Nieuws van politieke partijen over GemeenteBelangen Leidschendm-Voorbrug (GBLV) inzichtelijk

3 documenten

Nieuws van de wethouders

GemeenteBelangen Leidschendm-Voorbrug (GBLV) GemeenteBelangen Leidschendm-Voorbrug (GBLV) Leidschendam-Voorburg 14-11-2023 07:45

Door Jeffrey Keus, wethouder

Een van de grote kwaliteiten van onze gemeente is de goede bereikbaarheid. Zowel voor mensen die vanbuiten naar Leidschendam-Voorburg willen komen als voor ons als inwoners zelf om ons te bewegen in de Randstad. Vanuit Leidschendam, bijvoorbeeld, ben je via de N14 en de A4 binnen een half uur op Schiphol. Ooit haalde ik een Canadees op van het vliegveld die vroeg of Rijswijk (waar ik destijds woonde) een voorstad van Amsterdam was. Wat dat betreft zijn afstanden echt een kwestie van perspectief.

De bereikbaarheid van onze gemeente, of eigenlijk heel onze regio, staat onder druk. Volgens de ANWB ligt het aantal files op de Nederlandse wegen alweer hoger dan voor corona. Hoewel er weer meer reizigers het openbaar vervoer weten te vinden, is er na corona nog steeds geen volledig herstel met als gevolg dat de vervoersbedrijven financieel onder druk staan. De hogere energielasten en de grote personeelstekorten komen daar nog eens bovenop.

Ook slecht nieuws: de minister van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) heeft besloten de verbreding van de A4 en het realiseren van ongelijkvloerse kruisingen op de N14 (Noordsingel en Heuvelweg) tot nader order op pauze te zetten. Vanwege de stikstof, personeelstekorten en financiële krapte is er door I&W gekozen om de middelen te verschuiven van nieuwe projecten naar beheer en onderhoud van bestaande infrastructuur.

Heel plat gezegd heb je twee opties. Je kan als een konijn in de koplampen kijken en klagen dat het allemaal zo slecht is. Of je zet er samen de schouders onder en gaat aan de slag. Vanzelfsprekend kiezen we voor dat laatste. Een paar concrete voorbeelden hoe we dat doen. Leidschendam-Voorburg is een gemeente met goede en bereikbare voorzieningen (scholen, huisartsen, winkels, sportverenigingen). Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat de belangrijkste voorzieningen in onze gemeente binnen een kwartier van huis lopend of op de fiets te bereiken zijn. Dit moet dan wel veilig en comfortabel kunnen. Daarvoor werken we aan een actieplan verkeersveiligheid waar ook aandacht voor (verkeers)veilige schoolroutes zal zijn. Ook hebben we structureel geld beschikbaar gesteld om fietsspaden te asfalteren. Ook onderzoeken we of we op belangrijke plekken bewaakte fietsenstallingen kunnen realiseren.

Ook willen we het openbaar vervoer veel aantrekkelijker maken. Belangrijke voorwaarden daarbij is het OV betaalbaar moet zijn en betrouwbaar. Als regionaal bestuurder van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), een samenwerkingsverband van 21 gemeentes, ben ik verantwoordelijk voor het OV in deze regio (HTM, RET en EBS). Een belangrijk resultaat dat we met onze lobby hebben behaald is dat de Kamer met geld is gekomen voor het terugdraaien van de tariefstijging van 12,7% (!). Daarnaast ben ik met een voorstel gekomen om bijna 150 miljoen euro te investeren in onze OV bedrijven voor onze bereikbaarheid. Onderdeel van dit pakket is dat de HTM kan investeren in remises die nodig zijn voor de nieuwe trams voor onder andere lijn 6.

Naast een aantal belangrijke maatregelen voor de korte termijn, zijn we ook bezig met een middel- en lange termijn aanpak voor een duurzame bereikbaarheid van The Mall en omgeving. Hiervoor hebben we een filmpje gemaakt waar ik u graag naar verwijs.

Tenslotte kan ik u melden dat we met een aantal serieuze en kundige partijen gaan onderzoeken welke kansen er liggen in het gebied waar nu de A12 en de trein hun beslag hebben. Directe aanleiding is het voorstel van de Initiatiefgroep Huygenstunnel. Persoonlijk vind ik dit zo tof omdat dit echt vanuit onze inwoners komt en als gemeente in staat zijn dit verder te brengen en partijen aan te laten sluiten.Mocht u eens verder willen praten over mobiliteit en de bereikbaarheid van onze gemeente? Neem gerust contact met mij op!

