Nieuws van politieke partijen in Rijswijk over CDA inzichtelijk

8 documenten

Racebaan door sluipverkeer in Presidentenwijk

CDA CDA Rijswijk 27-03-2024 12:53

De bewoners van de Presidentenwijk Rijswijk hebben al maanden flinke last van veel te hard rijdend sluipverkeer. Vooral in de avond spits proberen veel automobilisten de file op de Generaal Spoorlaan te omzeilen door af te slaan naar de President Kennedylaan en dan voor de Presidentenbuurt weer verder te rijden richting Schaapweg / Sammersweg. De file op de Generaal Spoorlaan wordt met name veroorzaakt door de afsluiting van de Prinses Beatrixlaan (werkzaamheden Warmtelinq). Het feit dat er wat extra verkeer is als gevolg van de bouwwerkzaamheden is niet zozeer het probleem; wel echter dat veel automobilisten makkelijk snelheden van zeker 60 of 70 km p/u halen op de betrekkelijk brede straten van de Presidentenwijk. Vooral bewoners met jonge kinderen vrezen voor de veiligheid. In mei van dit jaar hebben de bewoners een petitie bij de Gemeenteraad ingediend (ondertekend door bijna 100 bewoners van de wijk) met het verzoek om maatregelen tegen het “racende” sluipverkeer. De gemeente heeft in oktober van dit jaar een tweetal tijdelijke verkeersdrempels geplaatst. De bewoners hebben daarbij meteen aangegeven dat dit veel te weinig is. Met name de drempel in het smalle stuk van de Kennedylaan heeft geen enkel effect. De drempel in de G. Washingtonlaan heeft ertoe geleid dat het verkeer nu afslaat naar de Rooseveldlaan (waar men eerst weinig of geen last had) en nu daar met hoge snelheid richting de rotonde op de kruising met de Schaapweg rijdt. Wel beschouwd zijn de twee drempels dus contraproductief. Wederom heeft de bewonersgroep zich tot de gemeente gewend. Het is immers vanwege de archeologische vondsten onduidelijk hoe lang de afsluiting van de Beatrixlaan nog zal duren. Het sluipverkeer in de wijk zorgt voor levensgevaarlijkse situaties en dat moet stoppen. De bewoners hopen dat de gemeente snel met een oplossing zal komen. Bijvoorbeeld door het plaatsen van meer drempels net als in andere wijken.

CDA-fractie stelt vragen over sluipverkeer Presidentenwijk

CDA CDA Rijswijk 27-07-2023 08:23

De altijd zo rustige Presidentenwijk wordt geteisterd door hard rijdend sluipverkeer. Automobilisten die de files door de afsluiting van de Prinses Beatrixlaan mijden zorgen voor gevaar en overlast in de wijk. De bewoners hebben een petitie aangeboden aan de gemeente. “Los voor het eind van de zomervakantie het probleem op, want dan begint de narigheid weer”, aldus Myriam, één van de initiatiefnemers. “Wij willen uitsluitend bestemmingsverkeer in de wijk en tijdelijk vijf verkeersdrempels in de Kennedylaan en George Washingtonlaan”. Simon Geleijnse, CDA-raadslid, heeft vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders. “Welke maatregelen gaat het college nemen om sluipverkeer in die wijk te voorkomen en de verkeersveiligheid en de veiligheid in de wijk te verbeteren?” Boven toegestane snelheid “In april begonnen de werkzaamheden voor ‘WarmtelinQ’. De Prinses Beatrixlaan werd afgesloten. Eén van de omleidingsroutes gaat over de Generaal Spoorlaan, via een rotonde naar de Schaapweg en Den Haag. Tijdens de spitsuren staat hier een lange file. Veel automobilisten rijden nu door onze wijk”, vertelt Emmy, een andere initiatiefneemster. “De omleiding duurt nog tot 2025, een nachtmerrie. Auto’s mogen in de wijk 30 kilometer, maar rijden ruim twee keer zo hard. Ver boven de toegestane snelheid. Voor de oudere bewoners en de kinderen levert dit gevaarlijke situaties op”, vult bewoonster Henrijo aan. Eigen borden met 30 km Begin juni is de Bewonersgroep Presidentenwijk naar het gemeentehuis gegaan om een petitie af te geven bij de balie. Deze petitie is door 98 bewoners van de laagbouw van de Presidentenwijk getekend. Bewoonster Diana: “Met name in de ochtend- en avondspits gebruiken veel automobilisten een ‘sluiproute’ via de Kennedylaan, Jeffersonlaan of Washingtonlaan om zodoende de bocht in de Generaal Spoorlaan af te snijden. De overlast zou beperkt blijven wanneer dit sluipverkeer zich aan de maximumsnelheid van 30 km p/u in de Presidentenwijk zou houden. Een zeer groot deel van het sluipverkeer rijdt echter veel te hard, er worden makkelijk snelheden van 50-70 km p/u bereikt.” De bewoners hebben inmiddels zelf borden met herhaling van de 30 km grens opgehangen. Wachten op slachtoffer? Inmiddels is het bijna twee maanden geleden dat de petitie is gebracht. “Myriam: “Tot nu toe zonder enig positief resultaat. We krijgen geen reactie van de gemeente op alle verzoeken om aandacht voor dit probleem. Gaat de gemeente nu echt wachten totdat er een bewoner of kind is aangereden, voordat er ook maar iets gebeurt? Raadslid Simon Geleijnse is vanaf het begin betrokken bij de situatie in de Presidentenwijk. Als CDA-fractie heeft hij zogenaamde artikel-44 vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders over het te hard rijdend sluipverkeer Presidentenwijk. Snel reageren De CDA-fractie heeft meerdere malen contact gehad met de indieners van de petitie en met de betrokken wethouder. “Wij vragen aan het college of ze zo snel mogelijk inhoudelijk willen reageren op het voorstel in de petitie. Ook vragen we of ze bereid zijn maatregelen te nemen om sluipverkeer in die wijk te voorkomen en de verkeersveiligheid en de veiligheid in de wijk te verbeteren. Zo ja, welke en kunnen die maatregelen dan ingaan direct na de zomervakantie in onze regio?”. De bewoners wachten gespannen af wat er de komende tijd gaat gebeuren. Bron:Bewoners Presidentenwijk binden strijd aan tegen sluipverkeer | Al het nieuws uit Rijswijk (rodi.nl)

