Nieuws van politieke partijen over Bladel Transparant (BT) inzichtelijk

8 documenten

Stand van zaken ontwikkelingen Egyptische Poort

Bladel Transparant (BT) Bladel Transparant (BT) Bladel 01-11-2023 08:50

🏊‍♂️ Realisatie Binnenzwembad – Multifunctioneel Sportcentrum (MFSC) 🏊‍♂️

Dit centrum, dat samenwerkt met vooraanstaande partners zoals Optisport, sportschool Training Unit, Nummereen kinderopvang en Fysiotherapie Bladel, belooft een belangrijk knooppunt te worden voor sport en gemeenschapsactiviteiten.

Samenwerkingsovereenkomst met Optisport: Afspraken zijn in de maak voor een concessieovereenkomst.

Ontwerp: Werk aan het voorlopige en definitieve ontwerp is in volle gang.

Exploitatie- en beheerplan: Deze worden aangepast aan de wensen van de gebruikers en juridische duurzaamheid.

Bouw: De gemeente wordt regisseur en eigenaar van het nieuwe gebouw.

2023

Q3: Planfase & Start ontwerp

Q4: Definitief programma & Contractering

2024

Q1: Funct. & Technisch Programma

Q2: Voorlopig ontwerp

Q3: Definitief ontwerp

Q4: Uitvoering & Start bouw

2025

Q1-Q3: Voortzetting en afronding bouw

De ontwikkeling van onze nieuwe zwemvijver is in volle gang! Voor de realisatie zijn we afhankelijk van de medewerking van de provincie voor het verkrijgen van de ontgrondingsvergunning en het waterschap voor de Keur. De Gemeente is momenteel in gesprek met beide partijen om te begrijpen onder welke voorwaarden we kunnen voortgaan.

Ontwerp: Het doel is een zwemplaats die in open verbinding staat met het grondwater.

Parallelle Planning: De ontwikkeling en realisatie van de zwemvijver loopt gedeeltelijk parallel aan die van het MFSC Bladel.

Vergunningsaanvraag: Er is een beslistermijn van 26 weken voor de ontgrondingsvergunning. We hopen snel goedkeuring te krijgen, afhankelijk van de complexiteit van de aanvraag.

2023

Q3: Planfase

Q4: Definitief programma & Contractering

2024

Q1: Funct. & Technisch Programma

Q2: Voorlopig ontwerp

Q3: Definitief ontwerp & Aanvraag voor ontgrondingsvergunning

Q4: Aanbesteding

2025

Q1: Realisatie zwemvijver

⚽ Reconstructie Sportpark Smagtenbocht ⚽

In juli 2022 gaf de gemeenteraad de opdracht voor de uitvoering van een herinrichtingsplan voor het sportpark. Hoewel er enige weerstand was tegen de eerdere voorstellen, werken we nu samen met de verenigingen om tot een uitvoerbaar plan te komen dat kostenbesparend is.

Samenwerking met verenigingen: De gemeente is in gesprek over de bestaande velden, nieuwe velden en faciliteiten. Overwegingen zijn onder andere het behoud van bestaande gebouwen, sloop, of nieuwe bouw.

Gezamenlijke kantine: Er is een idee voor een gemeenschappelijke kantine voor voetbal, korfbal en handbal.

Bestemmingsplan: Het huidige bestemmingsplan uit 1998 is nog steeds van toepassing. Er is nu een onderzoek naar juridische en planologische aspecten van de beoogde ontwikkelingen.

VTH-check: Een belangrijk onderdeel van het onderzoek is het controleren van vergunningverlening en handhaving (VTH).

2023

Q3: Planfase

Q4: Uitvoeringsplan & goedkeuring raad

2024

Q1: Ontwerp multifunctionele gebouwen/faciliteiten

Q2: Start realisatie voor verschillende sportonderdelen

Q3: Aanbesteding voor korf- en handbalvelden, voetbalvelden en andere faciliteiten

Q4: Voortgang in de bouw en aanleg van faciliteiten

2025

Q1: Afronding en start van gebruik nieuwe faciliteiten

In een recente raadsvergadering is besloten tot de ontwikkeling van een stedenbouwkundig scenario voor 50 woningen. Het architectenbureau Search is momenteel bezig met de uitwerking van dit scenario tot een Definitief Ontwerp (DO).

