Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

5681 documenten

€2,6 miljoen subsidie voor doortrekken Buitenwoellaan naar de N33!

GemeenteBelangen Veendam GemeenteBelangen Veendam Veendam 26-04-2024 13:46

Fantastisch nieuws voor Veendam! De gemeente Veendam heeft een subsidie van meer dan €2,6 miljoen ontvangen voor het doortrekken van de Buitenwoellaan naar de N33! Dit geld is toegekend door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in het kader van de Woningbouwimpuls (Wbi).

Voor GemeenteBelangen Veendam is dit een lang gekoesterde droom die werkelijkheid wordt. Door zowel de noord- als zuidzijde beter te ontsluiten naar de N33, zullen we niet alleen het wegennet in Veendam zelf ontlasten, maar ook zorgen voor een prettigere woonomgeving en een grotere verkeersveiligheid. ️

Samen bouwen aan een nog beter en toegankelijker Veendam!

Buitenwoellaan Veendam

Beide Moties over Verkeersveiligheid Unaniem aangenomen!

VVD VVD CDA PvdA Venlo 24-04-2024 07:15

Deze maand heeft de fractie, en Ruud Rutten in het bijzonder, extra aandacht gevraagd voor verkeersveiligheid binnen de gemeente Venlo. We zijn begonnen met een beeldvormende presentatie, 2 weken later een oordeelsvorming debat met de collega partijen en vanavond tijdens de besluitvormende raadsvergadering van 24 april 2023 hebben wij, gezamenlijk met de collega's van EENLokaal PvdA Venlo en CDA Venlo twee moties ingediend om aan de slag te gaan met verkeersveiligheid.
De eerste motie betreft het inzetten van financiële middelen om het bewustwordingsprogramma Traffic Informers weer in te voeren op de scholen in groot Venlo, en de tweede motie roept het college op om (versneld) uitvoering te geven aan het uitvoeringsplan ontwikkelend beheer.
Wij willen alle professionals welke meegewerkt hebben aan de beeldvorming en welke hebben gezorgd voor concrete voorbeelden ontzettend bedanken voor hun hulp!
Daarnaast willen we ook onze collega fracties bedanken voor de samenwerking in het opstellen van de Motie PvdA Venlo EENLokaal CDA Venlo en natuurlijk ook alle partijen welke mee ingestemd hebben met de Motie!

Waarschuwingsborden verhogen de veiligheid

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 23-04-2024 11:52

Bord Brugstraat

Snelfietsroutes zijn lang niet overal goed ingericht en zorgen zodoende nog vaak voor onveilige situaties. Dat concludeert de ANWB in een onderzoek naar negen ‘fietssnelwegen’ in heel Nederland. Een van de oorzaken is dat de wegen gedeeld worden met gemotoriseerd verkeer.

In het ideale geval is een snelfietsroute een breed fietspad – vier meter of breder – met weinig obstakels, flauwe bochten en zo min mogelijk kruisingen. Als er kruisingen zijn, heeft de fietser op de snelfietsroute voorrang. De fietssnelwegen staan, ook in Almelo hoog op de politieke agenda en worden gezien als een belangrijk middel om fietsgebruik te bevorderen.

Maar deze paden zijn lang nog niet overal goed ingericht, concludeert de ANWB uit het onderzoek. Zo bleken sommige paden te smal of stonden er teveel obstakels op of langs het pad.

Bij veel paden zijn er stukken van de route die de fietser deelt met gemotoriseerd verkeer, ook wel ‘Auto te gast-wegen’ of ‘Fietsstraten’ genoemd. Vooral gevaarlijk zijn, aldus de onderzoekers, kruisingen waar automobilisten niet goed worden gewaarschuwd voor fietsers, die vaak uit beide richtingen kunnen komen. Zeker op fiets/bromfietspaden, waar ook speed pedelecs – met topsnelheid van 45 km per uur – mogen komen. Bijvoorbeeld op de route Egbert Gortestraat – Haven Noordzijde en de route De Grenzen – Haven Noordzijde, daar wordt niet goed gewaarschuwd voor fietsers. Daarbij ontbreekt een waarschuwingsbord dat automobilisten attendeert op passerende fietsers.