Onvrede op Van Vredenburchweg

Wij. Rijswijk Wij. Rijswijk CDA Rijswijk 25-05-2023 12:22

Achter de Van Vredenburchweg op de plek van het oude bowlingcentrum en het tennispark komt een villawijk. De aanrijroute voor deze wijk moet, als het aan het college ligt, over het smalste stukje van de Van Vredenburchweg komen. Aan deze toch al drukke hoofdfietsroute wordt straks dagelijks in twee richtingen extra autoverkeer toegevoegd. Het gevolg? Extra drukte en gevaarlijke situaties. Het voorstel om al het verkeer van de nieuwe wijk over de Van Vredenburchweg te laten lopen kan op weinig begrip rekenen van de omwonenden.

Het onderzoek van de gemeente naar verschillende opties voor de ontsluiting wijst het stukje van de Van Vredenburchweg ter hoogte van Van Ouds ’t Nest als voorkeursoptie aan. “Terwijl we door datzelfde onderzoek weten dat er nú al minstens 800 auto’s per dag rijden. En er zijn prima alternatieven waarbij slechts 280 auto’s door de straat rijden” zegt fractievoorzitter Wij. Rijswijk Danny van Dam. “De geadviseerde variant maakt dat dit verkeer in twee richtingen op de Van Vredenburchweg moet rijden terwijl de overige opties (eenrichtings)wegen zijn die minder verkeer opleveren en dus ook veiliger zijn. Ondanks deze kennis kiest het college om te gaan voor de drukste variant.”

“Al deze auto’s moeten zich straks mengen in het drukke fietsverkeer. Met vele schoolgaande kinderen, ouderen, mindervaliden en recreanten” zegt Joanne Kramer, buurtbewoonster van de Van Vredenburchweg. “De veiligheid komt hier in het gedrang. Alle andere opties voor de toegangsweg zijn rustiger, veiliger en beter inpasbaar dan de optie die nu gekozen is.”

Tijdens het besluit om de villawijk te bouwen werd er een wijziging aangenomen: In samenspraak met bewoners wordt gekeken naar een nieuw voorstel. “Helaas is er van deze ‘samenspraak’ niets terechtgekomen” zegt Joanne. “De gemeente heeft enkel gevraagd of buurtbewoners nog indicatoren wilden toevoegen aan een nieuw onderzoek, maar verder hebben we met het huidige raadsvoorstel niets te maken gehad.”

Naast kritiek op het proces zetten bewoners hun vraagtekens bij het nieuwe verkeersonderzoek. “Er werd niet onderzocht wat het effect is op de verkeersveiligheid tijdens de drukke spits vol elektrische fietsers en scooters’’ zegt omwonende Yvonne Wattez.