Scenario naar Definitief Ontwerp: Het plan wordt verder ontwikkeld tot een definitief ontwerp door architectenbureau Search.

Planologische Procedure: Er wordt onderzocht welke planologische procedure het meest geschikt is: de bestemmingsplanprocedure volgens de Wet ruimtelijke ordening (Wro, overgangsperiode tot 2032) of een omgevingsplan volgens de Omgevingswet.

Eerste Milieuonderzoeken: Er wordt binnenkort gestart met de eerste milieuonderzoeken.

Exploitatieplan: Er wordt een exploitatieplan opgesteld om de kostenstructuur te bepalen.

2023

Q3: Start met Definitief Ontwerp

Q4: Voortgang Definitief Ontwerp en start milieuonderzoeken

2024

Q1: Afronding Definitief Ontwerp

Q2: Start bestemmingsplanprocedure of omgevingsplanprocedure

Q3: Contractering en financiële regelingen

Q4: Aanbesteding en opzet van het exploitatieplan

2025

Q1: Start realisatie woningbouw

Q2: Voortgang bouwwerkzaamheden

Q3: Afronding en oplevering van het woongebied

Doel: De hoofddoelstelling is het autoluw maken van de Bossingel.

Verkeerscirculatiestudie: Er wordt een studie uitgevoerd naar de verkeerscirculatie binnen het gehele gebied ‘Egyptische’. Dit onderzoek omvat zowel gemotoriseerd verkeer als langzaam verkeer.

Optimale Oplossing: Er wordt gezocht naar de beste oplossing die de minste overlast veroorzaakt voor de omwonenden.

Parkeren: Speciale aandacht gaat uit naar het parkeren, met als doel het aantal auto’s tijdens piekmomenten zoveel mogelijk te verminderen.

Planning: Een specifieke planning voor dit projectonderdeel is nog prematuur, aangezien de uitvoering ervan afhankelijk is van de voortgang van andere gerelateerde projecten.

Toelichting: De herinrichting van de infrastructuur is gericht op het creëren van een rustigere en veiligere verkeerssituatie rond de Bossingel. Daarbij is het belangrijk om een evenwicht te vinden tussen de verkeersstromen en de behoeften van de omwonenden. Het reduceren van auto’s, vooral tijdens drukke momenten, en het zorgen voor voldoende parkeergelegenheid zijn hierbij cruciale aandachtspunten. Aangezien dit project in verband staat met andere deelprojecten, is het essentieel om een flexibele planning te hebben die ruimte biedt voor aanpassingen en afstemming.

We houden je op de hoogte van de vorderingen en besluitvormingen

Onderzoek naar oplossingen ...

Bladel Transparant (BT) Bladel Transparant (BT) Bladel 28-08-2019 15:39

Onderzoek naar oplossingen knelpunten N284 bijna gesloten. U heeft nog tot en met zaterdag 31 augustus om uw knelpunten en eventuele oplossingen kenbaar te maken op www.N284.nl Praat mee en geef uw input.

Make-over Egyptische poort (column Davy Jansen)

Bladel Transparant (BT) Bladel Transparant (BT) Bladel 29-05-2019 19:04

De Egyptische Poort, ik heb er goede herinneringen aan.

Als klein mannetje liep ik al rond op het sportpark, ik ken het gebied op mijn duim en bij het voormalige buitenbad heb ik zelfs jaren gewerkt. Bovendien is mijn politieke carrière’ hier begonnen.

Het gebied kan echter wel een opknapbeurt gebruiken: het zwembad is al jaren geleden gesloopt en het terrein ligt braak. De Bossingel naar het sportpark is al tijden niet onderhouden omdat het gebied ontwikkeld zou gaan worden. Het gevolg is dat je over die weg met je auto niet harder kunt rijden dan 50, want dan valt de uitlaat eronder uit. Misschien goed voor de verkeersveiligheid, maar niet ideaal.

Daarom ben ik blij dat we de Egyptische Poort een nieuwe impuls gaan geven! De afgelopen jaren hebben we hier met belanghebbenden over nagedacht, en begin mei heeft gemeenteraad haar akkoord gegeven voor de nieuwe visie. Nu is het tijd om aan de slag te gaan! Voor mij is dat niet alleen een politieke opdracht, maar het heeft dus ook een persoonlijk tintje.