Het ontbreken van voldoende duidelijke waarschuwingsborden bij De Grenzen en Brugstraat was voor de Partij Vrij Almelo een reden om in de gemeenteraad een motie in te dienen. Heel jammer dat de verantwoordelijke wethouder het tijdens zijn betoog heeft afgekeurd. PVA raadslid Harrie Korte liet het hier niet bij zitten en stuurde een mail naar de verantwoordelijke wethouder met de vraag om de beide kruisingen toch veiliger te maken. De wethouder stuurde de mail door naar de ambtenaar van verkeer, en enkele maanden later werd er contact met mij opgenomen, en werd er een voorstel gedaan om de gele borden (zie foto’s) te plaatsen.

De situatie is nu duidelijk en overzichtelijk en de borden zijn in het donker ook goed te zien!!

Harrie Korte,

Partij Vrij Almelo

Bord Grenzen

Oorlogsmonument in Bergambacht verhuist naar Marktplein

Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Krimpenerwaard 22-04-2024 19:14

Het oorlogsmonument in Bergambacht wordt verplaatst van de Badhuisstraat naar het Marktplein.

Dit besluit is genomen omdat CBS De Ark, gelegen naast het monument, wordt gerenoveerd en deels vervangen door nieuwbouw. Hierdoor kan het monument beschadigd raken. Ook is er meer ruimte nodig voor het nieuwe schoolgebouw. Het Marktplein biedt genoeg ruimte voor zowel het monument als de jaarlijkse Dodenherdenking op 4 mei.

Dit jaar vindt de Dodenherdenking op 4 mei nog plaats aan de Badhuisstraat. Later dit jaar wordt het monument verplaatst. Vanaf 2025 zal de herdenking elk jaar op het Marktplein plaatsvinden. Het ontwerp voor de nieuwe locatie is te vinden op de projectpagina.

Klik hier voor het artikel: Gemeente verplaatst oorlogsmonument in Bergambacht om ruimte te maken voor nieuwbouw basisschool.

Impressie nieuwe huisvesting  basisschool De Ark Bergambacht

Klik hier voor het artikel: Mooi vooruitzicht: Verhuizen naar een tijdelijke locatie om terug te keren naar een nieuw schoolgebouw.

Onafhankelijk Delft: dodenherdenking

Onafhankelijk Delft Onafhankelijk Delft Delft 22-04-2024 09:42

Zaterdag 4 mei herdenken we de vele slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en van oorlogsgeweld sinds die tijd. Op meerdere locaties vinden in Delft herdenkingen plaats.

De herdenking op dit plein wordt gehouden ter ere van de gesneuvelde oud-Indië-strijders.

13.30 uur ontvangst BAR/BAAR

13.45 uur stille tocht naar het monument, gevolgd door voordracht van scholier en toespraak van burgemeester Marja van Bijsterveldt. Daarna zijn de kransleggingen.

14.15 uur einde ceremonie

Algemene Begraafplaats Jaffa, Jaffalaan

Op de algemene begraafplaats Jaffa wordt stilgestaan bij iedereen die in de Tweede Wereldoorlog is omgekomen. Het monument aldaar bevat de namen van de in de eerste meidagen van 1940 gesneuvelde strijders in Delft.

16.00 uur ontvangst in de aula van begraafplaats Jaffa, gevolgd door persoonlijk verhaal van Joke Kouwenhoven

16.15 uur aanvang herdenking inclusief toespraak van burgemeester Marja van Bijsterveldt en stille tocht langs oorlogsgraven en -monument

17.00 uur einde ceremonie

18.45 uur Herdenkingsdienst in de Nieuwe Kerk

Traditiegetrouw is er een stille tocht vanaf de Markt naar de Nieuwe Plantage. Hiermee herdenken we iedereen die in en buiten Nederland gesneuveld is voor het behoud en herstellen van de vrede.