Van Dam vindt dat als je beloftes doet, je die ook moet waarmaken. “Het kan niet zo zijn dat je als gemeente bewoners uitnodigt om mee te werken aan plannen je dan vervolgens niets meer van je laat horen. Dat doet wat met de betrouwbaarheid van de gemeente.”

De partijen Wij. Rijswijk en het CDA (Simon Geleijnse) samen met Rijswijks Belang (Nel Kames) dienen 1 juni tijdens de raadsvergadering een amendement in. In het  amendement een voorstel om een ontsluiting te realiseren die verkeersveilig is en rekening houdt met de omwonenden en de landgoederenzone.

Aandacht voor geluidsoverlast en luchtvervuiling bij de snelweg A4!

CDA CDA Rijswijk 02-07-2020 04:58

De Provinciale Staten van Zuid-Holland en de gemeenteraden van Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk hebben woensdag 1 juli een petitie aangeboden aan het CDA Tweede Kamerlid Wytske Postma, (woordvoerder voor o.m. Infrastructuur). In de petitie wordt aandacht gevraagd voor de geluidsoverlast en luchtvervuiling bij de snelweg A4. De A4 zal door Rijkswaterstaat worden verbreed in verband met de grote aantallen woningen die de komende jaren in de Haagse agglomeratie worden gebouwd. Bewoners hebben echter nu al te kampen met een slechte luchtkwaliteit en hebben last van het constante geluid van de snelweg. Verbreding zal deze klachten alleen maar erger maken. Daarom heeft Menno van Enk (fractievoorzitter CDA Rijswijk) namens de verzamelde CDA-fracties een petitie aangeboden met het verzoek om maatregelen. Het gaat daarbij om het plaatsen van geluidsschermen, het gebruik van geluiddempend asfalt en het verlagen van de maximumsnelheid. Wytske Postma zei in een reactie de zorgen van bewoners heel goed te begrijpen. “Bij ons in Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg liggen veel wijken dichtbij de snelweg. Nu er meer woningen bij komen en de snelweg drukker wordt, is naast uitbreiding van de A4 extra aandacht voor geluidsoverlast en luchtkwaliteit nodig. Ik zeg toe om minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur vragen te gaan stellen over deze problemen en om aan te dringen op maatregelen”. De kwestie kwam een week geleden aan het rollen toen bewoners in Rijswijk ontdekten dat er nog maar weinig tijd resteerde voor het indienen van zienswijzen over de verbreding A4. Toen de bewoners vervolgens steun zochten voor hun klachten, reageerden binnen enkele dagen honderden andere inwoners uit Rijswijk en Leidschendam-Voorburg.Menno van Enk heeft deze zorgen vervolgens ook in de Rijswijkse gemeenteraad besproken. In Leidschendam-Voorburg is om dezelfde reden al raadsbreed een motie aangenomen waarin om maatregelen wordt gevraagd rond de A4. Aangezien het CDA - in tegenstelling tot de lokale partijen - in alle bestuurs­lagen is vertegenwoordigd, hebben zij de handen in één geslagen met de collega’s van Den Haag en van de provinciale staten. Menno van Enk: “Wij hopen met deze snelle gezamenlijke actie resultaat te boeken bij het ministerie. Want zeker in deze tijden maken mensen zich met recht zorgen om hun gezondheid. En wij zijn er als bestuurders om hier iets aan te doen.” Foto: René Zoetemelk