Het idee is dat het gebied een recreatie- en sportgebied wordt voor alle inwoners, dat recht doet aan onze mooie gemeente. Zo komt er water ten behoeve van recreatie. Dit biedt kansen voor outdooractiviteiten en watersport, en het zorgt natuurlijk voor verkoeling tijdens de warme, zonnige zomers. Het is een mooie aanvulling voor de gemeente, om we nu eigenlijk alleen recreatiewater op rijafstand hebben. Natuurlijk krijgen ook de sportverenigingen een mooie plaats in het geheel, voor zover ze dat niet nu al hebben. We zorgen ervoor dat ze mooi omzoomd worden en passen in het vernieuwde gebied.

Ook gaan we de wegen in het gebied aanpakken. Dat betekent dat de sport- en recreatieparken beter bereikbaar worden en een veilige fietsaansluiting krijgen. Die groene corridor loopt rechtstreeks naar het centrum van het dorp, waarmee het groene gebied letterlijk om de hoek komt te liggen. Op die manier heeft iedereen baat bij de opknapbeurt.

Want wist je dat de Egyptische Poort maar op 7 minuten lopen van het centrum van Bladel ligt? Het probleem is nu dat de provinciale weg N284 het gebied doorkruist en daarmee letterlijk een drempel vormt. Van de provincie hebben we geld gekregen om iets aan de totale weg te gaan doen. Dat is fijn, want u heeft er vast onlangs nog in de file gestaan. We gaan nu inzetten om de weg bij de Egyptische Poort (half)verdiept aan te leggen en een ongelijkvloerse overgang te bouwen. Zo kunnen we een rechtstreekse, groene verbinding bouwen, met een veiliger verkeerssituatie en minder geluidsoverlast. Je stapt dan vanuit het centrum direct door het groen in het buitengebied.

Het gaat dus om ingrijpende maatregelen en dat kost natuurlijk geld, maar de Bladelse belastingbetaler hoeft hier niet(s) aan bij te dragen. We hebben namelijk afgesproken dat het project onderaan de streep kostenneutraal wordt. Om de financiering toch rond te krijgen, komt er in het gebied beperkte woningbouw. Dat zorgt ervoor dat er voldoende geld binnenkomt om alle plannen te kunnen betalen.

Ik ben erg enthousiast over de plannen en weet zeker dat onze gemeente hiervan echt een impuls krijgt. De Egyptische Poort is een prachtig gebied, dat een prominentere plaats in Bladel verdient.

Daarom ben ik blij dat ik het gebied dat ik een warm hart toedraag ook die plaats kan gaan geven. Zo zorg ik er hopelijk voor dat ook volgende generaties straks mooie herinneringen krijgen aan het gebied!

Raad stemt in met ...

Bladel Transparant (BT) Bladel Transparant (BT) Bladel 10-05-2019 16:22

Raad stemt in met gebiedsontwikkeling Egyptische Poort: Zwemvijver stapje dichterbij. Gisteren is ingestemd met het meest verregaande scenario waarbij een brede verbinding over een verdiepte N284 wordt gecreëerd. Deze variant betekent een enorme kwalitatieve versterking van het hele gebied rond de huidige kruising van de N284, aan beide zijden van de weg. Aan beide zijden van de provinciale weg worden nieuwe mogelijkheden gecreëerd en het hele gebied Egyptische Poort wordt onderdeel van de kern. De ongelijkvloerse kruising draagt zeker ook sterk bij aan de doorstroming van de N284. Deze variant is, ook binnen de gestelde financiële kaders niet bij voorbaat onrealistisch. Er is binnen het project de Egyptische Poort gekozen voor uitnodigingsplanologie. Daarbinnen is het de bedoeling dat particulieren initiatieven (ontwikkelaars, bedrijven en particulieren) met voorstellen komen om binnen de visie, het gekozen overall scenario, aan de slag te gaan. Deze initiatieven moeten voldoende inkomsten generen om de uitgave van de gemeente in het plangebied te dekken (budget neutraal). Binnen het plan is ruimte voor (zwem)water. De ontwikkeling van de Egyptische Poort loopt parallel met het project om de doorstroming van de N284 te verbeteren. Het gekozen scenario, De Groene Poort, zal parallel lopen met het traject N284. Later dit jaar zullen er concrete (deel)plannen zijn uitgewerkt.

Gemeente Bladel: Uitnodiging ...

