Nieuws van GroenLinks in Wijk bij Duurstede inzichtelijk

2 documenten

GroenLinks stelt vragen over Zandweg | Wijk bij Duurstede

GroenLinks GroenLinks Wijk bij Duurstede 02-12-2018 00:00

Sinds 2015 is een projectgroep bezig met inventarisatie van knelpunten rondom de Zandweg en ontwikkeling van een nieuwe inrichting voor weg en omgeving. Er wordt te hard gereden, is sprake van geluidsoverlast, de politie zou onvoldoende handhaven, er zijn geen of onvoldoende veilige oversteekplaatsen voor voetgangers en over een aantal specifieke knooppunten wordt geklaagd (kruising Zandweg/Frankenweg en uitrit Veilingpark).

In 2016 heeft de gemeente een aantal metingen verricht. Daaruit zou blijken dat er elke dag 10.000 auto’s door de Zandweg rijden waarvan 1 op de 7 te hard. Over eventuele geluidsoverlast zijn geen gegevens bekendgemaakt. Bovendien geldt de Zandweg als entree tot de binnenstad en kan de uitstraling beter. Na het gereedkomen van de plannen bleek dat onvoldoende middelen beschikbaar zijn om die volledig ten uitvoer te brengen.

Alhoewel we als kleine gemeente nooit volledig aan alle wensen tegemoet kunnen komen en we voortdurend moeten kiezen vanuit schaarste, zou bijzondere zorgvuldigheid betracht moeten worden bij burgerparticipatie. We hebben de energie en expertise van onze inwoners keihard nodig. Omdat we dat willen, maar ook omdat we moeten; gelet op onze beperkte omvang en ambtelijke capaciteit. De afgelopen jaren schrijven inwoners en maatschappelijke organisaties steeds vaker mee aan beleid of adviseren zij over bijvoorbeeld herinrichting van hun directe leefomgeving. Dat gaat vaak goed, maar hier moeten we constateren dat het beter had gekund. We zouden als raad mogelijk niet alleen financiële randvoorwaarden moeten stellen, maar ook (gedeeltelijk) moeten reserveren. Zodat het vertrouwen dat planvorming tot actie leidt achteraf niet beschaamd hoeft te worden. 

Daarom stelde GroenLinks de volgende vragen: 

Wat is de stand van zaken ten aanzien van herinrichting van de Zandweg? Kan een deel van de plannen alsnog ten uitvoer worden gebracht? Zou daarbij in ieder geval veiligheid, geluidsoverlast en gezondheid geadresseerd kunnen worden en bij voorkeur ook gedeeltelijke verbetering van uitstraling? Hoe kunnen we participatieve planvorming en budgettering beter op elkaar laten aansluiten en beter aan de verwachtingen van inwoners laten beantwoorden? Zou het opnemen van een (partiele) reservering in het randvoorwaarden-format voor burgerparticipatie een optie zijn?

Het college heeft deze vragen onlangs beantwoord. 

Ja, het plan Zandweg dat nu wordt uitgewerkt omvat een versobering van de visie en is opgesplitst in meerdere fasen. Fase 1 omvat kleine, snel te realiseren maatregelen op gebied van verkeersveiligheid en groen (zoals bijvoorbeeld extra zebrapaden, markeringen en aanpak overlast veroorzakend groen). Deze starten indien mogelijk nog eind 2018. Fase 2 omvat een nog op te stellen plan waarbij we meerdere onderhoudsbudgetten van de komende jaren deels naar voren halen en eerder onderhoud uitvoeren om zodoende wat grotere maatregelen te kunnen uitvoeren. De maatregelen die hieruit naar voren komen worden uitgewerkt op basis van de onderzoeksresultaten en subsidiemogelijkheden en zullen naar verwachting medio 2019 kunnen starten. Verkeersveiligheid en (groene) uitstraling zijn hierin de voornaamste thema’s. Mogelijk zijn er in de toekomst nieuwe kansen om de resterende onderdelen van de visie op te pakken.

De noodzaak om bij de start van een dergelijk participatietraject de financiële kaders mee te geven is bekend. Inmiddels is hier de participatienota voor ontworpen die ook is toegepast bij de herinrichting van de Markt. Voorafgaand aan het traject wordt het budget en de rol van de raad vastgelegd om teleurstellingen te voorkomen. Dit kan worden gebruikt om de verwachtingen vooraf helder te maken bij de start van soortgelijke projecten. Met betrekking tot Project Zandweg, is bij aanvang van het project destijds in de projectgroep (WnL, VNMW, gemeente) bewust besloten om de financiële kaders (die bij aanvang in 2015 erg krap waren) los te laten om zo met elkaar tot een zo optimaal mogelijke visie en schetsontwerp te komen voor de Zandweg, om vervolgens te zien wat financieel haalbaar was. Voor toekomstige projecten is het beter om aan de voorkant kaders mee te geven.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.