Bomenbuurt bezorgd over verbreding Rijswijk A4

CDA CDA Rijswijk 19-06-2020 13:58

Rijksweg A4 langs Rijswijk wordt de komende jaren verbreed en verwacht wordt dat het verkeer hierdoor 30 procent gaat toenemen. Met extra geluidsoverlast en een verdere verslechtering van de luchtkwaliteit als gevolg vrezen veel inwoners van Rijswijk waaronder ook die van de Rijswijkse Bomenbuurt. Uitgenodigd door Rijkswaterstaat konden zij tot vrijdag 19 juni hun zienswijze geven en ideeën spuien hoe de overlast van het toenemende autoverkeer te beperken. "Die krappe reactietermijn heeft ons overvallen", zegt Guy Alaerts namens de bewoners. "Wij hebben met een groepje pas vorige week de koppen bij elkaar gestoken. Door tijdnood hebben wij in vijf van de 30 straten huis-aan-huis kunnen aanbellen om te informeren hoe bewoners de overlast ervaren en het resultaat was ronduit schokkend. Maar liefst 90% van de bewoners ervaart nu al geluidshinder en heeft last van fijnstof. Je begrijpt wat er gebeurt als straks ook nog de capaciteit van de A4 ingrijpend wordt vergroot." Haast was geboden en via alle mogelijke kanalen werd bewoners aangeraden op tijd hun zienswijze kenbaar te maken en met ideeën te komen hoe de overlast aan te pakken. Niet alleen bewoners van de Bomenbuurt gaven massaal gehoor aan deze oproep, Alaerts begreep dat er ook vanuit andere wijken veel reacties zijn gekomen. "Er zijn legio ideeën geopperd, van het plaatsen van geluidsschermen tot de aanleg van stil asfalt en van meer of verplicht thuiswerken tot betere fietspaden of Openbaar Vervoer. Ook snelheidsbeperking scoort hoog. Op bepaalde tijdstippen kunnen automobilisten nu met 130 km per uur langs Rijswijk razen. Dat zie je bij geen enkele andere gemeente en het is ons dan ook een raadsel dat de gemeente Rijswijk hierover al niet veel eerder aan de bel heeft getrokken." De passieve houding van de gemeente Rijswijk steekt veel inwoners sowieso, die vinden dat het de Rijswijkse politiek zich tot nu toe erg stil heeft gehouden rond de verbreding van de A4. Dat laatste verwijt trekt CDA-raadslid Menno van Enk zich zeker aan. "De gemeente heeft in dit stadium wellicht nog de kans om infrastructurele maatregelen bij te sturen. Ik ben dan ook blij dat de bewoners kopieën van hun zienswijzen met mij willen delen. Ik ga aan de hand van deze input snel in gesprek met ons college en er beloof er alles aan te doen wat in mijn mogelijkheden ligt om deze overlast aan te pakken." Bron: Groot Rijswijk

CDA: Zowel verkeer en dossier zitten vast

CDA CDA Rijswijk 04-07-2019 12:30

Foto: Wieneke Hofland Het traject van de A4 tot aan de Prinses Beatrixlaan in Rijswijk is één van de belangrijkste toegangswegen tot Rijswijk en Den Haag. Om de bereikbaarheid van de regio en de doorstroming van zowel de A4 als de N14 te verbeteren, was het de bedoeling dat de Beatrixlaan in Rijswijk met ongelijke kruisingen ingericht zou worden. Het CDA ziet in Rijswijk echter nog geen beweging in de uitvoering van de maatregelen. In het plan om de doorstroming te bevorderen, worden zowel de knooppunten op de doorgaande rijksweg om de stad in en uit te gaan (de ‘poorten’) als de belangrijke wegen om verschillende bestemmingen in de Den Haag of Haaglanden te kunnen bereiken (de ‘inprikkers’) aangepakt. Omdat er nog geen tekenen zijn van de uitvoering van de plannen in Rijswijk, wordt toenemende drukte verwacht, bijvoorbeeld op de afslag ernaast, de Wippolderlaan. De CDA-Statenfractie heeft daarom aandacht voor de kwestie gevraagd en het dagelijks provinciebestuur opgeroepen om contact te leggen met het nieuwe college van B&W in Rijswijk. “Want niet alleen het verkeer, maar ook het hele dossier lijkt vast te zitten,” aldus CDA-Statenlid Michel Rogier. “En voor een goede doorstroming moet dat snel veranderen.” In een eerste reactie laat Gedeputeerde Floor Vermeulen weten bereid te zijn om met zowel Den Haag als Rijswijk te kijken naar maatregelen die ertoe moeten leiden de verkeersstroom van en naar Den Haag te verbeteren. De CDA-Statenfractie van Zuid-Holland hoopt dat dit motorblok van provincie en gemeenten snel op gang zal komen.

Vanochtend lichtte fractievoorzitter ...

CDA CDA Rijswijk 07-01-2019 11:10

Vanochtend lichtte fractievoorzitter Johanna Besteman op Radio West bij het programma Muijs in de morgen toe, waarom het CDA een spoeddebat heeft aangevraagd over de ondertunneling van de Beatrixlaan. https://www.omroepwest.nl/radio/programma/270233379/Muijs-in-de-Morgen/aflevering/270276455

Blij met de toezegging van de ...

CDA CDA Rijswijk 05-07-2018 10:39

Blij met de toezegging van de burgemeester om extra handhavers aan te stellen! Overlast is niet gewoon. https://rijswijk.tv/cda-rijswijk-wil-extra-handhavers/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.