onmisbaar om dit domein verder te kunnen professionaliseren. Wij dachten dat men daar al jaren mee bezig was, en dat dit het doel van de BAR ambtenarenfusie was!

Waarop deze bedragen gebaseerd zijn/waren weten we nog steeds niet. Door de wethouder is toegezegd ons deze informatie te verschaffen, maar we wachten er nog steeds op. Kunt u ons deze gegevens verstrekken? REACTIE/ANTWOORD

Van de voortgangsreportage zoals we die 16 oktober j.l. in de commissie vergadering kregen, waren we niet onder de indruk. Na drie maanden is nog steeds heel vaag hoe en wat hiermee gedaan wordt. Dit terwijl ons twee weken uitstel in juni voor meer informatie, niet gegund werd, want de nood was te hoog.

Eén punt hierin is stagnatie bij de uitstroom van mensen via de participatiewet terwijl het aantal uitkeringsgerechtigden is toegenomen. Maar hiervoor worden nu ook externe re-integratie bedrijven benaderd. Daar hebben we hoge verwachtingen van, maar daarvoor is geen extra budget nodig.

Het aantal inhuurkrachten wat binnen de BAR organisatie werkzaam is, verbaast ons. Dat zijn er nu 134 (103 fte) naast 843 medewerkers (759 fte). In de jaarstukken GR BAR wordt over inhuur krachten niets gezegd. De GR BAR is o.a. opgezet om de afdelingen te versterken waardoor minder gebruik gemaakt zou worden van inhuurkrachten. Nu worden mensen voor langere tijd ingehuurd om projecten die soms al jaren liggen, vlot te trekken of te begeleiden. Nu na ruim vier jaar BAR zou dat niet meer of nauwelijks nodig moeten zijn.

In de tweede tussenrapportage, waarin wijzigingen t/m juli zijn verwerkt, is men wat voortvarend te werk gegaan. Daarin staan al mutaties verwerkt waarover in de raad nog geen besluit is genomen. Dit en de informatieve commissie over de P&C cyclus recent, maakt dat BURGER OP 1 zich ook zorgen gaat maken over dit domein binnen de BAR. Is hiervoor binnenkort óók aanvullend budget nodig om de zaken goed op orde te krijgen? Ook hierin hebben we nauwelijks inzicht. Als we het goed op een rij zetten lopen problemen met ’integraal werken’ en ‘professionalisering’ hier als een rode draad doorheen. Hoe gaat het nu echt binnen de andere acht domeinen? Hebben die ook deze problemen? We dan ook erg benieuwd naar de uitkomst van het onafhankelijk onderzoek naar de GR BAR, toegezegd tijdens de behandeling van het coalitie akkoord.

Ook op de GRNR krijgen we als raad nauwelijks grip, tenzij je AB of DB lid bent. Dit omdat bijna alles wat behandeld wordt, in beslotenheid moet gebeuren. Zaken als de planning, de pionierskorting, vierde windmolen maar ook hoe de nieuwe IJsselmondse knoop er uit gaat zien wordt achter gesloten deuren besproken. Wij zien daar lang niet altijd de noodzaak van in. Maar met wethouder van Os van partij 18 + in het DB, altijd vóór open, eerlijke en transparante politiek, gaat BURGER OP 1, er van uit dat hier verandering in komt. Wij zullen de wethouder daarin in ieder geval steunen REACTIE

Het Integraal Accommodatieplan is, evenals het afvalplan, stop gezet, en hiervoor verwachten we een nieuw voorstel. Hierbij moet meegenomen worden dat sinds kort de zwemlessen onder schooltijd niet meer plaatsvinden, en die uren nu met gymlessen worden ingevuld. In Bolnes loopt Larosa al tegen een ruimte-probleem op, alle mooie toezeggingen ten spijt. De Beverbol is nog niet afgebroken, misschien kan hiervoor een nieuwe afweging worden gemaakt. Zo denken wij ook dat er opnieuw naar het afbreken van de Drievliethal moet worden gekeken. Er moet, ook vanuit de landelijke overheid, meer bewogen worden, door jong en oud. De sporthallen staan er nu nog!

Recent na een bijeenkomst bij de Brandweer, realiseer je je weer dat we in Ridderkerk veel fantastische vrijwilligers hebben. Dit gaat veel verder dan de vrijwillige brandweer, dat betreft ook alle mantelzorgers, de vrijwilligers die actief zijn op de begraafplaats, bij onze bejaarden instellingen, de chauffeurs van de buurtbus maar ook de buurtpreventies en diegene die knokken voor een betere luchtkwaliteit en minder geluidoverlast. Dit zijn ook de wijkoverleggen, de platforms en de verenigingen die Ridderkerk rijk. Van lieverlee wordt het gewoon dat er zo veel werk verzet wordt door vrijwilligers, en dat is goed, maar het is ook goed daar zo af en toe bij stil te staan en hen te waarderen. En bij deze doen wij dat dan ook……………………………………. .

