Nieuws van CDA in Westervoort inzichtelijk

3 documenten

Westervoort wil meer toezicht op straat

CDA CDA Westervoort 11-03-2018 14:30

100% Lokaal * Binnen de gemeente Westervoort moeten inwoners zich veilig en geborgen kunnen voelen. Daarom is het belangrijk dat goedwillende burgers weten dat de gemeente haar best doet om ongewenst gedrag van inwoners op straat te corrigeren en zo nodig te beboeten. In gesprekken met inwoners komt vaak naar voren, dat mensen meer toezicht op straat zouden willen zien. Daarom pleit Team CDA Westervoort voor uitbreiding van de bestaande handhavingscapaciteit op straat in de vorm van een extra Boa-functionaris. Wanneer je met inwoners over veiligheid in het eigen dorp spreekt, dan denken ze in eerste instantie niet aan het voorkomen van harde criminaliteit. Westervoort is nou eenmaal geen grote stad. Sprekend over veiligheid denken mensen op de dorpse schaal eerder aan schone straten, goede verlichting, in goede staat verkerend straatmeubilair en mensen die zich op straat en in de wijk aan de door ons gestelde regels houden. actiever controleren Inwoners willen vaak dat de gemeente actiever controleert op mensen die rotzooi op straat achterlaten, hun hond willekeurig op straat laten poepen zonder dat op te ruimen, of hun auto op onmogelijke plaatsen parkeren zodat de rest van de buurt daar last van heeft. Hoewel de gemeente nooit overal tegelijk kan zijn, kan uitbreiding van de bestaande BOA handhavingscapaciteit hier volgens Team CDA een positieve bijdrage leveren.

Westervoort wil meer toezicht op straat

CDA CDA Westervoort 11-03-2018 14:30

100% Lokaal * Binnen de gemeente Westervoort moeten inwoners zich veilig en geborgen kunnen voelen. Daarom is het belangrijk dat goedwillende burgers weten dat de gemeente haar best doet om ongewenst gedrag van inwoners op straat te corrigeren en zo nodig te beboeten. In gesprekken met inwoners komt vaak naar voren, dat mensen meer toezicht op straat zouden willen zien. Daarom pleit Team CDA Westervoort voor uitbreiding van de bestaande handhavingscapaciteit op straat in de vorm van een extra Boa-functionaris. Wanneer je met inwoners over veiligheid in het eigen dorp spreekt, dan denken ze in eerste instantie niet aan het voorkomen van harde criminaliteit. Westervoort is nou eenmaal geen grote stad. Sprekend over veiligheid denken mensen op de dorpse schaal eerder aan schone straten, goede verlichting, in goede staat verkerend straatmeubilair en mensen die zich op straat en in de wijk aan de door ons gestelde regels houden. actiever controleren Inwoners willen vaak dat de gemeente actiever controleert op mensen die rotzooi op straat achterlaten, hun hond willekeurig op straat laten poepen zonder dat op te ruimen, of hun auto op onmogelijke plaatsen parkeren zodat de rest van de buurt daar last van heeft. Hoewel de gemeente nooit overal tegelijk kan zijn, kan uitbreiding van de bestaande BOA handhavingscapaciteit hier volgens Team CDA een positieve bijdrage leveren.

CDA wil veilige kruising Parallelweg

CDA CDA Westervoort 15-02-2018 16:40

Verleden weekbesprak de Westervoortse gemeenteraad nieuwe veiligheidsmaatregelenvoor de gevaarlijke kruising Z.Parallelweg/Dorpsplein. Deze voorzagen in snelheid verlagende drempels op het fietspad met bijkomende matrixborden en een nieuw LED lichtensysteem (Bikescout) dat kruisende automobilisten nog nadrukkelijker op naderende fietsers en scooterrijders zou moeten attenderen. De CDA fractie gingen deze maatregelen niet ver genoeg. Daarom hebben wij tegen de voorgestelde matrixborden en Bikescout gestemd en de wethouder gevraagd om snel aanvullend onderzoek te laten uitvoeren naar ingrijpender maatregelen die de veiligheid van fietsers beter kunnen garanderen. Na deze gemeenteraadsvergadering werd in de media de indruk gewekt als zouden CDA en SP de gevaarlijke verkeerssituatie definitief willen oplossen door de aanleg van verkeersdrempels en een aan te planten haag. Niets is minder waar. Het CDA was juist teleurgesteld over de gepresenteerde voorstellen. Wij hadden veel ingrijpender oplossingsrichtingen verwacht dan enkel de drempels, de matrixborden en het Bikescout systeem. Daarom is Team CDA uitsluitend akkoord gegaan met de drempels, die wat ons betreft nadrukkelijk als een tijdelijke oplossing moeten worden gezien. We hebben de wethouder dan ook opnieuw gevraagd om onderzoek te laten uitvoeren naar ingrijpender maatregelen, waarbij wat ons betreft alle opties bespreekbaar zijn. werkelijke oplossing De omstreden ‘haag’ die CDA en SP voorlopig als goedkoper alternatief voor de dure matrixborden en Bikescout-systeem hebben voorgesteld, zien wij zeker niet als DE oplossing voor het probleem. Onderzoeken tonen aan, dat automobilisten ter plaatse in verwarring raken van alle verkeersbewegingen die ze waarnemen. Een haag tussen fietspad en parkeerplaats kan ertoe bijdragen dat automobilisten vanuit de richting Arnhem minder afgeleid worden en meer gefocust zullen zijn op de verkeersbewegingen op het door hen te kruisen fietspad. De werkelijke oplossing zien wij echter eerder komen van een rotonde, een fietstunnel of misschien wel een compleet ander tracé voor de snelfietsroute. geld beschikbaar Dat dergelijke, structurele oplossingen Westervoort veel geld zullen gaan kosten, is volkomen duidelijk. Natuurlijk hadden wij ook liever gezien, dat een en ander direct bij de eerste aanleg goed zou zijn geregeld. Maar de huidige praktijk met verschillende (bijna) ongelukken bewijst helaas, dat ingrijpende maatregelen nodig zijn. En wanneer die maatregelen ons straks forse investeringen gaan kosten, dan moet dat maar. De veiligheid van de weggebruikers staat bij ons voorop. En dankzij het sobere financiële beleid van de afgelopen jaar hebben we het geld ervoor beschikbaar.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.