19.00 uur opstellen van stille tocht

19.30 uur vertrek stille tocht

Verzetsmonument, Nieuwe Plantage

Algemene herdenking voor allen die in en buiten Nederland gesneuveld zijn voor het behoud en herstellen van de vrede. Dit jaar verzorgt het Koninklijke Harmoniekapel de muzikale omlijsting tijdens de herdenking op de Nieuwe Plantage.

19.50 uur aanvang herdenking met voordracht door Janne van den Bosch, leerling van de Bernadette Mariaschool

20.00 uur twee minuten stilte, gevolgd door het Wilhelmus

20.02 uur toespraak door burgemeester Marja van Bijsterveldt, gevolgd door kranslegging en defilé

20.45 uur einde ceremonie

Elk jaar vindt er een herdenking plaats in de synagoge. Meer informatie hierover is te vinden op de site van de synagoge.

21.00 uur aanvang herdenkingsdienst

22.00 uur einde ceremonie

Op 4 mei hangen in Nederland de vlaggen halfstok als teken van eerbied en respect voor de oorlogsslachtoffers. Het Nationaal Comité 4 en 5 mei roept alle inwoners op om op 4 mei de gehele dag de vlag halfstok te hangen (van zonsopgang tot zonsondergang). De vlag die gebruikt wordt, is de Nederlandse driekleur zonder wimpel.

Meer informatie vindt u op www.dodenherdenkingdelft.nl

Brug Geldropseweg 7 maanden dicht, kern Mierlo blijft bereikbaar

CDA CDA Geldrop-Mierlo 18-04-2024 07:07

Vanaf juni tot en met december van dit jaar zullen er werkzaamheden plaatsvinden aan de brug van de Geldropseweg. De brug wordt, vanwege slijtage, helemaal vervangen. Omdat de brug een belangrijke verbindingsroute is tussen Geldrop-Mierlo en Helmond is er de afgelopen weken, naar aanleiding van eerder gestelde vragen aan de wethouder door CDA-raadslid Paul Font Freide, intensief contact geweest om de gevolgen van de werkzaamheden voor inwoners en ondernemers uit beide gemeenten zoveel mogelijk te beperken. Tijdens het bestuurlijk overleg tussen Helmond en Geldrop-Mierlo bleek al snel dat kortere bouwtijd niet mogelijk was. Alle opties zijn onderzocht. De fasering van de werkzaamheden hebben vooral te maken met de uithardingstermijnen van het beton. Het hielp daardoor niet als de aannemer in het weekend of in de nachtelijke uren door zou werken. Ook het leggen van een noodbrug was geen oplossing. Er is ter plekke niet voldoende ruimte voor een dergelijke brug. Omleidingsroutes Beide gemeenten hebben samen gekeken naar oplossingen. Deze moeten nog uitgewerkt worden. De oplossingen dienen ervoor om Mierlo eenvoudig bereikbaar te houden en te zorgen dat ook het openbaar vervoer door de kern Mierlo gehandhaafd kan blijven. Hiervoor nemen we gezamenlijk een aantal tijdelijke maatregelen. Zo wordt al het regionale verkeer omgeleid via de A270 - Collse Hoefdijk en de N612-Herselseweg-Bekelaar. Kern Mierlo toch bereikbaar! Omdat de afsluiting van de brug ook het lokale verkeer tussen Mierlo en ’t Hout/Brandevoort flink belemmert hebben we gezocht naar een tijdelijke oplossing die voor alle weggebruikers acceptabel is. En tegelijkertijd voor bewoners de minste overlast geeft. Bij het zoeken naar oplossingen stond voor de bestuurders van Geldrop-Mierlo en Helmond veiligheid voorop. Zowel voor het langzaam verkeer als voor het gemotoriseerd verkeer! De verwachting is dat, buiten de grote omleidingsroutes, het traject Varenschut – Lungendonksebaan - Goorsedijk tussen Helmond en Mierlo in beide richtingen veelvuldig gebruikt zal gaan worden. Om dit te temperen zullen we ook de routes over de Tramweg – Nijverheidsweg/Brugstraat – Korte Brugstraat en die via Abendonk over de Broekstraat (deels) openhouden. De instelling van éénrichtingsverkeer en andere verkeersremmende maatregelen moeten ervoor zorgen dat het verkeer zich spreidt en dat het gebruik van de routes acceptabel blijft. Daartoe zullen we gedurende de gehele periode ook verkeerstellingen houden. Blijkt hieruit dat de route voor het lokale bestemmingsverkeer een te hoge verkeersintensiteit teweeg brengt dan wordt deze uit veiligheidsoverwegingen alsnog gesloten voor gemotoriseerd verkeer. Openbaar vervoer blijft route rijden! Langzaam verkeer zoals voetgangers en fietsers kunnen op deze wijze ook gebruik blijven maken van deze routes. En ook belangrijk: Buslijn 24 kan door het centrum van Mierlo blijven rijden. Dit moet nog met Hermes besproken worden. Deze maatregelen kunnen allemaal niet wegnemen dat omwonenden van de brug en inwoners en ondernemers van Geldrop-Mierlo hinder zullen ondervinden van de werkzaamheden. Wel hopen we de overlast op deze manier te beperken en alle weggebruikers een zo veilig mogelijke route aan te kunnen bieden. Actuele informatie kunt u vinden op de website van Geldrop-Mierlo (www.geldrop-mierlo.nl)

