Nieuws van politieke partijen over Beter Voor Dordt inzichtelijk

5 documenten

Merwedestraat

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 11-10-2019 10:00

De Merwedestraat is in de afgelopen jaren een onveilige straat gebleken. De snelheid waarmee gereden werd was hier hoofdzakelijk de oorzaak van. Reden voor buurtbewoners om zich te organiseren en met circa 300 handtekeningen de Gemeente Dordrecht te vragen om aanpassing van de verkeerssituatie ter plekke.

De specifieke wensen, het plaatsen van snelheidscamera’s en extra verkeerslichten bleken niet haalbaar. Er kwam geen toestemming van het openbaar ministerie voor het plaatsen van snelheidscamera’s en de particuliere grondeigenaar gaf geen toestemming voor het plaatsen van verkeerslichten op zijn grond.

Om recht te doen aan dit burgerinitiatief en de verkeersveiligheid te bevorderen heeft Beter Voor Dordt voorgesteld om de huidige tweebaansweg te wijzigen in één baan voor het autoverkeer en één aparte busbaan, zodat het verkeer op een natuurlijke wijze wordt afgeremd. Dit voorstel van Beter Voor Dordt is inmiddels aangenomen en wordt uitgewerkt. Het betreft een proefmaatregel met een tijdelijk karakter. Wanneer het verkeer ter plaatse drukker wordt zal de 2

rijbaan mogelijkerwijs weer opgesteld worden voor alle autoverkeer. De snelheid zal dan door toename van de verkeersdrukte automatisch weer worden afgeremd. Beter Voor Dordt hoopt hiermee zoveel mogelijk invulling te hebben gegeven aan de wens van de bewoners van De Staart, zoals deze ook tijdens de gehouden enquête op De Staart naar voren is gekomen.

Plantenbakken Nieuwe Haven

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 12-07-2019 13:53

Vanaf begin vorig jaar is er nauw contact geweest tussen bewoners van de Nieuwe Haven en Beter Voor Dordt. De reden hiervoor; gevaarlijk voorbijrazend verkeer op de Nieuwe Haven.

Beter Voor Dordt heeft samen met collega’s uit de Raadgesprekken gevoerd met bewoners en verkeerskundigen. Verkeersdrempels of een extra poller bleken ongewenst. Uiteindelijk is voor het plaatsen van bloembakken gekozen, om zo de weg deels te versmallen.

Deze bloembakken worden door de omwonenden onderhouden en bieden de veiligheid die de bewoners én de vele toeristen verdienen.

Wat Beter Voor Dordt betreft is dit één van de vele nog te boeken successen op het gebied van snelheid remmende maatregelen, want die zijn er nog veel meer nodig in Dordrecht.

De verkeersveiligheid op orde, dat is Beter Voor Dordt!

Vandaag is een onderzoeksrapport met ...

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 10-05-2019 15:56

Vandaag is een onderzoeksrapport met een snelheids- en ongevallenanalyse verspreid inzake de verkeersituatie op de Merwedestraat. Uit het rapport blijkt dat volgens de eisen van het OM de straat niet voor een flitspaal in aanmerking komt, ondanks dat meer dan 85% te hard rijdt, gemiddeld zo’n 60 kilometer per uur. Wellicht is het plaatselijk (ter hoogte van de supermarkten) terugbrengen van 2 x 2 naar 2 x 1 rijstrook wel een oplossing. Eerder heeft Beter Voor Dordt al aangedrongen op de plaatsing van een matrixbord zodat automobilisten zich meer bewust worden van hun snelheid. Beter Voor Dordt is ook nog steeds voorstander van het plaatsen van een zebrapad voorzien van reflectoren. Beter Voor Dordt houdt nauwlettend deze onveilige verkeerssituatie op de Merwedestraat in de gaten en blijft aandringen op veiligheidsmaatregelen op korte termijn.

Wijkbijeenkomst Staart / Merwedepolder

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 03-05-2019 22:14

Vorige maand heeft Beter Voor Dordt een goed bezochte wijkbijeenkomst gehouden in Woon- en Zorgcentrum de Merwelanden. De aanleiding was onze enquête die we al eerder uitgezet hebben op de Staart/Merwepolder, waarvan we de respons op een rij hebben gezet. Deze respons hebben we besproken met de buurtbewoners die erg betrokken bleken.

De inbreng van bewoners was zeer uiteenlopend. Zo wordt bijvoorbeeld het inloopspreekuur van de wijkagent gewaardeerd, maar bestaat de wens om deze ook eens in de avond te plannen. We hebben dit aan de wijkagent voorgelegd, net als een aantal andere zaken die bij de wijkagent horen.

Daarnaast frustreert het verkeer richting milieustraat geregeld, omdat dit voor opstopping van de Merwedestraat zorgt. Een extra rijbaan richting HVC, gecombineerd met een oversteekplaats voor voetgangers en fietsers ter hoogte van de Hunzeweg, zou dit probleem grotendeels kunnen oplossen. Ook bestaat de wens om een extra ‘vluchtweg’ vanaf de Merwedepolder te realiseren. Dit zou het ‘eenvoudigst’ kunnen door een brug te leggen vanaf de Merwedepolder richting Oudelandshoek of door de bestaande fietsbrug aan te passen.

Beter Voor Dordt is aan de slag gegaan met bovengenoemde en andere inbreng van deze avond. We hopen op korte termijn tot eerste resultaten te kunnen komen.

Gelukkig kunnen we concluderen dat over het algemeen het wonen op de Staart een dikke voldoende scoort. Niet zo gek ook, want de Staart, inclusief de Merwedepolder, is een prachtige buurt. Beter Voor Dordt zal zich blijven inzetten om het wonen hier nog aangenamer te maken.

Beter Voor Dordt juicht het ...

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 23-02-2019 09:00

Beter Voor Dordt juicht het initiatief van het college toe om het pollersysteem in de binnenstad te vervangen door camera’s. Middels ‘kenteken scan’ wordt straks ieder voertuig geregistreerd. Delen van onze binnenstad zijn beperkt bereikbaar voor autoverkeer vanwege de ligging en de beperkte capaciteit van de wegen. Ook de bescherming van de historische bebouwing in de binnenstad heeft destijds geleid tot de keuze voor het installeren van pollers. Echter, de pollers leiden vaak tot ernstige ongelukken en ook de hulpdiensten ervaren problemen met de pollers. Verkeer beperken door een camerasysteem is een goed alternatief. Alleen bewoners en aangemelde bezoekers mogen straks de camera’s passeren. Overig verkeer, inclusief bestuurders van quads en motorfietsen, die nu de pollers onbestraft passeren, worden automatisch bekeurd. Belangrijke voorwaarde van Beter Voor Dordt is dat in dit systeem de privacy van voertuigeigenaren wordt gewaarborgd, net als bij het onlangs geïntroduceerde kenteken-parkeren. Daarnaast vraagt Beter Voor Dordt dat het inrijverbod duidelijk wordt weergegeven.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.