De overheidsparticipatie komt maar niet van de grond komt in Ridderkerk. Dit ondanks dat we al ruim vier jaar lang een wethouder participatie hebben. Recent is de rol van de wijkregisseurs uitgebreid met de taak de wethouders te begeleiden bij de participatie. In de richting van de wethouders en de organisatie worden kosten nog moeite gespaard. Maar daar waar het gaat om de bewoners, wijkoverleggen en werkgroepen enz. daadwerkelijk bij het beleid te betrekken, lijkt dit verder weg dan ooit. Werkgroep Lucht en Geluid die al jaren meting doet wordt niet ondersteunt door de wethouder. Zij hebben weken zitten rekenen om onderbouwd bezwaar tegen de windmolens op Nieuw Reijerwaard in te kunnen dienen tijdens de hoorzitting bij PZH, maar de benodigde brief die eigenlijk van de wethouder zou moeten komen wordt naar het wijkoverleg geschoven. Overleg met de werkgroep ‘3VObiotoop’ en constructief over hun ideeën met het Oosterpark praten komt niet van de grond. De nieuwe invulling van de locatie van de leegstaande school aan de Windmolen wordt door ‘de markt’ bepaald terwijl de ‘Stichting Buurtbelang Drievliet’ hieraan graag een constructieve bijdrage wil leveren die in de buurt past of de ‘Buffer-groep Nieuw Reijerwaard’ die keer op keer niet geïnformeerd wordt en zelf aan de sjovel-chauffeur vragen waarom er gegraven wordt. De meeste werkgroepen zijn vertegenwoordigd in de wijkoverleggen.

Het wijkoverleg Centrum wat al sinds jaar en dag heel constructief meedenk over de inrichting van hun wijk, die nu ook geconfronteerd worden met invulling van de PC Hooftstraat door een projectontwikkelaar. Zelfs het omvormen van het grasveld hoek Ringdijk-Havenstraat tot een parkje krijgen zij in vier jaar tijd niet voor elkaar. Dit alles ondanks alle mooie toezeggingen en het convenant met de platforms waarin staat dat: het gemeentebestuur voorziet het wijkoverleg actief en adequaat van informatie. Actief informeren is er zo ongeveer helemaal niet meer bij. Of dit nu het Centrum en Drievliet over bouwplannen betreft, Rijsoord over een snelfietsroute of Oostendam over bladkorven….op deze manier wordt een mooie structuur waaraan bijzonder gemotiveerde mensen (nog) deelnemen om zeep geholpen. Wethouder kom uit uw ivoren toren en praat eens ECHT met de mensen, en DOE iets met hetgeen wat uit die gesprekken komt. REACTIE

Zie overheidsparticipatie niet langer als een ‘afvinklijstje’.

Wij hebben veel contact met bewoners en een vraag van hen is om meer bankjes in de openbare ruimte. BURGER OP 1 dient hiervoor een MOTIE in. De plaats van de bankjes zou bijvoorbeeld met behulp van de wijkoverleggen bepaald kunnen worden. Dit draagt bij aan meer bewegen, en bewegen in de buitenlucht. Zeker voor de oudere bewoners zouden we hiermee in een behoefte voldoen.

BURGER OP 1 dient een MOTIE in om het afval na afloop van bazaars en jaarmarkten van verenigingen en kerken (deels) gratis af te halen. Wij vinden het onvoorstelbaar dat dit tot nu toe niet wordt gedaan terwijl er wel geld voor is gereserveerd. Dit is in het leven geroepen om ‘ te voorkomen dat ideële instellingen en evenementen worden gehinderd door hoge kosten voor afvalinzameling en bureaucratische procedures’ (citaat raadsvoorstel). In de praktijk moeten instellingen die een deel van de winst inzetten voor de eigen instelling of kerk nog steeds enkele honderden euro’s betalen voor het op laten halen van afval door de NV BAR. Geld dat met dubbeltjes, kwartjes en weken vrijwilligerswerk bij elkaar moet worden gebracht. Hier is beleid op wat we in sept. 2017 hebben vastgesteld, en een potje van € 15.000 per jaar.