Oplossing de “Wyllandrie”

Burgerbelangen Dinkelland Burgerbelangen Dinkelland Dinkelland 17-04-2024 12:05

23 April om 19.30 zal er tijdens de Raadsvergadering het onderwerp de “Wyllandrie” besproken worden. Een van de hoofdpijndossiers van dit college. Wilt u de ontknoping mee maken? Dat kan. De raadszaal is open vanaf 19.00 uur. Menig oude zaken zullen nog eerst besproken moeten worden om het tot een goed einde te brengen. Net als in het Klooster Ootmarsum zijn ook hier veel zaken verkeerd gegaan. Wie zich dit het meest mag aanrekenen hoort u dinsdagavond de 23e.

Zeggenschap

In Beweging In Beweging Hof van Twente 15-04-2024 15:55

Ik wil het met u hebben over het woord participatie. Dat vind ik een verwarrend woord.

De helft van de mensen denkt namelijk bij het woord participatie aan ‘meedoen in de samenleving’. Bijvoorbeeld als in: krijg ik op school dezelfde kansen als iedereen? Heb ik dezelfde toegang tot werk als iedereen? Hoe zijn de sociale netwerken? De andere helft van de mensen denkt bij het woord participatie aan wat anders, namelijk aan ‘meedoen in besluitvormingsprocessen’. Bijvoorbeeld als in: ben ik geïnformeerd over een wegafsluiting? Mag ik mijn mening geven over de biodiversiteitsplannen? Mag ik meebeslissen over de inrichting van een nieuwe woonwijk?

De overlap in beide begrippen is dat iedereen moet kunnen meedoen, zowel jong en oud, man en vrouw, met beperking en zonder, etcetera. In een krantenartikel, gesprek of beleidsstuk is het echter wel belangrijk om meteen te weten over welk soort participatie het gaat. Daarom heb ik een simpel voorstel voor het gebruik van het woord participatie. Mijn voorstel is als volgt: als het gaat om meedoen in de samenleving, blijven we het woord participatie gebruiken. Als het gaat om meedoen in besluitvormingsprocessen, gaan we het woord participatie vervangen voor het woord ‘zeggenschap’. Dat is immers in de kern waar deze vorm van participatie om draait: hoeveel zeggenschap iemand krijgt in een besluitvormingsproces. Laten we dat dan ook zo concreet benoemen!