GBLV kritisch op Stompwijkseweg

GemeenteBelangen Leidschendm-Voorbrug (GBLV) GemeenteBelangen Leidschendm-Voorbrug (GBLV) Leidschendam-Voorburg 09-11-2023 15:30

Leidschendam-Voorburg, 9 november 2023 – De lokale politieke partij GBLV/ Gemeentebelangen volgt al jaren kritisch de situatie rond de Stompwijkseweg. Eind 2018 is de weg na een stevige renovatie opgeleverd en zou zeker 15 jaar probleemloos vooruit kunnen.

Nu worden er medio november allerlei herstelwerkzaamheden uitgevoerd aan het wegdek, welke op diverse plaatsen slecht en zelfs gevaarlijk zijn. Raadslid Marien van Wijk van GBLV/Gemeentebelangen stoort zich hier al jaren aan en heeft regelmatig vragen gesteld aan het ambtelijk apparaat. Ook heeft hij aangegeven, dat het slechte wegdek aangepakt moest worden. Blij en verrast was hij toen hij uit de media vernam, dat medio november er onderhoud gepleegd gaat worden.

Marien van Wijk: “Wij hebben vanuit GBLV altijd stevig ingezet op de renovatie van de Stompwijkseweg. Sinds de realisatie wordt ook het resultaat kritisch gevolgd.”

De afgelopen twee jaar heeft Van Wijk al meerdere malen de misstanden van de Stompwijkseweg aangegeven. Hij vindt het jammer dat er geen communicatie heeft plaats gevonden over de herstelwerkzaamheden. Deze werkzaamheden roepen de nodige vragen op zoals: hoe zit het met de garantie, wie gaat dit onderhoud betalen en wat wordt er precies hersteld? Om dit duidelijk te krijgen heeft Van Wijk schriftelijke vragen ingediend.

Foto Wikipedia: Stompwijkseweg langs de Stompwijkse Vaart.

Masterplan bereikbaarheid CID Binckhorst

GemeenteBelangen Leidschendm-Voorbrug (GBLV) GemeenteBelangen Leidschendm-Voorbrug (GBLV) Leidschendam-Voorburg 24-04-2023 15:48

De regio Den Haag-Rotterdam groeit. Tot 2040 komen er 400.000 inwoners bij, waarvan zo’n 100.000 in Den Haag. In het Central Innovation District/de Binckhorst zullen er zo’n 25.000 woningen en 30.000 banen bijkomen in de betreffende periode. Dit raakt ons nadrukkelijk als buurgemeente. Naast positieve kanten: een economische impuls voor o.a. Het Huygenskwartier en de Koningin Julianabaan is er natuurlijk ook een keerzijde. Immers al deze mensen zullen zich ook moeten verplaatsen en daar zijn voorzieningen voor nodig. Geen gemakkelijke opgave, daar het beoogde voorkeurstracé voor de HOV-tramverbinding ons als buurgemeente en in het bijzonder onze inwoners van Voorburg-West direct raakt.

GBLV is vanaf dag 1 nauw betrokken bij de discussie over de plannen en de belangen van de omwonenden en zal zich hier ook de komende periode voor inzetten.

Na vaststelling door de gemeenteraden van Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg van het voorgestelde masterplan worden afspraken over het vervolg door de colleges vastgelegd in een Bestuursovereenkomst. In dat kader worden er ten behoeve van de aanleg en de goede inpassing van de tram infrastructuur èn maatregelen ter verbetering van de woon- en leefkwaliteit in Voorburg-West naar verwachting enkele tientallen miljoenen euro’s beschikbaar gesteld. In de onderhandelingen over het masterplan zijn nadrukkelijk de wensen uit de diverse participatietrajecten in Leidschendam-Voorburg meegenomen. Zo is in december 2022 een participatietraject gestart met bewoners en andere belanghebbenden uit Voorburg-West waarin gesproken is over de problemen én oplossingen om de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in de wijk op en rondom de Prinses Mariannelaan te verbeteren als de tram er komt. Vooral een groene omgeving en de verkeersveiligheid waren onderwerpen, die mensen bezig hielden. Met de nu beschikbaar komende extra middelen kan daaraan tegemoet worden gekomen. De plannen worden samen met inwoners verder ingevuld.

GBLV volgt de ontwikkelingen op de voet en zal met de groots mogelijke zorgvuldigheid de voorgelegde plannen binnen de fractie bespreken en beoordelen.

Meer weten over de stand van zaken? Kijk op: www.Binckhorstbereikbaar.nl

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.