Lastenverhoging voor het ophalen van afval vóórdat de nieuwe inzamelmethode wordt ingevoerd is niet wenselijk. In december 2017 heeft de raad zich hierover ook al uitgesproken. Dit maakte dat er voor het ophalen van ‘grof vuil’ door de gemeente dit jaar niet betaald hoefde te worden . Blijft dit zo nu het nieuwe afvalbeleid ‘stop’ is gezet? REACTIE

De geluidbelasting in Ridderkerk zal niet vanzelf afnemen. De wethouder heeft al aangegeven dat onderzoek naar de mogelijkheid voor een aanvullend scherm bij het ‘gat bij west’ in volle gang is. Kunt u aangeven hoever u daar momenteel mee bent? REACTIE

En hoe en op welke termijn ziet u mogelijkheden om de geluidoverlast bij Drievliet aan te pakken. Dan doelen wij op de overlast die behoorlijk is toegenomen door de bomenkap in het Oosterpark, als ook de overlast van de Rotterdamse weg. De geluidwal mét scherm daar staat ook al een paar jaar op de planning om aangepakt te worden, evenals de Rotterdamse weg zelf. Wanneer wordt dat concreet aangepakt? REACTIE

We zijn een fair-trade gemeente, daar zijn we trots op. Er wordt door de gemeente ook steeds meer ingekocht bij Ridderkerkse ondernemers. Kijk daarin ook naar de mogelijkheid om hierin te variëren, kies niet altijd voor hetzelfde bedrijf. Kan de wethouder dit toezeggen?

Dat het openbaar vervoer in Ridderkerk weer verder achteruit gaat, is inmiddels bekend. We denken dat een toename van passagiers door gratis OV voor AOW-ers hierin iets kan veranderen. Gelukkig blijft de lijn 601 rijden en is de organisatie nu goed geregeld. Maar hoe staat het met de bussen zelf? Ze zijn in slechte staat, met grote regelmaat mankeert er iets aan. Nieuwe bussen zijn er al een aantal maanden, maar rijden hier nog steeds niet. Kunt u aangeven wanneer deze bussen naar Ridderkerk komen en in gebruik kunnen worden genomen? REACTIE

We willen graag mensen stimuleren om de auto vaker te laten staan, en de fiets te nemen. Daarvoor hebben we al jaren geleden geld gereserveerd. Er moeten fiets-high-ways (of auto te gast weg) komen en een F15. Dat is de snelfietsroute die met subsidie van de provincie de regio beter en sneller befietsbaar maakt. Allemaal goede ideeën waar BURGER OP 1 ook achter kan staan. Maar denk dan wel goed na over de route! Doorgaande wegen, waar veel woningen staan en bedrijven gevestigd zijn, zijn niet geschikt voor auto-te-gast weg. Snel-fietsers willen niet gehinderd worden door auto’s, vrachtwagens of landbouwverkeer. Ook niet door auto’s die in of uit zijstraten, parkeerhavens of opritten komen of gaan. Snelfietsroutes en fietshighways zullen vrij liggende fietspaden moeten zijn, veelal met verlichting, afhankelijk van de route. De wethouder die hiervoor taakhouder binnen de MRDH is, weet ook hoe je die er uit moeten zien. Een mooi voorbeeld is het fietspad door het Waalbos, hiermee kan je snel en ongehinderd van Rijsoord naar Heerjansdam fietsen. Dit wordt goed gebruikt. Er liggen meer vrij liggende fietspaden langs onze Rijkswegen. Als die aantrekkelijker gemaakt zouden worden, door bomen, verlichting of wat ook, zijn dat bij uitstek geschikte snelfietsroutes.

Het buitengebied is met de inrichting van het Waalbos als meest recente natuurgebied steeds aantrekkelijker geworden. Het Wevershoevepark én het Oosterpark hebben een kaalslag ondergaan. Daar is veel gekapt, deels vanwege maar ook onder het mom van de zieke Essen. Er stonden genoeg Essen die het voordeel van de twijfel hadden en die nu ook gekapt zijn. Bewoners maken zich daar terecht boos om. Ook wij hebben in gesprekken met alle partijen gevraagd terughoudend te zijn met kappen, en in gevallen waarbij dat mogelijk was, te snoeien. Dit is niet gebeurd. Hoe ziet de planning voor de herinrichting er nu uit voor die gebieden? Zijn er nieuwe inrichtingsplannen? En komt er dan ook een beheersplan, zodat ook het onderhoud gebeurt volgens planning? REACTIE

Kortom er liggen veel uitdagingen voor ons. We kijken dan ook uit naar de behandeling van het college-programma wat we later deze maand behandelen en denken graag mee om de uitdagingen die wij zien, als raad met elkaar op te pakken.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.