Nul zeggenschap is dan dat je als inwoner alleen wordt geïnformeerd (en soms zijn er ook situaties die niet meer dan dat vragen) en maximaal zeggenschap is dat inwoners zelf mogen beslissen. En daar zitten – net als in het huidige participatiebeleid van de gemeente – allemaal gradaties tussen. Dat blijft hetzelfde. Alleen het woord participatie vervangen we voor zeggenschap. Daar wordt het volgens mij alleen maar duidelijker van!

Marianne Hutten

Vragen over Traverse en uitleg over standpunt Heikantstraat

ZW14 ZW14 Waalre 08-04-2024 11:39

Aanwonenden van het eerder aangelegde stuk Traverse Zuid ondervinden nog steeds veel hinder van teveel en te hard rijdend verkeer. Dat wordt o.a. veroorzaakt doordat drempels verlaagd zijn of zelfs weggehaald. Deze zijn niet gecompenseerd door verkeersremmende maatregelen elders. ZW14 hoopt dat er nog aanvullende maatregelen genomen worden, of dat bij het laatste stuk van de Heikantstraat -bij de entree van het dorp- een 30 km regime gaat gelden, waarbij het verkeer flink afgeremd wordt.

Bijgevoegd vragen over de Traverse en uitleg over het standpunt van de gemeenteraad bij de kaders voor de Heikantstraat.

Art 39 vragen nav RIB Traverse 20240408Download

Info besluit gemeenteraad over kaders Heikantstraat 20240408Download

Opnieuw vragen over Berkenlaan Kamerik

Inwonersbelangen Inwonersbelangen Woerden 06-04-2024 15:52

Ruim een maand geleden hebben CU/SGP en Inwonersbelangen vragen gesteld over de Berkenlaan in Kamerik. De beantwoording hiervan riep meer vragen op dan dat het de vragen beantwoord had. Daarom hebben we verduidelijkende vragen gesteld.

Wordt de 30-km zone en het verbod op vrachtverkeer en tractoren gehandhaafd Vraag was: Wordt de 30-km zone en het verbod op vrachtverkeer en tractoren gehandhaafd? Met andere woorden, worden er controles uitgevoerd? Zo ja, hoe vaak en wat zijn de resultaten? Zo nee, waarom niet? Is het college bereid om dit alsnog te doen in samenwerking met de handhaving(sinstanties)?

Antwoord College: Handhaving van snelheid kan alleen door de politie worden uitgevoerd. De politie handhaaft alleen in uitzonderlijke situaties in 30-km gebieden. Uitgangspunt is dat de weg zodanig ingericht moet zijn dat deze niet uitnodigt tot te snel rijden. Het verbod op tractoren en vrachtwagens kan ook gehandhaafd worden door eigen BOA’s. Er zijn echter nog geen overtredingen waargenomen. Op deze locaties zijn niet veel specifieke controles geweest omdat er geen meldingen van overlast bekend zijn . Meldingen van dit type overlast via de gemeentelijke website worden rechtstreeks gemeld aan de BOA’s.

Vervolg-vraag:

Als er geen klachten/meldingen bekend/gearchiveerd zijn dan is het zeer wenselijk dat het college contact opneemt met de bewoners. Om de vele klachten/meldingen rechtstreeks te ontvangen, te achterhalen waarom ze niet bekend zijn bij de gemeente en er inhoudelijk kennis van te nemen. Om zo een goed beeld te vormen van de verkeersproblematiek op de Berkenlaan. Kan het college dit toezeggen? https://inwonersbelangen.nl/opnieuw-vragen-over-berkenlaan-kamerik/Verkeer Kamerik Klopt het dat er onderzoek is gedaan naar het afsluiten van de Berkenlaan? Klopt het dat er onderzoek is gedaan naar het afsluiten van de Berkenlaan? Zo ja, wat zijn hiervan de resultaten?