Bladel Transparant (BT) Bladel Transparant (BT) Bladel 06-05-2019 07:51

Gemeente Bladel: Uitnodiging informatieavond verbetering openbare verlichting Twee jaar geleden is Heijmans in de gemeente Bladel gestart met het aanpassen van de openbare verlichting. Lichtmasten ouder dan 40 jaar en armaturen ouder dan 20 jaar worden vervangen. In 2019 worden er 164 lichtmasten en 842 armaturen vervangen. De verlichting wordt uitgevoerd in duurzame LED-verlichting. Om u goed te kunnen informeren organiseert Heijmans een informatieavond op dinsdag 14 mei van 19.00 tot 21.00 uur in Cultureel Centrum Den Herd, Emmaplein 4 in Bladel. U wordt geïnformeerd over de planning, de werkzaamheden en de nieuwe LED-armaturen. Ook is er gelegenheid om vragen te stellen aan het projectteam van Heijmans. Naast het verbeteren en onderhouden van de openbare verlichting, beheert Heijmans de komende drie jaar ook de openbare verlichting in de gemeente Bladel. Tijdens de informatieavond wordt getoond hoe burgers online een storing kunnen melden via een applicatie van Heijmans. https://www.bladel.nl/contact-informatie/nieuws_42695/item/uitnodiging-informatieavond-verbetering-openbare-verlichting_66568.html

Groeiende verkeersdruk op A67: ...

Bladel Transparant (BT) Bladel Transparant (BT) Bladel 01-05-2019 15:16

Groeiende verkeersdruk op A67: Kempengemeenten pleiten voor derde rijstrook. De langzaam maar zeker dichtslibbende A67 tussen België en Eindhoven leidt tot leefbaarheidsproblemen in de Kempen én een slechtere bereikbaarheid. Gemeenten en ondernemers trekken bij de provincie aan de bel. Ook moeten de fietspaden tussen Reusel, Bladel, Duizel, Eersel, Steensel en Veldhoven omgebouwd worden tot ‘slowlanes’: brede, comfortabele asfaltpaden zonder verkeerslichten. https://www.ed.nl/kempen/groeiende-verkeersdruk-op-a67-kempengemeenten-pleiten-voor-derde-rijstrook~afce0dcb/

Zo snel mogelijk (tussen)oplossingen ...

Bladel Transparant (BT) Bladel Transparant (BT) Bladel 22-11-2018 16:29

Zo snel mogelijk (tussen)oplossingen verkeersdrukte N284 Bladel/Hapert. Als Bladel Transparant vinden wij het belangrijk dat onze gemeente goed bereikbaar is voor ondernemers en andere weggebruikers. Veel inwoners staan regelmatig in de file op locaties in onze gemeente of ondervinden hinder van de al langer bestaande problematiek rondom de N284 en andere routes en/of dicht slippende wegen. In de optiek van Bladel Transparant dient dit probleem aangepakt te worden. Verbinding met andere projecten binnen de gemeente Bladel. De noodzaak om te komen tot een structurele oplossing voor de N284 in het kader van doorstroming en verkeersveiligheid is al langer aangetoond. Deze planvorming is echter ook van invloed op diverse projecten binnen onze gemeente, zoals de ontsluiting bedrijverterrein de Sleutel, de Egyptische Poort, Kempenland, verkeersveiligheid oude provinciale weg Hapert en de Wijer. We zijn ons er van bewust dat de realisatie van dit plan nog de nodige tijd nodig heeft, maar gelet op de ernst van de situatie zijn wij van mening dat er ook op korte termijn (tussen)maatregelen nodig zijn om in de benodigde bereikbaarheid te verbeteren. Bladel Transparant is van mening dat er tussenoplossingen moeten komen om de verkeersdoorstroming in de spits te verbeteren. Om deze reden heeft Bladel Transparant enkele vragen gesteld over de huidige aanpak en welke mogelijkheden het college heeft. 1. Kan het College de raad informeren over de huidige stand van zaken m.b.t. het traject N284? 2. Kan het College een overzicht geven van het aantal ongevallen in 2017 en 2018 op het traject N284 in de gemeente Bladel? 3. Kan het College aangeven wat de lengte en de duur van de files per dag is? Zo niet, is het College voornemens om dit in beeld te brengen? 4. Kan het college een overzicht geven waar de knelpunten m.b.t. de verkeersopstopping en filevorming zich bevinden en welke oorzaken dit heeft? 5. Is het College van mening dat er snel naar een tijdelijke tussenoplossing gezocht moet worden om de filedruk op de N284 te verminderen alvorens de grote aanpak van start gaat en zo ja op welke wijze? 6. Heeft het college in beeld of bijvoorbeeld het afstemmen van de verkeerslichten, stimuleren van andere routes, het tijdelijk openstellen van andere routes (extra ontsluiting bedrijventerrein de Sleutel en extra ontsluiting KBP op de plekken waar die nu geblokkeerd zijn) en andere mogelijkheden die tijdelijke oplossingen kunnen zijn voor de problemen? Op basis van de beantwoording zullen we kijken welke acties we kunnen ondernemen. Wordt vervolgd! https://bladeltransparant.nl/1609-2/

