Door: Greet Oosterhuis en Roelof Brands

De Gieterstraat is zo’n ‘schilderachtige’ weg met inmiddels metershoge oude eikenbomen waarvoor toeristen naar Drenthe komen maar waar onze inwoners gebruik van maken voor woon-werkverkeer. Boomwortels en veenoxidatie zorgen al jaren voor scheuren, verzakkingen en bollingen in het wegdek. Op sommige plekken stuiteren automobilisten over de weg. In afwachting van een definitieve oplossing werd de snelheid op een klein stuk teruggebracht van 60 naar 30. Veiligheid en duurzaamheid staat bij ons voorop. Geen lapwerk maar een lange levensduur. Na discussie in de raad over of de veiligheid veroorzaakt wordt door een slecht wegdek of door het rijgedrag van de weggebruikers en of er in het voordeel van veiligheid bomen gekapt mogen worden zei toen wethouder Heijerman toe onderzoek te doen naar alternatieve oplossingen.

In Nijend24 presenteert wethouder Berghuis twee jaar later de oplossing die men bedacht heeft voor de Gieterstraat. Het toepassen van grondverbetering en verdichting door de trillingen tijdens het boren van gaten van 4 meter diep, 3 op een rij naast elkaar, om de twee en halve meter is nieuw in Aa en Hunze. Door het aanbrengen van ‘grindkernen’ in de ondergrond wordt een betere fundering verkregen. Deze methode is in het voorjaar aan de raad gepresenteerd en vandaag gaan we op de fiets naar waar op dit moment de werkzaamheden plaatsvinden.

Wat gebeurt er precies? De asfaltlaag wordt verwijderd. Vervolgens worden er gaten in de grond geboord voor de fundering. De gaten worden met behulp van een buis gevuld met gezeefd menggranulaat. Dat is puin van de oude asfaltlaag vermengd met een beetje cement. Op deze manier vormt zich in de diepere ondergrond een stabiele laag, maar ook een paal waarop het nieuwe wegdek kan worden aangebracht. Voordeel van deze techniek is dat de weg en onderliggende lagen niet afgegraven hoeven worden en de bomen kunnen blijven staan. Bijkomende voordelen zijn dat het circulair is en ook nog eens beter voor de gemeentekas want het is goedkoper. Nog dit jaar is de Gieterstraat duurzaam verbeterd en de veiligheid vergroot. Die veiligheid wordt ook bepaald door het rijgedrag van bestuurders. De weg, met aan weerszijden bomen, blijft smal terwijl de voertuigen variëren van smalle motoren tot brede landbouwvoertuigen. De druk bereden Gieterstraat is 3 maanden afgesloten. Dat veroorzaakt veel ongemak en overlast maar het eindresultaat is dat gewoon waard.