Antwoord College: Er is geen uitgebreid onderzoek uitgevoerd naar een afsluiting. Uit de gevoerde gesprekken met de inwoners en het dorpsplatform bleek dat men vreest dat door een afsluiting van de Berkenlaan extra verkeer naar de Van Teylingenweg, in het centrum van Kamerik, uitwijkt. Hiermee is voor het afsluiten van de Berkenlaan geen breed draagvlak. Daarbij komt dat een afsluiting van de Berkenlaan voor hulpdiensten en bijvoorbeeld vuilnisauto’s onwenselijk is

Vervolg-vragen:

2.1  Er wordt geconcludeerd dat er geen breed draagvlak is. De basis om de uitspraak te kunnen doen is onduidelijk. Bij de bewoners wonend aan de Berkenlaan en aangrenzende straten zal het draagvlak zeer groot zijn, grenzend aan de 100%. Hoe is bepaald dat er geen breed draagvlak is? Hoeveel gesprekken heeft de gemeente uitgevoerd en is dit voldoende om tot de conclusie te kunnen komen? Hoe is het dorpsplatform tot haar gevreesde uitkomst gekomen? Kan bij het afsluiten van de Berkenlaan geen aanvullende maatregelen genomen worden dat het logisch wordt om de route over Beukenlaan te nemen? Hierbij in acht nemende dat de Beukenlaan een goede en brede weg is in vergelijking tot de nu voor hand liggende route (omdat men onbekend is met de Beukenlaan) via de Berkenlaan.

2.2  Waarop wordt gebaseerd dat een afsluiting van de Berkenkaan onwenselijk is voor hulpdiensten en vuilnisauto’s. Via de Eikenlaan worden de Berkenlaan, Lindenlaan, Goudenregenlaan en Meidoornlaan uitstekend ontsloten via de Beukenlaan.

Is het college bereidt om samen met de bewoners en het dorpsplatform te zoeken naar een doelmatige oplossing? Vraag was: Is het college bereidt om samen met de bewoners en het dorpsplatform te zoeken naar een doelmatige oplossing?

Antwoord College: Er zijn gesprekken geweest met inwoners en het dorpsplatform. Een harde afsluiting van de Berkenlaan is zoals hierboven benoemd als niet wenselijk beschouwd. De meningen van de verschillende gesprekspartners lopen uiteen. Er wordt gekozen voor een stapsgewijze aanpak. Eerst zal op gedrag gestuurd worden (o.a. door het bord doorgaand verkeer). Daarnaast is een verkeersbesluit in voorbereiding om de route via de Berkenlaan volledig 30 km te maken. Hierbij wordt in de Meent en de Lindenlaan 30 km de maximum snelheid. Hiermee wordt de route via de Beukenlaan vanzelfsprekender. Maatregelen worden in overleg met inwoners en dorpsplatform genomen. Als dit geen verbetering laat zien dan kan een infrastructurele maatregel worden overwogen. Hierbij wordt gedacht aan het aanpassen van de bocht naar de Beukenlaan zodat de voorkeursroute duidelijker wordt. Uiteraard wordt bij groot onderhoud van een van de straten ook naar verdere optimalisaties van de inrichting gekeken.

Vervolg-vragen:

Op de Berkenlaan is de maximum snelheid al 30 km en er worden allerlei andere maatregelen aangekondigd, maar zonder datum of jaartal. Wanneer gaan ze starten met het plaatsen van de 30 km borden in de Meent en Lindenlaan? Welke maatregelen gaat de gemeente verder treffen voor de inrichting van de Berkenlaan, Lindenlaan en Meent om het verkeer te matigen? En wanneer?

Het bericht Opnieuw vragen over Berkenlaan Kamerik verscheen eerst op Inwonersbelangen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.