Zo snel mogelijk (tussen)oplossingen verkeersdrukte N284 Bladel/Hapert

Bladel Transparant (BT) Bladel Transparant (BT) Bladel 22-11-2018 15:38

Zo snel mogelijk (tussen)oplossingen verkeersdrukte N284 Bladel/Hapert.

Als Bladel Transparant vinden wij het belangrijk dat onze gemeente goed bereikbaar is voor ondernemers en andere weggebruikers. Veel inwoners staan regelmatig in de file op locaties in onze gemeente of ondervinden hinder van de al langer bestaande problematiek rondom de N284 en andere routes en/of dicht slippende wegen. In de optiek van Bladel Transparant dient dit probleem aangepakt te worden. Om deze reden is het gezamenlijk aanpakken van de N284 dan ook in het coalitieakkoord en middels de volgende tekst in de begroting 2019 opgenomen.

“Vanaf 2016 is er samen met de Provincie en de gemeente Reusel – De Mierden gewerkt aan een samenwerking met als doel de Provinciale weg N284 “toekomst proof” te maken’’.

N284 Bladel/Hapert. (foto Paul Wouters)

Inmiddels is het project geborgd in de regionale verkeersplannen en is er noodzaak en prioriteit gegeven aan een verdere uitwerking van het plan.”

Verbinding met andere projecten binnen de gemeente Bladel.

De noodzaak om te komen tot een structurele oplossing voor de N284 in het kader van doorstroming en verkeersveiligheid is al langer aangetoond. Deze planvorming is echter ook van invloed op diverse projecten binnen onze gemeente, zoals de ontsluiting bedrijverterrein de Sleutel, de Egyptische Poort, Kempenland, verkeersveiligheid oude provinciale weg Hapert en de Wijer.

We zijn ons er van bewust dat de realisatie van dit plan nog de nodige tijd nodig heeft, maar gelet op de ernst van de situatie zijn wij van mening dat er ook op korte termijn (tussen)maatregelen nodig zijn om in de benodigde bereikbaarheid te verbeteren.

Bladel Transparant is van mening dat er tussenoplossingen moeten komen om de verkeersdoorstroming in de spits te verbeteren. Om deze reden heeft Bladel Transparant enkele vragen gesteld over de huidige aanpak en welke mogelijkheden het college heeft.

De fractie Bladel Transparant vraagt zich af:

1. Kan het College de raad informeren over de huidige stand van zaken m.b.t. het traject N284.

2. Kan het College een overzicht geven van het aantal ongevallen in 2017 en 2018 op het traject N284 in de gemeente Bladel.

3. Kan het College aangeven wat de lengte en de duur van de files per dag is? Zo niet, is het College voornemens om dit in beeld te brengen?

4. Kan het college een overzicht geven waar de knelpunten m.b.t. de verkeersopstopping en filevorming zich bevinden en welke oorzaken dit heeft?

5. Is het College van mening dat er snel naar een tijdelijke tussenoplossing gezocht moet worden om de filedruk op de N284 te verminderen alvorens de grote aanpak van start gaat en zo ja op welke wijze?

6. Heeft het college in beeld of bijvoorbeeld het afstemmen van de verkeerslichten, stimuleren van andere routes, het tijdelijk openstellen van andere routes (extra ontsluiting bedrijventerrein de Sleutel en extra ontsluiting KBP op de plekken waar die nu geblokkeerd zijn) en andere mogelijkheden die tijdelijke oplossingen kunnen zijn voor de problemen?

Op basis van de beantwoording zullen we kijken welke actie we kunnen ondernemen.

Wordt vervolgd!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.